Із кожним новим етапом розвитку світового кінематографа дилема курки і яйця в цій сфері стає дедалі очевиднішою. З одного боку, не було б ніякого кінематографа, і вже тим паче індустрії, якби не з'явилися наприкінці 19-го століття доступні технології виробництва і демонстрації кіно. З іншого – саме творці аудіовізуального контенту безпосередньо впливають на технології, за допомогою яких це кіно виробляється і демонструється. Найсвіжіший приклад: компанії, що випускають телевізори, дослухалися до Тома Круза, Крістофера Нолана та інших кінематографістів, незадоволених функцією згладжування рухів, і відтепер техніка, котра надходитиме у продаж,буде забезпечена спеціальним режимом Filmmaker Mode, що дозволяє глядачеві побачити фільми такими, якими їх задумували творці.
Цей випадок – аж ніяк не річ у собі й не виняток: технічна та креативна індустрії перетинаються частіше, ніж здається на перший погляд, а очільником впливу за останні кілька років виявився стрімінг-сервіс Netflix. Одні в Голлівуді кажуть, що корпорація змушує виробників камер і софту якнайшвидше впроваджувати інновації, інші – що це аж ніяк не показник гонитви компанії за якістю. Видання The Hollywood Reporter спробувало розібратися в цьому питанні, і деякими його висновками ми хочемо поділитися з вами.
Однією з камер, яку найчастіше використовують у Голлівуді, на сьогодні є ARRI Alexa. Однак ще 2018 року Netflix вирішив якщо не одразу це змінити, то вже точно вплинути на стан справ: стрімінг заборонив виробникам свого оригінального контенту використовувати майже всі моделі камер, окрім широкоформатної Alexa 65. Головний мотив – максимальне розширення, що здатне видати таке обладнання, дорівнює 3,2К, тоді як стандарт компанії – 4К. Виробники спробували оскаржити це рішення, пославшись на те, що між 3,2К і 4К-сенсорами практично немає різниці і при цьому в Alexa купа переваг над іншими камерами. Однак у Netflix наполягли на своєму. «Це чудові камери, і в нас знято на них безліч контенту. Однак у них немає справжніх 4К-сенсорів, і ми не можемо дозволити їх використовувати. Тим, хто платить за преміальний UHD 4K-сервіс, ми надаємо лише той контент, який знімався в цьому UHD 4К-розширенні», – пояснив своє рішення стрімінг-сервіс.
Усе це, як і слід було очікувати, спричинило бурхливу дискусію серед кінематографістів, а в листопаді минулого року ситуація вкрай загострилася, коли на фестивалі камер у Польщі представник Netflix знову підтвердив рішення компанії, посилаючись на «захист творчого задуму». «Справа не в захисті якості, справа в маркетингу», – вигукнув хтось із натовпу глядачів.
Закінчилася ж історія доволі кумедно: взимку компанія ARRI представила абсолютно нову камеру з 4,5К-сенсором. Природно, багато хто почав пов'язувати її виробництво з рішенням Netflix, і таким чином стрімінг-сервіс вийшов із конфлікту переможцем ще до того, як він розігрався на повну.
А кінематографісти отримали у своє розпорядження ось таку красуню. Звісно, безкоштовно камери ніхто не роздавав, але у виграші в результаті залишилися всі
Ця історія – не єдиний приклад того, як Netflix впливає на ринок технологій. Улітку минулого року компанія Sony презентувала нову модель телевізорів із лінійки Bravia Master. Крім функцій підтримки 4K і HDR, до яких уже всі звикли, девайс був забезпечений «режимом калібрування під Netflix» – якість відео імітована таким чином, аби бути схожою на студійну.
ВІДЕО
Під «студійною» маються на увазі налаштування зображення: під час перегляду фільмів або серіалів усе матиме саме той вигляд, який задумав режисер. Це перевірив продюсер проекту «Загублені в космосі» і сказав, що якість у телевізорі та на студійному моніторі практично не відрізняється.
Схожа функція є також у свіжих моделей Panasonic, а деякі виробники техніки пішли ще правильнішим маркетинговим шляхом і забезпечують свою продукцію наклейками Netflix Recommended TV.
Попри те, що в історії з камерами знайшлися незадоволені, багато представників індустрії підтримують завзяття, з яким стрімінг фокусується не лише на контенті, а й на технічних моментах. «Netflix зараз єдиний у своєму роді. Компанія найняла найкращих інженерів і провідні фірми, що займаються технологіями постпродакшену, – з Голлівуду і за його межами. Я не знаю жодної компанії, яка б досягла такого рівня та продемонструвала таку саму повагу до спільноти. Netflix вплинув на все, що ми робимо», – стверджує Ларрі Чернофф, глава компанії-виробника технологій постобробки MTI Film.
Такі самі думки висловлює не лише Чернофф, а реакція ринку і поготів говорить сама за себе. Міркуйте самі: стрімінг-сервіс захотів, аби його оригінальний контент підтримував не тільки розширення 4K, а й високий динамічний діапазон HDR із технологіями Dolby Atmos. У результаті зараз у бібліотеці Netflix – понад тисячу годин такого контенту. Це різко контрастує з пропозицією звичайних мовників, які не поспішають відмовлятися від розширення 2K, що вкотре доводить – якби не вимоги Netflix, перехід на виробництво контенту в передовій якості відбувався б як мінімум набагато повільніше або ж геть міг зупинитися.
Ще один доказ цього – запущена компанією у вересні минулого року програма Netflix Post Technology Alliance. Її Netflix розробляв не самостійно, а разом з MTI, Adobe, Sony й іншими корпораціями, і стосується вона розвитку різних технологій зйомок, від камер до програмного забезпечення. Будь-які інструменти, що підпадають під умови стрімера і пройшли відповідну перевірку, можуть використовувати логотип Netflix Post Technology Alliance, і останнім часом його можна зустріти дедалі частіше.
Варто також згадати, що стрімінг-сервіс бере участь і в галузевій стандартизації. Незважаючи на те, що через контентну складову між Netflix та Американською кіноакадемією тривалий час йшли бойові дії, в технічному плані організації досить легко знаходять спільну мову. Так, у липні поточного року платформа приєдналася до Academy Software Foundation – заснованому Кіноакадемією форуму розробників софту з відкритим вихідним кодом.
Ну й, певна річ, не варто забувати, що крім спільних розробок зі сторонніми виробниками в Netflix ведуться потужні внутрішні інженерні роботи. Спеціальний епізод «Чорного дзеркала» Bandersnatch, може, і не був ідеальним, але явно продемонстрував міць останніх. Адже створений він був за допомогою Branch Manager – системи програмного забезпечення, що була розроблена власними силами компанії. Крім того, на сьогодні відомо, що фахівці Netflix активно працюють над автоматизацією дубляжу за допомогою штучного інтелекту.
Майже напевно все це – лише верхівка айсберга, адже Netflix не зраджує себе й більшість напрацювань тримає в такому самому секреті, як і рейтинги фільмів та серіалів. Але те, що компанія має великий вплив не тільки на контент і способи його виробництва та споживання, а й на технології, завдяки яким він народжується, сумнівів не викликає. То цікавіше спостерігати за її звершеннями.