За останні десять років український кінематограф показав чимале зростання як із погляду кількості фільмів, що випускаються на екрани, так і з погляду їхньої якості. Простий приклад: 2014 року в національний прокат вийшло 13 фільмів українського виробництва, що змогли зібрати 19,31 млн грн; 2015-го таких стрічок було вже 29 – із загальним бокс-офісом 42,57 млн грн; 2019-го – 32 фільми, вироблені Україною або в копродукції з нею, зібрали в українських кінотеатрах уже 142,36 млн грн, а цьогоріч, за прогнозами, бокс-офіс національного кіно перетне межу 300 млн грн. Або подивімося на такий показник: 2014-го частка касових зборів українських стрічок у національному прокаті становила 1% від загального бокс-офісу, 2019-го (до пандемії COVID-19, що безпосередньо вплинула на сталу позитивну динаміку) – вже 8%, а за перші пів року 2023-го, попри повномасштабну війну, – 22,8%, що є цілковитим рекордом за всі роки незалежності.
Українські фільми дедалі частіше здобувають нагороди на престижних міжнародних фестивалях (тільки цього року українські стрічки були представлені на понад 70 форумах, отримавши майже 80 нагород, девʼять з яких – на фестивалях класу А), і загалом про українське кіно сьогодні знають у всьому світі. Та якщо нагороди є показником успішності авторського фестивального кіно, то успішність комерційного кіно, створеного для широкої аудиторії, очевидно визначають гроші, котрі це кіно заробило у кінотеатрах. Бо хай як оцінюватимуть ту чи іншу стрічку критики, кінцеве рішення все ж ухвалює глядач, котрий є головним споживачем кінопродукту. Тож на грошах як найобʼєктивнішому показникові ми в MBR зазвичай фокусуємось у дослідженнях.
Утім, у процесі підготовки до цьогорічного форуму Kyiv Media Week, зібравши бокс-офіс українських фільмів у національному кінопрокаті за останнє десятиріччя, ми вирішили подивитися на цю – в принципі загальнодоступну – інформацію з нового ракурсу: піти не від проектів, як робиться під час складання більшості рейтингів (наприклад, рейтингу найкасовіших фільмів України), а від людей, які ці проекти створюють. За нашими розрахунками, такий кут зору на звичну статистику має продемонструвати, хто з українських кінематографістів був найбільш продуктивним і, головне, ефективним за ці десять років.
Розпочати підрахунки ми вирішили з продюсерів – як головного рушія у кінобізнесі. Проаналізувавши всі українські фільми, що були в національному прокаті з 2014 року, ми склали перелік їхніх продюсерів: це понад 200 людей, котрі ранжовані відповідно до сумарних зборів стрічок, над якими вони працювали. Утім, 2023 рік іще не добіг кінця, тож повний рейтинг за останнє десятиліття ми опублікуємо пізніше, а наразі презентуємо «тизер»: топ-18 українських продюсерів. Саме стільки за сумарною касою своїх фільмів у прокаті змогли перетнути позначку $1 млн.
Методологія складання рейтингу
- У межах дослідження проаналізовані ігрові й анімаційні повнометражні кінопроекти національного виробництва (або у копродукції з Україною), що вийшли у національний прокат у 2014–2023 роках. Дані у топ-18, який ми презентуємо сьогодні, обмежуються 29 жовтня 2023 року.
- Рейтинг складено відповідно до суми касових зборів усіх фільмів того чи іншого продюсера в кінопрокаті України за означений період. У більшості випадків над стрічкою працюють кілька продюсерів, тому показники того самого проекту йдуть до загального заліку кожного з продюсерів, хто брав участь у створенні фільму.
- Рейтинг сформовано на базі відкритих даних, тож фільми, касові збори яких виробниками не озвучувались (або озвучувалися частково), увійшли до таблиці з відповідними примітками: наприклад, немає даних із кількості проданих квитків, хоча загальний бокс-офіс є.
- Для уніфікації касових зборів різних років сума кожного окремого релізу обчислювалася в доларах США, виходячи із середнього офіційного курсу Нацбанку гривні до долара за перші два тижні прокату цього релізу (зазвичай саме на цей період припадає левова частка бокс-офісу).
- Це дослідження враховує тільки національний кінотеатральний прокат, без результатів зарубіжного бокс-офісу.
У наступних дослідженнях ми плануємо сфокусуватися на авторських, фестивальних і документальних фільмах, які мають інші, некомерційні завдання, тож бокс-офіс для них – неключовий показник. Відповідно, методологія цих підрахунків буде геть іншою. Ну а наразі, як уже було зазначено, пропонуємо подивитися, хто з продюсерів був найефективнішим у справі створення глядацького кіно. У рейтингу зазначені всі релізи того чи іншого продюсера починаючи з 2014 року, загальна каса в доларах, дата релізу, кількість проданих квитків і компанії-виробники, що працювали над стрічками.
Підсумовуючи діяльність кінопродюсерів, ми також працюємо над аналогічними рейтингами режисерів і сценаристів: визначаємо найефективніших із погляду касових зборів їхніх стрічок у національному прокаті. Рейтинг за повні десять років з аналізом роботи українських продюсерів, режисерів і сценаристів кіно MBR опублікує вже за два місяці – на початку 2024-го. Тоді само можна буде говорити й про висновки – на індустріальному рівні та, звісно, в іншому, масштабнішому форматі. Разом з аналітичним відділом компанії Media Resources Management ми плануємо глибше зануритись у вивчення роботи гравців кіноринку з різних секторів – не тільки виробників, а й кінотеатрів, дистрибуторів тощо, фокусуючись на тих, хто сприяє розвиткові українського продукту та зміцнює національний ринок. Усі подробиці – наступного року.