У першій частині цього огляду ми розповідали про різні типи державної підтримки серіалів на будь-якій стадії виробництва: від глобальних міжнародних програм до регіональних ініціатив. Тепер пропонуємо змістити фокус на програми, що підтримують не девелопмент, не написання сценаріїв або промо, а етап продакшену.
Ініціативи (програми податкових пільг) ми до уваги не беремо, хоча й зазначимо, що лише три зі 142 варіантів підтримки серіального контенту у світі (нами проаналізовані 130 країн) стосуються не продакшену, а постпродакшену, дистрибуції та девелопменту. Решта 139 - безпосередньо циклу виробництва серіалів.
Загальна картина
Усього у світі налічується 238 варіантів державної підтримки виробництва серіалів (без згаданих ініціатив). Велика частина таких програм - регіональні.
Джерело: «Медіа Ресурси Менеджмент», квітень 2020 року
Важливе уточнення: тут, як і в першому огляді, враховані саме варіанти підтримки, а не кількість програм як таких. Тому звертаємо увагу, що в міжнародному сегменті частина програм повторюється.
Міжнародні програми
Для підтримки виробництва серіалів у світі діють 48 варіантів міжнародних програм. Насправді це одна з трьох згаданих у минулому огляді підпрограм від Creative Europe - MEDIA Support for TV Programming of Audiovisual EU Works, а також програми Nordisk Film & TV Fond, Doha Film Institute Grants Programme й OIF - Francophonie. Тобто фактично чотири з шести міжнародних програм підтримки серіального контенту. Не повторюватимемось - ознайомитися з ними можна в попередньому матеріалі.
Національні програми
У цій категорії ситуація цікавіша. Національні програми, які передбачають фінансування виробництва серіалів, охоплюють 28 країн світу. На відміну від міжнародного сегмента тут кількість програм і варіантів підтримки майже збігається - 54 варіанти на 52 програми. Інакше кажучи, наприклад, у Канаді діють п'ять програм і п'ять варіантів підтримки виробництва серіального контенту.
Джерело: «Медіа Ресурси Менеджмент», квітень 2020 року
Розберімо ТОП-5.
У Франції через Національний центр кінематографії (Centre national du cinéma et de l'image animée (CNC) працюють шість програм: CNC Internet Video Creators Support Program (CNC Talent) - на виробництво вебсеріалів (до €30 тис.); Animation Production Support - на виробництво анімаційних серіалів (компенсація до 60% витрат у Франції за бюджету не більше €150 тис. на годину хронометражу); Audiovisual Selective Support з окремими пітчингами для вебсеріалів, ігрових, документальних та анімаційних проектів (до 60% витрат у Франції за бюджету не більш як €150 тис. на годину хронометражу); CNC Image and Diversity - виробництво ігрових і вебсеріалів (до €20 тис. на епізод); CNC Support to Audiovisual Projects - виробництво ігрових серіалів (до €20 тис. на епізод); CNC Support for visual or sound creation - виробництво ігрових та вебсеріалів, інтерактивних проектів.
В Канаді національний Canada Media Fund надає підтримку виробництва серіалів через програми Convergent Stream: Performance Envelope Program (від 49% до 60% витрат для мовників, які виробляють контент самостійно), Diverse Language Program (максимум €200 тис.), Francophone Minority Program (до 49% витрат), Anglophone Minority Incentive (до 15% витрат), Aboriginal Program (до 60% витрат). Усі вони спрямовані на ігрові та документальні проекти. Performance Envelope Program стимулює співпрацю канадських продакшен-компаній і мовників. Три останні програми орієнтовані на проекти французькою, англійською та мовами аборигенів Канади відповідно, а Diverse Language Program - іншими мовами (за умови що проект є цінністю для жителів країни).
На території Австралії етап продакшену стимулюють програми Screen Australia: Children's Program Production (до 45% бюджету, та не більш як А$2 млн) - виробництво анімаційних серіалів; General Drama Production (до 40% бюджету, та не більш як A$2 млн) - виробництво ігрових серіалів; Documentary Commissioned Program і Documentary Producer Program (до A$1 млн) - виробництво документальних багатосерійних проектів.
У Норвегії національний Norwegian Film Institute пропонує три підпрограми на продакшен серіалів: Production of Drama Series для ігрових проектів, New Roads (до 80% бюджету, але не більше за 3,3 млн крон) та Minority Coproduction Scheme - для ігрових і документальних. Також працює програма від Film Fund Nord (до €800 тис.) для ігрових, анімаційних і документальних серіалів.
На Мальті продакшен серіалів стимульований програмами від Malta Co-Production Fund - Loan Guarantee й Equity Finance (гарантії за позикою, фінансування та кредитування копродюсерів під час зйомки серіалів на території Мальти), а також програмою Production Grant (до €120 тис., але не більше 50% бюджету) для ігрових проектів.
Регіональні програми
Серед програм державної підтримки виробництва серіалів варіантів регіонального рівня найбільше - 127. Проте розподілені вони нерівномірно: наприклад, у США, де повсюдно практикуються ініціативи рібейтів і пільг, існує лише одна програма регіональної підтримки; в Італії, Австралії та Німеччині таких понад десять; а у Франції - взагалі 29.
Джерело: «Медіа Ресурси Менеджмент», квітень 2020 року
У минулому огляді, де враховувалися геть усі регіональні програми стимулювання серіального контенту, трійка лідерів мала інший вигляд: Франція, Німеччина й Австралія. Ситуація з програмами підтримки виробництва інакша. Це пояснюється тим, що в Німеччині й Австралії більше регіональних програм, спрямованих на девелопмент серіалів, ніж на продакшен.
Звернімо увагу, що у ТОП-4 країн, про котрі далі йтиметься, програми діють у всіх або майже всіх адміністративних одиницях на рівні штату, регіону чи землі. Це стимулює конкуренцію між продюсерами всередині держави, позаяк потрібно досягти певного порогу кваліфікаційних витрат, як під час використання рібейтів: зйомки в регіоні, можливо, команда з місцевих профі, локальний копродюсер тощо. Участь можуть брати й міжнародні копродакшени, хоча знову ж таки з урахуванням виконання низки вимог.
У Франції працюють: LOI Production Support (до 25% бюджету, але не більше за €130 тис. на сезон) - ігрові, документальні й анімаційні серіали; підпрограми RGE Production Support для документальних, анімаційних та ігрових серіалів (не більше за €15 тис. на проект); GUA Production Support - ігрові серіали; три програми Pictanovo Production Support - для ігрових, анімаційних і документальних серіалів (до €100 тис. на контент хронометражем 60 хвилин, але не понад 50% бюджету); FAC Structural Production Support (до €100 тис. на контент хронометражем 60 хвилин, але не більше за 50% бюджету) - ігрові й анімаційні серіали; RAR Production Support for Audiovisuel Projects (до €300 тис. на перший сезон, але не понад 50% бюджету) та REU Production Support (до €210 тис. на ігровий проект, але не більш як 50% бюджету; є програма для пілотів) - ігрові, документальні й анімаційні серіали.
В Італії, зокрема, діють: Toscana Support for Audiovisual Projects від Toscana Film Commission - створення ігрових, анімаційних і документальних проектів (поріг €200 тис. для перших проектів, компенсація не перевищує 50%, увесь бюджет треба витратити в регіоні); Vallee d'Aoste Documentary Film & First Works Production Fund (до 50% бюджету, але не більш як €50 тис.), Vallee d'Aoste Audiovisual Production Fund (до 50% бюджету, максимум €80 тис.) та Vallee d'Aoste Fund for Audiovisual Productions of Particular Artistic and Economic Value (до 50% бюджету, але не понад €180 тис.) при Film Commission Vallee d'Aoste - для ігрових, анімаційних і документальних проектів; подвійна програма FVG Film Fund при Friuli Venezia Giulia Film Commission - ігрові серіали (компенсація залежить від кількості знімальних днів - від €70 тис. до €280 тис., але не більше за 50% бюджету).
В Австралії, приміром, працюють: Production Investment Fund при Screen Tasmania - виробництво ігрових, документальних та анімаційних серіалів (мінімум $30 тис. на проект за співвідношення «компенсація - витрати» в регіоні 1:4); Assigned Production Investment при Film Victoria - виробництво ігрових і документальних серіалів (компенсація в розмірі 3-10% від витрат на території, проте рідко вища за $500 тис.; мінімальний хронометраж - 30 хвилин); Footloose Production Fund при Screenwest - виробництво ігрових і анімаційних серіалів (до $850 тис. на проект); Regional Incentive Grant при Screen Queensland - створення ігрових, документальних та анімаційних серіалів (до A$100 тис. на проект); Production Attraction Incentive при Screen Queensland - виробництво ігрових і документальних серіалів (для high-end проектів із витратами в регіоні не менше за А$3,5 млн).
Нарешті, в Німеччині діють такі програми: FFF Location Funding та FFF International Theatrical Feature and High-end Series (до 30% бюджету, але не більше за €2 млн; бюджет мінімум €1,2 млн за хронометражу 60 хв або €20 тис. за хвилину за іншої тривалості) від FilmFernsehFonds Bayern - виробництво ігрових серіалів; FFF Production of TV Films & TV Series (до 30% бюджету, але не понад €1 млн; мінімум 6 серій) від того самого FilmFernsehFonds Bayern - виробництво ігрових й анімаційних серіалів; подвійна програма HFF Film and TV Investment Program від Hessen Film для проектів із бюджетом меншим і більшим за €1,5 млн - створення ігрових, анімаційних і документальних серіалів; MFG Production Support for TV (до 30% від витрат у регіоні) та MFG Production Support (зазвичай до €150 тис. на проект) від Baden-Württemberg Filmförderung - створення ігрових, анімаційних і документальних серіалів.
Локальні програми підтримки
У світі налічується дев'ять локальних програм підтримки виробництва серіалів у семи країнах (із 130 проаналізованих). Три з дев'яти припадають на одну Австрію.
Джерело: «Медіа Ресурси Менеджмент», квітень 2020 року
В Австрії працюють дві програми Salzburg Agentur - TV support та Salzbourg Support for Commercial Film Productions для ігрових і документальних проектів, а також одна програма від Vienna Film Fund - теж для ігрових і документальних серіалів.
У Чехії доступна програма Support to Coproductions & Foreign Productions від Prague Film Fund - виробництво ігрових, документальних й анімаційних серіалів; у Франції - програма STRA Fund for TV Production and New Media від Strasbourg Eurometropole - виробництво ігрових, документальних та анімаційних серіалів; в Ізраїлі - програма International Animation Production Incentive від Jerusalem Film Fund, розрахована на виробництво анімаційних серіалів; у Польщі - програма від Lublin Film Fund на створення ігрових, документальних й анімаційних серіалів; у Великобританії - програма від Liverpool City Region Production Fund на виробництво ігрових, документальних та анімаційних серіалів; в Уругваї - програма Montevideo Audiovisual Filming and Partner Support MVD Filma від Municipal Government of Montevideo Locations Office на створення ігрових і документальних серіалів.
Післямова
У третій частині огляду ми розповімо про варіанти підтримки різних форматів: ігрові, анімаційні, документальні та вебсеріали. Останні стають дедалі актуальнішими, особливо в умовах карантину через пандемію коронавірусу.