В умовах, коли індустрія аудіовізуального контенту всього світу зазнає істотних труднощів через пандемію коронавірусу, питання державної підтримки галузі стоїть як ніколи гостро. Телевізійний контент не виключення: чи отримає виробництво серіалів в Україні підтримку, якщо доля пітчингів Держкіно досі невідома?
Прийом заявок на участь у чотирнадцятому пітчингу, орієнтованому на серіали, був запланований на 2 квітня - 3 травня 2020 року. Але з огляду на спричинений коронавірусом карантин, украй малоймовірно, що прийом заявок, а потім і сам пітчинг проведуть вчасно. Та й узагалі проведуть. Адже зараз підвішена вся держпідтримка кіно- та телегалузі, і геть незрозуміло, як сильно ситуація, що склалась, ударить по економіці України.
В очікуванні відповіді на головне питання пропонуємо звернутися до міжнародного досвіду: як підтримують серіали в інших державах. Розгляньмо всі можливі варіанти фінансування, що на них претендують продюсери серіалів із різних країн світу, - можливо, котримсь із них знайдеться колись місце і в Україні.
Понад 740!
Якщо зібрати разом схеми та типи підтримки серіального контенту з проаналізованих 130 країн, то вийде 748 варіантів фінансування, спрямованих на розробку сценаріїв, підтримку девелопменту і виробництва, промо чи дистрибуцію. Не заперечуватимемо, що частина програм дублюється - наприклад, європейська MEDIA діє в декількох країнах і в кожній рахується як окрема одиниця. Проте ми вважаємо: вести підрахунок якось по-іншому було би неправильно.
Попри дублювання, програм так багато, що перерахувати всі в одному огляді неможливо, тому статей буде кілька. Першу ми присвятимо основним типам підтримки. Таких налічується п'ять: міжнародного, національного, регіонального і місцевого рівнів, плюс окрема категорія ініціатив у вигляді податкових пільг, рібейтів etc.
Кількість варіантів підтримки серіалів у різних країнах світу у березні 2020 р.
(для збільшення картинки - клікніть на неї)
Джерело: «Медіа Ресурси Менеджмент», березень 2020 року
Міжнародні програми підтримки серіалів
MEDIA
Вищезгадана MEDIA від Creative Europe орієнтована на збільшення кількості копродукцій європейських країн і зарубіжжя. Серіалами займаються три підпрограми: підтримки виробництва - MEDIA Support for TV Programming of Audiovisual EU Works, а також підтримки девелопменту - MEDIA Support for Development (Slate Funding) та MEDIA Support for Development (Single Project).
MEDIA Support for TV Programming of Audiovisual EU Works пропонує підтримку серіалів у розмірі до €500 тис. або 12,5% загального бюджету проекту (обирається менший показник). Якщо проект складається мінімум із шести епізодів і є копродукцією декількох країн-учасниць MEDIA, а бюджет перевищує €10 млн, підтримка може сягти €1 млн або 10% бюджету. Останній варіант працює лише для перших і других сезонів.
Подаватися мають право незалежні продакшен-компанії (частка телеканалу не перевищує 25% чи 50%, якщо каналів-власників декілька) з відділеннями в ЄС або країнах-учасницях програми MEDIA.
MEDIA Support for Development (Single Project) та MEDIA Support for Development (Slate Funding) орієнтовані на європейські незалежні продакшени з досвідом (що виробляють проекти такого формату не вперше). Підпрограми фінансують ігрові, анімаційні й документальні серіали з хронометражем одного епізоду не менше за 24 хвилини. Підтримка не може перевищувати 50% бюджету, але може надаватися одразу декільком проектам компанії (до п'яти).
Україна також може брати участь у підпрограмах MEDIA.
Ibermedia
Програма Ibermedia призначена для Іспанії та країн Латинської Америки (Аргентина, Бразилія, Болівія, Колумбія, Коста-Рика, Куба, Чилі, Еквадор, Сальвадор, Гватемала, Мексика, Нікарагуа, Панама, Парагвай, Перу, Португалія, Пуерто-Рико, Домініканська Республіка, Уругвай і Венесуела), а також Італії на правах співпродюсера.
Подаватися можуть незалежні продакшени (суспільні або комерційні мовники не володіють контрольним пакетом), зареєстровані або ті, що мають відділення на території країн-членів програми. Надається підтримка виробництва ігрових, анімаційних і документальних серіалів. Розмір гранту - не більше 50% бюджету та не більше $30 тис. на проект.
Nordisk Film & TV Fond
Скандинавський фонд Nordisk Film & TV Fond пропонує підтримку виробництва серіалів із Данії, Ісландії, Норвегії, Фінляндії і Швеції. Продакшени з інших країн можуть подаватися за таких умов:
- мажоритарний продюсер проекту - компанія з п'яти згаданих держав;
- співпродюсером виступає один із данських (DR і TV2 Danmark), фінських (YLE та MTV), ісландських (RUV, Sýn hf/Stöð 2 і Síminn), норвезьких (NRK, TV2 Norge, Discovery Networks Norway/TVNorge та VGTV), шведських (SVT, TV4 і Discovery Networks Sweden/Kanal 5) телеканалів або продакшен-відділення медіагруп NENT Group та C More;
- одержана підтримка національних центрів кіно однієї з п'яти країн-учасниць.
Загалом претендентом може виступати місцева або іноземна компанія, зареєстрована в ЄС, Швейцарії чи Європейській економічній зоні, з офісом (відділенням) у Скандинавії та досвідом у виробництві контенту. Дистрибуція проекту мінімум у двох із перелічених держав є обов'язковою.
OIF - Francophonie
У Франції діє програма OIF - Francophonie: Aide à la finition, яка допомагає продюсерам із 37 країн на етапах девелопменту (до €240 тис. на проект), продакшену (€30 тис.) і постпродакшену (€90 тис.) серіалів. Претендувати на підтримку можуть виробники франкомовних серіалів із таких держав: Бенін, Буркіна-Фасо, Бурунді, Камбоджа, Камерун, Кабо-Верде, Коморські острови, Конго, Кот-д'Івуар, Джибуті, Домініка, Єгипет, Габон, Гвінея, Гвінея-Бісау, Екваторіальна Гвінея, Гаїті, Лаос, Ліван, Мадагаскар, Малі, Марокко, Маврикій, Мавританія, Нігер, ЦАР, Конго, Руанда, Сент-Люсія, Сан-Томе і Принсіпі, Сенегал, Сейшельські острови, Чад, Того, Туніс, Вануату та В'єтнам.
Development Fund For Women Filmmakers
В Ірландії та Люксембурзі діє програма Development Fund For Women Filmmakers для підтримки жінок-режисерів. Фонд, заснований 2019 року з бюджетом €120 тис., пропонує до €40 тис. на один проект. Витрати діляться навпіл між Film Fund Luxembourg і Screen Ireland.
Doha Film Institute Grants Programme
Зрештою, в Катарі існує Doha Film Institute Grants Programme, що стимулює девелопмент серіалів від незалежних сценаристів/продюсерів країн Ближнього Сходу та Північної Африки - до $20 тис. на один проект. Позаяк єдиного загальноприйнятого переліку країн регіону немає, зазначимо, що участь у програмі можуть брати такі держави: Алжир, Ліван, Сомалі, Бахрейн, Лівія, Південний Судан, Комори, Мавританія, Судан, Джибуті, Марокко, Сирія, Єгипет, Оман, Туніс, Ірак, Палестина, ОАЕ, Йорданія, Катар, Ємен, Кувейт і Саудівська Аравія.
Якщо йдеться про веб-серіал, то фінансується не девелопмент, а виробництво - до $30 тис. на проект (не більше половини загального виробничого бюджету) за умови, що решта грошей уже є.
Разом: шість міжнародних програм у сумі дають 289 варіантів підтримки для 112 країн.
Продюсери однієї країни можуть брати участь у конкурсах одразу декількох програм. Приміром, у Франції діють три підпрограми MEDIA і три підпрограми OIF - Francophonie. А враховуючи національні програми, додасться ще 21 варіант фінансування серіалів. Загалом у продюсерів Франції є 88 варіантів підтримки серіалів на етапах виробництва та дистрибуції.
Національні програми підтримки серіалів
Національні програми діють лише у 35 державах, тобто приблизно у 26,9% від загальної кількості проаналізованих.
Джерело: «Медіа Ресурси Менеджмент», березень 2020 року
Зосередьмося на ТОП-7 країнах, де з 21 варіантом підтримки лідирує Франція. Далі йдуть Канада, Норвегія й Австралія - 9, 8 та 6 варіантів відповідно. Ще три - Бельгія, Мальта і Нова Зеландія - пропонують по п'ять типів підтримки серіалів.
У Франції лишень Національний центр кінематографії (Centre national du cinéma et de l'image animée (CNC) пропонує масу варіантів: CNC Internet Video Creators Support Program (CNC Talent) - на виробництво веб-серіалів; CNC Co-development Support in the Grand Region - на девелопмент серіалів для Франції, Німеччини, Бельгії та Люксембургу; підпрограми CNC Support for Preparation - на девелопмент ігрових і документальних серіалів; CNC Audiovisual Selective Support - на виробництво анімаційних серіалів; CNC Support for Innovation - на написання сценарію тощо.
У Канаді підтримкою серіального контенту на державному рівні займається Canada Media Fund. Три програми фонду - з Люксембургом, Ірландією та Північною Ірландією - спрямовані на девелопмент, п'ять підпрограм напрямку Convergent Stream - на розробку і виробництво серіалів англійською, французькою та мовами аборигенів Канади.
Продюсери серіалів у Норвегії можуть претендувати на підтримку національного кіноінституту Norwegian Film Institute (по три підпрограми на виробництво й девелопмент), а також Film Fund Nord - на написання сценарію, девелопмент і виробництво.
В Австралії виробництво серіалів стимулюється програмами Screen Australia: Documentary Development Funding - розробка документальних серіалів; Story Development - розробка ігрових; Children's Program Production - виробництво анімаційних серіалів; General Drama Production - виробництво ігрових; Documentary Commissioned Program та Documentary Producer Program - виробництво документальних.
У Бельгії девелопмент німецькомовних серіалів стимулює співтовариство DG Belgium; виробництво ігрових - програма VAF (Flanders Audiovisual Fund) Media Fund/Crossmedia Audiovisual Derivatives. Документальними серіалами займаються три підпрограми Centre du Cinéma et de l’Audiovisuel: Scriptwriting Support підтримує написання сценарію, Development Support - девелопмент, Production Support - виробництво.
На Мальті не перший рік успішно працює кінокомісія Malta Film Commission, яка пропонує п'ять варіантів для виробників серіалів: Malta Co-Production Fund - Loan Guarantee й Equity Finance (гарантії з позики, фінансування та кредитування співпродюсерів під час зйомки серіалів на території Мальти), Writers 'Grant (сценарії), Development Grant (розробка) і Production Grant (виробництво).
У Новій Зеландії виробництво стимулюють програми фонду NZ On Air: Funding stream 1 (докудрами) та Funding stream 2 (ігрові серіали). Також працюють програми Raupapa Whakaari Funding (спільна ініціатива New Zealand Film Commission і NZ On Air), Boost й ініціатива Advanced Development Fund. Усі три орієнтовані на девелопмент серіального контенту. Raupapa Whakaari, приміром, виділяє до $10 тис. кожному з десяти проміжних переможців пітчингу. А після доопрацювання проектів нагороджує чотири найкращі грантами до $80 тис. кожному.
Регіональні та локальні програми підтримки серіалів
Ми нарахували 202 регіональні програми підтримки серіалів у 16 країнах. Локальних - лише 10 у семи зі 130 проаналізованих країн.
Джерело: «Медіа Ресурси Менеджмент», березень 2020 року
Тут знову лідирує Франція, далі йдуть Німеччина й Австралія. Така висока активність у Франції пояснюється наявністю програм мало не в кожному регіоні країни - для більшої конкуренції один з одним. Фінанси надходять із місцевих бюджетів. Зокрема, в регіоні Гранд-Ест працює програма Aide au développement des œuvres cinématographiques et audiovisuelles ou à destination des nouveaux médias, в якій можуть брати участь продакшени і з Франції, і з країн Євросоюзу, а також Ісландії, Ліхтенштейну та Норвегії. Надається можливість компенсувати витрати на території регіону, але не більше за €15 тис. на проект.
У Німеччині ситуація аналогічна, тільки замість регіонів - федеральні землі, більшість із котрих мають власні програми підтримки. Приклади - FilmFernsehFonds Bayern у Баварії, HFF Film and TV Investment Program у Гессені та MFG Production Support for TV у Баден-Вюртемберзі, що фінансують виробництво серіалів на різних умовах. Приміром, у Баварії на виробництво не менше шести послідовних епізодів можуть виділити до 30% бюджету проекту (але не більше за €1 млн), а в Гессені можна створювати проекти з бюджетом до €1,5 млн і більше за підтримки до €250 тис. та €500 тис. відповідно (до 50% виробничих витрат).
В Австралії такі програми існують у кожному штаті. Серед них - підтримка від Screenwest, Screen NSW, Screen Tasmania, Screen Queensland і South Australian Film Corporation. Розмір підтримки залежить від програми та регіону: наприклад, Screenwest готова виділити до $600 тис. на виробництво локальному продюсерові або міжнародному копродакшену з продюсером із Західної Австралії (за наявності офіційних передумов для співробітництва, як-от угода щодо копродукції між країнами).
Ініціативи
Завдяки податковим пільгам й іншим ініціативам у 51 державі виробники серіалів можуть скористатися 142 варіантами підтримки. Найбільше таких пропонують у США, що виправдане загальною дорожнечею виробництва в Америці. Дедалі частіше продюсери їдуть знімати за кордон, приміром, до Угорщини або Сербії, тому майже кожен штат пропонує пільги, аби переманити творців контенту до себе.
Джерело: «Медіа Ресурси Менеджмент», березень 2020 року
Йдеться про компенсації частини витрачених знімальною командою коштів після закінчення виробництва (cash rebate) або кредитування, коли сума - вже з урахуванням знижки - повертається продюсером до держбюджету. Також продюсери можуть звільнятись від низки податкових ставок - наприклад, ПДВ. В останньому випадку суми виплачуються без урахування податків (tax shelter).
Післямова
Усі описані види підтримки діляться на кілька типів: на написання сценарію, девелопмент, виробництво, постпродакшен, промо та/або дистрибуцію. Десь підтримується лише один варіант, десь - одразу два чи три. А нас найбільше цікавить стимулювання виробництва, і про це ми детально розповімо в наступній частині матеріалу.