Улітку 2020-го Індустріальний телевізійний комітет провів чергову хвилю установчого дослідження телевізійної аудиторії (УД), отримавши дані, якими послуговуються телеканали та сейлзхауси для продажу ефірного часу під рекламу. За підсумками дослідження з 1 лютого поточного року відбулась зміна контрольно-зважувальних параметрів, в результаті чого змінилася вибірка комерційної аудиторії. А це, своєю чергою, привело до перестановки лідерів серед телеканалів. Але про це поговоримо іншим разом. Зараз же ми хочемо докладніше розповісти про саме дослідження, а також про те, що конкретно змінилося проти УД, проведеного 2019 року.
Загальна картина
У межах дослідження методом інтерв'ю face-to-face було опитано 4211 домогосподарств: 2295 - у містах із населенням понад 50 тис. осіб, 1916 - у населених пунктах «50-» (800 - у містах і 1116 - у селах ), а також 382 домогосподарства в Києві. За традицією домогосподарства відбирались адресним методом.
Щодо безпосередньо респондентів, то опитувалися мешканці віком від 18 до 70 років, а також старші за 70 років, коли в домогосподарстві не проживали люди іншого віку. Територія дослідження - вся Україна, крім Криму, а також тимчасово окупованих районів Донецької та Луганської областей.
Співвідношення вибірки та генеральної сукупності має такий вигляд:
Порівняння даних установчих досліджень 2019 і 2020 років
|
УД 2019/2020 |
|||||||
Генеральна сукупність ДГ* |
% |
Вибірка ДГ |
Вибірка ТБ ДГ |
|||||
2019 |
2020 |
2019 |
2020 |
2019 |
2020 |
2019 |
2020 |
|
Села |
4 470 219 |
4 420 531 |
31,4 |
31,2 |
1169 |
1116 |
1100 |
1030 |
Міста 50- |
3 085 417 |
3 062 237 |
21,6 |
21,6 |
838 |
800 |
756 |
726 |
Міста 50+ |
6 701 786 |
6 685 102 |
47 |
47,2 |
2406 |
2295 |
2096 |
1913 |
Загалом |
14 257 422 |
14 168 102 |
100 |
100 |
4413 |
4211 |
3952 |
3669 |
зокрема Київ |
1 163 090 |
1 169 566 |
8,2 |
8,3 |
402 |
382 |
334 |
227 |
Усі неінституційні (приватні) домогосподарства України з урахуванням корекції на внутрішньо та зовнішньо переміщених осіб
Демографічні характеристики
У середньому українське телевізійне домогосподарство нині складається з 2,68 осіб. Зміна становила лише -0,01 процентний пункт проти попереднього року, проте загалом по ринку співвідношення доволі помітне: у 19,2% д/г мешкає одна людина (було 18,9%), у 30,8% - двоє (було 31,8%), у 26,5% (було 24,4%) - троє, у 23,5% (24,9%) - четверо й більше. Інакше кажучи, стало більше телевізійних домогосподарств, де проживає лише одна людина або троє. А от кількість тих, де мешкали пари або четверо й більше осіб, скоротилася.
Окремо важливо зазначити, що в Києві відсоток домогосподарств бодай з одним телевізором становить лише 75,4% проти загального для центрального регіону показника 92,2%.
Крім того, стало трохи менше телевізійних домогосподарств, де проживають діти до 18 років, - 39,3% проти 39,4% раніше. І трохи більше тих, де люди старші за 60 років, - 47,3% проти 47,2%. Розподіл за вибірками порівняно рівномірний: 38,2% дітей у містах «50+» і 40,3% у «50-», людей старших за 60 років - 47,3% та 47,2% відповідно.
Зайнятість і дохід
Проти минулого установчого дослідження відсоток домогосподарств, в яких мешкають люди з повною або частковою зайнятістю, скоротився із 68,2% до 66,5%. Здебільшого просіли міста «50+»: замість 71,6% стало 66,5%. А в населених пунктах «50-» відсоток змінився із 65,4% на 64,6%.
Лише трохи понад 0,2% усіх телевізійних д/г можуть дозволити собі будь-які покупки в будь-який час. У цифрах дохід телевізійних домогосподарств має такий вигляд:
Мова
Порівнюючи з УД минулого року, трохи менше телевізійних домогосподарств назвали українську основною мовою спілкування в сім'ї - 49% проти 50,6%. І стало більше тих, хто назвав основною російську, - 36,3% проти 33,5%. Розподіл має такий вигляд:
Гаджети, інтернет і тип приймання
За результатами дослідження останніми трьома роками простежується динаміка зростання кількості домогосподарств із двома телевізорами: з 23,3% до 24,8%. Водночас кількість домогосподарств з одним телевізором скорочується.
Збільшується кількість телевізорів із РК-екраном, хоча кінескопні телевізори, як і раніше, є більш ніж у половини домогосподарств. Водночас бодай один широкоформатний (16х9) апарат є у 60,7% (проти 59,9% домогосподарств у минулому дослідженні та 27,3% - ще 2014-го).
Тип приймання телесигналу
Якщо говорити про тип приймання, то проникнення супутникового ТБ/IPTV/MMDS збільшилося з 34,6% до 37,7% (проти 27,4% 2014-го). Але головне - кабельне телебачення більше не на другому місці, хоча в містах «50+» воно лідирує. А от частка цифрового ефірного ТБ серйозно збільшилася: 35,5% проти 28% в попередньому установчому дослідженні (й 5,1% - 2014 року).
А ось діаграма можливого типу приймання телесигналу:
У цьому разі йдеться безпосередньо про технічну можливість використовувати той чи інший тип. А одне домогосподарство може мати різні типи приймання.
Споживання контенту
Інтернетом послуговуються 73% жителів країни: 58,2% віддають перевагу фіксованому доступу, 56,9% - мобільному (дані не підсумовуються, позаяк у домогосподарстві можуть використовувати обидва варіанти). Й дедалі більше українців використовують інтернет для перегляду телевізійного контенту. Причому на будь-яких пристроях:
Нетелевізійні домогосподарства
У 10,4% українських домогосподарств немає телевізора. І якщо минулого року вважалось, що 31,3% послуговуються замість ТБ інтернетом, то нині таких - 47,1% від опитаних д/г цієї категорії. 37,4% із них «не бачать необхідності» в телевізорі, 11,2% дивляться телеконтент на інших пристроях, а 9,2% узагалі не до вподоби телевізійний продукт - відповідно, й телевізор не потрібен.
А отакий вигляд має динаміка скорочення телевізійних домогосподарств починаючи з 2014 року:
Дані належать ІТК; надані МРМ. Детальніше про панель - http://tampanel.com.ua/