Влітку в штатному розкладі Суспільного з’явилась нова посада – генеральний продюсер, яку обійняв співзасновник онлайн-радіо «Аристократи» та режисер фільму «Дике поле» Ярослав Лодигін. Пріоритетом генпродюсер позначив підвищення показників каналу «UA:Перший», для втілення якого НСТУ зосередилася на реформі усієї телевізійної складової й, зокрема, на розширенні спортивного меню в ефірі.
З появою Лодигіна в ефірі суспільного телеканалу «UA:Перший» відчутно побільшало спортивних трансляцій. Якщо казати тільки про футбол, тут показали тріумфальний для України чемпіонат світу U-20 в Польщі, Євро U-21, жіночий чемпіонат світу та церемонію нагородження найкращих за версією FIFA. А ще чоловічий та жіночий чемпіонати Європи з волейболу, футзальне Євро U-19, чемпіонат Європи зі стрибків у воду, чемпіонат світу з фігурного катання, тенісні та гандбольні матчі.
В інтерв’ю онлайн-виданню Tribuna.com Ярослав детально пояснив, навіщо робить акцент на спортивних трансляціях, чого ще вболівальникам чекати в ефірі та чому НСТУ не плануює показувати трансляцій топових футбольних чемпіонатів.
На питання, чому телеканал «UA:Перший» став приділяти спорту ще більше уваги, Лодигін пояснив: коли прийшов займатись реформою телебачення/телевиробництва, побачив величезний спортивний пакет, який використовується лише частково – найбільша увага приділялась трансляціям зимової та літної Олімпіади, а також чемпіонату світу з футболу.
Але, як виявилось, у мовника є можливість кожного місяця, в тому числі завдяки співпраці з Європейською мовною спілкою, показувати різні види спорту і працювати з ними.
«Для мене як керівника цього телебачення в умовах реформи, технологічних проблем та проблем з виробництвом контенту через недофінансування, спорт - це чи не найбільш суспільний контент. Бо він об’єднує, збирає різну аудиторію. Тому його стало більше зараз. Ми навіть називаємо цю осінь «Осінь спорту», поки готуємось до перезапуску каналу наступного року. На спорт ми покладаємо великі надії. Це велика частина майбутнього суспільного мовника. І, особливо, теперішнього», - сказав генпродюсер.
Для каналу цінність спорту полягає в тому, що він примножує аудиторію. Наразі показники мовника дуже низькі, а спортивні події дають результати вище за середній, навіть якщо це гандбол чи волейбол.
«Інша справа, що серед усіх телевізійних каналів - якщо говорити про ефірне телебачення - ми єдині, хто зацікавлений у спорті настільки. Бо, наприклад, для «України» або «1+1» такі показники спорту були б все одно низькими», - пояснює Ярослав.
Генеральний продюсер Суспільного розповів, що телебачення найбільше приділяє увагу футболу, боксу і біатлону в сезон. Решта видів спорту дуже сильно відстають. На думку Лодигіна, щоб показники волейболу чи гандболу зростали, потрібна довгострокова стратегія, яка буде включати не лише епізодичні покази турнірів, де беруть участь українські збірні.
«По кожному окремому виду має бути програма розвитку аудиторії, комунікаційна платформа, програми про зірок в цих видах спорту, масштабна кампанія популяризації», - пояснив Лодигін і додав, що мовник вже займається втіленням цієї стратегії.
Зокрема він не виключає, що у Суспільного з’явиться окремий спортивний канал, оскільки браку в контенті нема. Але на його створення і розвиток потрібен час, тому наразі це доволі далека перспектива.
«Чому б і ні? Це нормальний шлях для суспільних мовників. Це ж безкоштовне відкрите телебачення для всіх. От з наступного року закодують усе комерційне телебачення, все воно буде платним, а суспільний мовник залишиться безкоштовним. Зараз у нас спорт намагаються зібрати на закритих кабельних каналах або на платних VOD-платформах. Отже, має бути загальнодоступний спорт, безкоштовний до перегляду», - каже Ярослав.
Конкурувати із спортивними каналами Суспільне планує за рахунок свого найбільшого в країні покриття. Наразі мовник вже пробує свої сили в боротьбі за топовий бокс, експериментує. Але генпродюсер відмічає величезну кількість проблем, які треба вирішити, щоб підсилити конкурентоспроможність.
Що стуснується футболу, то показувати чемпіонати Італії, Франції та інших країн на Суспільному не вважають за потрібне, віддаючи перевагу загальним спортивним темам. Проте не виключають, що в майбутньому мовник міг би бути оптимальним рішенням для української Прем’єр-ліги.
«Тому що канали належать олігархам, яким належать клуби. Ніхто нікому не довіряє. У цьому плані суспільний мовник міг би бути компромісом для всіх. Інакше вони ніколи не домовляться по загальному пулу», - каже Лодигін.
Але є інша проблема - фінансування. Наразі його недостатньо, щоб виробляти чемпіонат на рівні, до якого звикли глядачі. Одним з варіантів рішення генпродюсер бачить спільний продакшен-фонд, який би покривав виробництво, а трансляції взяло б на себе Суспільне.
Ще однією перевагою НСТУ в боротьбі за величезну кількість спортивних змагань є те, що Суспільне є членом Європейської мовної спілки.
«Наприклад, зараз ми розглядаємо можливість показу клубного чемпіонату світу з футболу наприкінці року. Минулого тижня ми транслювали церемонію нагородження найкращих від ФІФА. Такі пропозиції автоматично приходять нам першим. Далі ми можемо з ними що завгодно робити. І звичайно, в нас є можливість купувати ці права дешевше, не за ціною для комерційних каналів», - підкреслив Ярослав, зазначивши, що ціна прав є комерційною таємницею.
Також Лодигін повідомив, що вже закінчується планування 2020 року, коли відбудуться Олімпіада та Паралімпіада. Для компанії це не тільки питання придбання прав на трансляцію, а ще й велике навантаження в плані організації перевезення і розміщення журналістів і коментаторів, яка має бути проведена заздалегідь, за декілька років.
«Коли ще не було Суспільного, а було державне телебачення - це завжди робилось в останній момент. В останній момент давали стільки грошей, скільки не вистачало. Якось тоді їхали, вписувались: «Дайте нам куточок». В той момент, коли британці або росіяни приїжджають із журналістськими пулами в 200-400 людей, Україна завжди відправляє 10-15. Звідси і якість висвітлення», - каже Лодигін і сподівається, що тепер буде інакше.
Враховуючи, що Олімпіада та Паралімпіада - центральні події наступного року, Суспільне вже працює над підготовкою. В планах - якомога сильніше підготувати людей до змагань, до тих видів спорту, де в України є шанси на медалі.
Також на наступний рік вже існує щомісячний план трансляції спортивних змагань. В зимовий сезон мовник покаже біатлон, є плани на трансляцію чемпіонату з гандболу, звичайно, відбудетеся трансляція фігурного катання, оскільки показ цього виду спорту для Суспільного це вже є традиційним, та існує стала аудиторія.
«Думаю, також будуть якісь події з боксу. Хоча там важке планування, найважчі календарі. Ще планується чемпіонат світу з футзалу. В Києві наступного вересня також буде проходити Універсіада з водних лиж. Вважаю, що показувати такі внутрішні події міжнародного масштабу - це наш обов’язок. Хоча це залежить від технічного оснащення. Бо в нас поки скромні можливості», - зазначив Ярослав.
Генпродюсер каже, що хотів би більше приділяти уваги таким видам спорту як греко-римська боротьба і фехтування, де в України є свої зірки світового рівня, і легкій атлетиці, але дослідження показують, що люди втратили інтерес до неї.
Також Лодигін вважає, що внутрішні змагання з футзалу, волейболу або баскетболу мають бути на телебаченні. Але картинка з залів, де проводяться спортивні події, іноді відверто жахлива.
«Це має бути скоординовано. Доки в Україні не побудують нові арени, а не ці фізкультурні зали, телевізійна аудиторія не з’явиться. Бо коли ти дивишся NBA, а потім вмикаєш чемпіонат України, а там ця шведська стінка на фоні… Я навіть запах цього залу відчуваю. Це ніколи не будуть дивитись, навіть якщо ми туди найкращі камери поставимо і світла навеземо. Мають бути умови. Жоден мовник не може побудувати зали. Отже, це мають робити ті, хто займається цими видами спорту - федерації, об’єднання, клуби. Вони мають мати якусь стратегію розвитку: лобіювати, вибивати гроші на будівництво арен», - переконаний Ярослав.
Ще одним із завдань Лодигіна є реформа присутністі спорту в діджиталі. Для цього у мовника з’явився окремий департамент, в планах - побудова спортивної діджитал-платформи, запуск ютуб-каналу про спорт, оперативніша робота з хайлайтами.
Очікується перегляд умов роботи із VOD-платформами, які мають в пакетах суспільний мовник.
«Вважаю неправильним, коли ми безкоштовно віддаємо їм ефірний сигнал. Вони навіть рекламують це як свою внутрішню подію - наприклад, фінал якогось чемпіонату. Долучають туди якихось спонсорів, а ми з цього нічого не маємо. Хоча ми платимо за ці права. Будемо скоро щось робити. Я за співпрацю - вона вигідна усім. Суспільний мовник має бути позначений активніше. Якщо є якісь рекламні доходи - вони мають бути поділені з нами», - підкреслив Лодигін.
Генпродюсер сподівається, що Суспільному дадуть можливість виконати всі плани та зможуть усвідомити, що цей холдинг корисний усім.
«Не може бути нормальної країни без такої середньої ланки, яка б задавала стандарти, була рівновіддаленою і інвестувала не лише в комерційно вигідні штуки, безпечні з точки зору бізнесу та політики, але й у те, що потрібно суспільству», - сказав Лодигін наостанок.