Трендом цього непростого року вже зараз сміливо можна називати онлайн-навчання і все, що з ним пов'язане. Схоже, до мережі перенесли навіть те, що уявити там було неможливо, - від шкільних уроків до кінофестивалів. Зі складнощами «переїзду» зіштовхнулися і на Суспільному, де до початку карантину саме сформували академію PMA Juniors, у котрій готують майбутніх медійників. Її курси орієнтовані на дітей 12-14 років, а навчають там мистецтву споживання й подальшої подачі інформації. Простіше кажучи - журналістиці в усіх її проявах.
Від початку заняття мали проходити в академії, втім усе, як ви вже здогадались, довелося переносити в онлайн, причому екстрено. Як це відбувалось, чим узагалі займається PMA Juniors та багато іншого - в інтерв'ю куратора академії Владислави Місної.
- Владиславо, розкажіть, як з'явилася ідея створення PMA Juniors, хто її заснував?
- Річ у тім, що академія для дорослих на Суспільному існує доволі давно. Здебільшого тренінги були націлені на навчання наших співробітників - у регіонах та у Києві. Торік ми відкрили хаб в Одесі, що викликало інтерес у зовнішньої аудиторії. Тоді й зрозуміли, що можемо дати можливість навчатися не лише співробітникам Суспільного, а наприкінці 2019-го виникла ідея створити академію для молоді. Зараз у мережі стільки інформації, всі підлітки - блогери, у всіх є інстаграм, і якщо ми можемо допомогти їм створювати якісний контент - чом би й ні? У лютому ми написали стратегію, планували зробити літо дуже насиченим, запустити багато курсів.
- Аж тут стався карантин…
- Саме так. У березні всі наші плани були скасовані. Довелось терміново повністю змінювати формат і переходити в онлайн.
- А хто, крім вас, у команді?
- Є керівник академії Олександр Дмитренко, є Ярослава Камінська - куратор навчальних програм, Ангеліна Губар дуже допомагає з каналом у Telegram. Також є партнери - Deutsche Welle. Спільними зусиллями ми переписали стратегію, зрозуміли, куди рухатися.
- Журналістів у країні багато, і професія ця не з легких. Чому вирішили мотивувати дітей іти саме таким шляхом?
- У нас не тільки журналістика, а й уся сфера медіа. Вони однаково сидять у соцмережах, пишуть тексти, створюють пости. Це вже є в їхньому житті. Через нестачу інформованості, діти не знають, як грамотно верифікувати інформацію. І ми можемо скерувати, допомогти зробити їхній контент якісним. Плюс - робимо акцент на медіаграмотність. Наша мета - не просто дати знання й інструменти для виробництва контенту, а передусім навчити аналізувати інформацію та мислити критично, що дуже важливо в епоху кібербулінгу та фейків. Не всі дорослі журналісти це вміють - згадайте нещодавню історію з фейком, котрий запустило видання MC.today.
- Ви встигли провести бодай щось офлайн?
- Ні, хоча готові були практично на 100%: курси з мобільної журналістики, мобільної фотографії, з медіаграмотності - вона у нас інтегрована у всі програми. Планувалися курси для телеведучих і радіоведучих. На осінь був прописаний основний курс тривалістю 2-3 місяці. Передбачалось, що у групах буде до 15 осіб, аби зробити навчання максимально ефективним... Із настанням онлайн-ери довелося все змінювати, при цьому хотілось зберегти основні принципи навчання в академії: залученість у процес, високий рівень активності учасників, практичне застосування знань.
Дехто з викладачів створювали курс із нуля, адаптували все під онлайн-формат, щоби зробити навчання справді ефективним і цікавим, аби в онлайні діти могли не лише слухати, а й брати активну участь у процесі. Для нас важливо зробити роботу PMA Junior максимально результативною, тому методи навчання базуються на особливостях сприйняття інформації сучасними дітьми. І в нас, як на мене, вийшло: щокурсу кількість учасників не падає.
- Але тут уже було не по 15 осіб у групі?
- Саме так - в онлайні ми змогли набрати не лише киян, а й людей із регіонів. Усі підлітки, котрим було цікаво, могли взяти участь, і я вважаю, це чудово.
- За яким принципом формувалися курси та відбирали викладачів?
- З деким із лекторів ми знайомі давно, я знаю, як вони викладають. Приміром, Ігор Андрієнко, котрий навчає дітей у Київській школі фотографії, - він із радістю нас підтримав. Також ми працювали з учасниками з групи «Накипіло», їх порекомендовали наші партнери Deutsche Welle. Звісно, медійники Суспільного. Наприклад, [креативний продюсер радіо «Промінь»] Вікторія Польченко: вона вражаюче проводить тренінги та майстер-класи! Вирішивши запустити курс «Радіоведучий», ми одразу звернулися до Вікторії.
Для всіх нових викладачів неодмінно проводитимемо ТДТ - «Тренінг для тренерів», є в нас така внутрішня історія. Насамперед ми за результативне навчання. Все ж таки, можна бути хорошим спеціалістом, а вчителем - не факт. Плюс хочемо зробити декілька курсів від популярних блогерів, проте наразі не можу назвати їхніх імен.
- Тренери працюють безкоштовно? І чи довелося їх скорочувати через карантин?
- Так, скорочували, враховуючи, що принцип роботи в онлайні дещо інший. Із тренерами співпрацюємо на комерційній основі. Однак для дітей усе безкоштовно - частину наших витрат покривають партнери.
- Як готували онлайн-курси?
- Це був челендж для мене і наших тренерів. Спершу довелося розбиратись у технічній частині. Технологія така: ми запускаємо анонс у соцмережах, у ньому - посилання на сайт із реєстрацією. Потім мені на пошту приходять дані, вже за ними я роблю розсилку та контролюю, щоби дійшло до адресатів, не потрапило у спам. Після тренінга відправляю анкету зворотного зв'язку для врахування побажань і зауважень. Щодо самої програми - ми переписували презентації, адаптували структуру уроку, аби діти, як я вже казала, брали активну участь у процесі навчання. Також у нас є домашні завдання та підсумковий тест. Усі тренери постійно в доступі, як і я, якщо комусь потрібна додаткова консультація.
- До речі, у вас добрий сайт, має сучасніший вигляд, ніж у Суспільного. Робили одні розробники?
- Дякую! Дизайн сайту - більше питання до цільової аудиторії. Наша ЦА - молодь, і дизайн має бути відповідний, що візуально виділяється. Сайт створювала окрема команда, і дуже швидко, днів за п'ять - часу особливо не було.
- Якою мірою ваші курси затребувані?
- Спершу ми оголосили тему «Вірусний контент». І вона спрацювала! За три дні зареєструвалися близько 450 осіб. Мене потішило, що в нас стільки свідомих дітей. І батьків - учні напевно потрапляли до нас з їхньої подачі. За статистикою, доходять на курс лише 30% - саме десь 150 людей прийшли за посиланням у Zoom. Я була дуже втішена!
- Чи отримували ви критичні відгуки?
- Не те щоб критика, багато хто просто просить повтор. Гадаю, самі вебінари повторюватимемо, і доступ теж буде вільний.
- Ви кажете, що діти проходять підсумковий тест. А яка нагорода найкращим? На практику брати не плануєте?
- Наше вікове ядро - 12-14 років, тому думати про практику зарано. Ми наразі просто знайомимося одне з одним. Можливо, надалі даватимемо нагоду реалізуватись у сфері медіа тим, хто лишиться з нами.
- Чому така маленька вилка - 12-14?
- Це саме діти, що починають активно користуватися соцмережами, орієнтуватись у них. Активна аудиторія, яка заходить на YouTube і в Instagram, і їх хочеться грамотно спрямувати. Може, розширюватимемось, але поки складно загадувати.
- Яким темам були присвячені проведені онлайн-марафони? Вірусний контент...
- Мобільна фотографія та мобільна журналістика.
- Який курс найзатребуваніший? Може, просять чогось додати?
- Дуже добре зайшли вірусний контент і мобільна фотографія, судячи з анкет зворотного зв'язку. Я думаю їх повторити. Ще хочу зробити для дітей та батьків майстер-клас із медіаграмотності, аби дорослі могли підтримувати підлітків у їхніх починаннях.
- Наприкінці місяця у вас запланований триденний марафон. Що це буде та в якому режимі?
- Він відбудеться з 27 по 29 серпня, саме йде активна підготовка. Було б добре зробити його офлайн, але ми вирішили, що поки рано. Буде багато спікерів із різних країн: Німеччина, Великобританія, Балкани, Сербія - для офлайну буде складно звезти їх усіх до України. Тому запланована триденна онлайн-трансляція з різними майстер-класами. Вчитимемо молодь у всьому світі розповідати історії за допомогою медіа. Наприклад, за допомогою анімації - розповімо, як намалювати та «написати» героя. Як презентувати себе, як працювати над своїм голосом. Звісно, і про фейки, і про вірусний контент поговоримо, і про психологію фотографії навіть. Буде тема «Як реагувати на хейтерів», що дуже важливо для підлітків у ніжному віці, коли тендітна психіка й можна закритися від світу через один коментар. Також буде команда ВВС - вони поділяться досвідом створення контенту для молодіжного радіо. І представник із Киргизстану, який разом із молоддю опікується журналістськими розслідуваннями. А ще участь візьмуть молодіжні організації з Грузії, Молдови, Гватемали та Камбоджі - розкажуть про себе, презентують свої роботи.
Майстер-класи будуть англійською - із синхронним перекладом і функцією вибору мови.
- А щодо роботи офлайн є прогнози? Деякі починають проводити такі події, просто з дотриманням заходів безпеки.
- Я мріяла, що від кінця вересня. Дуже хочу робити все в офлайні, але ми відповідально ставимося до проблеми з коронавірусом і ризикувати не хочемо. Тож потерпимо - здоров'я дітей важливіше.
- А коли все владнається, онлайн-курси залишите? Для дітей з інших міст, наприклад.
- Так, я б хотіла робити записи з різних тем хвилин на 10, аби вони були в медіатеці на сайті. Невеликі навчальні відео з інфографікою. І хотілось би проводити тренінги регіонами, щоб у максимальної кількості дітей була можливість навчатися.
- Монетизувати цю історію плануєте?
- Наразі в нас виходить без монетизації. З одного боку, це добре, з іншого боку, є мотивація. Можливо, окремі курси ми зробимо за символічну плату, зі стоп-моушен-анімації наприклад. Але явно вже не цього року.
- Ну й фінальне запитання, глобальне. Навіщо Суспільному PMA Juniors?
- Академія спершу була створена для розвитку співробітників. Завдяки PMA Juniors ми формуємо нове покоління медійників: грамотних, незалежних, таких, що думають. Без спеціальних знань реалізувати себе у сфері медіа набагато складніше, якість контенту погіршується, як наслідок - знижується рівень українських медіа. І ми можемо спрямувати, допомогти зробити їхній контент якісним. У нас є можливість давати знання та ростити справді професійних медійників - це чудово!
Цей матеріал створений у межах тематичного розвитку спецпроекту MBR «Зняти корону» - «Зняти корону: освітні проекти». Події останніх місяців та їхні наслідки кардинально змінюють правила гри, а можливо, й саму гру. Як у неї грати, аби виграти? Чи бодай не програти ще на старті? Про це спецпроект MBR «Зняти корону», частиною якого є цей матеріал, - особистий досвід представників української аудіовізуальної й медіаіндустрії, компаній і окремих людей, які зуміли швидко зорієнтуватися у змінених через коронакризу умовах. Реальні та вже реалізовані адаптаційні кейси кіно, ТБ, реклами й інтернет-медіа - з перших вуст.
Матеріал опубліковано в рамках програми Media Emergency Fund, яку реалізує Львівський медіафорум за фінансової підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Погляди авторів цього матеріалу необов'язково збігаються з офіційною позицією уряду США.