У березні депутати Європарламенту проголосували за прийняття Директиви про авторське право в єдиному цифровому просторі, деякі статті якої активно критикувалися суспільством та цифровими платформами.
24 жовтня новий закон вступить в силу на території Франції і місцеві видавництва отримають право вимагати від Google та Facebook плату за посилання на їхні новини. У Google вирішили не чекати вступу Директиви в силу і голосно заявили про свою позицію.
«Ми не приймаємо плату за включення в результати видачі. Ми продаємо рекламу, а не підсумки пошуку, і кожна реклама в Google чітко позначена. Ось чому ми не платимо видавцям, коли люди натискають на їх посилання в пошуковій видачі», - написав у своєму блозі, віце-президент Google по новинах Річард Грінграс.
Також він зазначив, що Google надає безкоштовну можливість видавцям демонструвати свої матеріали читачам, що створює реальну цінність: тільки в Європі користувачі щомісяця клікають на новинний контент, який знаходять в Google, понад 8 млрд раз, тобто близько 3 тис. раз в секунду. Для великих видавців новин дослідження Deloitte оцінює вартість кожного кліка в 4-6 євроцентів. Крім трафіку Google постійно оновлює рекламні технології, які дозволяють новинним сайтам залишати собі переважну частину доходів від реклами - в 2018-му компанія відправила більше $14 млрд видавцям по всьому світу.
Але ці аргументи нікого не переконали: французькі та німецькі видавці об'єдналися і виступили із заявою, в якій засуджують політику Google, а також звинувачують компанію в шантажі.
«Google не вище закону. Європейські видавці мають намір об'єднатися перед обличчям залякування і вимагати дотримання законодавства ЄС. В іншому випадку вільна, незалежна та якісна преса не зможе вижити в Європейському Союзі», - йдеться в заяві.
У Франції на Google та Facebook припадає від 85% до 90% ринку відображень, що робить монетизацію цифрової реклами особливо складною, за словами Бертрана Джі, директора новинних відділів в області друку і цифрових технологій в Le Figaro Groupe і президента французької асоціації цифрових видавців Le Geste.
«Це шантаж! Ви повинні надати їм цифрові права на ваш контент безкоштовно; в іншому випадку ви зникнете з пошуку», - сказав Джі.
У Google, в свою чергу, пояснили, що видавці не будуть повністю виключені з результатів пошуку - заголовки і посилання будуть відображатися. Однак фото, картинки і контекстний супровід не будуть доступні користувачам. Таким чином компанія, згідно з нормами закону, позбавляється необхідності платити ліцензійний збір видавцям. Якщо видавці вирішать, що їм потрібно додаткове зображення чи фрагмент контексту, вони можуть повідомити про це Google, і вони будуть відображатися для цих сайтів. Також в компанії запевняють, що таке відображення новинного контенту не вплине на рейтинг сайтів, і інформаційний простір не дістанеться сайтам з сумнівним змістом.
Бертран Джі заявив, що видавці з різних європейських країн продовжуватимуть зустрічатися і обговорювати подальшу стратегію. Один з планів - перегляд закону для пошуку і виключення лазівок, які дозволяють Google зайняти поточну позицію.
Чи вдасться видавцям досягти успіху - це інше питання. Французький уряд повністю на їхньому боці, а ось Федеральна служба по боротьбі з картелями Німеччини раніше постановила, що Google не зловживала своєю позицією в антиконкурентних справах, висунутих проти неї видавцями. Офіс заявив, що користувачі страждають через конфлікт великих видавців і Google, в той час як у невеликих не виникає проблем з прийняттям позиції компанії - вони визнають роль Google в забезпеченні відвідуваності їхніх сторінок.
До слова, Франція стане першою країною ЄС, яка застосувала директиву і, на думку генерального директора міжнародного інформаційного агентства Agence France Presse Фабріса Фриса, це буде справжнім випробуванням для французької преси.
«Наш досвід прокладе шлях для подальших переговорів на європейському рівні, але вже зараз ясно, що, якщо будуть переважати розбіжності, директива мертва. Хоча я як і раніше дотримуюся думки, що спільне використання вартості контента, яку створюють видавці, відповідає довгостроковим інтересам Google: платформа потребує якісної журналістики, а якісна журналістика - грошей», - сказав Фріс.
Тим часом Європейська рада видавців звернеться до Європейської комісії з приводу позиції IT-гіганта, стверджуючи, що Google порушує правила конкуренції. З огляду на підтримку французького уряду, який має намір спілкуватися з урядами інших європейських країн, можна з упевненістю стверджувати, що витівка Google не залишиться безкарною.