Кінець року - відмінний час не лише для підведення підсумків, а й для прогнозів на майбутнє. В організації Nieman Foundation for Journalism, яка базується в Гарвардському університеті, вважають так само, а тому напередодні 2020-го провели опитування експертів і аналітиків сучасної журналістики, щоб розібратися, що наступний рік принесе галузі.
Одразу кілька опитаних фахівців вважають, що в 2020-му продовжиться боротьба з расовою і статевою дискримінацією в ЗМІ. При цьому мова не стільки про майбутні журналістські матеріали, скільки про атмосферу в редакціях: експерти впевнені, що успіху в цій галузі можна досягти лише в тому випадку, коли білі чоловіки перестануть бути абсолютною більшістю в ньюзрумах. Ну а оскільки зміна ситуації - справа не швидка, то і одним 2020-м справа навряд чи обмежиться.
Тема дезінформації і фейкових новин теж з'явилася не вчора, але багато аналітиків впевнені, що в наступному році боротьба з цими явищами вийде на новий рівень. Одні при цьому передбачають, що вона стане більш формалізованою і мультиплатформенною (тобто, буде вестися не тільки в самих ЗМІ, а й в соцмережах), а інші твердять, що найпотужнішою зброєю в боях стане первинна інформація. Треті ж дивляться ще ширше і просять не забувати, що російські боти, які всіх лякають - це свого роду «диванні аналітики», які були і будуть завжди.
Що стосується форм спілкування з аудиторією, то велике майбутнє аналітики пророкують тим журналістам, які знайдуть підхід до читачів і глядачів через сторонні ресурси. Серед поширених порад - шукати нових читачів на їх території (хоч у Facebook та Twitter, хоч у TikTok), намагатися говорити зрозумілою їм мовою (використовуйте Stories, відео- та аудіоформати), не намагатися догодити всім і приділяти більше уваги локальним історіям і невеликим нішам. Журналістам також рекомендують більше писати для покоління Z (тобто, тих, хто народився після 2000 року), а в ідеалі - брати на роботу в редакцію людей відповідного віку.
Також в наступному році журналістів закликають нарешті навчитися в першу чергу думати про те, як їх матеріали будуть виглядати в смартфоні. Експерти так і кажуть: майбутнє - за мобільним споживанням, а вже потім матеріали можна адаптувати для платформ побільше. Не варто нехтувати аналітичними даними: потрібно знати, яким чином читач знайшов вашу статтю, а також хоча б приблизно розуміти, що він з неї дізнався і які висновки зробив. Самі журналісти при цьому повинні не боятися брати на себе роль вчителів і наставників, а для цього їм варто глибоко поринати в кожну досліджувану тему, щоб якомога краще розуміти контекст. А ще, щоб не перегоріти, потрібно вміти відмовлятися від деяких хороших ідей: охопити все неможливо, а якщо робити щось в пів-руки, є ризик взагалі не отримати дивідендів.
Згідно аналітикам, 2020-й може стати роком, коли традиційна новинна журналістика залишиться в минулому: користувачам стає мало сухих фактів, тому потрібно забезпечувати їх цілими сюжетами, бажано - з аналітикою. Зрештою, рано чи пізно настане момент, коли редакторів новинних стрічок замінить штучний інтелект, а ось якісній аналітиці і сторітеллінгу це, судячи з прогнозів, не загрожує.
Також експерти закликають не закривати очі на проблеми, що з'являються в професії: про них потрібно говорити відверто, адже тільки так вийде прийти до вирішення. Журналістам тут радять не соромитися звертатися безпосередньо до своїх читачів - підключивши їх, можна знайти вихід, який влаштовує всіх.
Позитивний прогноз наостанок: аналітики вважають, що в 2020-му журналісти будуть відверто говорити не тільки про проблеми світу і людства, а й свої власні - зарплати. «Рідкісний журналіст скаже вам, що пішов в професію заради грошей. Але нам теж потрібно їсти, платити за квартиру і жити не тільки на роботі», - кажуть опитані фахівці. І хто ми такі, щоб їх не слухати?