Замкнені на карантині українці з нетерпінням чекають 24 квітня. Ще більше закінчення карантину чекають бізнеси, котрі опинилися під загрозою зникнення через простій. Але в умовах, які склалися, коли кількість хворих на коронавірус зростає, не можна бути впевненими в тому, що карантин не подовжать іще раз. Тим часом кінотеатри зачинені вже пів місяця (а деякі - довше). І в цьому матеріалі ми спробуємо прорахувати, який дохід утратили українські кінодистрибутори та демонстратори за час карантину.
Точка відліку
Для аналізу ми прорахуємо, скільки українські дистрибутори зібрали за першу половину березня та скільки могли б зібрати, якби не було пандемії коронавірусу і запровадженого через неї карантину. Простіше кажучи, якби життя йшло своєю чергою. Отриманий показник порівняємо з тим, що українські дистрибутори збирали за той самий часовий проміжок у 2017-2019-х (візьмемо по два перші вікенди березня кожного року), - і складемо прогноз.
Звертаємо увагу, що ми рахуємо саме вікенди, а не підсумкові дані тижнів.
Бокс-офіс України в першій половині березня 2017-2020 років
Вікенди |
Дистрибутори |
|||||||||||||
Kinomania |
B&H |
Вольга Україна |
UFD |
MMD UA |
ParakeeT film |
Артхаус Трафік |
||||||||
Бокс-офіс, грн |
Квитки, од. |
Бокс-офіс, грн |
Квитки, од. |
Бокс-офіс, грн |
Квитки, од. |
Бокс-офіс, грн |
Квитки, од. |
Бокс-офіс, грн |
Квитки, од. |
Бокс-офіс, грн |
Квитки, од. |
Бокс-офіс, грн |
Квитки, од. |
|
2017 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2-5 березня |
736 016 |
12 041 |
3 440 134 |
49 435 |
1 001 868 |
14 197 |
21 340 713 |
263 750 |
1 900 408 |
24 802 |
- |
- |
- |
- |
Разом: |
28 419 139 грн |
364 225 квитків |
||||||||||||
9-12 березня |
16 687 121 |
194 135 |
862 975 |
12 679 |
2 856 147 |
35 977 |
8 126 268 |
108 840 |
870 408 |
12 432 |
- |
- |
415 854 |
5 410 |
Разом: |
29 818 773 грн |
369 473 квитки |
||||||||||||
Бокс-офіс, млн грн |
58 237 912 |
|||||||||||||
Відвідуваність, квитків |
733 698 |
|||||||||||||
2018 |
Kinomania |
B&H |
Вольга Україна |
UFD |
MMD UA |
ParakeeT film |
Артхаус Tрафік |
|||||||
1-4 березня |
3 437 670 |
40 988 |
7 688 507 |
90 749 |
5 096 291 |
60 243 |
10 032 488 |
109 338 |
262 347 |
2 968 |
- |
- |
- |
- |
Разом: |
26 517 303 грн |
304 286 квитків |
||||||||||||
8-11 березня |
2 992 958 |
34 549 |
17 266 613 |
199 728 |
8 981 043 |
99 441 |
30 677 013 |
395 986 |
634 930 |
6 870 |
- |
- |
- |
- |
Разом: |
60 552 557 грн |
736 574 квитки |
||||||||||||
Бокс-офіс, млн грн |
87 069 860 |
|||||||||||||
Відвідуваність, квитків |
1 040 860 |
|||||||||||||
2019 |
Kinomania |
B&H |
Вольга Україна |
UFD |
MMD UA |
ParakeeT film |
Артхаус Трафік |
|||||||
28 лютого - 3 березня |
2 648 948 |
28 411 |
18 852 103 |
210 114 |
7 291 838 |
76 428 |
4 675 355 |
48 953 |
2 225 674 |
22 530 |
- |
- |
1 480 180 |
14 907 |
Разом: |
37 174 098 грн |
401 343 квитки |
||||||||||||
7-10 березня |
723 371 |
6 982 |
47 817 507 |
485 803 |
15 419 805 |
176 306 |
1 696 012 |
19 458 |
1 057 349 |
10 718 |
2 213 253 |
21 949 |
789 879 |
7 581 |
Разом: |
69 717 176 грн |
728 797 квитків |
||||||||||||
Бокс-офіс, млн грн |
106 891 274 |
|||||||||||||
Відвідуваність, квитків |
1 130 140 |
|||||||||||||
2020 |
Kinomania |
B&H |
Вольга Україна |
UFD |
MMD UA |
ParakeeT film |
Артхаус Трафік |
|||||||
5-8 березня |
13 598 135 |
141 094 |
10 937 628 |
108 463 |
8 743 782 |
82 217 |
3 594 062 |
38 103 |
1 251 564 |
13 540 |
1 165 344 |
11 283 |
267 539 |
2 825 |
Разом: |
39 558 054 грн |
397 525 квитків |
||||||||||||
12-15 березня |
831 378 |
10 239 |
1 444 028 |
15 967 |
1 092 235 |
11 712 |
293 964 |
3 361 |
399 482 |
4 322 |
|
|
|
|
Разом: |
4 061 087 грн |
45 601 квиток |
||||||||||||
Бокс-офіс, млн грн |
43 619 141 |
|||||||||||||
Відвідуваність, квитків |
443 126 |
|||||||||||||
Різниця, % |
2017/2018 |
|
2018/2019 |
|
2019/2020 |
|
2017/2020 |
|
2018/2020 |
|
|
|
|
|
Бокс-офіс, млн грн |
+49,5 |
|
+22,8 |
|
-59,2 |
|
-25,1 |
|
-49,9 |
|
|
|
|
|
Відвідуваність, квитків |
+41,9 |
|
+8,6 |
|
-60,8 |
|
-39,6 |
|
-57,4 |
|
|
|
|
|
Джерело: «Медіа Ресурси Менеджмент», березень 2020 року
Як видно з таблиці, показник бокс-офісу України в першій половині березня 2020-го майже на 60% нижчий за аналогічний період минулого року. Майже на 50% нижчий, ніж 2018-го, і на 25,1% нижчий, ніж 2017-го. Спад у сегменті продажів квитків іще більший, що пояснюється здорожченням вартості квитків щороку.
Протягом останніх двох років (і раніше) спостерігалось зростання касових зборів і відвідуваності, через що 2020-го можна було б очікувати коли не збільшення бокс-офісу, то принаймні не нижчого показника, ніж 2019-го. А це, грубо кажучи, не менше за 100 млн грн.
Маржа українських кінотеатрів історично становить 50% від бокс-офісу тієї чи іншої стрічки, тоді як інші 50% забирають дистрибутори, після чого діляться часткою з творцями фільмів. Це важливий момент, позаяк у світі існують різні практики: наприклад, у деяких країнах частка дистрибутора найвища під час прем'єрного вікенду та знижується з кожними наступними вихідними. Тобто що довше кінотеатр прокатує реліз, то більше заробляє з кожного квитка. Однак це навряд чи спрацювало б у нас, бо мало які стрічки користуються популярністю після четвертого вікенду.
Назагал: фіксована ставка українських кінотеатрів - 50% від квитків на будь-які фільми, від «тягачів»-блокбастерів до артхаусу. Таким чином, можна припустити, що за вікенди за березень останні могли б заробити майже 50 млн грн. З них потім 15-20% віддали би продюсерам. А насправді заробили ледь 22 млн грн. Із них 6,8 млн грн пішли «Кіноманії» та 5,5 млн грн - B&H. Тобто близько 55,9% від загальної суми.
Якщо рахувати не за вікендами, сумарно бокс-офіс досяг 68 млн 55 тис. грн, і це означає, що українські дистрибутори заробили 34 млн 27 тис. грн. А могли би - близько 100 млн грн.
На які фільми робилися головні ставки
Не секрет, що найуспішнішими в українському прокаті стають американські блокбастери на кшталт чергової частини франшизи «Месники» (The Avengers). Тому пильну увагу приділяють тому, що виробляє американський ринок (або створюється на замовлення американських студій-мейджорів). Головне локальне місце для реклами американських стрічок - так званий Super Bowl, тобто фінальна гра за звання чемпіона Національної футбольної ліги. Під час «Супербоула» 3 лютого 2020 року 30-секундний рекламний ролик коштував $5,6 млн - певна річ, що мейджори не стали б витрачатися на рекламу фільмів із низьким потенціалом і вибрали тільки найкращі. А саме: «Чорна вдова» (Black Widow), «Форсаж-9» (F9), «Бонд-25»/«007: Не час помирати» (No Time To Die), «Кращий стрілець: Меверік» (Top Gun: Maverick ), «Тихе місце - 2» (A Quiet Place: Part II), «Їжак Сонік» (Sonic the Hedgehog), «Мулан» (Mulan), а також повнометражні анімації «Посіпаки. Становлення Лиходія» (Minions: The Rise of Gru) і «Губка Боб: Втеча Губки» (The SpongeBob Movie: Sponge on the Run).
Зі згаданих проектів у березні українські кінотеатри планували показати «Тихе місце - 2» та «Мулан», але через карантин перший фільм посунули на 4 вересня, другий - на 27 серпня.
«Чорна вдова» та «Форсаж-9», реліз яких був намічений на травень, теж перенесли на пізніший термін, причому «Форсаж-9» - одразу на 2 квітня наступного року. А 25-ту частину «Бондіани» посунули з 3 квітня на 25 листопада. Прем'єра «Кращий стрілець: Меверік», запланована на червень, посунулась на 23 грудня 2020-го. Тобто на літо творці особливо не сподіваються... Хоча «Губка Боб: Втеча Губки» стоїть на 31 липня.
Хто вже постраждав у прокаті
Не варто забувати і про стрічки, які добре зарекомендували себе в українському прокаті. Наприклад, «Їжак Сонік», «Погані хлопці назавжди» (Bad Boys For Life) та «Поклик пращурів» (Call Of The Wild) на момент оголошення карантину все ще демонструвалися у кінотеатрах. Першого березневого вікенду «Сонік» зібрав 2 414 646 грн, «Поклик пращурів» - 2 948 857 грн. «Погані хлопці назавжди» на сьомому за рахунком вікенді заробили 32 070 грн, а після запровадження карантину в Києві додали ще 213 749 грн, що вивело фільм на восьме місце серед релізів вікенду 12-15 березня.
Прем'єри низки проектів відбулись саме напередодні введення карантину в Києві, 12 березня. Тобто фактично вони йшли в інших містах України, де кінотеатри продовжували працювати до 16 березня включно. Це фільм жахів «Лялька-2: Брамс» (Brahms: The Boy II) дистрибутора MMD, фентезі «Крихітка Зомбі» (Zombi Child) від «Артхаус Трафік», музичний «О цi дiвчата» (Haut les filles) від KyivMusicFilm і сімейне фентезі «Пригоди Піноккіо» (Pinocchio) від «Вольга Україна». В березні у прокат мали вийти ще три стрічки національного виробництва: історична драма «Толока», спортивний байопік «Пульс» і містика «В чорній, чорній кімнаті» (In a Dark, Dark Room). Їхній реліз перенесений.
Загалом на момент оголошення карантину в прокаті були щонайменше 20 фільмів. Усі вони виявились заручниками пандемії коронавірусу. І наразі невідомо, чи продовжиться їхній прокат після того, як усе налагодиться й кінотеатри України відчинять свої двері.
А що ж кінотеатри?
Кінотеатри - питання особливе. Як уже зазначалось, вони залишають собі 50% від бокс-офісу, це спрощує схему роботи - не доводиться торгуватись щодо кожного окремо взятого фільму. Крім того, до 1 січня 2023 року скасований ПДВ на квитки, котрий раніше збирався до розподілу бокс-офісу з дистрибуторами. Утім, виручки з продажу квитків українським кінодемонстраторам недостатньо, аби почуватись упевнено. Тому додатковими джерелами доходу для них стає реклама перед сеансами, а також напої, попкорн й інші снеки, які можна придбати у барах кінотеатрів. Скільки вони втрачають за цими статтями через карантин, ми, вочевидь, прорахувати не можемо. Проте зробити невеликий прогноз цілком до снаги.
За першу половину березня кінотеатри, як і дистрибутори, заробили близько 22 млн грн за вікендами та 34 млн 27 тис. грн загалом. Хоча і не заробили щонайменше таку саму суму за другу половину місяця, притому ще й зазнали витрат. Річ у тім, що кінотеатри - це приміщення, за котре слід платити оренду, обладнання, що його необхідно оновлювати, ремонтувати або утримувати в належному вигляді, а також персонал, якому треба платити зарплату. І якщо персонал відпустили додому за власний кошт, обладнання «законсервували», то все одно оренда, операційні витрати, включно з комуналкою (OpEx; зазвичай 10-30% від суми оренди), в більшості випадків нікуди не поділись. Так, подекуди орендодавці пішли назустріч, як, приміром, у київському Dream Town, де кінодемонстраторам запропонували сплачувати лише OpEx і комунальні. Але отримати орендні «канікули» вдалося далеко не всім.
До кінця березня кінотеатри не заробили близько 35-40 млн грн на прокаті та не отримали орієнтовно 17-20 млн грн на попкорн-барах (зазвичай до 50% доходу кінотеатрів). Тобто вже 52-60 млн грн за півмісяця. Тут важливо відзначити, що столичні кінотеатри, де найбільша концентрація грошей поціновувачів кіно, не працювали від 12 березня, тобто втратили не два вікенди, а три.
Коли вже говорити про рекламу, то обрахувати її точний обсяг неможливо з декількох причин. По-перше, самі ролики бувають трьох типів: трейлери-хардлоки, що закріплені за релізом, наприклад, від тієї самої студії-мейджора; безкоштовні проморолики, за які кінотеатр нічого не отримує; й оплачені за угодою комерційні ролики. По-друге, сума залежить від кількості екранів, місця та типу кінотеатру, мережі. В середньому вартість розміщення одного комерційного ролика складає $5-7 тис. на місяць, однак виручка від нього напряму залежить від кількості проданих квитків, адже охоплення на 100% дорівнює кількості глядачів. А немає сеансів - немає не лише виручки від реклами: треба повернути неустойку, позаяк карантин за законодавством не вважається форс-мажором. Звісно, сторони завжди можуть домовитись, проте ця інформація конфіденційна.
Утім, цифри по рекламі є, і ми можемо прорахувати недоотримання кінотеатрами з цієї статті доходів (хоч і не з абсолютною точністю, та все ж таки досить близько до реальних показників). За даними Всеукраїнської рекламної коаліції, торік дохід кінотеатрів від реклами становив 58 млн грн, і на 2020-й прогнозували зростання до 70 млн грн. Отже, близько 5,83 млн грн на місяць. Припустімо, за половину березня кінотеатрам удалося заробити половину цієї суми, але ж приблизно 3 млн опинились «за бортом». І за квітень - іще мінус 5,5-6 млн грн.
Вартість оренди й витрати OpEx є комерційною таємницею. Однак, приміром, минулого року добігла кінця угода столичного кінотеатру «Київ» - за оренду тризальника платили 47 тис. грн на місяць. Вигравши аукціон, нова керуюча компанія ТОВ «Сінема-Центр» запропонувала 2,1 млн грн щомісяця на термін 10 років. Тобто за відсутності сеансів усе одно довелося б заплатити за березень повну суму - збитки понад 1 млн грн з ходу. Інше питання, що компанія з невідомих причин (можливий судовий розгляд) звільнена від оренди, та це радше виключення з правил.
Також залишається питання зарплати працівникам. Штат однієї лише мережі Multiplex у середині березня нараховував близько 1500 осіб. Після введення карантину 450 людей відправили додому за власний кошт, 53 скоротили. Але решта продовжували отримувати зарплату.
До того ж до початку карантину в багатьох кінотеатрах глядачі встигли купити квитки на покази, що не відбулися. І гроші за них довелось повернути. На тлі решти - не найбільша сума, хоча приємного для кінотеатрів тут мало.
Що далі?
За словами СЕО «Мультиплекс-Холдинг» Романа Романчука, «загальна сума збитків галузі [кінопрокату] під час карантину орієнтовно складе 80 млн грн (або $3 млн) на місяць. Цифра збитків містить не тільки виручку від квитків і попкорн-барів, а й виплати за зобов'язаннями, які є в бізнесу, зокрема поставникам, плюс витрати на зарплату співробітникам, комунальні послуги».
Очевидно, що реальна сума набагато вища і криза галузі - більша й небезпечніша, якщо дистрибутори втратили 35-40 млн грн, а кінотеатри (без урахування оренди та зарплат) - іще близько 63 млн грн. Разом 98-103 млн грн тільки за половину березня.
Копнімо глибше. Якщо взяти бокс-офіс за 2019 рік, що склав 2 млрд 883 млн 690 тис. грн, то половина грошей кінотеатрів за рік - 1 млрд 441 млн 845 тис. грн, або, грубо кажучи, в середньому 120 млн 153 тис. грн на місяць. На самому лише кінопрокаті, без інших статей доходу. Цьогоріч прогнозували зростання річного бокс-офісу, тобто середній показник перевищив би 120 млн грн на місяць. Тому 110-120 млн грн уже можна зарахувати до збитків кінотеатрів за квітень і стільки ж - до збитків дистрибуторів. Додамо 100 млн грн за березень. І отримаємо, що збитки галузі кінопрокату складуть щонайменше 320-340 млн грн до кінця квітня.
На жаль, це далеко не межа. Принаймні ще декілька місяців «кіна не буде», а попкорн ніхто не продасть і не купить. «Після закінчення карантинних заходів потрібні ще три-чотири місяці на розконсервацію кінотеатрів», - каже Романчук. Тож нашу цифру можна сміливо множити на два. А тим часом уже подейкують, що карантин подовжать до другої половини травня…