Високі кремезні чоловіки з битами на вході. А всередині - весь цвіт українського бомонду: колишні та нинішні політики й політичні активісти разом із діячами культури на будь-який смак, від кінематографістів до блогерів. Такий вигляд мав київський Будинок кіно в день премʼєри кримінальної драми Олега Сенцова «Носоріг» - одного з найочікуваніших українських фільмів, що перебував у розробленні з 2011 року.
Чому так довго - пояснювати, очевидно, не потрібно: свого часу кожен українець, що хоч якось цікавився новинами, був у курсі історії режисера. А от короткий екскурс в історію його другого повнометражного фільму я собі все ж дозволю: 2012-го проект стрічки переміг у Третьому конкурсі Держкіно й мав отримати 43% бюджету, котрий тоді становив майже $1 млн. Наступного року «Носоріг» одержав фінансування німецького кінофонду Medienboard Berlin-Brandenburg та підтримку Хорватського аудіовізуального центру - і восени мав розпочати виробництво, чому завадило увʼязнення режисера в окупованому Криму.
Влітку 2020 року Рада з держпідтримки кінематографії виділила на виробництво фільму 25 млн грн поза конкурсом - аби «Носоріг» мав змогу податися на підтримку фонду «Єврімаж» (яку він згодом отримав). До того часу до продюсування фільму крім самого Сенцова взявся Денис Іванов із компанією «Артхаус Трафік», а до фінансування замість Хорватії долучилася Польща. Міжнародна прем'єра стрічки відбулась у вересні 2021 року на 78-му Венеційському кінофестивалі в межах конкурсної програми «Обрії», свої головні міжнародні призи - за найкращій фільм та найкращу акторську роботу - «Носоріг» здобув на Стокгольмському кінофестивалі, а напередодні українського прокату стрічку придбав Netflix (вона стартує на стримінгу за три місяці після прокату).
Фільм розповідає історію становлення та формування бандита на тлі «лихих 90-х». Він із дитинства добре знає, що треба бути сильним і жорстоким. І завжди йде напролом - власне, як носоріг, тому його так називають. Докладно й відверто про роботу над «Носорогом» Олег Сенцов розповів в інтерв'ю колегам із MBR, я ж покажу, що відбувалося на прем'єрі.
Про кремезних пацанів із битами на вході я вже говорила? На щастя, ніхто з присутніх не постраждав
Цікаво, чи оцінював Ярослав Пілунський роботу свого польського колеги Богуміла Годфрейува, що виступив оператором «Носорога», з професійного погляду
А Віктор Ющенко, мабуть, згадав фільм «Оранжлав», котрий вийшов за його президентства і оператором якого був Ярослав Пілунський
За часів президентства Петра Порошенка українське кіно вийшло на якісно новий рівень - тож тепер йому раді на будь-якій прем'єрі
Журналіст Руслан Горовий явно був на одній хвилі з...
...Олегом Сенцовим та Ірмою Вітовською
Соліст гурту «Гайдамаки» Олександр Ярмола демонструє непогану фізичну підготовку. Але я б не радила йому мірятись силами з виконавцем ролі Носорога Сергієм Філімоновим. Той вже продемонстрував на екрані, що здатен на багато чого
Письменник і режисер Андрій Курков мав дещо самотній вигляд у компанії низки політиків, які прийшли на прем'єру
На відміну від нардепа Гео Лероса, котрого нечасто можна побачити на публічних культурних заходах
Так само як і його колегу за Верховною Радою Сергія Рахманіна
Після двох термінів на посаді міністра культури ходити на прем'єри українських фільмів для Євгена Нищука, мабуть, стало професійною звичкою
А от Олексій Москаленко не просто гість прем'єри - він створював VFX для фільму «Носоріг»
Сьогодні Тетяна Власова - гостя прем'єри, а вже наступного тижня сама прийматиме кінотусовку на Зимовому кіноринку ОМКФ
Наталка Ворожбит наразі також рефлексує на тему 90-х, працюючи над серіалом «Наша Галя»
Як історик Вахтанг Кіпіані точно знає цікаві подробиці про 90-ті
А «троєщинський» Борислав Береза, мабуть, знає тодішні реалії вже не з книжок
У 90-ті Ігор Кондратюк та Антін Мухарський починали свої кіно- й телекар'єри - сподіваюся, вони не зустрічали тоді персонажей, схожих на Носорога
Підприємці Андрій та Ірина Андрющенки дуже втішені, що сьогодні бізнесові справи розв'язуються не так, як у 90-ті
А наступним трендом в українському кіно, мабуть, будуть 60-ті: про цей період знімає свій повнометражний дебют Андрій Алфьоров
За відлиги відбуватимуться й події нової стрічки Пилипа Іллєнка
А Дмитро Суханов копнув іще глибше - прямісінько у 20-ті
Ну хоч Дмитро Сухолиткий-Собчук рефлексує на теми, не пов'язані з історією
Через певні сцени фільм «Носоріг» називають дуже жорстоким. Та схоже, Єгора Соболєва, Марічку Падалко і Юрія Макарова таким не злякати
На прем'єру завітав і Олександр Кольченко, котрий разом з Олегом Сенцовим потрапив до російського полону
Ще один земляк Сенцова на прем'єрі - журналіст Павло Казарін
А ось і важка артилерія - Рефат Чубаров у компанії Айдера Муждабаєва
Ну а поки гості вітали Олега Сенцова з його довгоочікуваною премʼєрою, я дочекалася слушного моменту й поговорила з продюсером фільму Денисом Івановим.
- Роботу над «Носорогом» було розпочато ще 2011 року з продюсером Ольгою Журженко. Коли і чому до проекту доєдналися ви?
- Ми з Олегом переписувались, коли він сидів у російській вʼязниці. І тоді почали працювати геть над іншим проектом - «Сяючий світ». Це мав бути фільм англійською мовою. Ми підписали угоду й наразі продовжуємо над ним працювати. Але коли Олег вийшов, він сказав, що хотів би все ж таки зробити фільм «Носоріг», який планувався ще раніше. Він збирався продюсувати стрічку самотужки, потім попросив допомоги на етапі розроблення, я почав допомагати і зрештою став продюсером проекту. Взагалі з Олегом ми знайомі з 2011-го, з другого Одеського кінофестивалю, куди він подавав свій фільм «Гамер». Ми підтримували звʼязок, але професійно почали працювати, коли Олег потрапив до російського полону.
- Ольга Журженко працювала над фільмом після звільнення Сенцова?
- Ольга Журженко пройшла дуже важкий етап розроблення фільму - ще до того, як він дістав нових партнерів. 2012 року це вже була копродукція: там була і Німеччина, і Хорватія. Коли Олег був майже невідомим режисером, вона з ним пройшла певний шлях. І я її дуже поважаю. Імʼя Ольги буде в титрах стрічки, у спеціальних подяках.
- З одного боку, «Носоріг» - фільм авторський, що передбачає мінімальний продюсерський контроль. З іншого - зрозуміло, що на стрічку ще до старту виробництва робилися певні ставки, і тому контролю, можливо, було більше. А як насправді?
- В авторському кіно продюсер дійсно не має фінального слова. Він не може звільнити режисера або переписати сценарій. Я працюю переважно з авторським кіно. І в мене дуже проста ідеологія: я кажу все, що думаю, а режисер вже обирає, відгукується йому ця думка чи ні.
- І як реагував Олег?
- Суперечок у нас не було - ми працювали кожен над своїм, були партнерами. Я дуже поважаю Олега і його бачення. Це його перший професійний фільм. І гадаю, що він класно впорався. А я просто намагався бути добрим партнером.
- Для фільму ви мали дістати права на російську та радянську музику. І без посередників, за словами Олега, нічого б не вийшло. Хто саме вам допомагав?
- Це була агенція Pit bogs. Владислав Міцовський був тою людино, що допомагала нам іще до початку зйомок очищувати права на композиції. І слава богу, це вдалося.
- Якою ви бачите аудиторію цього фільму? Кого має залучити ваша маркетингова кампанія?
- Маркетингова кампанія розроблена і працює пів року. Наша аудиторія - це чоловіки 20+. Гадаю, що фільм буде цікаво подивитися людям, які жили в 90-ті. Це певна машина часу. Я вважаю, людям буде реально цікаво зануритись у цю атмосферу. Ми намагалися відтворити досить точно цей час.
- А як щодо «пацанів»? Чи бачите ви свого глядача серед цієї аудиторії?
- Я гадаю, що аудиторія цього фільму не так бандити, як люди, котрі мають певне романтичне уявлення про 90-ті. Тобто сучасним двадцятирічним, мені здається, також буде цікаво подивитись на епоху, яка передувала їхньому народженню. Є також певна категорія людей, що ходять у кіно дуже рідко. І гадаю, «Носоріг» буде саме тим фільмом, який зможе їх мотивувати на похід до кінотеатру.
- Не можу не запитати про державну підтримку стрічки, одержану поза конкурсом: якщо не помиляюся, таке у нашій індустрії відбулося вперше. Чи важко вам було це зробити з огляду на те, що проект переміг у конкурсі Держкіно 2012 року, але коштів тоді не отримав?
- У нас не було жодних суперечок з індустрією. Принаймні це точно не було інтерактивно з нашого боку. Позаяк фільм був у планах кіновиробництва, він вже виграв свій пітчинг, ми просто подались на Раду, котра ухвалює рішення щодо змін у фінансуванні. Бюджет фільму змінився, бо курс гривні був геть інший, люди почали отримувати геть інші гроші в кіновиробництві, проти 2012 року змінився фінансовий контекст. Ми пройшли цю Раду, вона ухвалила рішення, виділила 25 млн грн, ми підписали контракт і почали зйомки.
- Загальний бюджет фільму - 1,6 млн євро. Україна виділила 25 млн грн. Як розподілилися інші частки?
- Польща виділила 20% бюджету, Німеччина - 12%. Ще 16% - це «Єврімаж».
Перші враження критиків від фільму розділилися: хтось каже, що стрічка правдиво відтворює атмосферу 90-х, інші критикують за надмірну романтизацію тих часів. Вам, шановні читачі, залишається тільки сходити в кіно і сформувати власну думку. Я ж традиційно бажаю фільму та всій його команді успішного прокату.