Творець Вікіпедії Джиммі Вейлз презентував нову соцмережу - WikiTribune: Social - і намагається переосмислити модель існування соціальних медіа як таких. За його словами, наразі бізнес-моделі соцмереж побудовані на продажі даних користувачів і реклами, хоча їхня місія - бути інформаційними платформами і поліпшувати світ за допомогою комунікації.
«Хибні новини вплинули на глобальні події, а алгоритми дбають тільки про «залученість» і підтримку залежності людей від платформ. WikiTribune прагне бути іншою. Ми ніколи не будемо продавати ваші дані. Наша платформа виживає завдяки добровільним пожертвам, забезпечуючи конфіденційність і захист вашого соціального простору без реклами. Ми дамо вам можливість самостійно вибирати, який контент вам потрібен, безпосередньо редагувати оманливі заголовки та відправляти повідомлення про проблеми. Ми сприятимемо створенню середовища, де недобросовісні користувачі будуть видалені, тому що це правильно, а не тому, що це впливає на наш прибуток. Але це запрацює тільки з вашою допомогою. Так що приєднуйтесь сьогодні і допоможіть змінити ландшафт соціальних мереж», - зйдеться на стартовій сторінці сервісу.
Звучить як утопія, але Вейлз переконаний, що така модель соціальної мережі - без «експлуатації» користувачів - можлива.
За місяць роботи соцмережа WT: Social набрала близько 50 тис. користувачів. Платформа схожа на Twitter або Facebook, тут можна ділитися посиланнями і залишати коментарі, і доступні всі види тем - від політики і технологій до аніме і бджільництва.
Джиммі Вейлз нагадує, що ця мережа є незалежною від Вікіпедії, хоча й заснована на схожій моделі пожертвувань і відсутности реклами.
Одна з особливостей WT: Social полягає в тому, що «майже все на платформі редагується», тобто будь-який користувач може знінювати публікації інших людей. Вейлз вважає, що це стане стимулом лояльної поведінки. Бо якщо опублікувати щось помилкове або розпалювати ненависть, хтось інший може відредагувати це і навіть стерти. Такий метод редагування контенту був успішним у Вікіпедії, тому було вирішено випробувати його і для соціальної мережі.
Джиммі Вейлз вважає, що модель реклами в соціальних мережах привертає тільки низькоякісний контент. Але доступність повноцінних якісних матеріалів буде винагороджена відгуками користувачів. З цієї причини WT: Social спочатку видаватиме свіжі публікації і працюватиме без алгоритмів. При цьому він зазначив, що планується додати систему голосування, подібну Reddit, де користувачі зможуть голосувати за публікацію, щоб рекомендувати її як «якісний контент» своїм друзям.
Вейлз не очікує від цієї моделі величезного прибутку, але сподівається, що вона буде стійкою. Адже багатьом набридло, що їх дані продаються, та стикатися з ненавистю в соціальних мережах: «Людям набридає все це сміття навколо. Новинні компанії роблять все можливе в такому складному середовищі, але з цим дійсно складно впоратися».
Ідея WT: Social не нова. Фактично, сам Джиммі Вейлз випробував її ще в 2017 році, коли запустив WikiTribune - платформу, яка прагнула запропонувати користувачам унікальний контент. Але то було закрите середовище, яке наповнювалося контентом співробітників компанії - «цивільних журналістів».
WikiTribune закрили кілька тижнів тому і переосмислили в WT: Social, додавши спільний соціальний фактор. На платформі будуть працювати модератори, щоб зберегти її вільною від токсичних факторів.
В майбутньому Вейлз сподівається створити в рамках WT: Social співтовариства - щось на зразок субреддітов, які матимуть власну базу користувачів і стануть стійкими завдяки пожертвам від того ж співтовариства.
Також планується створити для соцмережі мобільний додаток.
Оскільки проект нещодавно стартував, можливості сайту не дуже великі - аж до обмеження одночасної кількості користувачів. Для доступу формується черга, яку можна пропустити, зробивжи благодійний внесок або запросивши нових користувачів на сайт.
Поки все звучить дуже заманливо, але значна частина успіху WT: Social залежатиме від спільноти.