Свято футболу під назвою Чемпіонат світу – 2022 у Катарі триває і триватиме ще майже тиждень. Основні його пристрасті й інтриги, звісно ж, іще попереду, проте, як це традиційно буває, крім безпосередньо спортивного видовища мундіаль провокує чимало у певний спосіб пов'язаних дискусій та скандалів. Останніх цього разу вийшло навіть більше, ніж зазвичай (чого лише варта заборона на продаж алкоголю), проте ми на них не зупинятимемося. Краще візьмімося до досліждення технологічності процесів, якою чемпіонат світу відомий майже так само, як участю величезної кількості футбольних зірок одночасно. А як інакше, коли всю красу спорту необхідно показати якнайбільшій кількості глядачів у всьому світі?
Стримінг, метавсесвіт і доповнена реальність
Масштабні футбольні турніри серед іншого цікаві тим, що часто за їхньою допомогою нові технології у мовленні торують собі шлях до сердець та домівок людей. Це своєрідна вітрина для інновацій, завдяки котрій продажі телевізорів і пов'язаної з ними техніки можуть не лише зрости, а й змінити вектор. Наприклад, телевізори з технологією HD почали масово пропонувати покупцям 2006 року – саме напередодні мундіалю, що проходив у Німеччині, а до наступного чемпіонату 2010-го такі девайси вже стали мейнстримом. Схожа історія відбулась і з форматом 4К, що став родзинкою всіх можливих технічних виставок 2014-го (того самого року, що й чемпіонат світу в Бразилії), а до 2018-го (тобто до наступного мундіалю) домашній телевізор без нього вже було важко уявити.
Логічно було б очікувати, що й цьогоріч відбудеться щось таке: наприклад, нинішній мундіаль міг би стати своєрідним провідником для технології 8К. Проте, як кажуть експерти, цю нішу вже посіла Олімпіада, яка на початку 2022-го відбулась у Пекіні, тому жодної технологічної революції тут не передбачається. Щоправда, певний спадок по собі мундіаль усе ж залишить, і передусім експерти бачать це у прискоренні та поглибленні вже наявних тенденцій споживання контенту – точніше, у використанні стримінгу замість звичного та логічного в цьому разі прямого ефіру через, наприклад, супутник.
Ще якихось чотири роки тому стримінг у контексті футбольного чемпіонату був ледь не маргінальним трендом, але тепер ситуація змінюється. Так, згідно з дослідженням Amdocs у Великій Британії, яке компанія проводила напередодні старту турніру, 75% глядачів збиралися дивитись його у прямому ефірі, проте 44% міленіалів (від 26 до 41 року) та 38% зумерів (18–25 років) планували обрати стримінг принаймні для частини матчів. Схожа ситуація і в США, де прямий ефір збиралися використовувати 68% глядачів, а 57% міленіалів та 36% зумерів обрали стримінг.
Ставку на SVoD зробила і сама FIFA, котра ще весною цього року запустила власну стримінг-платформу FIFA+. Аналітики вже тоді побачили у цьому провісника глобальних змін у сегменті продажу прав на футбольні трансляції, проте одразу зазначили, що швидко процес не відбудеться. Річ у тому, що телеправа на ЧМ-2022 було продано задовго до самого турніру, тому цього разу революції також не сталось. А от трансляції мундіалю-2026, принаймні частково та бодай на деяких територіях, FIFA цілком може лишити для себе, не продаючи стороннім мовникам. З огляду на те, що вже зараз глядацький запит на дивлення футболу в інтернеті не просто існує, а й зростає, це не має вигляду надто фантастичного майбутнього.
Україна, до речі, тут цілком у тренді, попри війну. Цьогоріч мундіаль транслює не лише Суспільне, а й платформа MEGOGO
Позаяк уже зайшлося про FIFA+, то варто зазначити, що трансляції футбольних матчів і можливість подивитись їх у запису не єдине, на що творці платформи та сама FIFA роблять ставку. Якщо говорити про нинішній мундіаль, то головна родзинка сервісу в тому, що він пропонує фанатам не обмежуватися лише матчами, а зануритись у справжнісінький метавсесвіт футболу. Для цього асоціація ще на початку жовтня уклала контракт із компанією Roblox, та разом вони почали розвивати проект FIFA World – віртуальне ігрове середовище, де користувачі можуть спілкуватись одне з одним у соцмережах, брати участь у різноманітних активностях, збирати колекції тощо.
Значну роль у нинішньому чемпіонаті відіграє технологія доповненої реальності. Її використовують і в уже згаданому FIFA World, коли користувач може навести камеру свого смартфону на предмет та зробити його більш футбольним, і безпосередньо під час матчів. Ідеться про ще одну новітню функцію від FIFA+ під назвою Stadium Experience, завдяки якій користувачі, котрі особисто відвідують ігри в Катарі, можуть ледь не у реальному часі побачити статистику конкретного гравця або VAR-повтор (Video Assistant Referee – система відеодопомоги арбітрам) будь-якого моменту гри.
Має це такий вигляд, ніби майбутнє, про яке всі говорили багато років, нарешті настало
Штучний інтелект на варті покращення футболу
Контент та формати його доставлення – це, звісно, важливо, але цьогорічний мундіаль запам'ятається ще й тим, наскільки широко у його проведенні використовується штучний інтелект. Причому йдеться не про одне рішення, а цілий комплекс, завдяки чому якість гри в майбутньому може суттєво покращитися.
По-перше, м'яч. Зовні видається, що гравці ганяють полем звичайнісінького м'яча (хіба що нового), але насправді це настільки високотехнологічний девайс, що його потрібно заряджати так само, як смартфон. Річ у тім, що всередині нього ховається спеціальна система підвіски, котра включає інерційний датчик руху з частотою 500 Гц, який передає дані 500 разів на секунду. Завдяки цьому забезпечується безпрецедентне розуміння кожного елементу руху м'яча, але грі це жодним чином не заважає. Навіть навпаки: така новинка підвищує швидкість та якість ухвалення рішень системою VAR, яка вже не перший рік допомагає арбітрам.
Ще одна новітня помічна технологія на основі ШІ – система напівавтоматичної фіксації офсайдів. Положення поза грою ставали наріжним каменем не одного турніру, тому цього разу FIFA вирішила заздалегідь подбати про те, щоб претензій до них було якнайменше. Аби ні в кого не лишилося сумнівів у правильності того чи іншого рішення, на допомогу прийдуть 12 спеціальних камер, які розташовані під дахами стадіонів і відстежують м'яч, а також 29 точок даних кожного гравця, що містять усі кінцівки футболіста та перевіряються по 50 разів на секунду. Ну а потім результат моделюється та показує, чи був насправді офсайд.
Ще одне застосування ШІ на чемпіонаті світу в Катарі знайшли у тому, аби зробити кращим та комфортнішим життя фанатів. У країні нестерпна спека, через що турнір вирішили проводити не влітку, а наприкінці осені та на початку зими, але цілком проблем це не розв'язало. Проте на допомогу прийшла новітня технологія охолодження стадіонів, яка здатна підтримувати всередині спортивних об'єктів приблизно 20 градусів за Цельсієм – комфортну температуру як для гравців, так і для глядачів. Приємний бонус, чи не так?
У Китаї ж технології застосовують для продовження політики нульової толерантності до COVID-19: у CCTV (China Central Television), яка володіє правами на трансляцію матчів на телебаченні, радіо та мобільних пристроях, не придумали нічого кращого, ніж «одягнути» маски на футболістів та глядачів матчів
А що там в Україні?
Звісно, українці цьогоріч трохи заклопотані іншими справами, а не футболом, та, на щастя, на нього в наших глядачів сил також вистачає. І не лише на матчі: поки ми тут говоримо про технології, що потроху змінюють саму гру, Орест Білоскурський помітив, що матчі мундіалю, котрі транслюються на Суспільному та на платформі MEGOGO, не супроводжуються ігровою графікою.
Такий вигляд це повинно мати,
а такий має
Голова правління НСТУ Микола Чернотицький спробував запевнити обурену громадськість, що в цій прикрості винні правовласники, які надали Суспільному такий контент, а виправити його самотужки український мовник не може. Проте Білоскурський йому не повірив, а що робити вам – вирішуйте самостійно.