Очільник відділу політики з кібербезпеки Facebook Натаніель Глейхер повідомив, що соцмережа призупинила в Україні діяльність акаунтів і груп, які вели скоординовані кампанії по дезінформації. Ідентифікувати їх вдалося на основі поведінкового аналізу підозрюваних, а не змісту контенту. За словами менеджера, в ході розслідування вдалося встановити, що видалені акаунти пов'язані з українським PR-агентством Pragmatico.
Загалом Facebook видалила 168 акаунтів, 149 сторінок, 79 груп. Сукупна кількість їхніх фоловерів складала близько 4,2 млн, а приєдналися до груп приблизно 400 тис. акаунтів. Сторінки і групи керувалися фейковими акаунтами, а імена постійно змінювалися. На рекламу в Facebook та Instagram, за оцінками Глейхера, компанія витратила небачений для України бюджет - приблизно $1,6 млн.
Припускається, що організатори кампанії направляли людей за межі Facebook на сайти, які позиціонувалися як новинні. Серед вилучених сторінок виявилися акаунти видань Znaj.ua, Politeka і Hyser.
У Facebook вказали, що PR-агенція Pragmatico не є частиною інформаційної війни з боку Росії, не працювала на якогось конкретного політика чи бізнес. За словами Глейхера, фірма працювала з різними клієнтами з метою заробітку, а основними темами публікацій були спорт, знаменитості, шоу-бізнес, політика і економіка.
Про PR-компанію, яка нібито стоїть за скоординованої роботою акаунів, журналістам видання LIGA.net з різних джерел вдалося роздобути деяку інформацію. Швидше за все, фірма базується в Києві, має штат до 50 осіб, «великий SMM-відділ», але працює «по-партизанськи» - п'ять опитаних редакцією PR-фахівців ніколи нічого не чули про Pragmatico. Але в період виборів фірма була помічена в роботі по дискредитації кандидатів. Про це написав великий пост одеський блогер Олександр Коваленко, характеризуючи Pragmaticо не інакше як фабрику тролів.
«... в складі троль-груп молоді люди 20-30 років працюють в три зміни, кожна з 10 осіб. Місячна зарплатня одного троля становить близько 9 тис. грн», - писав Коваленко з посиланням на власні джерела. Норма денної зміни - 300 коментарів, нічної - 200 коментарів.
Видання Znaj.ua опублікувало на своєму сайті офіційну заяву про блокування сторінки в Facebook. У ній стверджується, що редакція дійсно кілька місяців тому співпрацювало з Pragmatico. Компанія надавала Znaj.ua консультаційні послуги з просування сторінки в соцмережах, але після цього видання і PR-компанія більше не працювали разом. У заяві йдеться, що закриття сторінки в Facebook може бути наслідком «маніпуляцій з боку політичних сил, які прагнуть закрити роти відомим медіа, які критикують їхню діяльність».