Кілька днів тому сталося те, чого багато виробників чекали з великим нетерпінням: компанія Media Resources Management оголосила про старт четвертого сезону конкурсу соціально вагомого контенту PITCH UA, який проводиться за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) у межах програми Transformation Communications Activity (TCA). Це означає, що у наступні кілька місяців ми знову зможемо спостерігати за українськими авторами, які вкотре доведуть: важливе не обов'язково нудне, а про позитивні зміни можна говорити буквально в будь-якому форматі. Але все це буде згодом, а зараз я, уважно подивившись п'ятигодинне відкриття конкурсу та вислухавши всіх його спікерів, хочу розповісти про зміни у правилах PITCH UA, теми четвертого сезону й особливості, з якими учасники конкурсу стикнуться цього разу. І не кажіть потім, що нічого не знали.
Учетверте опікуючись організацією PITCH UA, компанія MRM точно знає, яким має бути соціально вагомий контент. Проте цього сезону, як зазначила директор MRM Катерина Удут, у правилах з'явилися важливі оновлення: наприклад, від однієї компанії тепер можна подати лише один проект у межах кожної категорії. Докладніше про це й решту моментів спікери пообіцяли розповісти трохи пізніше.
А наразі вітальне слово взяла виконувачка обов'язків директора Офісу сприяння демократії та врядування USAID в Україні й Білорусі Наіда Зецевіч-Бін. Нагадавши, що завдяки минулим сезонам PITCH UA на світ з'явилося багато цікавих проектів (наприклад, шоу «Вдома краще!» Жені Синельникова, проект «Борщ» і повнометражний фільм «Найкращi вихiднi», який невдовзі вийде в кіно), Наіда наголосила, що й цього разу організатори шукатимуть історії, котрі продемонструють єдність України та позитивні зміни, які відбуваються у нашому суспільстві.
А заступник міністра культури та інформаційної політики Тарас Шевченко додав, що PITCH UA робить величезний внесок не лише у виробництво якісного контенту, а й в інформаційну безпеку країни.
На цьому вітальна частина завершилась, а спікери нарешті підібралися до головного - пояснень, чим четвертий сезон конкурсу відрізнятиметься від попередників і чому учасникам важливо уважно читати правила. Розповісти про це мали добре знайомі вам представники USAID Катерина Некрасова (Чернолуцька) й Олександр Клейменов.
Спершу Катерина оголосила теми PITCH UA 4. Їх цього разу лише дві, й з обома досвідчені учасники вже знайомі - це «Медіа мають значення» та «Видимi трансформації» (або «Відчутні зміни», що взагалі-то те саме).
У першій категорії організатори чекають від учасників контенту, який допоможе глядачам стати менш вразливими до дезінформації - це коли стисло. Але є і докладніший опис - на слайді вище
Друга тема - це модифікація категорії «Я відчуваю зміни: реформуючи Україну», що заявлялась у третьому сезоні PITCH UA. Як і раніше, тут передбачається створення контенту, котрий сприятиме висвітленню позитивних результатів проведених в Україні реформ
Некрасова зазначила, що в обох випадках можна й потрібно комунікувати з потенційними глядачами у розважальному форматі - так інформація засвоюється набагато ефективніше. До того ж немає підстав думати, що про такі важливі та, здавалося б, складні теми не можна говорити простою і зрозумілою мовою - попередні три сезони PITCH UA продемонстрували, що, наприклад, про земельну реформу можна зняти гостросюжетний екшен, а українська культура - взагалі нескінченне джерело натхнення.
Далі Катерина передала естафету Олександру, який розпочав із нагадування про те, що таке програма TCA та які її головні цілі:
«Конкурс PITCH UA проводиться в межах третьої цілі, але, щоб ліпше орієнтуватися в тому, якого контенту ми шукаємо, потрібно розуміти наші завдання в комплексі», - наголосив Клейменов. За його словами, з досвіду минулих років організатори зрозуміли, що багато потенційних учасників, подаючи заявки на конкурс, забувають, що їхні проекти насамперед мають нести соціальну значущість. «Ми хочемо, аби історії, які ви розповідаєте, стосувалися позитивних змін», - додав він.
І недарма: філософія та цілі PITCH UA теж ставлять цю якість на чільне місце
Водночас Олександр розвінчав міф, що від авторів чекають лише розповідей про добре. Навіть навпаки: у конкурсному контенті вітається висвітлення суспільних проблем. Головне - не забути пропонувати шляхи їхнього розв'язання. Наприклад, це можуть робити герої проекту, користуючись результатами тих самих реформ - уважайте, готова сюжетна зав'язка.
Ще один міф: теми, на які пропонують говорити організатори, складно інтегрувати до контенту, особливо розважального, так, аби це не мало нав'язливого та штучного вигляду. В цьому разі Олександр також переконаний, що все можливе, і живий тому доказ - фіналісти й переможці попередніх сезонів конкурсу. А щоби проекти нинішнього сезону вийшли цікавими та корисними, Клейменов пропонує потенційним учасникам добряче подумати і відповісти на такі питання:
Якщо вони для вас не є складні, то саме час ознайомитися з графіком, за яким працюватиме PITCH UA 4:
Минулий сезон через пандемію цілковито відбувався в онлайн-форматі, про що було оголошено ще на відкритті, а цього разу організатори з остаточним рішенням не квапляться. «Зараз грудень, і відкриваємося ми в онлайні, але яка буде ситуація за два-три місяці - прогнозувати складно», - пояснив Клейменов, висловивши сподівання, що зустрітися з учасниками наживо все ж таки вийде.
На самому початку івенту Катерина Удут зазначила, що правила PITCH UA 4 зазнали трансформації. Тепер же Олександр розповів про це докладніше:
По-перше, незначно змінилися вимоги до кандидатів: як і раніше, форма та розмір компанії значення не мають (заявки можуть подавати і ФОП, і великі продакшени, але тільки не фізичні особи), а от політики й держслужби контент ніяк не повинен стосуватися. Крім того, нині серед тих, хто не може брати участь у конкурсі, з'явились організації, що перебувають під санкціями.
По-друге, як анонсувала Удут, тепер одна компанія може подати лише одну заявку до кожної категорії. Тому, щоб уникнути проблем у майбутньому, Олександр просить усі компанії відразу вказувати, чи афілійовані вони з будь-якими групами або холдингами.
По-третє, змінився порядок фінансування проектів. Відтепер на конкурс приймаються лише проекти на стадії розроблення, а чи продовжувати підтримку, експерти вирішуватимуть після кожного етапу. Таким чином організатори хочуть гарантувати й собі, й учасникам, що проекти, які отримали гранти, будуть завершені та дійдуть до аудиторії. З цієї ж причини до роботи над проектом на різних етапах може приєднатися третя зацікавлена сторона - канал або діджитал-платформа.
Щодо жанрів і форматів проектів-учасників, то тут вимоги лишилися незмінними: це може бути практично будь-який контент, але важливо, щоб у нього був тривалий термін життя і зрозуміла схема дистрибуції. З цих причин у конкурсі не беруть участь новинні проекти й журналістські сюжети, актуальність яких швидко сходить нанівець, а також короткометражні фільми (ігрові та документальні) - їх потім ані в кіно не покажеш, ані телеканалам не віддаси.
Оцінюватимуть проекти, як і в попередніх сезонах, як українські, так і міжнародні експерти, а також представники організаторів. Познайомитися з ними ближче можна буде трохи пізніше (стежте за оновленнями на сайті конкурсу), а наразі нагадую: їхнє завдання - не лише оцінювати, а й допомагати авторам корисними порадами.
Критерії з минулого року не змінилися, тож якщо ви в PITCH UA не новачок, то сюрпризів не буде
Організатори готові відповідати на всі питання, що виникають. Але перш ніж їх поставити, раджу уважно вивчити правила конкурсу: там усе розписано дуже докладно й дохідливо.
На цьому з технічними й організаційними моментами було покінчено. Але організатори вирішили, що межі натхнення майбутніх учасників не може бути, а тому покликали на захід переможців минулих сезонів PITCH UA, аби ті поділилися досвідом.
Наталка Якимович, котра перемогла у першому сезоні конкурсу з проектом «Борщ», а у третьому - із шоу «Я - лікар!», закликала потенційних конкурсантів подаватися лише з тими проектами, якими вони «горять»: «Головне - це енергія, а вона буде тільки в тому разі, коли ви самі вірите у проект. По-друге, старанно готуйтеся до пітчингів - презентація має бути класною та енергійною, а по-третє, вмійте чути експертів».
Продюсер проекту «УніверCheck» Мар'яна Нечипоренко (один із переможців третього сезону) з Якимович згодна: енергія вкрай важлива. Але також вона зазначила, що авторам контенту важливо ставити собі за мету не просто створити контент, а розв'язати за його допомогою якусь з існуючих проблем. «Ми, наприклад, зрозуміли, що багато підлітків не можуть відповісти на питання, куди вони хочуть піти вчитися, тому взялись розв'язувати завдання», - пояснила Нечипоренко.
Досвід переможців попередніх сезонів - це, звичайно, добре, але організатори PITCH UA пропонують надихатись не лише їм. У межах відкриття конкурсу також відбулися виступи його українських та міжнародних експертів, кожен з яких дав потенційним учасникам кілька слушних порад.
Дослідник громадських трансформацій та член Наглядової ради Суспільного Євген Глібовицький, наприклад, наголосив, що українцям необхідно розповідати про позитивні зміни в країні, оскільки вони часто залишаються непоміченими. «Це наслідок того, що ми постійно перебуваємо у мобілізованому стані та готові до нових ударів. Але така логіка веде до вигоряння і тривожність стає нашою постійною характеристикою», - пояснив він. Щоб це подолати, Євген радить концентруватися на позитиві, керуватися соціологічними дослідженнями надійних фахівців і пам'ятати, що довіра важливіша за рейтинги. Останнє твердження має стати надійним орієнтиром для тих, хто заявляє, що телеканали та платформи не люблять транслювати соціально вагомий контент, вважаючи його нецікавим.
Експерт TCA Оксана Ілясевич-Богородова з колегою згодна: комунікувати, що реформи ведуть до покращень (нехай і не одразу), вкрай важливо. За її словами, страх реформ часто виникає через незнання: українці не розуміють користі змін, як і того, що коли їх висвітлювати та підтримувати, вони відбуватимуться швидше та ефективніше. «Не обов'язково називати реформи реформами: можна за допомогою мистецьких засобів показати, як змінилося життя конкретної ОТГ завдяки земельній реформі чи децентралізації. Шукайте будь-які позитивні зміни та будуйте свій контент навколо них», - закликала Оксана. Олександр Клейменов її підтримав, порадивши конкурсантам ставитись до соціально вагомих елементів у проектах, як до продакт-плейсменту - адже якщо можна органічно інтегрувати до контенту рекламний продукт, то і з реформами це реально.
Представники програми USAID АГРО Сергій Кубах та Вікторія Онікієнко добре знайомі учасникам минулих сезонів PITCH UA: виступаючи експертами конкурсу, вони неодноразово консультували авторів щодо земельної реформи. І тепер не втомлюються доводити: надихнувшись цією темою, можна створити дуже видовищний та цікавий контент. «Фермери сьогодні - це не люди, що постійно копаються в землі, а круті хлопці, і вони цілком можуть бути героями, за якими цікаво спостерігати, і навіть хочеться брати з них приклад», - пояснив Сергій. Водночас, якщо автори чогось не зрозуміють, Кубах та Онікієнко завжди готові допомогти: наприклад, пояснити, як ринок землі працює на практиці.
Директор ГО «Детектор медіа» Галина Петренко, у свою чергу, пояснила одну з центральних тем четвертого сезону PITCH UA - чому медіа мають величезне громадське значення. За її словами, це особливо важливо для України, що не перший рік перебуває у стані війни з Росією, а остання не втомлюється поширювати дезінформацію. І хоча ситуація на телебаченні покращилася після блокування проросійських телеканалів, в інтернеті продовжують розмножуватися шкідливі джерела, тому підвищувати медіаграмотність людей буквально життєво необхідно. Робити це можна різними способами (навчати громадян відрізняти правду від брехні, докладно розбирати дезінформацію, розвінчувати міфи) та у будь-якій формі - від інформаційних програм до серіалів. Галина впевнена, що працювати в цьому напрямку можна практично з усім населенням країни: згідно з дослідженнями, переконати неможливо лише закоренілих послідовників проросійських наративів, але їх, на щастя, абсолютна меншість - близько 10%. А переконувати, вважає Петренко, потрібно тих, хто перебуває «посередині»: «Наприклад, аби просувати меседж про те, що в Європі не все так погано, можна використати формат, який я підглянула в іншому місці - адже запозичати не соромно (ось тут я б, чесно кажучи, посперечалася. - МН). Його суть у тому, що відомий тревел-блогер вирушає в подорож у компанії типового мешканця глибинки. І під час цієї подорожі шкідливі міфи розвінчуються природним чином», - пояснила Петренко.
Експерт ТСА Олена Дудко, у компетенції котрої ендерні питання та інклюзивність, рекомендує потенційним конкурсантам не забувати про дотримання балансу у своїх проектах, оскільки USAID підтримує створення різноманітного та недискримінаційного контенту загалом. По-перше, варто пам'ятати про низку заборонених тем: не можна показувати наркотики, алкоголь і куріння, допускати дискримінацію у будь-якому вигляді, потрібно уникати нецензурної лексики, сексуалізації (особливо жіночого тіла) та надмірного насильства. По-друге, намагайтеся не повторювати і не поширювати стереотипи щодо гендерних питань, ЛГБТ-тематики, раси тощо. Допомогти цьому можуть прості критерії, що давно сформовані в культурному середовищі: тест Бехдель, тест Мако Морі, тест Віто Руссо, тест Дюверне. Прогнавши ними свій контент, ви зрозумієте, наскільки він відповідає сучасним поняттям про diversity. Крім того, для створення якісного інклюзивного проекту Олена рекомендує не боятися задіяти інсайдерів з різних груп.
Висловившись кожен про свою тему, українські експерти передали естафету міжнародним колегам.
Американська журналістка та режисер Дженніфер Крендалл поділилася лайфхаком: щоб контент був якісним, цікавим та ефективним, його авторам необхідно першочергово ставити собі за мету досягти аудиторії, котра перебуває за межами їхньої інформаційної бульбашки. Ті, хто уважно слідкує за іншим проектом MRM та USAID - Освітньою платформою PITCH UA - вже про це знають. А якщо ні, раджу уважно прочитати конспект тематичної лекції Дженніфер - конкурсантам червертого сезону це знадобиться.
Вишенькою на торті івента-відкриття стали добре знайомі вам експерти PITCH UA Адам Сігел і Джош Вайнсток. Цього разу вони пояснили, якими мають бути пітчі конкурсантів, щоби вразити журі. Нічого складного тут немає, але часто учасники забувають про головне: їм самим потрібно добре розуміти свій проект, вміти відповісти на питання, де відбувається історія та про що вона, а також чітко орієнтуватися у внутрішньому світі проекту та його законах. При цьому не варто завантажувати експертів деталями - наприклад, перераховувати всіх персонажів, краще зосередьтеся на двох-трьох ключових героях. Говорячи про тему проекту, не потрібно повторювати теми конкурсу - їх експерти й так знають, а від вас хочуть почути саме вашу історію. Головний меседж Адама і Джоша в тому, що ви маєте горіти вашим контентом, адже без щирого інтересу складно створити щось, що зачепить інших.
Від себе додам, що краще та глибше зрозуміти вимоги експертів вам допоможе вже згадана Освітня платформа PITCH UA: колеги з MBR ретельно конспектують кожну лекцію проекту, а зберігаються вони тут. Незабаром віртуальна полиця поповниться новими конспектами, а наразі надихайтесь і поспішайте подати заявку на PITCH UA 4!