Щороку глобальне агентство маркетингових комунікацій Wunderman Thompson Intelligence презентує дослідження The Future 100, в якому представлені сто трендів року, що настав, розбитих по різних сферах: культура, техніка й інновації, туризм, бренди та маркетинг, їжа і напої, краса, ритейл, робота, здоров'я та фінанси. Це дослідження проводиться на базі опитування експертів із різних галузей і являє собою комплексний прогнозний зріз настроїв недалекого майбутнього. Ми вивчили The Future 100 2021 - й вибрали з нього 10 трендів, що стосуються як контент-індустрії, так і суміжних креативних царин.
Прощавай, Zoom!
Згідно з дослідженням консалтингової компанії Activate до 2024 року обсяг ринку індустрії ігор сягне $198 млрд (і це без урахування продажів девайсів і реклами). Всі так заскніли на нескінченних карантинах? Не зовсім. Радше на них же занадто запрацювалися на віддаленці, втомившись від нескінченних зумколів і колег у нудних чорних «квадратиках». Минулого року різноманітні ігрові простори дедалі частіше стали використовуватися як тло для різних заходів - від робочих мітингрумів до концертів і навіть громадянських протестів. У сервісі прийому платежів в онлайн-іграх Xsolla вважають, що майбутнє конференцій і корпоративних подій - саме за іграми. Так, наприклад, у жовтні 2020 року компанією в партнерстві з Pantera Entertainment була запущена платформа Unconventional - спеціально для проведення заходів із 3D-аватарами всередині віртуальних світів. Інший приклад - платформа для проведення віртуальних заходів Teooh.
Фото - facebook.com/TEOOHapp
Вона запустилася у квітні 2020-го, а до грудня кількість її користувачів сягнула 50 тис. осіб, які провели 12,5 тис. годин у 10 тис. кімнат. Платформа використовувалась для всього: від ділових зустрічей до святкування днів народження та навіть проведення зборів анонімних алкоголіків. Також там провели кінофестиваль Animayo на 800 людей, а Roc Nation, рекордингова компанія репера Jay-Z, влаштувала віртуальну вечірку з нагоди нового релізу. Ще один приклад - гра Fortnite від Epic Games: минулого травня в ній був запущений режим Party Royale, що слугує віртуальним простором для публічних виступів і спілкування. Одне слово, ігри більше не призначені тільки для ігрового процесу. За словами Майкла Вольфа, співзасновника та виконавчого директора Activate, ігри стануть наступною домінуючою технологічною платформою - і їхній вплив на індустрію буде порівнянний з впливом пошукових систем, смартфонів і соцмереж попередніми десятиліттями.
По дорозі з хмарами
Ця тенденція також стосується ігор, потокових сервісів і водночас відображає давно зафіксований контент-тренд на відхід аудиторії від ефірного телебачення до VoD-платформ. Запит той самий: люди не бажають бути до чогось прив'язані, хочуть отримувати бажане тут і зараз - хоч де й коли це було. У разі ігор - не марудитися з фізичними носіями та величезними завантаженнями, а замість цього підключатись до потокового відтворення у високій якості просто з хмари. На територію хмарних ігор уже зайшли інтернет-гіганти Netflix, Amazon, Google, Tencent, Microsoft, Sony й навіть Facebook: у жовтні 2020-го компанія оголосила про додавання безкоштовного хмарного сховища Games на існуючу ігрову платформу соцмережі.
Фото - xbox.com
Віртуальний спорт
Йдеться як про домашні тренування з використанням VR-технологій, так і про те, що традиційні види спорту та кіберспорт нині зближуються, і тепер спортсмени-любителі можуть змагатись проти професіоналів високого рівня, не виходячи з дому. Цей тренд також став наслідком пандемії - зокрема, припинення прямих спортивних трансляцій 2020 року. «Раптово багато хто виявив, що кіберспорт може бути таким самим цікавим, як традиційні види спорту», - коментує Роберт Ріппі з International Gaming Institute Невадського університету в Лас-Вегасі. Так, минулого літа Zwift, онлайн-платформа для тренувань із бігу та велоспорту, провела перший віртуальний Tour de France, що дозволило професійним велогонщикам і любителям позмагатися на одній трасі в одному турнірі.
Ігри - новий Голлівуд?
Це питання ставлять дослідники Wunderman Thompson. І самі ж на нього відповідають: цілком можливо, що так. Їхній аргумент - сьогодні ігри привертають рекордні аудиторії: причому не лише гравців, а й глядачів. 1 липня минулого року понад 160 тис. людей дивилися на YouTube стрім популярного геймера Ninja, що грав у Fortnite. А гра The Sims 4 у другому кварталі 2020-го побила всі свої рекорди: майже 10 млн унікальних відвідувачів.
Ігрова індустрія починає перетинатися з кіно і в найпрямішому розумінні: так, кінофестиваль Tribeca оголосив, що додасть відеоігри до своєї офіційної лінійки та створить премію Tribeca Games починаючи з 2021-го. «Там, де колись було чітке розмежування медіаіндустрії, сьогодні кордони стираються: історії стали іграми, а ігри - історіями», - пояснила рішення співзасновник Tribeca, продюсер Джейн Розенталь.
З цим згодні й інші лідери індустрії розваг. У липні минулого року Sony оголосила, що інвестує $250 млн в Epic Games, творця Fortnite. «Sony й Epic об'єдналися на перетині творчості та технології. Нас об'єднує бачення соціального 3D-досвіду в реальному часі, який веде до злиття індустрій ігор, фільмів і музики», - сказав засновник і CEO Epic Games Тім Свіні.
Фото - youtube.com/c/YorkieTheLad
Навіть олдскульні мовники заходять на цю територію. Причому йдеться не просто про трансляцію змагань із кіберспорту. Так, американський кабельний канал TBS минулого року запустив The Sims Spark'd - перше телешоу, що ґрунтується на комп'ютерній грі: 12 учасників змагаються в завданнях зі створення найоригінальніших персонажів, світів і сюжетних ліній всередині The Sims.
Загалом, в новому недопосткарантинному світі на ігри варто звернути увагу всім, хто пов'язаний з івентами, виробництвом контенту й іншими креативними індустріями: здається, 2021-го там буде дуже цікаво. А ми переходимо до інших трендів.
Ностальгійні формати
Ця тенденція разюче контрастує з тими, про які йшлося вище: не вперед у майбутнє, а назад у минуле. У торішньому огляді The Future 100 експерти Wunderman Thompson передбачали повернення аудіокасет, чим дуже всіх повеселили. Але - сюрприз! - експерти мали рацію. За даними Official Charts Company, у Британії в першій половині 2020 року продажі касет зросли вдвічі проти аналогічного періоду 2019-го, сягнувши п'ятнадцятирічного максимуму. Причому купували здебільшого 5 Seconds of Summer, Lady Gaga та Dua Lipa - не найолдскульніших, скажімо так, виконавців.
Коли аналітики аудіоринку стали розбиратися з цим трендом, то припустили, що повернення касет пов'язане виключно з колекціонуванням. Але ні: разом із касетами повернулись і пристрої для їхнього програвання. Зокрема, китайський стартап NINM Lab минулого року випустив IT'S OK - «перший у світі касетний плеєр із Bluetooth 5.0»: з можливістю підключатися до бездротових навушників або будь-якої іншої акустики з Bluetooth. І найцікавіше, що кошти на його реалізацію компанія збирала на Kickstarter - і зібрала. Тобто цей девайс - відповідь на прямий запит користувачів.
Коли річ не в колекціонуванні, то в чому ж? Дослідники Wunderman Thompson припускають, що це своєрідний протест проти віртуалізації геть усього, про котру йшлося вище. В епоху «нульових дотиків» і миттєвих рішень людям раптово захотілось сенсорної взаємодії та якогось ритуалу: дістати касету, вставити, ввімкнути, перемотати - та ще й зачекати, доки перемотається! Що ж, тепер, видається, чекаємо появи Bluetooth-олівця (жартик - перевірка на вік).
Фото - goodfon.ru
Рушаймо по враження!
Йдеться не лише про автокінотеатри, а й про інші розважальні drive-in-формати: концерти, вечірки, виставки тощо. А підтримують цей тренд бренди. Наприклад, Nissan як промо четвертого покоління кросовера Nissan Rogue у США запустила серію drive-in-івентів, що складаються з музичних, світлових і дрон-шоу, наукових конференцій, виступів спортсменів-екстремалів. Компанія Lexus у листопаді минулого року організувала в Лос-Анджелесі триденний брендований кулінарний drive-in-кінотеатр, де перегляд фільму поєднувався з вишуканою вечерею. А бренд морозива Häagen Dazs пішов іще далі, минулого літа влаштувавши в Лондоні чотиритижневий кінотеатр просто неба, на сеанси якого глядачі... припливали на човнах. Загалом, варіантів безліч. Минулого року різноманітні drive-in-заходи просто неба стали логічним рішенням для івент- і кіноіндустрії в умовах пандемії. Цілком імовірно, що 2021-го цей тренд повернеться з приходом тепла.
Фото - Jane Barlow/PA Images via Getty Images
Мобілізація фендомів
І їй також сприяла пандемія. Пов'язані соцмережами численні армії фанатів різноманітних виконавців, серіалів тощо відверто занудьгували, сидячи вдома - і стали активно включатися в соціальні явища. Яскравий приклад - глобальна армія шанувальників корейської K-pop-групи BTS.
Фото - youtube.com/c/fallontonight
У жовтні минулого року, коли бойбенд прийшов на The Tonight Show Джиммі Феллона, фанати зробили цей випуск найрейтинговішим в історії шоу з погляду соцмереж: 10,5 млн взаємодій у Facebook, Twitter та Instagram, що дало зростання на 1300%. Але вплив фанатів K-pop поширився не лише на інтертейнмент-сферу. Вони активно підтримували Black Lives Matter у США; самоорганізувавшись у TikTok, саботували зустріч Дональда Трампа з виборцями; зібрали кошти на придбання захисного екіпірування для учасників протестів у Таїланді. Одне слово, групи людей, що спершу зібралися на ґрунті спільних культурних інтересів, можуть стати значною політичною та соціальною силою, яка впливає на найрізноманітніші царини життя. І цей тренд варто вивчити всім, хто взаємодіє з громадською думкою, зокрема, звісно, ЗМІ та виробникам контенту.
Реклама у TikTok
Якщо вже заговорили про найхайповішу соцмережу (ну ок, найхайповішу до появи Clubhouse), то ось іще один тренд, пов'язаний з нею. Він полягає у спробах брендів достукатися до «зумерської» аудиторії TikTok своїми рекламними повідомленнями. Точніше - в тому, що спроби ці, видається, нарешті увінчаються успіхом. Минулого року платформа запустила TikTok for Business. Цей майданчик зібрав маркетингові рішення для брендів, які мають допомогти рекламодавцям створювати контент для свого промо. Більшість маркетингових інструментів була доступна й раніше, але їхнє об'єднання в одному проекті полегшило взаємодію з платформою. За прогнозами експертів, 2021-го просування в TikTok стане зручнішим і зрозумілішим, хоча основою соцмережі, як і раніше, лишатимуться контентмейкери, а не бренди.
Анімація для дорослих
Зростання її популярності також безпосередньо пов'язане з карантинами та локдаунами. Коли зйомки зупинилися, контентмейкери звернулись до формату, що не потребує живої взаємодії людей. І - після всіх сезонів «Сімпсонів», «Південного парку», «Коня БоДжека» й т. ін. - звісно, не стало сюрпризом, що формат цей в аудиторії дуже навіть затребуваний. Шанувальників «Стартрека», які нудьгували, потішили запуском анімаційного гумористичного серіалу Star Trek: Lower Decks.
Фото - CBS Interactive
Компанія Fox заявила про розроблення анімаційного спінофу «Секретних матеріалів». Disney Plus збирається представити влітку 2021-го анімаційний серіал What If...? за мотивами серій коміксів Marvel, дія яких відбувається в альтернативних усесвітах і не входить до основного канону. І це лише початок: дослідження Wunderman Thompson наводить прогноз, згідно з яким до 2026 року світовий ринок анімації сягне $473,7 млн (проти $272,1 млн 2020-го). Тож хто хоче відкусити шматочок цього апетитного пирога - саме час активно включатися в боротьбу за нього.
Дипфейки: людський інтелект проти штучного
Останній тренд - боротьба з fake news і дезінформацією, що триває й кінця якої наразі не видно. Дипфейки - породження штучного інтелекту. Тим кумедніше, що ШІ же з ними й бореться. Коли йдеться про дипфейки на основі відомих людей, технологія ШІ може «вчитись» розпізнавати типові рухи та жести оригіналу, порівнюючи їх з іншими відео для виявлення невідповідностей. У вересні 2020 року Microsoft запустила Microsoft Video Authenticator, новий інструмент на базі ШІ, який сканує зображення або відео та дає глядачеві процентну оцінку ймовірності того, що контент є дипфейком. Технологія виявляє ознаки, непомітні для людського ока: градації відтінків сірого або розмиті межі між двома змішаними зображеннями. Також є і «антидипфейк» розроблення на основі технологій блокчейну. Проте глобально говорити про перемогу поки зарано. А от посміятися з неї - саме час. Що і зробили наприкінці минулого року творці «Південного парку» Метт Стоун і Трей Паркер, запустивши новий сатиричний серіал під назвою Sassy Justice («Нахабне правосуддя»). Головним героєм серіалу став вигаданий персонаж Фред Сессі - американський захисник прав споживачів і новинний репортер на телебаченні міста Шаєнн. Перший епізод був присвячений якраз дипфейк-технологіям. І ось вам його фрагмент: саме про те, як відрізнити дипфейки, і - з «Майклом Кейном» у «зумі», котрого практично не можна відрізнити.