2020 год виявився набагато більш особливим, ніж можна було передбачити навіть у найсміливіших фантазіях. Мало не вперше в історії вся планета дотримується єдиного тренду, так чи інак пов'язаного із самоізоляцією, і світ форматів не залишається осторонь. Нова реальність зачіпає й серіали, і телешоу, а заразом формує картину завтрашнього дня - якщо уважно придивитись до сьогоднішніх форматних трендів, можна напророчити обриси глядацьких запитів найближчого майбутнього.
Співзасновники провідної аналітичної компанії The Wit Вірджинія Муслер і Бертран Віллегас знають про це не з чуток - рік у рік вони стежать за процесами форматної індустрії, та спеціально для KMW Global Marathon підготували детальну аналітику глобальних трендів контент-індустрії.
Експерти констатують очевидне: пандемія - топ-тема будь-якого напрямку, а на контент вона впливає й у тому сенсі, що заважає його виробництву. З іншого боку, опинившись під замком, народ вимагає ще більше видовищ, і часом, аби стати хітом, достатньо просто вийти у вдалий карантинний час - як це, приміром, сталося зі свіжим шоу від НВО «Я можу знищити тебе» (I May Destroy You; прем'єра - 16 червня 2020-го). Хоча, звісно, заслуг у серіалу набагато більше, і головна з них - ідея, що навіть у складні часи треба знаходити в собі сили рухатись уперед, а також не боятися приймати та розуміти власне «я». Попри похмурий тон оповіді й таку саму назву, саме в «Я можу знищити тебе» аналітики The Wit відшукали оптимістичний лейтмотив, котрий проходить крізь усі глобальні тренди 2020 року. І звучить він так: «Ми можемо вижити».
Будучи невід'ємною частиною світових процесів, індустрія контенту намагається розширити формулювання, не лише вселяючи надію на можливість пережити складні часи, але й аналізуючи, як саме це зробити з найбільшим зиском. Звідси й перший тренд, що стверджує: «Ми можемо вижити, навіть почуваючись не дуже».
Підтверджують цю думку одразу кілька проектів. Один із них - свіже італійське шоу «Док - Усе в твоїх руках» (DOC - Nelle tue mani; прем'єра - 26 березня 2020-го; канали Rai Fiction та Lux Vide). Це медичний серіал, головний герой якого - лікар Андреа Фанті, котрий втратив пам'ять через черепно-мозкову травму, однак не кинув лікувати людей. Прийшовши до тями, він виявляє, що не пам'ятає подій останніх дванадцяти років: близькі стали чужими, а єдине місце, де він почувається вдома, - лікарня. Стійкість протагоніста можна сміливо брати на озброєння у боротьбі із сірими карантинними буднями, також проект дозволяє на власній шкірі відчути, як воно - бути лікарем. У часи, коли саме на медиках лежить величезна відповідальність, це особливо цінно.
Інший бік цієї тенденції - прагнення ненадовго втекти від реальності, і кращого помічника за черговий спін-оф «Ходячих мерців» під назвою «Світ за межами» (The Walking Dead: World Beyond; прем'єра - 4 жовтня; AMC) у тому не знайти. Події шоу розгортаються у вже знайомому всесвіті, але значно пізніше від оригінального проекту: його героями стануть представники покоління, яке народилось і виросло вже після зомбі-апокаліпсиса. Група підлітків вирушає у таємничу подорож, де все чи так, чи інак пов'язане зі зникненням Ріка Граймса. Серіал стартує у жовтні, проте вже зараз у нього є всі задатки стати хітом. Зрештою, що може бути краще у часи пандемії, ніж спостерігати за наслідками кіношного зомбі-апокаліпсиса?
Другий глобальний тренд контент-індустрії свідчить: «Ми можемо вижити і зрозуміти, хто ми є». Логіка тут теж очевидна - нині кожний шукає шлях прийняття нової реальності, однак треба також намагатися прийняти самих себе.
Найяскравіше підтвердження популярності цього напрямку - майбутній мінісеріал «Ми ті, хто ми є» (We Are Who We Are; прем'єра - 14 вересня 2020-го) від HBO, автором котрого виступив сам Лука Гуаданьїно. У ньому постановник продовжує досліджувати тему «не таких, як усі», що він уже торкався у фільмі «Назви мене своїм ім'ям»: чотирнадцятирічному підлітку доведеться не лише усвідомити власну гомосексуальність, а й навчитись приймати інших людей попри ярлики, які навісило на них суспільство.
Не менш цікавий буде і мінісеріал «Відіграти назад» (The Undoing; прем'єра - 25 жовтня 2020-го; HBO), де героїня Ніколь Кідман раптово з'ясує, що її чоловік - геть не той, ким вона його вважала. В основі проекту лежить бестселер Джин Ханфф Кореліц «Ти мала б знати», а його сюжет побудований на історії успішного нью-йоркського психотерапевта Грейс Сакс, ідилічне життя котрої руйнується після того, як її чоловіка (його, до речі, грає Х'ю Грант) починають підозрювати в жорстокому вбивстві. Ця подія змушує жінку переосмислити власну роботу, позаяк вона доходить висновку, що не дотримувалася своїх же порад.
Коли в когось в індустрії контенту й можна повчитись виживати, то це в різних телешоу, які зуміли за роки існування не розгубити актуальності. Тому третій тренд простий: «Ми можемо вижити разом із форматами-довгожителями».
Американський проект Temptation Island стартував на Fox майже 20 років тому, та це не заважає йому щороку обростати новими адаптаціями в усьому світі. Неспокійного 2020-го ним зацікавились італійці, й уже 9 вересня глядачі каналу Canale 5 побачили його перші епізоди. Але навіть це видається дрібницею, коли заходиться про формат зі США Family Feud: на телебаченні він дебютував 1976 року, а нинішнього сезону його адаптації запускають у Франції і в Аргентині. Ба більше, в австралійській версії актуальність формату вивели на новий рівень, зробивши героями одного з випусків лікарів, які борються з COVID-19.
До кінця 2020-го ще багато часу, та вже сьогодні очевидно: рік докорінно змінив життя багатьох людей у всьому світі. І річ не лише у тривалому карантині, що сформував нову реальність: сумним наслідком локдауна стало помітне зниження доходів багатьох сімей. Звідси й четвертий тренд: «Ми можемо вижити, використовуючи рецепти для виживання».
Найдієвішим і, мабуть, найприємнішим рецептом стало прагнення втекти від карантинних проблем на віддалену та бажано малолюдну ферму. В життя це втілилося відразу у двох хітових британських проектах минулого літа: Escape to the Chateau: Make Do and Mend, який виходить на Channel 4, і Our Yorkshire Farm від Channel 5. У першому ведучі колесять країною в пошуках людей, котрим потрібні поради, як щось зробити або полагодити власноруч. Другий формат у жанрі реаліті розповідає про життя звичайних городян, що переїхали на ферму. До речі, автори Our Yorkshire Farm іще й зуміли розв'язати проблему створення контенту під час карантину, просто роздавши камери героям. Ну а коли зайшлося про рецепти, то й кулінарні шоу чудово підходять для того, аби перебувати з ними складні часи. Наприклад, народжений пандемією французький проект Tous en kitchen, де шеф-кухар Сиріл Ліньяк готує в режимі реального часу на власній кухні, запрошуючи туди знаменитих гостей і прагнучи повторити ресторанні страви.
П'ятий тренд може трохи налякати, позаяк звучить так: «Ми можемо вижити з маскою». Але не кваптесь робити скороспілі висновки: з одного боку, це, звісно ж, про шматок тканини, який всі ми будемо змушені носити ще дуже довго, а з іншого - про те, що й носіння маски може зробити телебачення веселим.
Перше, що спадає на думку, - корейський формат The Masked Singer, світова популярність котрого сьогодні просто зашкалює. Втім, цей тренд указує ще й на те, що, попри нову реальність, деякі тенденції лишаються незмінними - як світова цікавість до форматів у корейському стилі.
Це підтверджується ще одним корейським проектом I can see your voice: на батьківщині от-от стартує його сьомий сезон, а також готується до виходу французька адаптація. Суть шоу проста: члени журі мають угадувати, хто з представлених таємничих учасників уміє співати, а хто - ні, але свої висновки вони мусять зробити лише на основі прослуховування фонограм. Схожим чином улаштований і турецький проект Good Singer, який теж адаптують одразу кілька європейських країн.
Перераховані тренди вже стали частиною нової реальності, що настала у світі разом із пандемією. А от які перспективи та вектори розвитку це дає індустрії контенту загалом - дізнаємося невдовзі.