Вчора ми почали докладну розмову про те, яким українські кінотеатри бачать для себе 2021 рік, що настав. Першими свою думку висловили представники великих мереж - Multiplex і «Планета Кіно», а сьогодні естафета переходить до наступних гравців.
Аби картина була якнайповніша, ми підключили до опитування главу столичного кінотеатру та співвласницю кількох залів у регіонах. Чого вони чекають від нового року і чи збігаються їхні проблеми з колегами по цеху - читайте нижче.
Сергій Зленко, директор кінотеатру Boomer (Київ)
- Як ви оцінюєте перспективи українського кінопрокату на 2021 рік - і загалом, і вашого закладу зокрема? Є якийсь загальний план дій чи ухвалюватимете рішення залежно від ситуації?
- Минулий рік, з одного боку, дав нам надію у вигляді підтримки держави. Для кінотеатру Boomer це була відчутна допомога, без якої б ми не змогли завершити рік. З іншого боку, новорічні вікенди (25 грудня - 8 січня) показали, що з обмеженнями у 50% ми не зможемо працювати навіть «у нуль». Нібито були аншлаги (в допустимих межах половини залу), але фактично однаково збиток, бо друга половина залу не працює, попкорну продається менше. Тому питання виживання кінотеатрів 2021 року залежатиме від двох факторів: як швидко знімуться обмеження у 50% та чи буде допомога від держави у вигляді гранту інституційної підтримки.
- Як пандемія вплинула на ваші домовленості з дистрибуторами?
- Дистрибутори - це наші герої. Особливо хочу подякувати всім незалежним дистрибуторам, котрі підставили нам плече у вигляді хороших жанрових фільмів - у той час, коли мейджори масово перенесли усі блокбастери на невизначений термін. Хочу звернути увагу, до речі, що найкасовішим фільмом минулого року в українських кінотеатрах стала стрічка «Джентльмени» незалежного дистрибутора «Вольга Україна». Якщо не помиляюся, це єдиний випадок в українському прокаті, коли на першій сходинці (якщо не брати до уваги період російського кіно) - незалежний фільм.
Коли відповідати прямо на питання, то в нас завжди були домовленості з кожного релізу, без прив'язки до інших. Щодо особливих домовленостей, то студія Warner Bros. з фільмом «Тенет» мала більший відсоток роялті, а по стрічках повторного прокату - менший. Більше сказати не можу, адже розголошення обмежене умовами договору.
- Минулого року багато хто з представників кінотеатрів казав, що одним із «рятувальних» релізів став «Тенет». На які фільми ви розраховуєте цього року? Чи вистачить, за вашими оцінками, анонсованих західних блокбастерів, аби український кінопрокат лишився на плаву?
- Як я говорив на початку розмови, самих лише релізів тепер недостатньо. Тому чи залишимося на плаву, залежатиме вже не лише від контенту.
Однозначно «рятувальником» буде Warner Bros., що твердо вирішила не переносити релізів, а за рахунок них просувати свою VoD-платформу HBO Max. Це гучні блокбастери, котрі виходитимуть щомісяця, серед яких «Том і Джеррі», «Годзілла проти Конга», «Мортал Комбат», «Закляття-3», «Загін самогубців», «Дюна» і наприкінці року «Матриця-4». Щодо інших релізів у мене немає впевненості, що вони залишаться на своїх датах.
- Чи плануєте якісь додаткові заходи, які б допомогли в умовах невеликої кількості прем'єр?
- За умов постійних обмежень - системного нічого не плануємо. Ухвалютимемо рішення тактично, залежно від репертуарної пропозиції на ту чи іншу дату.
- Якою була компенсація від держави 2020 року та чи є якісь домовленості щодо цього на 2021-й?
- Минулого року ми отримали від держави майже один мільйон гривень у вигляді гранту інституційної підтримки. Дуже сподіваємося, що допомога буде передбачена і 2021-го, проте конкретна інформація наразі відсутня.
- Як ви взагалі оцінюєте вплив січневого локдауну на ваш бізнес? І наскільки, за вашими оцінками, галузь готова до можливих карантинів протягом усього року (умовно, скільки тижнів локдауну ви змогли б витримати)?
- Ми вже дійшли до тієї стадії, коли локдауни переживаємо філософськи. Треба розуміти, що кінотеатральна галузь вже майже рік працює в мінус, тож черговий локдаун означає лише поглиблення наших збитків. Ресурси, щоб переживати локдауни, закінчилися ще в червні минулого року. Зараз іде накопичення заборгованостей.
- На західних ринках студії дедалі активніше працюють над скороченням кінотеатрального вікна. Чи вплине це на український кінопрокат?
- У кожного свої інтереси, тож епідемія - час для експериментів, зокрема з кінотеатральним вікном. У яку домовленість це зафіксується учасниками ринку - побачимо після карантинів.
Руслана Цюп'яшук, співвласниця кінотеатрів «Прем'єра» у Ковелі та Вараші (не плутати з однойменною мережею)
-Як ви оцінюєте перспективи українського кінопрокату на 2021 рік - і загалом, і кінотеатрів «Прем'єра» зокрема? Є якийсь загальний план дій чи ухвалюватимете рішення залежно від ситуації?
- Скласти якісь більш-менш тривалі плани, як це було раніше, коли ми планували на три місяці вперед, зараз практично неможливо. Спочатку цей строк скоротився до одного місяця, потім - до тижня, а сьогодні - лише до кількох днів. Іноді здається, що ми вже практично вигреблись і все гаразд, але потім раз! - і у світових мейджорів чергові перенесення. Тобто наразі не дуже зрозуміло, яким чином жити далі, але в тому, що закриватися ми не плануємо, я впевнена. Кошти вкладені, і це власні кошти. Це сімейна справа, інших доходів ми не маємо, тож однозначно не кидатимемо все на пів дорозі. Діятимемо за ситуацією і дуже розраховуємо на державу: коли вона без жодних пояснень щоразу закриває кінотеатри одними з перших, то й підтримуватиме нас відповідним чином. Логіка закриття геть незрозуміла. В липні німецькі вчені провели дослідження та виявили, що кінотеатри - одне з найбезпечніших місць під час пандемії. То чому ж ніхто з чиновників навіть не прокоментував цього? Таке враження, ніби кінотеатри закривають, тому що це ледь не єдиний бізнес, який не належить комусь із чиновників. До того ж на протести представники галузі не вийдуть, бо їх замало, а вигляд закриття кінотеатрів має досить потужний - щоправда, боротьбу з хворобою воно лише імітує.
Але повторю, я на 100% певна, що загалом для українського кінопрокату все завершиться добре.
- Як пандемія вплинула на ваші домовленості з дистрибуторами?
- У цьому напрямі нічого кардинально не змінилося. Фільми дуже давно не розписуються пакетами, а великі дистрибутори не мають значного впливу на кінотеатри вже років зо три. Колись дійсно були проблеми з розписом, але зараз домовитися можна практично з усіма. Єдина вимога - виконувати умови договорів і вчасно сплачувати, тобто бути надійним партнером.
- Минулого року багато хто з представників кінотеатрів казав, що одним із «рятувальних» релізів став «Тенет». На які фільми ви розраховуєте цього року? Чи вистачить, за вашими оцінками, анонсованих західних блокбастерів, аби український кінопрокат лишився на плаву?
- На жаль, цього ніхто не знає. Сьогодні просинаєшся вранці - і дізнаєшся, що студії вчергове перенесли низку релізів. Тобто жодних гарантій, що вже анонсовані фільми вийдуть в оголошені дати, немає. Втім, загалом на 2021 рік заплановано чимало стрічок - не лише блокбастерів, а й прем'єр від маленьких дистрибуторів. Звісно, це не будуть гучні релізи, але щось вони все ж збиратимуть. Одне слово, контенту вистачає, аби втриматися на плаву, але хотілося б, аби це тримання закінчилося ще позавчора.
- Чи плануєте якісь додаткові заходи, які б допомогли в умовах невеликої кількості прем'єр?
- Ми в цьому бізнесі вже 17 років, і, на мою думку, жодні спецподії не приносять бажаного результату. Свого часу ми показували «Гаррі Поттера», і на той час на нього справді приходили навіть краще, ніж на прем'єри, але це радше виняток. Зараз, наприклад, у прокат виходить «Хоббіт», але в 2D, тому не знаю, чи багато глядачів на нього прийде - зараз стрічку можна подивитися скрізь. Наш досвід показує, що додаткових коштів такі заходи не приносять. Можливо, у містах-мільйонниках ситуація інша, а у Вараші чи Ковелі з населенням 70 та 40 тис. людей відповідно ретроспективи попитом не користуються. Щодо показу серіалів - це цікавий крок, але тут також треба дивитись на результат. Конкретних цифр від «Мультиплексу» я ще не бачила.
- Чи отримали ви компенсації від держави минулого року та чи є якісь домовленості на 2021 рік?
- 2021 року держава нам іще нічого не пропонувала. Всі кінотеатри, які справді хотіли отримати компенсації минулого року, їх отримали. Так, із нервами та зусиллями, з порушенням якихось домовленостей, але ті самі гранти від УКФ ми отримали. Щоправда, виплати затримали на досить великий строк - замість жовтня вони відбулися у грудні, а це призвело до певних проблем: наприклад, наші домовленості з орендодавцями були частково скасовані, нам підвищили плату. Одне слово, я вдячна за допомогу, яка була, але певна: краще б нам просто давали нормально працювати, і тоді б від держави нічого не було потрібно. Будь-яка держдопомога, на мою думку, - це спосіб впливу на ситуацію, управління якоюсь галуззю, що нічим хорошим не закінчується - подивіться на те саме виробництво українського кіно.
Компенсації ФОП ми також отримали, але цих коштів вистачило лише на те, щоб покрити один податок, від виплат яких, до речі, нас ніхто не звільняв. Зараз, наприклад, ми два тижні не працювали, а податки маємо сплатити за весь місяць.
Узагалі всі ці виплати - і від УКФ, і компенсації - це допомога нашим контрагентам, а не кінотеатрам. Нам лише допомогли сплатити борги. Тож, повторюся, ліпше би просто дали можливість нормально працювати та заробляти.
- Як ви оцінюєте вплив січневого локдауну? Якою мірою, за вашими оцінками, галузь готова до можливих карантинів протягом усього року?
- Важко відповісти - краще б локдаунів узагалі не було. Це вбиває галузь: держава продовжує фінансувати виробництво фільмів і водночас із незрозумілих причин закриває місця, де їх можна демонструвати. Січневий локдаун був особливо болючий, бо 8 січня люди тільки-но почали ходити в кіно. Чому б було не ввести жорсткий карантин у лютому - мертвому з погляду кінопрокату місяці? Втім, я впевнена, що в будь-якому разі закриття кінотеатрів у принципі - це лише імітація діяльності, яка ні до чого не приводить. Особливо коли інші галузі - наприклад, великі будівельні магазини - працюють. А нам не просто важко, нам жахливо важко, до того ж безпідставно: я жодного разу не чула якогось зрозумілого пояснення, чому саме ми маємо закриватися.
- На західних ринках студії дедалі активніше працюють над скороченням кінотеатрального вікна. Чи вплине це на український кінопрокат?
- Узагалі це не має жодного значення. В малих містах ми давно існуємо в конкуренції з піратами, і раніше нелегальні копії свіжих фільмів у них з'являлися доволі швидко - буквально за кілька днів. Єдине, на що впливає нинішня діяльність VoD-платформ, - тепер такі копії одразу доброї якості. Ми з цим існуємо роками і зможемо існувати надалі. Але це не скасовує необхідності боротьби з піратством, яка, на жаль, на державному рівні відбувається дуже мляво. У нас, наприклад, вільно можна придбати техніку з уже встановленими застосунками, що здійснюють легкий пошук піратського контенту, працюють піратські онлайн-ресурси. Кінотеатри та дистрибутори борються з усім цим власноруч, але, звісно, потрібні більші масштаби.
Що ж до стримінгів, то в них я особливої загрози для українського кінопрокату поки не бачу.
***
Ще одним учасником цього опитування мала стати нова мережа кінотеатрів Miromax - та сама, чиї кінотеатри відкрилися у грудні 2020-го в Києві та в Тернополі. Її представникам ми серед іншого поставили питання про те, як це - відкривати нові зали в розпал пандемії, на що був розрахунок і чому було не відкласти старту роботи до кращих і передбачуваніших часів. Проте, отримавши питання, представники мережі вирішили відмовчатись, тож відповіді вам доведеться додумувати самостійно.
Ну а ті, з ким ми все ж поговорили, одностайні в тому, що майбутнє в галузі безумовно є. Сподіватимемося, всі пов'язані з цим надії себе виправдають, і наступного разу предметом бесід із представниками кінотеатрів стане їхній розвиток, а не виживання.