Якщо в Україні досі вважають, що сервіси потокового відео можуть вистрілити, але не зараз, а «колись потім», то у США ОТТ- та VoD-платформи давно стали повноцінними гравцями індустрії. Та навіть там ніхто не очікував такого сплеску популярності сервісів, який стався 2020 року, після початку карантину. Правила гри, котрі видавались непорушними, стали різко змінюватися - аж до того, що одні кіностудії-мейджори захотіли випускати фільми в онлайн одночасно з кінопрокатом, а інші почали давити на кінотеатри, аби скоротити звичне «вікно» до мінімуму. Виробництво стрічок заморожували, релізи переносили, багато компаній втрачали гроші, кінотеатри опинились на межі виживання… COVID-19 змінив світ. І зараз, через рік після офіційного початку пандемії, пропонуємо зафіксувати, яких змін зазнала глобальна індустрія виробництва контенту. Коли коротко: люди не перестали любити кіно, проте знімати його і показувати, як колись, не виходить.
Зміна візіонерів
Стрімке зростання стримінгу завдало відчутного удару, і тепер у Голлівуді намагаються зрозуміти, на яких умовах укладати контракти, як оплачувати роботу акторів та членів знімальної команди. У студіях почались кадрові перестановки, аби дати більше повноважень працівникам на керівних посадах у сфері стратегії й розвитку бізнесу.
Так, уперше за майже столітню історію існування у Warner Bros., що через WarnerMedia належить корпорації AT&T Inc., більше немає одного керівного поста з виробництва та дистрибуції стрічок для великого екрана. Без кадрових перестановок не обійшлося і в Disney: Алан Хорн - справжній ветеран Голлівуду з досвідом понад 40 років в індустрії кіно та розваг - більше не вирішує, які фільми студії, як і коли випускати у прокат. Тепер цим займається Карім Деніел, котрий був президентом напряму споживчих товарів Disney. І відповідає він просто перед виконавчим директором конгломерату Бобом Чапеком. Знавця аудиторії замінили на «продажника», що бачить у глядачах передусім покупців.
Тут варто згадати презентацію для інвесторів Disney, яку в грудні 2020-го проводив Чапек. Поки він говорив, на екрані демонстрували копію написаного 1957 року листа Волта Діснея, де йшлося, що майбутнє компанії за повнометражною анімацією. А Чапек додав, що відтепер майбуття Disney - за Disney Plus.
У грудні 2020-го стало також відомо: всі фільми Warner Bros., реліз котрих запланований на 2021 рік, виходитимуть одночасно і в кінотеатрах, і на стримінг-сервісі HBO Max. Загалом таких прем'єр аж 17, і серед них є дуже очікувані проекти на кшталт «Дюни» Дені Вільнева та «Матриці-4».
Тоді ж Тобі Еммеріх, новий очільник Warner Bros. і керівник напряму кіно HBO Max, зібрав топ-менеджмент американських талант-агентств, аби повідомити: всі без виключення контракти про ексклюзивне вікно кінопрокату більше недійсні. Для нашого ринку, доволі далекого від американських реалій, це може видатись незначним. Та уявіть собі, що агент актора зі списку А вибив своєму підопічному крім гонорару бонус у розмірі 2% від прокату. Для блокбастеру з касою понад $1 млрд це буде вже $20 млн. Однак тепер така домовленість - ніщо, хоча актор відзнявся у фільмі і вплинути на його долю тепер не має змоги.
Нові контракти
Не всі актори змирились зі зміною планів Warner Bros. Відстояти свої інтереси у нових угодах, що не заточені на збори в кінотеатрах, намагалися Вілл Сміт і Том Хенкс. Наприклад, Apple заплатила студії Sony близько $70 млн за 15 років прав у сфері потокового відео за драму з Хенксом «Грейхаунд: Битва за Атлантику» - в обхід кінопрокату. До слова, стрічку зняли приблизно за $50 млн. А Disney досі не переуклала контракт із Хенксом щодо фільму «Піноккіо» (Pinocchio), де той збирався грати Джепетто. Виробництво ще не стартувало, але відомо, що спершу був запланований кінотеатральний прокат, а зараз говорять про дистрибуцію на Disney Plus.
Вілл Сміт був на зйомках «Короля Річарда», байопіка про батька тенісисток Серени та Венери Вільямс, коли йому зателефонував агент і розповів, що контракт із Warner Bros. недійсний. У підсумку актор домовився про гонорар у розмірі $60 млн за умови - Warner Bros. випустить фільм в онлайн лише через місяць після традиційного кінопрокату. Від пропозиції Netflix Сміт відмовився.
Крістофер Нолан, режисер фантастичного бойовика «Тенет», який буквально витяг із прірви світові кінотеатри під час карантину, взагалі навряд чи прийде з новим проектом на студію Warner Bros. - ідея з одночасною дистрибуцією в кіно та онлайні йому не припала до душі. А Галь Гадот, котра зіграла «Диво-жінку», і режисер стрічки Петті Дженкінс переуклали контракт із Warner Bros. за додаткові $15 млн і $13 млн відповідно.
Брати Ентоні та Джо Руссо - режисери найкасовішого фільму всіх часів і народів «Месники: Завершення» - не змогли знайти студію, яка б погодилась на традиційний кінопрокат їхньої наступної стрічки Cherry, про ветерана війни в Іраку. Після тривалих безуспішних пошуків брати-режисери просто продали права на онлайн-дистрибуцію сервісу корпорації Apple - орієнтовно за $40 млн.
Як сказав один з агентів угоди Кріс Слейджер (Chris Slager), керівник Endeavor Content: «Ми не займаємося продажом підписки чи попкорну. Ми шукаємо найкращий спосіб донести історію якомога ширшій аудиторії».
2020-й позаду, та кінотеатрам не легше
За даними Comscore, 2020 року бокс-офіс у США склав лише $2,28 млрд проти $11,4 млрд рік тому. І через карантин більшість кінотеатрів країни й досі зачинені, а студії сидять на п'яти-шести «тягачах» із великим фінансовим потенціалом. Фільмах-тягачах, котрі варто було б випустити. Проте, крім онлайн-майданчиків, нема де.
Американські експерти відзначають, що сьогодні головна тема на ринку - скільки передплатників у Disney Plus, HBO Max, Netflix. І скільки вони готові інвестувати у власний контент.
Коли Еммеріх розповів про плани Warner Bros., у керівництва кінотеатральної мережі АМС, найбільшої в США і зачиненій на той момент уже декілька місяців, просто опустилися руки. Назрівав бунт, однак у Warner Bros. запевнили: експеримент запланований винятково на поточний 2021 рік. Утім, є ті, хто вірить, що експеримент буде успішний, і тоді його зможуть подовжити… Нагадаємо, 2020-го весь світовий ринок потокового відео оцінювався приблизно у $50 млрд за рахунок 880 млн користувачів (за даними Statista). Та вже до 2025-го цифра збільшиться до 1,34 млрд користувачів і $85 млрд прибутку. Непогані темпи.
Перша чарка колом?
Власне, експеримент Warner Bros. уже розпочався - вона провела тест із «Диво-жінкою 1984», випустивши фільм на католицьке Різдво. За чотири тижні стрічка зібрала в американському прокаті тільки $35,8 млн - притому, що дві третини кінотеатрів були зачинені. Щодо онлайн-дистрибуції, ситуація двояка: у компанії лише заявили - у день прем'єри «Диво-жінку 1984» подивилася половина користувачів HBO Max, а це близько 8,6 млн. Утім, 41% передплатників, котрі приєднались у четвертому кварталі минулого року, зазначали: однією з причин був доступ саме до цього фільму. Точні дані мейджор надавати відмовився, що може свідчити про те, що успіх не такий значний, як очікували. Однак від планів одночасного кіно- й онлайн-прокату на 2021 рік Warner Bros. не відмовилась.
Онлайн-прокат «Диво-жінки 1984» триває: стрічка була доступна на платформі HBO Max до лютого, після чого «пішла» до каталогів інших сервісів, зокрема Amazon Prime та Vudu.
З іншого боку, торік студія Universal Pictures, котра належить корпорації Comcast, відмовилася прокатувати у кіно повнометражну анімацію «Тролі: Світове турне», посварившись із тією самою кіномережею АМС. Казали, фільм виявився дуже успішним в онлайн-прокаті, проте влітку минулого року студія - раптом - погодила з АМС, що випускатиме фільми в онлайн лише після 2,5 вікендів кінопрокату. Тобто все ж таки кінотеатри важливі.
А як же піратство?
Так, воно нікуди не поділось. Ба більше, зі зростанням популярності ОТТ- і відео за запитом піратів, найімовірніше, дедалі більшатиме. Саме тому не всі студії поспішають повністю перейти з традиційного прокату на онлайн-прокат. Хоча і скорочують кінотеатральне вікно, як у випадку з Universal Pictures.
Netflix та Apple звернулися до Paramount Pictures із запитанням, за скільки студія готова продати права на показ в обхід кінотеатрів майбутнього сиквела «Кращий стрілець: Меверік» (Top Gun: Maverick) із Томом Крузом у головній ролі. Сум не називали, та напевне вони були значними. Проте у Paramount відмовились, а прем'єра фільму в кінотеатрах і надалі запланована на 1 липня 2021 року. На ринку кажуть, що піратство стало одним із головних аргументів, чому Netflix й Apple отримали відмову.
Можна тисячу разів сперечатися щодо цінностей і мистецтва, але, хай би як кому того кортіло, передусім Голлівуд - це бізнес. Мейджори хочуть грошей. І тенденції, стимулятором котрих став карантин через COVID-19, лише є підтвердженням того. Студії йтимуть туди, де більший прибуток. Потім туди підуть режисери та актори. Це неминуче. І хоча кінотеатри нікуди не зникнуть (це видається вже надто малоймовірним), схоже, найближчими 10-15 роками їхня роль у прокатній історії стрічок дійсно відійде на другий план.