Від січня на платформах MEGOGO та YouTube стрімко набуває популярності анімаційний серіал «Пес Патрон»: тільки за перші два дні прем'єрний епізод «Зруйнований міст» набрав 6 913 854 хвилин дивлення на MEGOGO та понад 1 млн переглядів на YouTube (станом на сьогодні – понад 2,3 млн), а саундтрек мультсеріалу в українському TikTok використано у десятках тисяч відео. Проект виробництва ТОВ «Патрон не спить» та анімаційної студії Plastic bag має потенціал стати успішним кейсом не лише за кількістю аудиторії, а й з погляду ліцензування, адже головний герой мультфільму – той самий пес Патрон із ДСНС, що допомагає розміновувати Україну.
Як створюється мультсеріал за умов знеструмлення та як знайшов фінансування (спойлер – проект реалізується за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та у партнерстві з UNICEF)? Чиїм голосом говорить Патрон і кому належать права на його образ? Як виживає українська анімація під час війни? Про все це ми поговорили з творцями мультфільму: режисеркою Анастасією Фалілеєвою, авторкою сценарію Олександрою Рубан та продюсеркою Юлією Гребеньовською.
Патрон – собака Михайла Ільєва, начальника частини піротехнічних робіт ГУ ДСНС Чернігівської області. Пес активно розміновує поля, будівлі, вулиці міст разом із саперами, але робити його популярним насправді ніхто не збирався: «Вся країна перебувала в шоці від війни, тож працівники ДСНС для розради, просто щоб показати милого собачку на службі, виклали фотографію Патрона», – каже виконавча продюсерка мультфільму Юлія Гребеньовська. Тоді пес Патрон почав набирати популярності. І зараз в його Instagram 405 тис. підписників, у Tik-Tok – 567 тис., у Twitter – понад 74 тис. Крім того, Патрон – перший собака в історії з титулом «Пес доброї волі» від UNICEF. На полицях магазинів уже можна знайти книжку про пса Патрона, іграшку й одяг з «офіційної» колекції. А тепер іще й мультфільм.
Права на мультсеріал належать компанії «Патрон не спить», кінцевий бенефіціар котрої, за даними YouControl, – Юлія Гребеньовська. Вона ж виконавча продюсерка мультфільму й операційна директорка продакшена Антона Птушкіна «Все сам». Власне через Птушкіна Юлія і познайомилася з власниками Патрона: навесні 2022-го Антон захотів зняти сюжет про героїчного пса та попросив Юлію домовитися про спільну роботу.
«Тоді само зображення собаки почали використовувати різні бренди, з'явилися килимки з зображенням Патрона та написом «Лялю, ходи спокійно», багато інших речей, – розповідає Гребеньовська. – Ляля – це об'єктивізація, не можна так говорити. Виникло дуже багато спірних питань, і власники Патрона хотіли якимось чином мати на це вплив». Тож Юлія, що вже мала досвід роботи з брендами, запропонувала свою допомогу: було створено ТОВ «Патрон не спить», котрому Михайло Ільєв надав ліцензію на використання зображення Патрона та його імені.
Ідея створення мультфільму «Пес Патрон» також виникла через неправомірне використання образу собаки. В інтернеті з'явилася дивна анімація, де пес бігає по мінах та пісяє на них – звісно, власники Патрона хотіли якнайшвидше знайти авторів цього мультфільму та видалити відео з мережі. «Ми стежимо, аби в нашій комунікації все було правильно, бо коли в одному пості казати, що не можна торкатися міни, а в мультику Патрон на міні танцює, – це обурливо», – пояснює Юлія Гребеньовська. В інстаграмі Патрона написали про пробему з некоректним мультфільмом, і розв'язати це питання запропонувала Настя Фалілеєва. Тоді само команда «Патрон не спить» задумала створити власний мультфільм, і виявилося, що Настя – режисерка анімації. «Вона показала свої роботи – й у нас стався метч», – каже Юлія.
Режисерка анімаційних фільмів Анастасія Фалілеєва відкрила студію Plastic bag – творче об'єднання аніматорів-фрілансерів – іще 2018 року. «Наш девіз – floating around (десь поруч, але невідомо, де саме): ми тут, ми там. Чому так? Бо Plastic bag з'явилась у мого діда в гаражі, я там працювала. Потім була студія, але бахнув ковід, і я знову переїхала до діда в гараж. Через постійні катаклізми студія має бути дуже мобільною», – розповідає Настя.
Цікаво й те, що робота над дитячим мультсеріалом для режисерки стала своєрідним дебютом: «Було дуже складно, позаяк протягом усієї кар'єри я роблю анімаційні фільми для дорослих, фільми на серйозні теми, де можна малювати що завгодно у своєму стилі, і це буде сприйнято. А тут – дитячий контент, своя специфіка величезна. Наприклад, дуже важливо, аби персонаж легко перемальовувався дитиною. Тобто якщо дитина захоче намалювати Патрона, вона могла б це зробити», – каже Анастасія.
Сценаристкою проекту стала Олександра Рубан – сценаристка та режисерка дитячої анімації, що свого часу працювала над серіалами «Ескімоска» та Whizz Kids, повнометражною стрічкою «Мавка. Лісова пісня». «Я побачила пост Анастасії Фалілеєвої в інстаграмі: «Відгукніться, хто в мене тут сценарії пише. Бо є крута ідея». І сказала: «То це ж я!» – розповідає Олександра, котра так захопилась ідеєю, що буквально за кілька тижнів написала всі серії першого сезону «Пса Патрона».
Головна ціль мультфільму – навчити дітей правильно поводитися з небезпечними предметами. «Дуже складно не перейти межі, розповідаючи про це: не робити «реклами» війні та водночас запобігати неправильним діям, котрі можуть учинити маленькі діти. Пояснювати, як поводитися з вибухонебезпечними речовинами, не заподіяти собі лиха та не загинути», – пояснює Рубан специфіку роботи. Перша освіта Олександри – дитячий психолог, і це допомогло їй та команді проекту загалом витримати баланс.
За словами сценаристки, концепція мультфільму дуже проста: є Патрон, є Том і є бубухи. Том – це кіт, друг Патрона, що чекає його вдома із супернадсекретних завдань.
Бубухи – це вигадані істоти, поганці. Чому бубухи? Бо саме так кажуть маленькі діти: бубух! Розібравшись із бубухами, Патрон повертається додому та розповідає котові історії своїх пригод.
«Одразу скажу, позаяк усі пишуть: чому кота назвали Том? Бо це реальний Том – друг Патрона, він справді існує. Кіт з'явився у власників першим, він старший і виховує Патрона, як нам розповідали в родині. Тому героїв звати Том і Патрон, як у житті», – каже Олександра.
Команда мультфільму тісно співпрацює з Чернігівською ДСНС: спеціалісти надали авторам перелік вибухонебезпечних предметів та який вигляд вони мають. Також власник Патрона фахово перевіряє сценарії, аби все було правильно з огляду на мінну безпеку.
«Якщо ви помітили, ми тільки у фіналі, на невеликий проміжок часу показуємо реальну частину ракети або вибухонебезпечний предмет. На ту мить, коли Патрон каже: «Все, далі за протоколом». Це вже справжнє життя: ДСНСник ставить табличку «Обережно: міни!», і ми показуємо, як виймають реальну ракету. Це реальність, на якій ґрунтується наша історія, але упакована так, щоб діти не набули травматичного досвіду й водночас запам'ятали: не підходь, не чіпай, 101 набирай. Зробити мультик для дитини простіше, ніж воювати, але і це може врятувати», – підсумовує Олександра.
Над креативною частиною мультсеріалу працює команда з одинадцяти людей, яку очолює Анастасія Фалілеєва. Вона ж створила зображення пса та кота. «Я не бачила Патрона й Тома наживо, та у них є сторінки в інстаграмі – тож я взяла звідти купу фотографій, і ми почали малювати. Було дуже складно, повсякчас виходили персонажі, схожі на когось – героїв Disney, наприклад. Я навіть думала віддати комусь, але зрештою впоралася сама, й тепер ми маємо Патрона і Тома», – розкриває таємниці виробництва Анастасія Фалілеєва.
Творці мультсеріалу працюють онлайн із різних куточків України та світу. Наприклад, Олександра Рубан пише сценарії, перебуваючи у Кривому Розі: «Я надсилаю їх у чат, колеги читають, дають фідбек, ми обговорюємо». Далі – робота художників та аніматорів, які «блукають» у пошуках електроенергії. Одного разу навіть малювали у метро: «Ми використовуємо айпади, позаяк часто немає світла, а цей гаджет можна зарядити та працювати на ньому довго», – зізнається Анастасія Фалілеєва.
«Звісно, анімація не пристосована до роботи, коли в тебе летить ракета або немає світла, але анімація робиться не як кіно, ось чому ми живучіші. В кіно потрібно збирати команду в одному місці, на майданчику, а ми сидимо вдома, кожен робить свою частину на комп'ютері, і людина може її дивитися будь-де: в Чернівцях, у Харкові, Запоріжжі, Донецьку», – розмірковує Олександра.
Саундтрек для мультсеріалу написали гурт Karta Svitu та Дмитро Шуров, композитор проекту – Zakhar Bo. А озвучують героїв українські зірки: Даша Астаф'єва, Надя Дорофєєва, Василь Байдак, Ірма Вітовська, Євген Синельников, Олександр Педан. Патрон говорить голосом Михайла Карапаня, а Тома озвучує Дмитро Гаврилов.
«У нас круті всі актори озвучування. І ми вирішили брати відомих людей, які споріднені з нами духом – вони дуже швидко кажуть так. Патрон – найкращий кастинг-директор України. Ти просто повідомляєш, що робиш мультик про Патрона, і всі одразу погоджуються», – розповідає Олександра Рубан.
Наразі оприлюднено чотири серії першого сезону мультсеріалу, а скільки їх буде загалом, команда проекту не говорить, адже через війну та її наслідки складно щось гарантувати. Втім, компанія «Патрон не спить» планує дистрибуцію мультфільму в інші країни. «Будемо дистрибувати і самостійно, і за допомогою партнерів – це я про USAID та UNICEF. Є багато країн, де просто необхідно показати мультик, який розповідає, що не можна торкатися незнайомих предметів: наприклад, там, де є загроза терористичних атак. Я мрію, що Патрон заговорить принаймні десятьма мовами», – каже виконавча продюсерка мультсеріалу Юлія Гребеньовська.
Як ми вже згадували, на реалізацію проекту «Пес Патрон» команда отримала грант USAID, але скільки коштує виробництво серіалу, продюсерка не розголошує – це заборонено контрактом. «Мене дуже тішить, що всі гонорари, названі аніматорами, звукорежисерами, композиторами, ми ані на цент не знизили. Кожен персонаж має свій папірчик, і він оплачений, кожна мелодія, кожен звук оплачений за повною вартістю. Я пишаюся, що у часи, коли, здавалося б, ну геть не до анімації, в нас є можливість створювати хороший продукт, виплачувати талановитим людям гонорари за їхню чудову роботу», – зізнається Юлія.
Усім, хто забезпечив фінансування проекту та зміг дати людям роботу, справді є чим пишатись, адже анімація, особливо її незалежний, авторський сектор, постраждала через війну. «Як на мене, війна майже добила індустрію – точніше, добила те, чого не добив ковід. Повномасштабна війна майже зупинила потік грошей. Тобі, можна сказати, вистачає ні на що. На їжу та на комуналку. А коли ти не платиш за їжу та комуналку, ти донатиш на ЗСУ, або віддаєш тваринам, або дітям. Так і живеш», – констатує Олександра Рубан. Але наголошує, що в Україні є кілька анімаційних студій, які продовжують працювати (та не припиняли за умов постійних обстрілів і блекауту): «Зазвичай це проекти з-за кордону. Та закордонні замовники ризикують замовляти щось у нас, бо, по-перше, ми всі можемо загинути. А по-друге, вони можуть не отримати матеріал у дедлайн, оскільки немає світла. Але однаково вони приходять та з розумінням ставляться до нашої ситуації, і я за це їм дуже вдячна».
«Зараз виживає той, хто працює, – ділиться досвідом Анастасія Фалілеєва. – Я відвідую закордонні форуми, з'їздила до Японії з фільмом, повсякчас шукаю можливості, гранти, подаюся на них. На прикладі проекту «Пес Патрон» хочу сказати: ми створюємо багато робочих місць, і для мене як людини, що відстоює українську анімаційну індустрію вже багато років, це дуже важливо, позаяк ці люди раніше працювали деінде, а на «Патроні» вони отримують гідну заробітну плату. Я думаю так: борітеся – поборете». Режисерка наголошує, що зараз у світі великий фокус на Україну і варто скористатися можливостями, коли є ідея.
Наостанок нагадаємо, що подивитися мультсеріал можна безкоштовно на платформі MEGOGO та YouTube-каналі Патрона. Так, за два дні після прем'єри першу серію проекту дивилися 6 913 854 хвилин, а загалом за місяць – понад 52 млн хвилин. У такий спосіб «Пес Патрон» посів друге місце за тривалістю переглядів українських мультиків на MEGOGO, поступившись лише «Хоробрим зайцям». На YouTube перша серія набрала понад мільйон переглядів за 10 днів, хоча канал зовсім новий (наразі там немає й десяти відео, а загальна кількість переглядів наближається до 5 млн). До речі, YouTube не надав монетизації власникам відео, тож зараз компанія «Патрон не спить» геть не заробляє на мультфільмі.