«Моє бажання щось змінювати сприймалось як утручання в редакційну політику», – згадує зараз про перші дні на посту СЕО ekonomika+ Ілля Чудновський, ексгенеральний директор видавничого дому «Капітал». Відтоді у виданні delo.ua, за його словами, оновилося близько 90% штату, змінився дизайн, з'явився геть інший контент, чекають оновлення й інші видання компанії.
Через 200 днів після призначення Чудновського MBR поговорив із ним про ребрендинг видань ekonomika+, звільнення з холдингу, стрімке зростання трафіку delo.ua, реальні зв'язки власника компанії Костянтина Паршина з Юлією Тимошенко та про багато чого іншого.
– Іллє, почнімо з того, як ви опинилися в ekonomika+. Хто вас запросив, на яких умовах, чи відразу ви погодилися?
– Ми з Костянтином Паршиним знайомі давно, тому рішення зайти в медіабізнес у нас було спільним. Почали підбирати найоптимальніший актив, який можна розвинути і вивести на якісно новий рівень. Вибір був невеликий, і ми зупинилися на ekonomika+, оскільки орієнтувалися на неполітичні ресурси.
– Чому ви вирішили, що компанія найбільш перспективна?
– Цікавий з позиціонування та тематики пул майданчиків, і за правильного управління можлива відчутна позитивна синергія. Ми вирішили, що ekonomika+ має серйозний потенціал розвитку, що є очевидний для нас. Якщо інші ресурси, які ми розглядали, себе вже вичерпали і там радше необхідно проводити повне реформування, то тут ми побачили, що є ще з чим працювати, є що покращувати.
– Які завдання перед вами ставив власник?
– Завдання одне – лідерство на ринку, не нішеве, а в цілому.
– «Капітал» призупинили в січні 2015-го. В ekonomika+ ви з'явилися в лютому 2019-го. Що було поміж?
– Працював із власними проектами, пов'язаними з медіа, консультував приватних замовників.
– Піар-служба холдингу повідомила нас, що за 200 днів із новим CEO – з лютого по квітень – відвідуваність сайту зросла до 2 млн користувачів. Ідеться про сайт «Діло»?
– Так, це delo.ua. Ми оптимізували редакційну політику, вдосконалили контент, посилили новинну стрічку, оновився кадровий склад. Залучили найкращих редакторів, таких як В'ячеслав Мироненко (ексголовред «Капітал 500. Найкращі роботодавці України». – MBR), Олена Мошенець (ексзаступник головного редактора газети «Капітал». – MBR), Андрій Лохматов, Дар'я Ісакова (ексредактор Forbes Woman та Forbes Life. – MBR), Максим Біроваш (ексголовред Leadership Journey. – MBR). Таким чином, delo.ua нарешті отримало той високий рівень експертизи, що давно був утрачений. Ми націлені на співпрацю з професіоналами, здатними детально й об'єктивно аналізувати ситуацію. Якість контенту стала набагато вища. Попрацювали над дизайном і продовжуємо думати над новими ідеями в цьому напрямку.
– Аудиторія «Діла» – власники та керівники бізнесів, тобто нехай і широка, але ніша. І їх явно не 2 млн. Що це за аудиторія і на що вона прийшла?
– Ми бачимо свою цільову аудиторію набагато ширшою. Саме тому формуємо новинну стрічку так, щоб читачі бачили загальну картину дня, а не тільки те, що стосується економічної та фінансової сфери. Там є і політичні новини, наприклад, і новини міжнародного характеру, і багато чого іншого. Тепер на сайті не лише бізнес. Це і було первісне завдання – розширити тематику матеріалів, аби люди не йшли на інші ресурси шукати актуальні новини, що відбувалося раніше, а залишалися з нами.
– Заступивши на посаду, ви анонсували нову стратегію. Вона стосувалася тільки «Діла» чи всіх видань холдингу? І в чому ця стратегія полягала?
– Передусім, звичайно, оживити delo.ua, бо сайт перебував геть не в тому стані, в якому мав бути. До нас основний наголос в ekonomika+ робився на івенти, що не є правильним. Delo – сильний бренд, ми маємо намір повернути йому колишню славу і робимо все для цього. Івенти переводимо на новий рівень, із кращою якістю і великими масштабами. Щодо інших видань, то практично затверджений новий дизайн сайту MMR, і невдовзі ми його анонсуємо. Також плануємо на MMR більше уваги приділяти серйозній аналітиці індустрії маркетингу, реклами та PR. Зараз ми повним ходом запускаємо свій продакшен, щоб розвивати напрямок відеоконтенту, який із часом має перерости в повноцінний канал 24/7.
– А що було не так із редакційною політикою «Діла»? Чому її вирішили міняти?
– Вони в спокійному режимі без конкретного вектора наповнювали сайт інформацією про економічну ситуацію. Зараз же ми формуємо іншу редакційну політику: хочемо писати про всі сфери життєдіяльності країни, подавати повну і вичерпну картину дня.
– Зміна редакційної політики була продиктована бажанням нового власника? На ринку кажуть, що Паршин пов'язаний із Тимошенко і що справжній мотив покупки холдингу – політичний.
– Наскільки я пам'ятаю, за весь час нашої роботи в ekonomika+ не було жодного матеріалу про Тимошенко. За винятком публікацій про підсумки голосування на виборах. Із ким нас тільки не пов`язували, особливо журналісти, що лишилися осторонь і бажають хоч якось про себе нагадати.
– Цитата з прес-релізу про ваше призначення: «Те, що викликало інтерес і задовольняло інформаційні потреби аудиторії delo.ua п'ять років тому, не може забезпечити розвиток зараз». Розкажіть докладніше, що ви мали на увазі.
– Усе було не структуроване. Кожен журналіст фокусувався на якійсь цікавій лише йому темі і працював суто над нею. Не було в цьому жодної узгодженості, збалансованості, редакційної політики та редакторської роботи. Стрічка була неприваблива. Це як дворовий футбол: кожен біжить хто куди, а командної гри немає. Усі просто писали те, що їм подобалося.
– Однією зі складностей, з якими стикнувся новий менеджмент, виявилося «принципове небажання частини журналістської команди ділового порталу delo.ua впроваджувати будь-які зміни». Багато кого довелося звільнити?
– Хтось сам пішов, когось звільнили. Зараз близько 90% штату – нові люди.
– Чого конкретно колектив не хотів міняти і на чому в підсумку зійшлися?
– Небажання щось змінювати справді було. Їх влаштовувало те, що є, їх влаштовувало те, що вони роблять. Тому моє бажання щось поліпшити сприймалося як утручання в редакційну політику. Але ж я, крім змін у підході до роботи, нічого не пропонував. Хай там як, кожен ухвалив своє рішення, ми ухвалили своє – і йдемо вперед.
– Як шукали нові кадри?
– На ключових позиціях зараз люди, з якими я колись працював і яких поважаю. А вони вже під себе збирають професійну команду, це їхня сфера повноважень. За результат спитають саме у «ключових».
– Кадрові перестановки відбулися тільки в «Ділі» чи й в інших виданнях холдингу?
– Кадрові зміни зачепили всі проекти ekonomika+.
– Наскільки зараз слушний момент для рестарту? З одного боку, ходять наполегливі чутки про друге пришестя Forbes, що свідчить про гарні перспективи ринку, з іншого боку, в країні щойно змінилася влада і не дуже зрозуміло, чого від неї чекати.
– Але ж ринок існує. Отже, є з чим працювати. І я не бачу взаємозв'язку між зміною влади і успішністю рестарту. Навпаки, так навіть краще: більше подій – більше інфоприводів.
– Холдинг позиціонує «ТОП-100. Рейтинги найбільших» як флагманське видання, хоча збоку вигляд флагмана має «Діло»...
– «ТОП-100. Рейтинги найбільших» – спеціальний проект delo.ua, тому їх слід розглядати як єдине ціле.
– У релізі також згадувалося, що в «ТОП-100. Рейтинги найбільших» ви «оновили тематику і змінили регулярність виходу» видання. Розкажіть докладніше про це.
– Раніше «ТОП-100» виходив один раз – двічі на рік, зараз буде шість, можливо, навіть і частіше. Є попит, є про що писати, говорити, і ми хочемо це робити. А тематика не те щоб оновилася, вона в принципі з'явилась. Зараз усім подобається, його купують, ми отримуємо позитивні відгуки. Те, що журнал так рідко виходив, мабуть, пов'язане з браком кадрів потрібної кваліфікації. Повністю оновився дизайн журналу, його стало приємно тримати в руках, ми отримали безліч позитивних відгуків про новий дизайн і верстку, все завдяки тому, що у ekonomika+ з'явився найкращий за весь час креативний директор Сергій Дода (колишній артдиректор «Капіталу». – MBR).
– 2015 року, коли згортався «Капітал», цей процес пояснювали сильним скороченням рекламного ринку. Яка, за вашими оцінками, ситуація на цей момент? Чи є передумови для подальшого зростання?
– Так, зараз у нас усе гаразд, проблем ми не відчуваємо. Є нові клієнти, рекламодавці. Вони бачать наші зміни, хочуть із нами працювати, багато хто приходить сам із пропозицією про співпрацю. Проте більшою мірою це заслуга [комерційного директора] Ірини Сердюк, вона тонко відчуває ринок і його актуальні потреби, її вміння вести переговори з клієнтами не дає конкурентам жодного шансу. За плечима в Ірини безліч успішних проектів і багатий досвід із розвитку бізнесу з нуля, який нам дуже корисний.
– В якому стані на цей момент ekonomika+ як бізнес: приносить прибуток, заробляє тільки на себе, потребує дотацій?
– Вона приносить прибуток, але ми все і навіть більше інвестуємо в розвиток: у кадри, технічне забезпечення, івенти. От запускаємо продакшен, це потребує інвестицій, розширюємо редакцію, робимо новий сайт.
– Наскільки в усі ці зміни, перевороти втручається Костянтин Паршин, співвласник ekonomika+? Спершу заявлялося, що команда його «Хартії майбутнього» так само працюватиме з ekonomika+.
– В операційну діяльність він не втручається взагалі. Ми розміщуємо роботи «Хартії майбутнього» у нас на сайті, і це все. Вони ведуть свою окрему діяльність.
– Судячи з презентації, яку я бачила, компанія організовувала таку кількість спецпроектів і заходів, що очі розбігаються. Чи плануєте надалі підтримувати цю історію?
– Частина заходів нам дісталася у спадок, ми їх усі намагаємося підтримувати та посилювати. У нас це добре виходить, то чом би цим не займатися? Відгуки з ринку і від учасників теж хороші, це надихає нас створювати нові проекти.
– Розкажіть про команду, яка займається івентами: це різні люди чи одна команда? І взагалі, це прибутковий бізнес?
– Організацією займається окрема команда на чолі з [маркетинг-директором] Світланою Чауровою, людиною з безмежною енергією і бажанням бути найкращою. До Світлани всіх усе влаштовувало, ніхто не шукав шляхів, як стати кращими і найкращими. Продюсерами івентів є профільні редактори наших медіа, що дозволяє робити контент максимально корисним. Наші івенти – це якісна інформація. Заходи у нас тільки прибуткові. Ми не займаємося збитковим бізнесом, це була б дивна розвага – спонсорувати те, що невигідно. Конкуренція висока, і, звичайно, не в усіх організаторів виходить. У нас виходить. Івенти успішні багато в чому завдяки Вікторії Покатіс, одній з небагатьох, хто залишився зі старої команди та хто, так само як і ми, бачив усю безперспективність старої політики. До слова, Вікторія призначена головним редактором WoMo, впевнений, що вона зможе підняти ресурс на новий рівень.
– Розкажіть докладніше про відеопродакшен, який ви створюєте.
– Це в наш час просто необхідність, він має бути. І він має бути найкращим. У нас уже є план, ми не хочемо робити це чимось на зразок просто голови в кадрі, що говорить, нічого заїждженого. Збираємося знімати різні формати, павільйонні та натурні. Хотілося б, щоб це найближчим часом перетворилося в повноцінний телеканал. Керують продакшеном Олександр Козаченко, один із найкращих фотографів, і шеф-редактор Дар'я Ісакова, яка гарантовано наповнить канал цікавими форматами та гостями.
– Де брати фінансування на здійснення великих планів? Зараз ви використовуєте гроші власника чи є інші джерела?
– Грошей можна витратити скільки завгодно. Зараз таке завдання не стоїть. За правильного менеджменту нам вистачить і того, що ми зараз заробляємо. Немає завдання вкласти якнайбільше грошей.
– Прес-служба розповіла нам, що у вас є плани щодо захоплення нових медіа. На які ви націлилися?
– Ми не захоплюємо. Ми купуємо. Багато які медіа сьогодні мають неактуальні бізнес-моделі. Моя думка підтверджується їхніми фінансовими показниками. Але у них є активи, які нам цікаві в плані розширення холдингу. Я бачу їхні прорахунки та знаю, як їх виправити. Але медіа має підходити нам ще й за аудиторією, фінансовими показниками й іншими параметрами.
– І скільки таких на прикметі?
– Наразі жодного.
– А скільки хотілося б?
– 15-20. І термінами це не вимірюється. Ми хочемо вигідно інвестувати гроші і для цього готові зачекати, багато хто сам прийде, щоб ми допомогли їм стати в один ряд із нами.
– Яка спільна проблема у цих неуспішних медіа?
– Керівники занадто бояться втратити ті копійки, які заробляють, – відповідно не інвестують у розвиток, навіть у такий необхідний напрямок, як діджитал. Ми на відміну від них розуміємо всю важливість цього напрямку і залучили найкращого діджитал-директора на ринку Олександра Клімашевського (керував розробкою онлайн-версій газет «Капітал» та «Взгляд». – MBR). Усі хочуть, щоб їм було добре тут і зараз. Це жадібність. А жадібність породжує бідність. Ми не жадібні, тому будемо найбагатшими і найуспішнішими (посміхається).