Попри воєнні дії, креативна індустрія України продовжує працювати. Зокрема, компанія Starlight Scenery, що виробляє декорації та реквізит і входить до складу медіагрупи Starlight Media, не припиняла своєї діяльності від початку війни та продовжує реалізувати проекти як усередині країни, так і за кордоном. Про те, що змінилось у роботі, над чим команда працює сьогодні та як розширює географію партнерств у нових умовах, розповідають директор Starlight Scenery Філіп Нірод та виконавча директорка Юлія Прохорова.
– Як Starlight Scenery перебудувала свою роботу з початком війни та як організований робочий процес зараз?
Юлія Прохорова: Сьогодні співробітники Starlight Scenery розкидані по різних континентах, але наша робота триває. Безумовно, багато що змінилося, водночас базова для нас здатність реагувати швидко та якісно зберіглася. Для українського телевізійного ринку війна сформувала нові запити – наприклад, на облаштування нових студій в інших регіонах. Ми змогли оперативно відреагувати та побудувати такі студії як для нашої медіагрупи, так і для партнерів – наприклад, Суспільного.
Як організовано робочий процес? Переходимо в укриття, коли звучить сирена. Коли завершується – відразу повертаємося до роботи. Намагаємося здійснювати виробництво на наших майданчиках та перевозити на локації в інших регіонах уже готову або частково готову продукцію. Після чого наші співробітники виїжджають до регіону, щоб зробити монтаж студії на місці.
– Розкажіть докладніше, що було зроблено для Суспільного?
Філіп Нірод: З початку війни ми реалізували два проекти для Суспільного. Першу студію новин – невелику, на двох ведучих – ми побудували на західній території України. Наша команда досить швидко зробила дизайн та підготувала проект за тиждень. Наскільки я знаю, вони планують використовувати її як регіональну. Другу студію ми реалізували у Києві. Сподіваємося, що наша співпраця продовжиться новими замовленнями (посміхається).
– Чи виникають у замовників студій питання щодо безпеки, котрі раніше не враховувалися?
Ф. Н.: Я б так не сказав, адже замовники самостійно знаходять локацію. Для нас неважливо, де будувати – на Місяці чи на пляжі Кіпру.
– З якими викликами ви найчастіше стикаєтеся сьогодні?
Ф. Н.: Останніми роками ми звикли до великого розмаху. А зараз, якщо порівнювати, це невеликі проекти. Але важливо, що навіть сьогодні робота триває. Ми розуміємо виклики, з якими стикаються локальні бізнеси, та продовжуємо працювати з огляду на їхній контекст, а також працюємо з партнерами з інших країн. Загалом бачимо, що наші клієнти й надалі будуть із нами.
Ю. П.: Один із ключових викликів пов'язаний з локальною мережею постачальників: не всі продовжують працювати й часто нам доводиться у стислий термін шукати їм заміну.
Ф. Н.: Так, на жаль, це відбувається щодня – через війну постачальники змінюються, закриваються, а матеріали дорожчають протягом кількох годин. Для постачання це, мабуть, один із найскладніших періодів. До того ж зараз є проблема з паливом, ціна на яке зростає. Це впливає і на матеріали, і на доставку, і на роботу людей.
Ю. П.: Нові реалії змушують знаходити нові шляхи, але немає нічого неможливого, головне – бажання.
– Ви згадали про клієнтів з інших країн – чи працюєте зараз над міжнародними проектами?
Ф. Н.: Є компанії, з котрими ми завершили проекти з реалізацією за кордоном уже під час війни. І в Україні, і за її межами є компанії, з якими ведуться переговори щодо майбутніх проектів. Бюджети українських замовників зараз обмежені, тож ми маємо вигадувати щось і красивіше, і дешевше. Але й такий досвід, і відпрацьована навичка у нас, звісно, є.
Ю. П.: Замовники за кордоном гроші, в принципі, не сильно заощаджують, але є одна велика складність, з якою ми стикаємося під час переговорів. Усі вони питають: «А як ви збираєтеся працювати в умовах війни?»
– І що ви їм відповідаєте?
Ю. П.: Я завжди говорю про те, що з першого дня війни компанія не зупиняла виробництва і працювала. Завдяки великому досвіду та розумінню ми можемо організувати виробництво у найкоротші терміни практично у будь-якій географічній точці. Це може бути Захід України, Польща – де завгодно. Оскільки зараз Європа відкрита для України й дозвіл на роботу не є такою великою проблемою, як раніше, все робиться просто, швидко та безпечно.
Ф. Н.: Ми справді здатні виробляти декорації для різних країн світу. І до війни вже мали успішний досвід реалізації проектів у різних країнах: Німеччина, США, Туреччина, Канада, Австрія, Франція, Казахстан…
Тут іще треба зважати на економічний чинник. Наші послуги, якість котрих за останні роки суттєво підвищілася, завжди були дешевшими через виробництво в Україні, навіть з урахуванням логістичних витрат. На Заході схожі роботи коштують у десятки разів більше. Водночас партнери точно не втрачають у якості. На підтвердження – безліч наших міжнародних проектів, визнані як правовласниками форматів світових ТБ-хітів, так і профільними нагородами. З прикладів, що першими спадають на думку, – наша сцена для шоу «Маска» (української адаптації південнокорейського формату Masked Singer), яка зачарувала виконавчого продюсера компанії-правовласника Fremantle.
А декорації для кіберспортивного турніру Weplay Dragon Temple, дизайн яких ми розробили разом із творчою командою WePlay Esports, відзначили національною премією Ukrainian Design: The very best of 2021.
– Які напрями крім телеіндустрії та кіберспорту ви ще розглядаєте?
Ф. Н.: Кіберспорт та медіа є для нас основними замовниками. Але ми беремо в роботу й великі виставки, всілякі івенти, фестивалі, концерти, цирк, театр, мюзикли. Декорації до мюзиклу «Снігова королева» з Олею Поляковою у головній ролі, що взимку йшов у Палаці «Україна», робили ми.
Також Starlight Scenery може реалізувати корпоративи великих компаній. До речі, ми робили корпоратив у стилі шапіто для компанії Oriflame – якщо не помиляюся, він увійшов до топ-3 корпоративів року. По кожному з цих напрямів ми маємо досвід і можемо робити це професійно.
Ю. П.: Ми ще не знаємо, де точно проходитиме Євробачення наступного року. Але ми точно знаємо, що за будь-яких сценаріїв готові зробити реквізит для учасників із різних країн made in Ukraine. Ми вже мали такий досвід, коли після перемоги Джамали Євробачення проходило в Україні. Тоді ми реалізували декорації для учасника з Австрії, а також наших хлопців О. Torvald, пізніше для Melovin. Наприклад, номер Melovin із роялем, що горів, ми вигадували разом із Костянтином Томільченком. Здавалося б, що там такого? Але це була унікальна конструкція з дуже складним механізмом. Від розроблення ідеї до моменту доставлення рояля до Португалії, де відбувалося Євробачення, ми витратили 16 днів.
Часто те, що ми бачимо як звичайну декорацію, насправді є складним технічним функціональним організмом, у реалізацію котрого вкладено колосальні ресурси та професіоналізм команди.
– Що вас відрізняє від інших компаній?
Ю. П.: Ми не просто виробляємо, ми – креатори повного циклу: вигадуємо прикольні речі, які потім легко реалізувати. Можемо розробляти ідеї.
Ф. Н.: Це дуже важливий момент. З інформації, якою ми володіємо, на Заході дуже популярним є поділ напрямів навіть усередині компаній. Хтось опікується креативом, хтось – виробництвом. Звісно, є компанії, що поєднують у собі все, але їхні послуги найдорожчі. Starlight Scenery – це компанія, яка опікується дизайном, інженерним розробленням та виробництвом декорацій. Три в одному. Це наша фішка та ключовий фактор.
Ю. П.: Ми ніколи не намалюємо того, чого не можна реалізувати.
– Ви працюєте швидше за європейських колег?
Ю. П.: Однозначно. Колись нам казали, що декорації для закордонного «Х-Фактора» будувалися рік. Ми ж упоралися за два місяці у спокійному режимі.