Уже традиційно, раз на півроку на кожному з кіноринків ОМКФ, вітчизняні кінодемонстратори збираються, щоб обговорити проблеми галузі - цілком зрозумілі для її представників і, ймовірно, не такі очевидні для інших учасників кіноіндустрії.
Дискусія членів Спілки кінотеатрів України в межах Зимового кіноринку, що проходив у столичному кінотеатрі «Сінема-Сіті» з 11 по 13 грудня, була не надто жвавою: чи то через відсутність можливості вирішити застарілі питання, чи то через фінансові проблеми самої Спілки. А розпочали засідання зі змін у складі правління, проголосувавши за ротацію представника мережі MULTIPLEX - Віталія Писаренка у правлінні замінив Роман Романчук.
На фото - голова СКУ Любов Лісовська. Так само проголосували й інші присутні - тож рішення ухвалили одностайно
Склад СКУ зараз має такий вигляд: голова правління - Любов Лісовська, заступник голови правління - Олександр Рудаков, постійні члени - Михайло Дідик, Людмила Горделадзе та Роман Романчук. Крім того, до спілки долучились нові члени: ТОВ «Мост-Кіно» з Дніпра (представник - Віталій Образцов) та ТОВ «БЛОКБАСТЕР КІНО» (Ілля Афанаскін), що є окремою від мережі «Планета Кіно» юридичною особою, а тепер - і окремим членом СКУ.
Цього разу озвучувала регламент і фіксувала результати голосувань керівник Громадської спілки Вікторія Зюнькіна
Далі модератор повідомила - Європейська асоціація кінотеатрів UNIC (The Union Internationale des Cinémas) запрошує представників СКУ до участі у CineEurope 2020 року, що триватиме з 22 по 25 червня в Барселоні, для чого готова надавати знижки та пільгові пропозиції. Проте на запрошення ніхто в залі особливо не відреагував: треба мати час, гроші, високий рівень володіння англійською, а головне - розуміння мети поїздки. СКУ, може, й самі б обрали представника, та виявилось, що не всі члени Спілки вчасно сплачують внески і добре володіють англійською.
До речі, також виявилось, що загалом коштів в організації обмаль - за словами Вікторії, вистачає лише на сплату податків. Членські внески невеликі, а заборгованостей назбиралось на 245 тис. грн. Хтось не зреагував вчасно на зміну розміру внеску, хтось, як каже Зюнькіна, вирішував свої питання і припинив платити ще 2017 року. Усім іще раз нагадали про потребу позбавитись заборгованості, але про якісь санкції не йшлося.
Про те, чому важливо бути частиною Спілки, Вікторія розповіла на прикладі проблем кінотеатрів, до яких звернулася Держспоживслужба через використання зброї в рекламних матеріалах (зображення персонажів фільмів - наприклад, Термінатора). У СКУ вважають це нападками, позбавленими юридичних підстав, і не розцінюють плакати та ростові фігури як рекламу - радше як інформаційні матеріали. Тож усім, у кого виникають проблеми з Держспоживслужбою, радять звертатись до СКУ по правову підтримку.
Згаданий Ілля Афанаскін звернувся до присутніх уже як представник ТОВ «Тріумф Медіа Груп» і мережі кінотеатрів «Планета Кіно», наголосивши необхідність змін у постанові про прокатні посвідчення: «Нам у «Планеті Кіно» доволі складно працювати з проектами категорії 16+, які потенційно орієнтовані на молодіжну аудиторію. До прикладу візьмемо «Дедпул» - люди приходять сім'ями і хочуть подивитися цю стрічку, а ми змушені їм відмовляти. Виникають конфлікти. Тому ми хочемо виступити із законодавчою ініціативою, аби для фільмів категорії 16+ був можливий перегляд глядачами з 14 років у супроводі дорослих. Як ми бачимо, це найбільш компромісний варіант».
За його словами, в Держкіно «Планеті» порадили стандартну процедуру - направити лист із посиланням на міжнародну практику і висновки експертів. Агентство цей лист-петицію винесе на розгляд громадської комісії. Афанаскін наголосив, що ідея є досить сирою, тож просить у колег поради або пропозиції щодо експертів - хто міг би дати авторитетний висновок.
Як кажуть у школі, ліс рук
На запитання представників СКУ про те, які наслідки для кінотеатрів мають порушення умов демонстрації фільмів 16+, Афанаскін відповів, що це суттєва відповідальність у розмірі виручки від прокату та ризиковий елемент для мережі, якого бажано позбутися.
На питання, чому саме такий вік обрано, відповідь іще простіша: «Намагаємось не перегнути палицю - якщо напишемо «з десяти років», то це сприймуть різко негативно. Ми хочемо зробити акуратно, крок за кроком».
Вікторія Зюнькіна від себе додала, що юридична особа може діяти на власний розсуд, а підтримка Спілки дасть змогу корегувати ситуацію.
Демонстратори вагались - чи не буде гірше, чи не приверне це надмірної уваги контролюючих органів, адже досить неприємна відповідальність. Тож зійшлися на тому, що загалом не проти підтримати, однак остаточно вирішать після експертних висновків і додаткового обговорення.
До слова, у процесі голосування членів СКУ вирішальною є не кількість піднятих рук, а загальна частка голосів. За правилами Спілки важливо, скільки кінотеатрів у мережі: кожний кінотеатр - це голос. У когось їх зо двадцять, а в когось - один.
Заступник голови правління СКУ Олександр Рудаков запропонував на законодавчому рівні вирішити питання відносин між кінотеатрами та орендодавцями, по суті, між двома комерційними структурами. Людмила Горделадзе відповіла, що це можливо, адже кінотеатри є ще й установами культури, котрим необхідні спеціальні умови - обмеження на зміни орендної плати.
«Залежить від того, які інвестиції ви вкладаєте. Якщо величезні - потрібен такий самий великий строк, аби вони відбилися. Це логічно», - приєдналась до обговорення Любов Лісовська.
Кінодемонстратори з невеличких міст жалілися, що їм пропонують угоду лише на три роки і в неї немає нотаріального засвідчення. Не погоджуватись на такі умови неможливо, адже вибору майданчиків немає.
Людмила Горделадзе акцентувала на тому, що це зачіпає інтереси глядачів і не є питанням виключно відносин між організаціями, які думають лише про прибуток. Це умови виживання установ культури, що можуть просто зникнути без підтримки.
Вікторія Зюнькіна нагадала - на цьому добре знається член СКУ Сергій Зленко. І пообіцяла обговорити з ним проблему, а також вибудувати концепцію її вирішення. «Якщо є ще якісь ідеї або проблеми, повідомте. Ми із Сергієм сформулюємо наші потреби, на всіх скинемо, подивимося та спробуємо просунути це. На Літньому кіноринку відзвітуємо про виконану роботу, що вдалося, які перспективи», - пообіцяла Зюнькіна.
Іще одне болюче питання - впровадження єдиного електронного квитка, про який точаться дискусії вже декілька років. Та поки далі обговорень справа не просунулась.
Пам'ятаючи слова Олександра Рудакова про розроблене Спілкою технічне завдання, ми звернулись до голови СКУ Любові Лісовської із запитанням щодо очікувань кінодемонстраторів від системи єдиного електронного квитка.
«Керівництво Держкіно ще не змінилося, і ми насправді не знаємо, чого очікувати. Раніше озвучували, що держава хоче бачити кількість куплених квитків онлайн, по сеансах, із номером прокатки, з ціною квитка, із зазначенням залу - тобто мається на увазі якесь програмне забезпечення. Такий великий обсяг інформації - крутіший за звітність для податкової. Причому все треба надавати онлайн. Завтра підуть повернення за квитками, вони де відображатимуться? Для кінотеатрів це дуже велике навантаження. А як щодо безпеки такої програми? Я, наприклад, не хочу, аби інформацію онлайн знімав мій конкурент - будь-який інший кінотеатр», - заявила Лісовська.
Голова правління Спілки вважає, що кінотеатри готові надавати дані і їм самим це корисно. Питання в тому - які саме, коли та скільки. Вона посилається на досвід роботи міжнародної компанії Rentrak.
«Rentrak - це система, котра вибілює весь ринок. Іще кілька років тому, коли я вперше приїхала до Барселони і ми стали членом UNIC, вони взагалі не знали, що в Україні є кінотеатри. Адже наш ринок, м'яко кажучи, непрозорий. Rentrak може знімати інформацію з усіх кінотеатрів України - для цього ми маємо отримати від них згоду. Система існує на багатьох ринках - і у США, і в Європі, і в Росії - вже багато років. Слід зістикуватися з Rentrak - і саме зараз ми з'ясовуємо, на яких умовах, що для цього потрібно», - повідомила Любов Лісовська.
Чому саме Rentrak? Це глобальна компанія, що займається вимірюванням і дослідженням медіа з обслуговування індустрії розваг. Вона є єдиним постачальником інформації про продаж квитків у касах у режимі реального часу в усьому світі. Rentrak публікує щотижневі чарти з рейтингом першої десятки касових зборів, відео за запитом, продажів і прокату DVD, продажів відеоігор, а також дані про ТБ. У лютому 2016 року Rentrak влилася до дослідницької компанії comScore.
Отже, всі учасники ринку та державні органи вважають єдиний електронний квиток важливим і необхідним, проте ніяк не дійдуть згоди щодо його запуску. Нагадаємо, після панельної дискусії у межах Зимового кіноринку ми поспілкувались із першим заступником міністра культури Анатолієм Максимчуком, котрий підтвердив, що остаточне рішення з цього питання ухвалять до кінця року. А технічне завдання напишуть у перші два місяці 2020-го. Але про це ми розповімо окремо найближчим часом.