Попросіть будь-якого медійника назвати країну-виробника нових захоплюючих форматів, і він обов'язково згадає про Південну Корею. Особливо хайповим уважається The King of Mask Singer - шоу, в якому зірки (не обов'язково співаки) дивують публіку своїм вокалом, сховавши обличчя під маскою. У Кореї шоу виходить із 2015 року - і нарешті потрапило до України.
Навесні цього року формат виграв на аукціоні канал «Україна». Паралельно, як ви знаєте, канал «1+1» придбав румунський формат Mysteries in the spotlight і у стислі терміни створив шоу, що підозріло нагадує корейський проект. Обмінявшись звинуваченнями та жорстко сформульованими листами, канали оголосили про підготовку до судового розгляду і... затихли. «Плюси» показали своє шоу ще у жовтні, канал «Україна» ж розробляв проект протягом семи місяців, увійшовши у зйомки детектив-шоу «Маска» лише наприкінці року.
Масштаби проекту український глядач побачить уже в січні 2020-го. А наразі всі деталі тримають під сімома замками та під величезною кількістю NDA. Секретність часом доходить до абсурду - про особистості «масок» не знають навіть режисери-постановники й інші зірки-учасники. Яких труднощів це додало, розповім пізніше. А поки - ласкаво просимо за куліси шоу «Маска».
«Бекстейдж знімати не можна», - каже піарниця. «Костюми розібрані, тож можна», - суперечить їй колега. Користуюся тим, що вони не чують одне одного, та швиденько показую вам одного з героїв - Лева
Оцінити масштаб сцени можна з режисерської. Незрозуміло лише, від чого паморочиться голова - від краси сцени чи висоти апаратної
Навколо сцени - 500 одиниць освітлювального обладнання. У центрі - п'ятиметрові половинки голови, якими особливо пишаються продюсери
Поки зіркові детективи затримуються, їхні місця займають керівник проекту Олена Романенко, керівник департаменту розважальних проектів каналу «Україна» Анатолій Сябро, костюмери Леся Патока та Назар Дідик, а також режисери-постановники: Костянтин Томільченко, Олександр Братковський, Сергій Гуман і Ярослав Губський.
«У нас 16 «масок», 16 артистів в основному складі. Це найбільша кількість зірок з усіх адаптацій формату. Крім цього, в нас шість запрошених артистів. Тому можемо з гордістю називатися найзірковішим шоу України», - констатує Романенко.
«Спочатку було ніяково: зірки виходили на сцену та не говорили з нами - їм заборонили. А потім ми зрозуміли, як це класно. Вперше на українському телебаченні зірки повністю слухаються режисерів-постановників!» - тішиться Томільченко.
Перевтілюватись доводиться й ведучому - в кожному випуску Володимир Остапчук приміряв новий образ
Для затравочки журналістам показали одного з героїв - кіберпанк-буйвола. Його виводять під ручку, адже, за словами костюмерів, самостійно переміщатися в костюмі надзвичайно складно
«На перших двох ефірах зірки були шоковані. Але ще шокованіші були ми з Назаром. Героям було млосно, вони задихались, падали, нічого не могли робити. І лише завдяки нашим постановникам наприкінці шоу «маски» танцюють із балетом, перекидаються, літають у повітрі», - розповідає Леся Патока, тримаючи за руку улюбленця - Чорного лева.
У студії нарешті з'являється перший зірковий детектив - DZIDZIO…
...і протягом 20 хвилин устигає розпатякати ім'я одного з учасників. А як же NDA?
«Ми з Данилком повсякчас б'ємось об заклад. Гола я вже бігала, він майже голий бігав. І мало не лишився без квартири на Хрещатику, але мав рацію щодо «маски», - приєднується Полякова
Поки за столом журі голосно та весело, креативний продюсер департаменту розважальних проектів Влад Філімонов причаївся на місцях для глядачів. Враження великої масовки створюють лише 150 глядачів, на кожного з яких в обов'язковому порядку надягають маску. Завдяки цьому команда відзняла 12 випусків без спалаху коронавірусу.
«У нас, звісно, жирне шоу буде», - резюмує Полякова. І додає ще дещо, чого піарники каналу наполегливо просять не публікувати
Усвідомити весь масштаб «жиру» мені допоміг керівник департаменту розважальних проектів каналу «Україна» Анатолій Сябро:
- Якою мірою шоу «Маска» близьке до корейського оригіналу?
- У біблії проекту були чітко розписані формати корейського шоу, європейських та американської адаптацій - була можливість скористатися тією, що нам ближча. Всі елементи ми узгоджували з форматотримачами, але взагалі наша «Маска» - оригінальне шоу.
- Які елементи формату довелося адаптувати під українського глядача?
- Практично всі. В основі нашого проекту лежать американська та британська версії. Але зараз мені складно сказати, які саме елементи і як адаптували, адже ми вже сім місяців варимось у процесі. В нас 12 епізодів - такої кількості ще в жодній адаптації не було. Маски поділені на дві групи, по вісім у кожній. Потім вони об'єднуються у дев'ятому епізоді. Кожен ефір вибуває - точніше, розкривається - одна маска.
Зробити шоу інтригуючішим дозволяють драматургічні ходи - за цим потрібно уважно стежити в ефірі. Несподіваних фішок багато, і починаються вони з першого епізоду.
- Прямі ефіри плануються?
- Наразі ні. Це пов'язане виключно з технічним боком шоу. Технологія запису голосу дуже складна - під час прямого ефіру потрібно бути цілком упевненим, що не злетить оброблення, а з технікою, на жаль, не домовишся. Можливо, коли все піде добре, третій сезон буде з прямими ефірами.
- Отже, другий сезон уже запланований? Мені видається, ви проговорились!
- Життя - воно таке... Якщо в Америці вже четвертий сезон показують, то чому в нас не може бути другого та третього? Мені б дуже хотілося.
- Які цифри має отримати перший сезон, аби шоу продовжили?
- Звісно, вищі за середню частку каналу. Та я так відчуваю, що суттєво вищі.
- Розкажіть про підготовку.
- Ми готували шоу сім місяців, з яких виготовлення масок зайняло шість. Це складна робота: потрібно врахувати механіку всередині костюма, руху. Ми тільки ескізи місяць малювали! Із 40 ескізів вибрали 22. А потім чекали матеріали. У принципі, такий тривалий термін підготовки був пов'язаний з процесом виготовлення костюмів.
- І як це вплинуло на вартість? Можете назвати середню ціну костюма?
- У бюджеті кожен образ прописаний окремо. Ухвалюючи образи, відразу ухвалили й бюджет. Можу лише сказати, що найдорожчим у нас вийшов Дракон.
- Таємницею покриті й особистості зірок, які ховаються під масками. Хто з членів команди посвячений у цей секрет?
- Я, керівник проекту, шеф-редактор, креативний, музичний, виконавчий продюсери, художники костюмів (кожен - своїх персонажів), бухгалтер і фінансист. Загалом десять людей.
- Вони теж підписували NDA?
- Обов'язково. Всі, хто контактує з нашим проектом, підписують документ про нерозголошення.
- А які суми там прописані?
- Для учасників і співробітників компанії - $50 тис., для глядачів у залі - 300 тис. грн.
- Серйозна сума для масовки.
- Ми ж не ставимо собі за мету заробляти на штрафах - це елемент гри. Й аби надати грі серйозності, підписується документ. У нас за цим стежить служба безпеки. На першому записі був витік інформації. Служба безпеки протягом пів години визначила, з якого телефону та хто написав. Із людиною зв'язалися, й вона сказала, що підписала документ, не читаючи. Після чого суму ми виділили кольором, а модератори додатково нагадують аудиторії про відповідальність. За 11 наступних знімальних днів витоків більше не було.
- Пресслужба називає сцену унікальною - в чому її особливість?
- Ми розробляли сцену 2,5 місяця. Надихалися різними адаптаціями, але вирішили зробити свою. За оцінками продюсера від Freemantle, наша сцена стала однією з найяскравіших. Таких декорацій - двох п'ятиметрових масок незвичної форми - ще не було. Дуже складне рішення, адже потрібно взяти до уваги ракурси, вагу, об'єм, пропорції. До того ж нам треба було задати масштаб: у залі сидять 150 людей, а потрібно створити відчуття тисячі.
- І який відсоток бюджету пішов на сцену?
- Не все унікальне коштує величезних грошей. Там дорогі (дуже свіжі) ідеї, а вартість декорацій - середньоринкова для розважального шоу.
- Чи можемо ми розраховувати на новації і під час постпродакшену?
- На постпродакшені ми додаємо мінімально. Всі спецефекти, фішки номерів будуть на сцені. Ми поставили для себе завдання знімати як у прямому ефірі. Аби потім, до наступних сезонів, прийти до них. Це додає драйву.
- Шоу веде Володимир Остапчук, репутація якого зіпсована скандальним розлученням. Не боялися брати його до такого коштовного проекту?
- А що з його репутацією? Про нього говорять, його знають. А професійні якості ми, як і Європа, встигли оцінити доволі високо.
Ми не помилились під час вибору. Хоча вибирали з... (замислився) великої кількості варіантів. Рішення про ведучого, як і решту великих рішень, у нас на каналі ухвалює креативний борд. Багато було суперечок, обговорень, проводили фокус-групу. Звісно ж, було емоційне оцінювання кожного кандидата, були й противники цієї кандидатури. Та коли побачили Володимира на двох ефірах, то всі питання відпали.
- У вас чотири режисери-постановники. Як вони працюють: парами чи по змінах?
- Здебільшого працюють у парі - напевно, тому, що звикли. У кожному випуску працюють усі чотири режисери, аби номери «масок» відрізнялися один від одного.
- Кастинг ваших зірок відбувався паралельно з кастингом «Маскараду» на «1+1»...
- Не знаю. На українському телебаченні дуже багато проектів знімають, тож ми з багатьма робили паралельно.
- Питання в тому, чи не складно вам було знайти зірок і домовитися з ними.
- Не складно. Ми відразу казали про те, що це міжнародний формат і ми - офіційні форматоволодарі. Так, були питання: «А як же «Плюси»?» Ми відповідали: «Не знаємо». Лише згодом дізналися, що «Плюси» придбали інший формат. У нас дуже багато відмінностей у форматах. Тому ми робимо інше шоу, і в нас інші зірки. Дякувати богові, в Україні вдосталь зірок.
- У вашому шоу зірки співають наживо?
- Так, мікрофони містяться всередині маски. Але звісно, напередодні вони працюють у студії звукозапису, де шукають нову манеру співу, записують голос, слухають самі себе. А на ефірах намагаються повторити ту манеру, яку вибрали з музичним продюсером.
- Як відбувався кастинг для учасників, що не співають професійно?
- Доволі просто. Перший дзвінок кастинг-менеджера - зірку запрошують на канал для проб на шоу «Маска». Приходьте, будь ласка, але потрібно підписати договір про нерозголошення. Той, хто погоджувався і підписував договір, розглядався як потенційний учасник. Від тих, хто хотів спершу дізнатись усе про шоу, а потім уже підписати, форматники відразу пропонували відмовитися.
Другий етап - голосові проби. Актор, спортсмен, ведучий має провести у студії дві години та виконати кілька пісень у різній манері. Наш музичний продюсер чує, кому яку пісню підібрати. Після вокальних проб вибираємо, на кого учасник може бути схожим. Нам дуже важливо, аби були версії.
Тим, хто нам підійшов, розповідали про складнощі шоу. В індивідуальній бесіді обговорювали, що буде важкий костюм, буде складно дихати, а статистів на сцені під час зйомок не буде. Також збирали інформацію, хто перехворів на коронавірус, адже це теж ризик для шоу. Після цього ухвалювали образи: костюм = зірка. Зафіксувавши таку спайку, підписували контракт про участь.
- До речі, про коронавірус. Які заходи безпеки передбачені на майданчику?
- Стандартні карантинні застереження. Міряємо температуру біля входу, користуємося антисептиком, спеціальні маски на учасниках, на глядачах, на знімальній групі. Зйомки тривають не довше як чотири години, після них - повна дезінфекція.
- Директор каналу Вікторія Корогод сказала, що на рішення придбати формат уплинув локдаун, під час якого з'явився запит аудиторії. На час виходу шоу українці вже рік житимуть у карантинних умовах. Не змінився запит глядача?
- Бажання тішитись ніколи не мине. А за складних часів - тим паче. Потенціал цього шоу дуже великий. По-перше, це тренд. По-друге, людям потрібне свято без обмежень, аби відволіктися від проблем, які оточують нас у житті.
- Певно, ви не назвете бюджету проекту. Але можете порівняти «Маску» з іншими українськими проектами, аби оцінити масштаб?
- Не хочу ні з ким порівнюватися - невдячна річ. Це унікальний проект. Масштабний і коштовний. У ньому бере участь 27 зірок! В якому проекті бере участь 27 зірок?
- «Танці з зірками»?
- 14 пар - це 14 зірок?
- І ще четверо членів журі, двоє ведучих і співаки.
- Однаково не 27.
- Якщо ми вже говоримо про кількість. Скільки людей працюють над проектом?
- Понад сотню. А разом із підрядником - набагато більше. Але особисто я не рахував. У штаті працює не так багато людей: чотири людини з департаменту розвитку розважальних програм каналу та ще двоє з «ТелеПро». Решта - за договорами на проект.
- Історично такі великі шоу в ефірі каналу «Україна» показували себе не дуже добре, на якийсь час канал узагалі відмовився від таких проектів...
- Ми довго шукали шоу, що може стати подією. «Маска» - безсумнівно таке.
- Не боялися вкладати такі кошти в один проект?
- Ні, після того як побачили й оцінили формат «Маски», не боялись. Ми дивилися на різні форматні історії, думали про кілька проектів, але у підсумку вирішили сконцентрувати зусилля на одному супермасштабному.
- На що найбільше витратилися?
- Ой, мені, напевно, перед розмовою треба було прочитати бюджет. За відчуттями: постановки, потім - декорації, світло, маски і, звісно, оплата праці.
- Коли канал «Україна» переміг в аукціоні за формат, які конкретні завдання перед вами поставило керівництво?
- Ті самі завдання, що стоять перед моїм департаментом: зайти на територію розважального контенту та робити його для нашого глядача. Аби він отримав усе: емоцію, емпатію, залученість, обов'язковість перегляду й задоволення. Вимоги до «Маски» такі самі, як до будь-якого продукту в праймі. Висока якість технічного виконання. Творче наповнення. Динамічність. Інтрига. Подієвість.
- Маржинальність до цих вимог входила?
- Так, для всіх бізнесів завжди важливі окупність, оптимізація витрат, отримання прибутку. Але ви ж розумієте, є іміджеві продукти, що приведуть глядача до каналу, вплинуть на лояльність до бренду. Наше шоу «Маска» - таке.
- Як уплинула історія з «Маскарадом» на терміни та бюджет вашої «Маски»?
- Раніше стартували з релізами та розпочали рекламну кампанію. Більше жодним чином. У нас були свої плани, яких ми дотримувалися й дотримуємось.
Що ж, інформації і так задосить. З нетерпінням чекаю січня!