Один із пріоритетів найбільшої цифрової медіаплатформи Getty Images - розвиток виробництва локального контенту. Спершу компанія орієнтувалась на ринки США і Західної Європи. Однак нині їй дуже цікаві ринки, що розвиваються, а це - Азія та Східна Європа, включно з Україною. А цим ринкам цікавий контент про них - беручи до уваги локальні візуальні особливості і менталітет. Саме тому компанія й робить ставку на співпрацю з локальними авторами. Та як же стати таким автором?
«Наші клієнти дуже зацікавлені саме в українському фото- й відеоконтенті, - каже Кирило Матвієнко, директор із продажів Global Images Ukraine, ексклюзивного українського представництва Getty Images. - Для українських проектів найзапитуваніший контент - аерозйомка: прольоти над українськими (або подібними до українських) селами, горами, полями. Ще - аеропорти: зліт і посадка літака. Також - прольоти над упізнаваними вулицями українських міст: над Києвом, Харковом та ін. Як показує наша багаторічна практика, всі передусім цікавляться чимось буденним і локальним».
Але ж звідки ця українська буденність і локальність беруться на платформі, котру багато хто звик сприймати насамперед як джерело закордонного контенту? Очевидна відповідь (і вона ж правильна) - від українських авторів.
«Якщо говорити про відео - переважно не новинне, а креативне, - це те, що знімають виробники контенту, котрі живуть в Україні (за рідкісним винятком, коли сюди приїздять закордонні професіонали-оператори), - розповідає Кирило. - База Getty Images - це й контент сегмента Professional від кіно- та телекомпаній, і продукт User Generated від професіоналів-фрілансерів. За рахунок такої синергії, симбіозу ми можемо постійно оновлювати й розширювати свою бібліотеку для наших клієнтів».
Галопом по Європах - і не тільки
У той чи інший спосіб, напряму або ж опосередковано (через агентства, що є партнерами Getty) на медіаплатформі представлені багато українських фотографів та операторів. Дехто, як, приміром, Євген Котенко, працюють здебільшого з новинним порядком денним.
Нещодавно українська столиця презентувала свій новий кулінарний символ - Kyiv Pie, і його фото одразу ж з'явились на Getty / Evgen Kotenko/Ukrinform/Barcroft Media via Getty Images
Інші фотографи акцентуються на українських локаціях, про які було зазначено вище, треті взагалі йдуть інакшим шляхом, створюючи для Getty не локальний, а міжнародний контент. Саме такий шлях обрав для себе український travel- та lifestyle-фотограф Олег Слободенюк.
Приміром, це фото Олег зробив на одному з Лофотенських островів (Норвегія) / iStock by Getty Images/Oleh_Slobodeniuk
«Коли я був підлітком, ми з батьками поїхали на Азовське море, і саме там вперше дізнався, який шлях хочу обрати. Я робив світлини на камеру та просто шукав історії довкола себе, фотографуючи все, що бачив. Після школи хотів вивчати кінематографію в університеті, проте, на жаль, у мене не було для цього фінансових ресурсів, тож вирішив зосередитись на фотографії», - згадує Олег про початок свого професійного шляху в інтерв'ю для Creative Insights, спеціалізованого підрозділу Getty, що концентрується на моніторингу й аналізі візуальних трендів, розробці тематичних колекцій, створенні надихаючих гайдів й історій.
За словами Олега, спершу він геть не думав про travel- та lifestyle-зйомку: як і багато хто, розпочинав із того, що фотографував весілля, робив портрети й підписувався на іншу випадкову роботу. Все це давало непоганий прибуток, але він відчував, що йому чогось бракує, і на свій 20-й день народження вирішив спробувати щось нове. «Мене надихнули класичні пейзажні фотографії, зняті 20, й навіть 100 років тому: той факт, що ці світлини досі не втрачають актуальності. І я вирішив виділити більше часу, аби побачити світ та зафіксувати все цікаве, що зустріну на шляху. Так я вирушив в одиночну тритижневу подорож автостопом через Баварські Альпи - з цього все й розпочалось», - пригадує Слободянюк.
Після того Олег відвідав багато країн і регіонів світу: В'єтнам, Швейцарію, Йорданію, М'янму, Ісландію, Таїланд, Монголію, Індонезію, Францію, та звідусюди привозив яскраві, вражаючі світлини - як пейзажі, так і сюжетні постановочні фото, моделлю для багатьох із них стала його дівчина Анна. «Я проводжу в подорожах близько півроку далеко від дому, - говорить Олег про свій робочий графік travel-фотографа. - Часом обираю країну спонтанно, надихнувшись історіями людей, котрі там бували, або знімками звідти. Для таких поїздок я купую квиток за місяць до від'їзду, і часто - в один бік. В інших випадках треба від шести до дванадцяти місяців, аби підготуватись до подорожі та спланувати саме те, що хочу побачити і зафіксувати: зараз мені дедалі цікавіше створювати щось конкретне, а не просто блукати світом, як я робив, коли лише починав».
Дорога - стиль життя Олега Слободенюка / iStock by Getty Images/Oleh_Slobodeniuk
До співпраці з Getty Олег прийшов понад п'ять років тому, коли за порадою друга подав свої роботи на розгляд через програму Work With Us - найбільш простий і логічний шлях для фотографа-фрілансера.
Як зробити три кроки до Getty та не «послизнутися» на правах
«Аби потрапити на сайт Getty Images, авторам-фрілансерам спершу треба пройти через горнило відбору сайту iStock.com», - розповідає Кирило Матвієнко (і саме на цей сайт програма Work With Us свого часу привела Олега Слободенюка).
«iStock.com - ресурс стокового креативного контенту, що містить тільки User Generated фото- та відеоконтент, - продовжує Кирило. - У разі позитивної динаміки продажів на iStock.com компанія пропонує авторові здійснювати продажі його контенту вже безпосередньо на сайті gettyimages.com. Але в будь-якому разі ми даємо нашим клієнтам можливість купувати системно, на підставі корпоративних угод, контент і з iStock, і з Getty в межах одного доступу».
Один із напрямів запитаного локального контенту на Getty - спортивні події / Evgen Kotenko/Ukrinform/Barcroft Media via Getty Images
Аби допомогти автору розібратись, як працювати з iStock - сайтом, що обслуговує понад 1,5 млн клієнтів із понад 200 країн світу, розроблений простий і зрозумілий мінігід. Ось його три головні кроки:
- Завантажити застосунок Contributor by Getty Images з App Store або Google Play.
- Завантажити через нього від трьох до шести зображень свого авторства - фото, ілюстрації чи відео. Фото мають бути у форматі JPEG, важити не більше 3 GB (мінімальний розмір: 720 x 960 px, 5 KB; максимальний - 9000 x 9000 px, 3 GB). А відео подаються у форматі YouTube-лінків.
- Ваша заявка та зразки контенту будуть розглянуті системою, і, якщо вони відповідають технічним вимогам компанії й якості зображення, ви отримаєте запрошення стати контриб'ютором iStock або Getty Images.
Для реєстрації вам має бути не менш як 18 років. Та це лише один з обов'язкових юридичних моментів. Після того як ви станете контриб'ютором, редактори Getty перевірять відправлені вами фото, ілюстрації чи відео, аби переконатись, що вони відповідають вимогам, перш ніж розміщувати їх для перегляду і ліцензування клієнтами. Зокрема, особливо ретельно перевірятимуться ваші права на контент.
«Права на контент - дуже важливий момент, про який багато хто не замислюється, - підкреслює Кирило Матвієнко. - У контриб'ютора має бути чітке розуміння закону про авторське право і в наявності всі документи, що підтверджують право використання на створені ним зображення. Тобто або він сам автор, або замовляв зйомку, і в нього є угода з підрядником щодо прав на цей матеріал. Друге - теж дуже важливе - аби були підписані угоди з моделями в кадрі (Model Release). Також необхідно дивитися, чи є в кадрі об'єкти інтелектуальної власності - пам'ятники архітектури, об'єкти приватної власності й навіть, приміром, автомобілі: адже їхній зовнішній вигляд - результат розробки групи дизайнерів, і візуальний образ машини теж є запатентованою приватною власністю. Загалом, будь-який авторський дизайн вимагає очищення прав. Крім того, якщо в кадрі з'являються певні визначні пам'ятки архітектури, важливо розуміти, чи є на них право зйомки, публічного показу. Приміром, у нашій країні не ухвалений закон про свободу панорами: не можна показувати пам'ятники без узгодження з авторами, коли йдеться про рекламу (це, звісно, здебільшого не так для авторів, як для покупців контенту та їхніх цілей)».
Тренди й інновації
Отже, ви пройшли відбір, ваші фото з'явились на iStock або ж раптом одразу на Getty, ви пройшли податкове інтерв'ю на сайті Getty, аби уникнути подвійного оподаткування, і готові отримувати роялті за свої роботи. Та як зробити так, щоби суми цих роялті зростали, тобто аби ваші фото, ілюстрації чи відео купували? Логічна відповідь - орієнтуватися на покупців, їхні пріоритети, смаки й потреби в контенті.
«Візуальна складова контенту оцінюється креативною командою Getty, виходячи з культурних уявлень ключових міжнародних ринків та їхньої культури: тобто британського, американського, а не нашого українського менталітету, - пояснює Матвієнко. - Тому люди, які хочуть бути успішними на платформі, мають орієнтуватись на поточні культурні стандарти і тенденції США та Західної Європи».
Що ж це за стандарти? Крім очевидних речей - поваги до загальнолюдських прав і цінностей, тренду на diversity тощо - є й тонкіші нюанси, котрі відображують тенденції настроїв і запитів суспільства, які постійно моніторять, досліджують та описують спеціалісти Getty.
Ось, наприклад, свіже квітневе дослідження iStock Visual GPS, присвячене темі сталого розвитку та її відображенню у візуальному контенті. Відповідно до результатів дослідження, сім із десяти американців очікують, що компанії дбайливо ставитимуться до теми захисту довкілля у своїх візуальних комунікаціях. У iStock зазначають: за минулий рік істотно зросла кількість запитів клієнтів із тем «сонячні панелі на даху» й «стале фінансування», нарівні з такими термінами, як «співчуття» та «вдячність». І висока зацікавленість у темі означає, що для її подачі треба шукати нові креативні рішення. «Звичні візуальні кліше, котрі зазвичай використовують для передавання екологічних проблем - на кшталт самотнього білого ведмедя або рук, які обіймають деревце, - надто абстрактні, аби вирізнятися на сьогоднішньому надзаповненому візуальному тлі», - каже Ребекка Ром-Франк (Rebecca Rom-Frank), креативний дослідник iStock.
Тому, аби показати авторам і бізнесам можливі свіжі вектори відображення цієї теми, iStock розробив рекомендації, де викладені передові практики для створення та вибору фотографій, відео й ілюстрацій із теми сталого розвитку. А саме:
- Розповідайте історії людей. Час візуальних метафор і кліше минув - замість цього подавайте тему сталого розвитку через особисті, аутентичні моменти, що передають людські зв'язки та емоції: так, аби ваші образи знаходили відгук у користувачів в усьому світі.
- Розповідайте реальні історії. Історії про те, що й як люди, спільноти і компанії роблять для захисту довкілля. Натепер 75% компаній зі списку Fortune Global 500 планують до 2030 року працювати без викидів вуглецю. В аналогічний спосіб дослідження iStock Visual GPS показало, що звичайні люди роблять багато різних речей для захисту довкілля залежно від свого способу життя - приміром, сортують відходи, роблять свій дім енергоефективним, переходять на веганську дієту, - і це також слід відображати у візуальному контенті.
- Розповідайте історії за допомогою запитуваних візуальних образів. Останніми кількома роками чи не найпопулярнішими зображеннями для демонстрації вибору користувачів на користь екологічності та безвідходного виробництва стали фото багаторазових пакетів, чашок і соломинок. Проте, коли iStock протестував такі зображення в межах дослідження Visual GPS, з'ясувалось, що користувачі у всьому світі втричі сильніше реагують не на них, а на фото відновлюваних джерел енергії. Тобто у тренді не просто екологічність, а екологічність плюс інновації.
Дослідження, на кшталт, цього проводяться та публікуються регулярно: аби автори Getty та iStock могли створювати контент, який максимально відповідає актуальним запитам користувачів, отже - запитуваний.
Більше, ще більше контенту - якісного, креативного і дуже-дуже різного: можна сказати, що це негласний девіз найбільшої цифрової медіаплатформи, в постійно оновлюваних колекціях котрої натепер налічують понад 375 млн одиниць контенту.
Потяг Getty - у постійному русі до нових горизонтів / iStock by Getty Images/Oleh_Slobodeniuk
«Одна з центральних політик Getty Images та її генерального директора Крейга Пітерса (Craig Peters) - активний розвиток виробництва локального контенту, - підкреслює Кирило Матвієнко. - Адже наша компанія прекрасно розуміє: хоча її основні ринки - це США і Західна Європа, ринки, що розвиваються, - в інших регіонах - Азії та Західній Європі, включно з Україною. І цим ринкам, що розвиваються, цікавий контент про них - беручи до уваги їхні візуальні особливості, національний характер тощо. Саме тому компанія й робить ставку на співпрацю з авторами локального контенту. Але сформувати окремий підхід до кожної конкретної людини за такого величезного обсягу запитів, як у Getty, в принципі неможливо. Тож авторам варто розпочинати з чогось маленького і рухатись далі вже завдяки якості своєї роботи та її результатам (результат у даному разі - це готовність клієнтів платити за контент iStock: усе очевидно та чесно, жодних суб'єктивних оцінок). І якщо продукт автора затребуваний, то компанія таких контриб'юторів виділяє й підвищує ранг, переміщуючи їхній контент у більш преміальні каталоги та колекції, а вершиною цього шляху є потрапляння на сайт Getty Images».