Вчора ми з вами предметно поговорили про те, як високі технології сьогодення допомагають творцям контенту в усьому світі щораз більше дивувати своїх глядачів. Але в будь-якої монети є дві сторони, і те, що одні використовують на благо, інші з неменшим успіхом можуть перетворювати на зброю.
У фіналі свого виступу вже знайомий вам Дев Сен навів як приклад відомий ролик, де режисер Джордан Піл перетворився на Барака Обаму, котрий обзиває Дональда Трампа гівнюком:
Це відео було створене за допомогою програми Fakeapp і графічного редактора Adobe After Effects. Таким чином Піл та журналісти хотіли показати, куди вже найближчим часом можуть завести фейкові новини, а Сен - донести до гостей KYIV MEDIA WEEK, що штучний інтелект (далі - ШІ) та машинне навчання (далі - МН) люди не завжди використовують із добрими намірами.
Утім, на «темній» стороні сили технологій він не дуже затримувався, тому вчорашній матеріал здебільшого був джедайським. А от гендиректор CG Event Сергій Ципцин, який виступав на KMW через два дні, цілком сконцентрувався на небезпеках, що їх приховують у собі ШІ та МН, а також передбачив проблеми, з якими, цілком можливо, нам із вами доведеться зіткнутись уже в найближчому майбутньому. Про це сьогодні і поговоримо.
Звичайно, Сергій собі не ворог, тож лякати слухачів із перших хвилин він не став. Спершу - трохи загальної інформації, аби було легше зрозуміти, що відбувається. «Спочатку людство дивилося кіно з відстані 20 метрів, потім з'явилися домашні телевізори, які розташувалися в трьох метрах від нас. Контент ставав дедалі ближчим, і сьогодні найсміливіші його споживачі надягають шоломи віртуальної реальності», - здалеку почав Ципцин.
Висловивши припущення, що рано чи пізно до аудіовізуальної галузі підключаться фармакологи («Вони могли б створювати, приміром, спеціальні напої, що впливають на наші нейрони, аби картинки в кіно були яскравішими та жвавішими»), Сергій підвів до того, що наразі цю функцію взяв на себе ШІ.
«Раніше у нас були фільми, які розповідали історії, а тепер, ладен закластися, ви навіть не зможете пригадати, про що були четверті «Трансформери». Говорячи простіше, з'явилася форма без суті, а кінострічки перетворилися на атракціон, який просто розважає глядача», - песимістично зазначив спікер.
Та цю проблему залишимо кінокритикам, котрі журяться через засилля в кінотеатрах блокбастерів: Сергій навів цей приклад лише для демонстрації того, якою невід'ємною частиною кіновиробництва стали високі технології. Ну а коли вже це відбулося, то і нейромережі не могли лишитися осторонь створення аудіовізуального контенту. І ось тут зупинимося докладніше.
Для початку Ципцин розповів про кілька кейсів позитивних колаборацій у галузях. Так, нічого поганого немає ані в ротоскопінгу (коли нейромережа аналізує зображення та «відрізає» фон, залишаючи тільки героїв або інші потрібні речі на передньому плані), ані в проекті Cardinal (розробка Disney, що вміє перетворювати текст на зображення). За словами Сергія, все це - приклади «допоміжного» ШІ, який з року в рік працює дедалі досконаліше і в теорії справді може взяти на себе великий шматок роботи, аби люди могли зосередитися на творчості.
До скарбнички корисних речей можна віднести й алгоритм StyleGAN, розроблений компанією Nvidia: за його допомогою нейромережі навчаються генерувати обличчя неіснуючих людей. Спочатку «синтетичні» зображення більше лякали, ніж приваблювали, проте кінцевий результат помітно покращився після того, як нейромережі «згодували» близько 30 тисяч фотографій знаменитостей - згенеровані знімки одразу стали набагато симпатичнішими.
Іще один вдалий кейс із використанням високих технологій у цілому та нейромереж зокрема прийшов до нас із медицини. Влітку минулого року команда вчених із MIT розробила комп'ютерну модель, здатну не лише діагностувати, а й передбачати депресію у людини на підставі її постів у соціальних мережах. Схожий експеримент, але вже у цікавій для нас галузі створення контенту, не так давно провели на платформі Vimeo: там нейромережі аналізували і саме відео, і коментарі користувачів під ним. Метою дослідження була спроба визначити маркери, які роблять кожний конкретний ролик успішним у глядачів. Чи треба говорити, що експеримент мав успіх?
«Таким чином, тепер ми знаємо, що за допомогою ШІ можна створювати контент, який збере багато позитивного фідбека. У думках я пішов іще далі: якщо, скажімо, використовуючи ті самі технології, проаналізувати лайки, коментарі, реакції та взагалі весь цифровий слід окремої людини, то рано чи пізно ми прийдемо до того, що можна буде згенерувати особистий блокбастер», - поділився роздумами Ципцин.
На прикладі «Трансформерів» Сергій уже продемонстрував, що кінематограф давно зробив перші спроби впливати на глядача формою без змісту. Але тільки уявіть, куди все це може дійти, якщо світ дійсно розвиватиметься за озвученим Ципциним сценарієм, а створювати якихось «Трансформерів-18» візьметься нейромережа.
За словами Сергія, найбільша небезпека криється навіть не в самому процесі, а в тому, що якщо нейромережі довго вчити, то рано чи пізно вони зуміють створити контент, який не просто викликатиме у людей потрібні емоції, а й вводитиме їх у потрібні стани.
«Пам'ятайте ролики, де коти лякаються огірків? У їхньому випадку страх пояснювався тим, що кішки на генетичному рівні бояться змій, а огірки на них схожі. У людей теж є цілий перелік того, до чого ми ставимося з пересторогою на підсвідомому рівні, і колись нейромережі зможуть це використовувати», - пояснив свої переживання Ципцин.
А тепер уявіть, що одного дня ви прокинетеся у світі, де ШІ вже вміє створювати контент, який вводить глядача у певний стан. Добре, якщо це буде щось позитивне, та де гарантії, що такими технологіями не скористаються зловмисники, котрі заведуть вас у депресію одним коротким роликом навіть без вашого відома? От через це і непокоїться Сергій. І щоби цього не сталося, вже сьогодні він закликає замислитись про регулювання споживання синтетичного контенту.
«Штучний інтелект - це чорне дзеркало звичайного інтелекту», - похмуро резюмує він.
Звісно, «темна» сторона сили технологій - аж ніяк не привід від них відмовлятись. Ба більше, попереджений - отже, озброєний, а будь-яке знання - саме по собі сила. Не забувайте її використовувати, і тоді жодні сітхи не стануть вам на заваді.