Здавалося б, сьогоднішні обставини не дуже-то сприяють гарному настрою і дають мало приводів для жартів. З іншого боку, саме почуття гумору завжди було запорукою виживання навіть у найскладніші часи. Так уважає і шеф-редактор «Дизель Студіо» Олексій Бланар: за його словами, зараз якісний гумористичний контент актуальний як ніколи і команда «дизелів» щосили намагається забезпечити їм українців.
Проти цифр перти складно, а вони кажуть, що продукція студії користується попитом, причому віднедавна відразу на двох телеканалах - ICTV та СТБ. Чи треба говорити, що продакшен одним із перших вийшов із тривалого карантину на знімальний майданчик, аби оперативно відновити потік свіжого контенту. Крім того, й Олексій, і його команда лише й чекають моменту для відновлення концертної діяльності.
Одне слово, приводів для розмови з Бланарем зібралося вдосталь, тож редакція MBR не стала відкладати її в довгу шухляду.
- Олексію, почнімо з «Татусів». Серіал переїхав з ICTV на СТБ - чому так сталося? З вами це обговорювали чи рішення ухвалювалось усередині StarLightMedia?
- Розповім усе як на сповіді. Це придумали ми, причому досить давно - понад рік тому, а може, й раніше. В нас стартували переговори з СТБ щодо нового шоу, а паралельно писався другий сезон «Татусів». Уже тоді стало зрозуміло, що проект більше пасує традиційно жіночій аудиторії СТБ, до того ж у другому сезоні ми планували додати романтики та любовних ліній. Тому запропонували каналу варіант перекупити серіал у ICTV, на що нам відповіли, що теж про це думали й навіть ведуть відповідні переговори з Леною Бєлік (екскерівник департаменту з розвитку контенту ICTV. - MBR). Згодом на СТБ сказали, що нічого не вийде - Бєлік виступила проти переїзду. Потім у StarLightMedia відбулася трансформація: Бєлік залишила компанію, єдиним керівником мовлення групи став Митя Троїцький, а на СТБ з'явилась Люда Семчук. Якось ми втрьох посиділи, поговорили, знову порушивши питання «Татусів» на СТБ - у SLM дали зрозуміти, що зацікавлені і справа лише за тим, аби залагодити переїзд усередині холдингу. Результат ви знаєте (посміхається).
- Ви задоволені цифрами, які проект зібрав на СТБ? Чи виправдались очікування від переїзду?
- Так, нам у «Дизель Студіо» здається, що в сітці СТБ проект має органічніший вигляд, тож переїзд загалом уважаємо вдалою ідеєю. Щодо цифр, то я, щиро кажучи, ніколи не буваю ними задоволений. Причому йдеться не лише про «Татусів»: навіть коли частка свіжого випуску «Дизель Шоу» становить 22%, а черговий повтор «На трьох» збирає 17%, мені здається, що ми можемо більше (сміється). З іншого боку, наш серіал продемонстрував дуже добрі результати навіть у межах СТБ: ми підняли показники всіх слотів, в яких стояли, і кожен епізод «Татусів» збирав вище за середню частку мовника. Ба більше, як мені відомо, велика частина аудиторії СТБ і раніше перетікала на ICTV, коли в його ефірі були наші проекти. Цілком логічно, що СТБ хотів отримати обличчя «Дизеля», і третій сезон, гадаю, зайде ще ліпше.
Повертаючись до питання про результати, зазначу, що «Татусі» навіть у повторах збирають добре і зростання простежується буквально з кожною серією. Наприклад, епізод може початись із показником 5,6% - те, що ми беремо від попереднього проекту в сітці, а завершитися в межах 10-11% - те, що набираємо безпосередньо ми. Тобто глядач приходить, криві зростають, і мені це подобається.
Також тішать відгуки про серіал, які СТБ збирав за допомогою опитувань - майже 90% були позитивні. А якщо говорити про лояльність аудиторії в діджиталі, то «Татусі» демонструють найкращі результати серед усіх наших проектів - навіть «Дизель Шоу» поступається їм за кількістю лайків і позитивних коментарів. І наші, і запрошені актори все це читають, діляться одне з одним скринами, пишаються, коли їх хвалять. Загалом, у мене справедливо склалося враження, що всі кайфанули від зробленої роботи й чекають продовження.
- Плануєте якось використовувати фідбек аудиторії під час написання сценарію третього сезону?
- Тут ви потрапили в саму точку (посміхається). 20 травня ми саме внесли до скрипту корективи з урахуванням глядацьких відгуків про персонажі, лінії, якісь наші нововведення. Сподіваюся, аудиторія оцінить.
Крім того, невдовзі - 21 червня, в День батька - «Татусі» стануть не просто серіалом, а брендом. Цього дня ми відкриємо YouTube-канал «Серіал «Татусі», де будуть доступні як перші два сезони проекту, так і всілякі пов'язані з ним матеріали: бекстейдж, фільм про фільм, який готує Лена Сниткова, інтерв'ю з акторами тощо. Канал регулярно поповнюватиметься контентом для аудиторії «Татусів». А ще перший сезон тепер доступний на MEGOGO - наразі лише він, позаяк другий виявився надто затребуваним і щодо нього ще йдуть переговори.
- Не розглядали варіанту поглибити співпрацю з MEGOGO і, наприклад, запустити в межах платформи інтерактивний канал «Дизель Студіо»?
- Конкретно з ними - ні, бо, зізнаюсь, ми плануємо запустити власний канал.
- У найближчому майбутньому?
- Скажімо так, ми б хотіли якнайшвидше, але багатьом зустрічам і переговорам завадив карантин. Тож із термінами наразі будемо обережні.
- На яких платформах мовитимете: діджитал, супутник, кабель?
- Кабель точно, але також плануємо вийти на супутник. Можливо, розглянемо й інші варіанти.
- Що змінилося відтоді, як ви заснували спільну з SLM компанію «СуперДизель»? Минуло півроку - можна робити висновки.
- Фактично минуло не півроку, а трохи понад два місяці - карантин істотно обмежив наше спілкування з партнерами. Та зміни справді є. Наприклад, зараз ми відчуваємо, що можемо більше впливати на реалізацію власних продуктів - як у телепросторі, так і в діджиталі. Стало простіше доносити ідеї, ми стали швидше домовлятися: про нове шоу для СТБ ми говорили ще з часів Бородянського, й лише зараз процес зрушив із мертвої точки. Тут варто подякувати керівництву каналу, яке, з одного боку, добре розуміє, чого ми хочемо, а з іншого - вносить величезну кількість ідей і хоче реалізувати проект якнайшвидше.
- Карантин ґрунтовно порушив ваші плани, особливо в частині концертів. Як це відбилося в матеріальному аспекті - чи багато грошей втратили і як швидко вийде надолужити?
- Через карантин плани справді дуже постраждали, а найприкріше - довелося перенести власне п'ятиріччя, яке ми збирались відзначати п'ятьма концертами з п'ятьма різними програмами та великою кількістю зірок. Але від задуму не відмовляємося: щойно обмеження знімуть, ми ці концерти проведемо, причому зіркові учасники теж згодні чекати стільки, скільки буде потрібно - за що їм красно дякую.
Крім того, дуже шкода, що ми не можемо зустрітися з глядачами саме зараз. Ви просто не уявляєте, яку кількість повідомлень від них ми отримали під час жорсткого карантину та продовжуємо отримувати сьогодні! Людям бракує розважального контенту - це видно і за телерейтингами, і за показниками в діджиталі. Нам навіть писали: ніщо так не відволікає від карантину, як перегляд наших шоу. Тож великою мірою головні втрати пов'язані не з грошима. Щиро кажучи, ми не рахували карантинних збитків, отже, навіть приблизних цифр я вам сказати не можу.
- Ви щасливі люди, якщо не довелось рахувати.
- (Сміється.) Ми щасливі люди, позаяк 90% контенту для телебачення встигли зняти до початку карантину, а що не встигли - доробили зараз, щойно дозволили зйомки. Втрати були б набагато більші, коли б якийсь із проектів довелося згортати на початковому етапі, а так, можна сказати, відбулись малою кров'ю.
Так, ми втратили на турі, але, по-перше, концертна діяльність не є значною частиною наших доходів, а по-друге, куди болючіше по нас ударила відсутність живого спілкування з аудиторією. Адже ми з тих команд, що завжди фотографуються із шанувальниками, спілкуються з ними, влаштовують зустрічі, а карантин нас цього позбавив. Таке нам уже довелось пережити після аварії 2018-го (в якій загинула Марина Поплавська. - MBR), але тоді люди могли заповнити вакуум іншими концертами. Цього разу альтернатив не було - лишився тільки телевізор.
- Натомість показники ваших проектів на ТБ зросли...
- Так, цифри того самого «Дизель Шоу» дуже тішать: кілька тижнів поспіль ми вигравали не лише п'ятницю, а й весь тижневий пул. Прекрасно, що наш народний гумор дивляться краще, ніж випуски новин, де то карантин, то політика, то вбивства.
- Спершу ви планували перенести концерти на 13-17 червня, а днями анонсували, що вони відбудуться 2-6 вересня. Гадаєте, на той час масові заходи відновляться?
- Сказати правду, ми б залюбки посунули їх на ранніший термін і навіть були готові до обмежень за кількістю глядачів. Та Палацу «Україна» заборонили проводити концерти до зміни ситуації, тож на літо майданчик запланував ремонт, а ми «посунулись» на вересень. Звісно, існує загроза, що й тоді все може зірватися, але ми твердо вирішили, що відзначимо п'ятиріччя п'ятьма концертами, і здаватися не збираємось (сміється).
- Як карантин уплинув на індустрію івентів загалом? Певна річ, що сильно, але цікавить думка людини зсередини - як швидко люди знову почнуть ходити на концерти, чи буде відвідуваність на докарантинному рівні, чи чекаєте просідання?
- Особисто я вважаю, що наших людей надмірно перелякали і тепер хтось має понести відповідальність. У всіх цих діях, коли закривають парки, виставляють там поліцію, а потім кажуть, що це просто «психологічні» заходи, можна простежити ставлення до людей - і нема чого дивуватися, коли ті почнуть виявляти взаємність. Так, у багатьох країнах вживалися жорсткі заходи, але їм якось удавалося обходитись без перегинів і залякувань.
Я, наприклад, не припиняв працювати та їздити в офіс, але багато хто два місяці просидів удома - а дехто й зараз продовжує. Можливо, це відіб'ється на відвідуваності всіх івентів, не лише «Дизель Студіо». Втім, судячи з відгуків аудиторії, особливого страху в неї немає, а бажання потрапити на наш концерт є (посміхається). Гадаю, потрібна нормальна роз'яснювальна робота, аби люди заспокоїлись - і проводити її повинні ті, хто лякав. Натомість у нас відкривають для відвідувань монастирі, а концерти лишаються під забороною...
- Ви вже трохи говорили про виробництво контенту - виходить, проектів, що не вийшли вчасно через карантин, у вас практично немає?
- Зірвалися тільки квітневі зйомки «Дизель Шоу», тому в травні у нас вийшов лише один із запланованих чотирьох телеконцертів - решту перенесли на осінь. ICTV та Палац «Україна» (ще до ремонту) пропонували наслідувати приклад Студії «Квартал 95» та записати концерти без глядачів, але ми відмовилися. Ми дуже цінуємо «живу» реакцію і працюємо передусім для глядачів, тому не хочемо їх обманювати.
Єдине, на що істотно вплинув карантин, - це виробництво фільму («Мій тато - вчителька», переможець Одинадцятого пітчингу Держкіно. - MBR). Майже напевно ми не встигнемо зняти та випустити стрічку до заявленої дати [1 жовтня 2020-го]. Але й тут пощастило: ми не встигли зайти у зйомки, тож грошей не витратили. Все лежить на спецрахунку, все гаразд - треба просто зняти (сміється).
- Телеканали, як і виробники, стали заручниками ситуації, за якої надходження нового контенту заморозились. Чи почав ваш давній контент користуватися більшим попитом для повторних трансляцій?
- Я вам так скажу: більше немає куди (сміється). У році лише 52 п'ятниці, а свіжих випусків «Дизель Шоу» на ICTV 2020-го заплановано 17 - включно з тими, які нам довелося перенести на осінь. У решту п'ятниць сітка мовника теж зайнята нашим контентом - дайджестами, повторами тощо. Сюди додайте святкове спецпрограмування - наприклад, новорічне, коли «Дизель Шоу» виходить щодня протягом тижня. Як бачите, більше справді немає куди, хоча потенційно контент це дозволяє - повторюваність усіх наших продуктів дуже висока.
- Ви кілька разів згадали новий проект для СТБ - розкажіть про нього докладніше.
- Це велике гумористичне шоу, яке я порівнюю із Saturday Night Live - відразу розкрию інтригу, що виходитиме воно по суботах (сміється). Там будуть не лише учасники «Дизель Шоу», а й інші провідні гумористи України, а також зірки - і наші, і західні. Фінальної назви в нього наразі немає, та є робоча - «Дизель Night».
Ми задумали проект понад два роки тому, але з різних причин його розроблення весь час відкладалося. По-перше, такого в нас у країні ще ніхто не робив, а по-друге, масштаби безпосередньо впливають на рівень складності виробництва. В шоу буде безліч рубрик, і деякі з них вимагають спорудження спеціальних локацій. Основним місцем дії стане студія, створенням котрої ми зараз опікуємося, й, певна річ, у проекту будуть ведучі - щоправда, їхніх імен я вам наразі сказати не можу. Натомість можу з упевненістю відповісти тим, хто вважає, що ми вироблятимемо клон «Дизель Шоу», але для СТБ: це не так. Новий проект кардинально відрізняється від усього, що ми робили раніше, - як розмахом, так і змістом. Наприклад, усі звикли до нашого народного гумору, та в цьому шоу ми часто порушуватимемо актуальні теми, причому не лише з українського, а й зі світового порядку денного - гадаю, пандемії теж дістанеться (сміється).
- Прем'єру плануєте в осінній сезон?
- Спершу справді розглядали осінній сезон, та нині щось прогнозувати складно. Доводиться робити поправку на карантин, позаяк студійні зйомки передбачають присутність глядачів, а підпільно працювати ми не звикли. Єдине, чого я зараз певен, - прем'єра відбудеться цього року.
- Складається враження, що шоу доволі дороге у виробництві. Якщо це так, то чому ви взялись до нього саме зараз, коли з одного боку карантин, а з іншого - економічна криза?
- Були думки відкласти проект до ліпших часів, та є два моменти: по-перше, ми вміємо знімати так, аби було якісно, але недорого. Якщо порівняти «Дизель Шоу» з аналогічними проектами на інших каналах, то ми поступаємося лише бюджетами. По-друге, наші продукти завжди себе окупають - канали це теж знають, тому вигода для них очевидна. Ба більше, я певен, що це шоу зможе формувати імідж СТБ - на рівні найкращих проектів мовника.
- Це ваше власне розроблення? Чи плануєте продаж формату за кордон?
- Розроблення власне, про продаж формату наразі не думали. Можливо, візьмемося за це пізніше, до того ж колеги з SLM можуть із цим допомогти - в них у таких справах багатий досвід.
- До речі, якою мірою SLM бере участь у виробництві?
- Узагалі не бере участі, ми все робимо своїми силами. Звісно, з боку СТБ надходять ідеї та пропозиції, але фінальне слово лишається за нами.
- Зйомки цього шоу ще не почались, та, як я знаю, інші ваші проекти вже повернулися на майданчик.
- Так, щойно вийшло відновити процес, ми дозняли другий сезон «Вижити за будь-яку ціну», просто зараз знімаємо десятий і одинадцятий сезони «На трьох». У планах на найближчий час - третій сезон ВБЦ, а наприкінці липня збираємося розпочати зйомки третього сезону «Татусів». Потім, сподіваюсь, ми нарешті зможемо повернутися до нормального життя (сміється).
- Нові реалії якось уплинули на знімальний процес? Чи вживаєте ви додаткових заходів для безпеки членів групи?
- Передусім ми розробили власний протокол, де прописали порядок зйомок і врахували все, що тільки можна. Наприклад, перший час діяла сувора заборона не лише на громадський транспорт, а й на таксі - довіз членів групи з міркувань безпеки здійснювали виключно власними силами. На майданчику є всі необхідні засоби захисту, група (крім акторів у кадрі) працює в масках, усі пам'ятають про соціальну дистанцію. Одне слово, дотримуємося всього, чого потрібно дотримуватись.
- Ці заходи позначилися на виробленні, вартості виробництва або кількості команди кожного проекту?
- Ні, бо, як я вже говорив, ми й раніше знімали швидко та бюджетно (посміхається). До того ж у нас дуже згуртована і спрацьована команда, кожен знає свої завдання, й навіть за нинішніх обставин труднощів не виникає.
- Кажуть, що криза - це ще й нові можливості. Чи є в ситуації з карантином хоч якийсь позитив?
- Ні. Я категоричний противник усіх цих історій на кшталт «на карантині я нарешті почав вчити іспанську мову». Головне питання - а що тобі раніше заважало? Хто знайомий з моєю біографією, той у курсі, що колись я влаштовував собі щось схоже: з 2012-го по 2015-й ішов, скажімо так, у творчу відпустку. Але це було моє особисте, ніким не нав'язане рішення. У нинішній же ситуації я не бачу жодного плюса, адже коли людина не може змусити себе щось зробити за звичайних обставин, то жоден карантин їй не допоможе. А з погляду виробництва контенту та концертів на думку й геть спадають лише мінуси.
- Спробуймо все ж знайти хоч щось добре. З огляду на те, як люди втомилися від негативу, чи очікуєте ви найближчим часом зростання попиту на гумористичний контент?
- Мені здається, попит уже збільшився, причому я пов'язую це не з карантином, а з певною загальносвітовою кризою. На початку року, коли коронавірус був десь далеко в Ухані, я читав аналітику - чи то американську, чи то британську, зараз точніше не пригадаю - про те, що у світі вже виріс запит на гумор. Колись трагічні новини чіпали нас значно більше, ми більше співпереживали. Та поступово реакція притупилась, а в підсумку виробився захисний механізм у вигляді гумору й підвищеної потреби в такого штибу контенті. В усякому разі так там було написано - я схильний цьому вірити.
- А на українському ринку це відчувається чи ми відстаємо від світових тенденцій?
- Ну, цифри в нас добрі... Так, можна сказати, відчувається, потреба є. Ще кілька років тому казали, що невдовзі наш гумор набридне глядачеві, але цифри на каналах ідуть угору, сприйнятливість у діджиталі йде вгору, фідбек позитивний. Напевно, в цьому є і частка нашої заслуги - отже, ми виробляємо щось добре (посміхається). Скажу так, сьогодні є потреба в якісному гумористичному контенті. А ми робимо його якісно, щиро, для аудиторії - намагаємося враховувати її інтереси й очікування. Мабуть, такий контент буде потрібен завжди.
Тепер ви знаєте всі секрети «Дизель Студіо» і навіть трохи більше. Лишається тільки дочекатись виходу перерахованих проектів в ефір - буде смішно, Олексій пообіцяв.