Сьогодні ввечері Українська кіноакадемія презентує новий індустріальний ресурс - онлайн-платформу DzygaMDB, базу, що об'єднує дані про аудіовізуальний сектор країни від 1991 року і численні інструменти, які дозволяють оптимізувати виробництво й дистрибуцію контенту в частині пошуку людей та інформації. Деякі учасники ринку змогли ознайомитися з проектом раніше - серед них і MBR. Про розробку й те, як влаштована платформа, її цілі та грандіозні плани творців із виведення ресурсу на міжнародний ринок ми поговорили зі співзасновницею DzygaMDB, директором Української кіноакадемії та директором із розвитку бізнесу Одеського міжнародного кінофестивалю Анною Мачух.
- Анно, розпочнімо з первинного посилу. Створення DzygaMDB - це відповідь на запит із боку індустрії чи проект для додаткової монетизації Української кіноакадемії?
- Насправді все починалося як розробка для себе. Займаючись проектами «Українська кіноакадемія» та «Одеський міжнародний кінофестиваль», ми бачили, що зібрати певну інформацію про ринок доволі складно. Запитайте, наприклад, скільки українських фільмів торік вийшли у прокат або брали участь у кінофестивалях - у всіх будуть різні версії (посміхається). Аналогічна ситуація з базою професіоналів: через специфіку нашої роботи ми таку базу контактів маємо, і до нас дуже часто звертаються з проханнями порадити, допомогти знайти, познайомити. Якщо раніше український кіноринок був маленьким об'єднанням, де всі одне одного знали, то останніми роками він сильно виріс і змінився.
- І продовжує зростати.
- Ваша правда. У нього інтегруються нові індустрії: приміром, на ринок кіно зайшло багато продакшенів, які раніше знімали рекламу. І зайшли досить успішно. Відповідно, ми вирішили спочатку створити невелику базу для себе і вже потім вивести її на ринок, аби надати професіоналам можливість усім цим користуватися. Але за півтора року багато що змінилось - і змінився наш ресурс. Він значно виріс і ще змінюватиметься щонайменше рік. Спілкуючись із ринком зараз, показуючи свої напрацювання, ми вже бачимо, що необхідно додати у продукт, аби індустрія отримала максимальну користь, зокрема і на зовнішніх територіях.
- Як проект змінювався на стадії розробки?
- Початково була запланована база інформації про українські фільми, які виходять у прокат чи беруть участь у фестивалях, а також база кінопрофесіоналів. Це те, що вже є на платформі та буде відкрите для звичайного користувача. Згодом ресурс доповнився базою компаній, з'явилась окрема платформа для кастингів і публікації вакансій, на неї ми спостерігали запит від ринку. Також побачили і запит від кінокритиків, котрим потрібен ресурс, де вони можуть ділитися своїми рецензіями, - і реалізували це.
- Кого ви маєте на увазі під «звичайними користувачами»?
- Будь-яку людину, що цікавиться кіно, хоче зайти на сайт, написати свою думку…
- Тоді одразу визначимося з моделлю, за якою працюватиме DzygaMDB. Перший варіант - умовно, IMDBPro: платформа для професіоналів індустрії, що закрита від зовнішнього світу та вирішує суто індустріальні завдання. Другий - умовно, «Кинопоиск», яким можуть користуватися і кінематографісти, і кінокритики, і сінефіли. Обидва варіанти можуть бути затребувані, адже професійної платформи в Україні ніколи не було, а заміну сервісу «Кинопоиск», забороненому у нас навесні 2017 року, так ніхто і не запропонував. Судячи зі сказаного вами, DzygaMDB ближча до другого варіанту?
- Перед початком роботи над прототипом ресурсу ми провели дослідження, на яке витратили чотири місяці і до якого були залучені аналітики інвестиційного фонду TA Ventures, наша команда та команда ОМКФ. Ми вивчили всі продукти-аналоги, доступні у світі, й у своєму ресурсі по суті зібрали найкраще, що в них є. Звісно, ми орієнтувалися на IMDB як найбільш робочий інструмент, частково - на Rotten Tomatoes, особливо в тому, що стосується кінокритиків і формування їхнього рейтингу (публікуючи рецензії, вони виставляють оцінки, і таким чином формується рейтинг фільму), частково - на платформи для кастингів, той самий Spotligh. Усі інструменти адаптовані під наш ринок, адже Україна не Голлівуд, не Боллівуд і навіть не Німеччина, де це працює інакше.
Усі користувачі ресурсу бачать розділи «Зараз у прокаті», «Скоро в кіно», інформацію про заходи та новини
В окремий віджет виводиться поточний бокс-офіс, утім, збори кожного фільму можна знайти і в його картці
Рецензії кінокритиків завантажуються окремо, проте їх також можна знайти безпосередньо під картками фільмів, яким вони присвячені
Зараз до бази ресурсу завантажено понад тисячу повнометражних і короткометражних фільмів, що зняті українськими кінематографістами від 1991 року. Загалом їх зібрано близько 2600 (без телефільмів і серіалів), тож база продовжує поповнюватись
Коментарі звичайних користувачів виводяться у вигляді стрічки. І до неї так само потрапляють рецензії критиків, позначені зірочками
- Чи передбачений механізм авторизації для кінокритиків?
- Так, при реєстрації на ресурсі критик може дати посилання на свої публікації. Зрозуміло, що більшість кінокритиків, які працюють на ринку, ми знаємо. Однак, якщо людина вказує, що вона кінокритик, але не надає посилань на публікації, виникає питання - який же вона кінокритик? Запит із цих профілів надходить нашому редакторові, він перевіряє інформацію, і, якщо все коректно, у кінокритика з'являється відповідна позначка, а його коментарі під фільмами отримують статус рецензій. У загальній стрічці коментарів кінокритики з'являтимуться першими. Також ми дозволяємо користувачам коментувати одне одного, як у Facebook-стрічці.
- Виходить, усе ж таки «Кинопоиск»?
- Зовнішня частина - так. Будь-який зареєстрований користувач також може пропонувати до розміщення новини й інформацію про заходи. Її перевіряє наш редактор і, якщо вона релевантна, публікує.
Та є ще й внутрішня частина - так звана версія Pro. Реєструючись на ресурсі, людина обирає, хто вона - користувач, критик або кінопрофесіонал. Відповідно, користувач бачить лише зовнішню частину і може залишати коментарі, кінокритик - писати рецензії, а професіонал отримує доступ і до зовнішньої, і до внутрішньої частини.
- У професіоналів будуть власні картки на ресурсі?
- Авжеж. Створюючи картки фільмів, ми зазначали, хто є їхнім виробником, хто дистрибутором, хто працював у команді - таким чином були створені профілі. Реєструючись на ресурсі, професіонали можуть додавати інформацію про себе. Якщо актор чи режисер уже позначений у картці фільму, то проект автоматично підтягується в його фільмографії. Так само система працює у випадку з продакшенами: на сторінці компанії збираються всі фільми, у картках яких її позначили. Зареєструвавшись, компанія отримує доступ до цих проектів і може уточнювати або доповнювати інформацію, а крім того, створювати картки інших своїх проектів. DzygaMDB спершу був задуманий лише для українського кіно. Але ми бачимо, що потреба в такому ресурсі є й у творців серіалів, телефільмів, будь-якого відеоконтенту, тож у підсумку наша база розрахована на весь аудіовізуальний сектор.
Найбільша картка - в актора. Адже він крім фільмографії, котру бачать усі, вказує ще й фізичні параметри, викладає портфоліо, шоуріл, контакти агента та інше - це в доступі тільки для користувачів версії Pro. Також передбачені й агентські профілі, де можна простежити, якими акторами завідує агент. Сторінку актора може створити як він сам (зазначивши агента або ні), так і агент. Кожний користувач версії Pro обов'язково вказує свій номер телефону та адресу електронної пошти, аби ми мали можливість із ним зв'язатися і все перевірити. Зрозуміло, що, наприклад, Ахтем Сеітаблаєв або Ірма Вітовська не захочуть виставляти свій номер на загальний огляд, тому користувачі можуть його приховати - але в базі він буде.
- Чи правильно я розумію, що вся інформація, додана до бази не вашими редакторами, так чи інакше проходить премодерацію?
- Так, для цього передбачена система сповіщень, розсилок. Приміром, якщо хтось вказав, що знімався у фільмі, повідомлення про це отримує або наш редактор, або власник самого проекту (продакшен чи продюсер. - MBR), який має тільки підтвердити інформацію. Суть у тому, що ресурс створений для ринку і ринок сам його регулює та наповнює. А від тієї ж «Вікіпедії» або згаданого ресурсу «Кинопоиск» він відрізняється можливістю оперативно виправити недостовірну інформацію.
- Скільки часу витрачено на всю цю роботу?
- Якщо вважати роботою і проведений рісьорч, то півтора року. Вперше про проект ми заявили на пресконференції Третьої національної кінопремії «Золота Дзиґа», і відтоді стартувала робота. Проводячи аналіз, ми розмовляли з ринком, дізнавалися, що йому потрібно і в якому вигляді, а згодом уже почалися технічні моменти.
- Як ви дізнавалися в ринку його потреби?
- На всіх зборах учасників кіноіндустрії, котрі в нас відбуваються доволі регулярно, ми чуємо про проблеми, ставимо питання - і розуміємо, що не так, що погано працює. Також ми дивилися, якої інформації про нашу індустрію бракує зовнішньому, міжнародному ринку. Днями президент підписав закон про кеш-рібейти, і виникає питання: яким чином іноземні продюсери мають заходити на наш ринок? Через кого? На міжнародні кіноринки їздить невелика кількість гравців - лише ті, хто може собі це дозволити. Хоча наших учасників індустрії набагато більше. Як вибрати, як зв'язатися, як підібрати, як побачити, що дана компанія хороша саме в таких видах робіт? Тільки судячи з її проектів. А як про них дізнатися? Зібравши всі ці питання, проаналізувавши внутрішній і зовнішній ринки, ми підготували для розробників технічне завдання. Далі вже механіка.
- Розробники - це стороння компанія чи вам довелося збільшити внутрішні IT-ресурси?
- Потреби постійно тримати команду розробників у нас немає. Сьогодні всі намагаються максимально йти на аутсорс, і ми теж працюємо із залученими фахівцями. Та в нас є IT-директор, який працює інхаус, і він повністю контролює процес.
- Спеціалісти, котрих ви залучали, - українські?
- Так, українські.
- Зазвичай пошук розробників - біль для всіх, хто починає робити щось складніше за лендінг. Як ви відбирали своїх - тендер, конкурс, рекомендації?
- По-перше - ми написали досить велике технічне завдання, де вказали, що має бути в меню, всі переходи, зв'язки. По-друге - провели тендер серед компаній, які нам порадили друзі, котрі вже робили щось подібне. По-третє - дали обраному розробнику тестове завдання на іншому нашому ресурсі, щоби побачити, як він впорається. Та знов-таки, робити все це, не маючи всередині компанії висококваліфікованого спеціаліста, - самогубство. До цього наш розробник створив систему голосування Української кіноакадемії, що серед європейських академій вважається найкращою - ми отримували запити на продаж нашої системи іншим ринкам. Відповідно, маючи такого фахівця, ми розуміли, що готові зробити щось складніше.
- Яка команда працюватиме над ресурсом після релізу, враховуючи, що це і модератори, і новинний контент?
- Близько десяти осіб, разом із залученими. Багато компаній, котрим ми зараз - до релізу - показуємо ресурс, кажуть, що на нас посипляться багато реєстрацій уже в перші дні. От щойно посипляться - розширюватимемо та посилюватимемо колектив. На етапі розробки і запуску команди до десяти осіб достатньо.
- Скільки вам усе це коштувало?
- Зараз скажу… Все разом - декілька десятків тисяч євро.
- Їх сплатив фонд TA Ventures чи залучали якісь гранти?
- Ми подавалися на грант Українського культурного фонду, однак на той час нашій організації не було двох років, тому заявка не пройшла за технічними критеріями. І дуже добре, адже це нам дало більше часу на проробку (якщо ти отримуєш грант, то повинен у певні терміни відзвітувати про його використання). У проекту два засновники: Вікторія Тігіпко і я. Відповідно, ми вкладали у проект свої ресурси.
- Особисті?
- Так, це власні ресурси. Далі, з урахуванням планів на розвиток, ми, звісно, подаватимемось на державне фінансування. Крім того, ресурс буде безкоштовний півроку, а далі розпочнеться платна підписка, її вартість ми обговорюватимемо з ринком. Треба побачити, наскільки це затребуване, як люди користуватимуться та скільки вони будуть готові платити. Західні аналоги - той самий IMDB - значно дорожчі, ніж можуть собі дозволити учасники українського ринку, тож виходитимемо все ж таки з внутрішньої ситуації.
- На момент запуску ви зібрали базу з 2600 фільмів. Де шукали інформацію?
- Зібрали все, що було в публічному доступі. Наразі ми внесли понад тисячу фільмів, а коли внесемо всі 2600 - почнемо роботу із серіалами, які спочатку також плануємо вносити в базу самостійно. Далі розраховуємо на активність учасників ринку. Як ви розумієте, збирати інформацію з публічних джерел непросто: щось є у «Вікіпедії», хтось самостійно вніс інформацію на IMDB. І вже зараз на презентаціях ми чуємо: «Ой, у нас цей актор не знімався». Притому в публічних джерелах він вказаний. Відповідно, компанії, зареєструвавшись на ресурсі, зможуть правити інформацію, додавати, розширювати і таке інше.
- Ця опція для компаній буде платною?
- Не одразу. Спершу - аби мати можливість все це створити, оновити - передбачений безкоштовний доступ. Потім будуть тестові періоди: ми розуміємо, що певні учасники ринку захочуть бути на ресурсі, але не користуватимуться ним постійно. Це те саме, що відбувається з IMDB: дуже багато реєструються, а потім не використовують. Я платний підписник, мені потрібен доступ, та багатьом достатньо просто додати на сайт інформацію про себе. Відповідно, ми надаватимемо доступ за такою самою схемою: перші півроку - безкоштовно, далі - тестовий період із можливістю безкоштовно оновити інформацію. Але якщо ти хочеш користуватися всіма фільтрами, шукати контакти, подаватись на кастинги, публікувати вакансії та кастинги - слід узяти платну підписку.
- Зрозуміло, що ціна ще не затверджена, та скільки це коштуватиме бодай приблизно?
- Точно не тисячі гривень. Зараз ми збираємо відгуки, яка сума була би прийнятною для користувачів.
- Підписка буде річною, щомісячною?
- Із різними опціями: щомісяця, раз на квартал, раз на півроку, на рік - усі варіації, аби користувачам було максимально зручно.
- А як ви дійшли розуміння, що на ресурс треба додавати не тільки фільми та серіали, а й рекламу з кліпами?
- Візьмімо тих самих акторів: почавши додавати інформацію про них, ми побачили, що дуже багато знімаються не лише в кіно. Відповідно, вони захочуть, щоб інформація і про ці проекти була в їхніх картках. З іншого боку, акторів шукають не тільки кіновиробники, а й ті, хто, приміром, знімає рекламу. І де їх шукати, у Facebook? Ми розуміємо, що в кастинг-директорів є бази, котрі вони збирають та оновлюють. Однак для них наш ресурс не загроза. Радше це можливість.
- Розширення доступу.
- Так, ти отримуєш загальну базу всього ринку, і вона сама органічно оновлюється. Якщо людину позначили в якомусь проекті, він автоматично додається до її профілю. І можна одразу побачити, де вона знімалась.
- Чи будуть на сайті якісь відеоматеріали крім тизерів, трейлерів й іншого промо?
- Те, що є в базі будь-якого кінопрофесіонала: його шоуріл, його відео. Чи ви маєте на увазі VoD?
- А це теж планується?
- Скажімо так: власник профілю може розмістити будь-яке своє відео. Якщо він хоче замість шоуріла дати посилання на відеоінтерв'ю - нехай дає, якщо це найкраще показує його як професіонала. Чи робити з ресурсу VoD-платформу? Подивимося на запит ринку.
- Тобто такої можливості ви не виключаєте.
- Ми взагалі нічого не виключаємо. Зараз нас запитують, чи можна створити базу міжнародних проектів, що йдуть у прокаті в Україні? І за наступні кілька місяців ми це реалізуємо, розширимо, аби ресурс був корисний і для кінотеатрів, і для дистрибуторів.
- Ви маєте на увазі базу фільмів, що виходять в Україні у прокат?
- Так, із зазначенням дати виходу та дистрибутора. База збиратиметься й оновлюватиметься на одному ресурсі. Також ми хочемо зібрати базу кінотеатрів, адже сьогодні ніхто не знає, скільки в Україні кінозалів, а це теж важливо. Чи буде DzygaMDB розвиватися в напрямку VoD? Є багато таких ресурсів, які з часом стали і VoD-платформами. Але це інший напрямок діяльності - тут виникає питання з правами, з угодами.
- Ну і як мінімум інші потужності мають бути - і в сайту, і в сервера.
- Скажу так, сервер нам це дозволяє (посміхається). Розуміння, як зробити таку платформу, теж є. Питання в тому, чи потрібно. Подивимось. Ресурс створений для ринку, і ринок сам по суті регулює, як він працюватиме.
- У вашому пресрелізі є фраза «Прочиніть власні двері у світ інновацій в аудіовізуальному секторі України» - що мається на увазі під інноваціями?
- Для нашого ринку створення такої онлайн-платформи - вже дуже велика інновація. Адже більшість (я кажу не про всіх) працює...
- На колінці?
- На колінці. У Facebook, у месенджерах. Тому ми й говоримо, що цей ресурс - інновація, вікно до більш цивілізованого, транспарентного світу. Наразі наш ринок абсолютно непрозорий, невідомо, хто, що і як робить. Про вихід деяких українських фільмів у прокат ти дізнаєшся випадково, зайшовши на сайт кінотеатру, тому що про них ніде немає інформації. А наш ресурс - ще й можливість прорекламувати свій проект на всіх етапах створення.
- Я саме хотіла про це запитати. У релізі є слова «легко прорекламувати свою компанію та послуги». Який механізм для цього передбачений?
- Базовий механізм - бути на DzygaMDB. Історія ось про що: якщо тебе немає на ресурсі - тебе немає на ринку. Кожний зареєстрований користувач - компанія, режисер, актор - може запропонувати до публікації свою новину, свій захід, будь-яку інформацію. Як я вже казала, ми дивимося, чи відповідає це діяльності ринку, і, якщо інформація релевантна, якщо там немає матів і всього такого, даємо дозвіл на публікацію. І до цієї інформації мають доступ не тільки користувачі Pro, а всі, хто заходить на сайт. Коли база буде наповнена інформацією про всі фільми та серіали, ми плануємо запустити рекламну кампанію ресурсу для зовнішнього користувача - масового глядача. Українська кіноакадемія займається популяризацією українського кіно, але тут ширше поле - популяризація українського контенту в принципі.
- Публікування своїх новин - теж платна історія?
- Опція передбачена для будь-якого зареєстрованого користувача, котрий має доступ до системи.
- Я просто намагаюся зрозуміти, в який спосіб усе це монетизуватиметься.
- На цьому етапі - єдина підписка, потім будуть підключені нові модулі з іншими можливостями. Відповідно, користувачі зможуть купити більш повну або ж скорочену підписку.
- Індустрія в нас невелика, і ціна, як ви кажете, буде невеликою. Враховуючи, що вкладання чималі та що ви плануєте розвивати ресурс, за скільки років усе це вийде хоча б у нуль?
- Так лише здається, що індустрія невелика. Погляньте бодай на кастинги. У тій самій Facebook-групі [кастинг-директора] Алли Самойленко 10 тис. акторів - це немало.
- Тобто на етапі розрахунків ви співвідносили обсяг ринку та орієнтовну ціну підписки?
- Звичайно. Ми прикидали, виходячи з початково запланованих модулів і опцій. За ці півтора року ринок змінився і, я так розумію, продовжуватиме змінюватись, тому наші плани теж змінюються, стають більш масштабними і грандіозними.
- Можна детальніше?
- План такий: за 2020 рік зібрати максимальну кількість наших кінодіячів та інформації про проекти й компанії, а 2021-го - презентувати ресурс на міжнародних ринках. Тому він створюється двома мовами - українською та англійською. При цьому англійською в дуже зручному форматі: для тих, хто не може перекласти інформацію (з цим ми стикаємося дуже часто, багато хто не знає мови на належному рівні), підключена платна опція від Google. Мається на увазі не Google Translate, а просунутіша історія - автопереклад. Він перекладає правильно на 90%, потім людина може сама відредагувати інформацію (або віддати комусь на редагування), і так формується повністю англомовна база. На міжнародному рівні ми презентуватимемо саме англійську версію.
- Яким чином - на кіноринках?
- Так, це будуть кіноринки і профільні заходи. Також ми поширюватимемо інформацію про ресурс на різних територіях, користуючись членством в Об'єднанні європейських кіноакадемій. І знову-таки, ми маємо велику базу контактів тих, хто вже цікавиться українським кіно, - це щорічні гості Одеського кінофестивалю. Відповідно, презентація DzygaMDB очікується і на ОМКФ.
- Ви вже сказали, що з часом на платформі з'явиться розділ про закордонні фільми, що мають прокат в Україні. Які ще розділи, опції серед ваших планів?
- Доки немає остаточних домовленостей - секрет (посміхається). Однак що ми точно реалізуємо – то це внутрішній чат, аби користувачі могли максимально швидко зв'язатися одне з одним, не тільки поштою або телефоном. По суті, буде такий Facebook, але дуже структурований (без стрічки) і лише для індустрії.
- Розуміючи, що для реалізації проекту потрібен великий ресурс, зокрема фінансовий, ви не думали об'єднатися з індустрією? Щоби платформа, яка необхідна всьому ринку, фінансувалась у складчину, а не двома людьми...
- Насправді ми вели перемовини з декількома компаніями, кількома продюсерами. Таке бажання було. Але потім ми вирішили таки реалізувати самостійно - з можливістю об'єднувати зусилля в подальшому. І з урахуванням наших грандіозних планів щодо виходу на міжнародний ринок, впевнена, будемо співпрацювати з індустрією в цьому напрямку, залучати фінансування. Втім, на етапі розробки правильно, аби в продукту був один власник та ідейний натхненник. Якщо в проекті багато інвесторів, кожен починає гнути свою лінію. Розробляючи продукт, ми навіть самі себе зупиняли, адже придумали надто багато. Дуже багато ідей для доопрацювання, проте ми виводимо продукт на ринок зараз: якщо розроблятимемо все, що хочеться, він ніколи не почне працювати. У нашому венчурному фонді велика кількість стартапів, і ми розуміємо, що в успішного стартапу (а по суті наш ресурс - стартап) має бути один власник. А інвестори та партнери повинні підключатися на етапі, коли базова ідея вже реалізована.
- Я знаю, що раніше ринку пропонували створити й аналогічний ресурс, й інші, простіші. Всі жваво підтримували, але, коли доходило до конкретики, зникали.
- Так, на ринку є схожі продукти - та сама кастингова платформа Acmodasi, схожа за функціоналом платформа KinoKuznya. Ідея не нова - питання в тому, як її реалізувати.
- Повернімося до структури сайту. Чи плануються ще якісь рейтинги крім оцінок кінокритиків? На тому самому IMDB їх декілька.
- Ми чули відгуки (зокрема і від українських кінопрофесіоналів, котрі присутні на IMDB), що їхня система не дуже юзер-френдлі. Також незрозуміло, яким чином формуються рейтинги. Я можу оцінити Скарлетт Йоханссон - але на якій підставі? Хто я така, щоб її оцінювати? У нас є ідея зробити голосування користувачів одне за одного за підсумком співпраці. Хоча індустрія каже, що поки рано. Думаю, в майбутньому, коли ринок стане прозорішим і цивілізованішим, ідея буде реалізована.
- А рейтинг користувачів?
- Рейтинг користувачів уже є. Кінокритик залишає рецензію та свою оцінку, користувач - коментар і свою оцінку. Тобто у нас зараз два рейтинги - кінокритиків і користувачів.
- Як на Rotten Tomatoes?
- Так. І ми ще попрацюємо над тим, аби виводився середній рейтинг.
- Підписка і все, що з цим пов'язане, - єдина модель монетизації? Чи є щось іще?
- Коли на сайті з'явиться більше зовнішніх користувачів, можна буде розміщувати рекламу. Згодом це стане корисним інструментом.
- А що мається на увазі під новинами - лише те, що розміщують компанії?
- Те, що пропонують компанії та користувачі. Плюс наша PR-служба відстежує важливі для індустрії новини, і вони теж публікуватимуться на сайті.
- Цим займається окрема редакторська команда?
- Так, але редакційні матеріали ми не виробляємо - тільки збираємо те, що виробляють інші. Такий інтегратор новин. У майбутньому зовнішня частина DzygaMDB може перерости в медіаресурс, однак на даному етапі не бачу такої необхідності. На ринку є хороші медіаресурси, як ваш, наприклад, котрі цю функцію виконують.
- Збільшувати кількість мовних версій плануєте?
- Так, я бачу потенціал в інших ринках із такою самою хворобою зростання, що і в нас. Цілком імовірно, роки за два ми зможемо підключати інші ринки їхніми мовами - знову ж таки, з автоперекладом англійською. І таким чином сформується велика загальна база англійською.
- Чесно кажучи, я не мала справи з автоперекладачем від Google, але звучить добре.
- Ви чули, що зробив Skype? Вони інтегрували синхронний переклад близько 30 мов. І це те, про що говорить ринок інновацій: у дуже недалекому майбутньому ми прийдемо до того, що синхронні перекладачі будуть скрізь. Поки ми використовуємо технологію Google - вона справді добре працює. А що буде в майбутньому - подивимося (посміхається).