Актуальне для українського ринку питання, як зробити державну підтримку кіно- і серіального виробництва ефективнішою, а дистрибуцію національного контенту - успішнішою, детально розглядалось минулого тижня на міжнародному форумі «Креативна Україна», в межах якого відбувся воркшоп «Стратегія успішного співробітництва аудіовізуальної індустрії та держави». Як приклад такої співпраці був запропонований кейс Nordisk Film & TV Fond - інституції, що базується в Осло і займається фінансуванням та просуванням місцевого контенту в п'яти країнах Північної Європи (Данії, Фінляндії, Ісландії, Норвегії та Швеції).
Українські реалії
Захід відкрила доповідь першого заступника Міністра молоді, культури та спорту Анатолія Максимчука, що містила звіт про роботу Державного агентства України з питань кіно за останній рік, а також плани розвитку сектора на найближче майбутнє.
За даними Максимчука, 2019-го Держкіно виділило кінематографістам 520 млн грн, а загальний бокс-офіс українських кінотеатрів за минулий рік склав 198,936 млн грн. У 2018-му були закінчені та випущені 35 фільмів різних жанрів і хронометражу, ще 48 стрічок одержали фінансову підтримку (зокрема, 26 повнометражних, 4 анімаційні, 4 дебютні та 14 документальних робіт). Кількість проектів, які отримують державні гранти, щороку зростає: так, 2014-го фінансування одержали 23, 2015-го - лише 11, 2016-го їхня кількість збільшилася до 35, а 2017-го Держкіно змогло профінансувати вже 47 проектів. Загалом нині на різних стадіях виробництва 65 стрічок. Як відомо, окремим рядком проходить створення патріотичного кіно - на 2019-2020 рік заплановані зйомки 90 фільмів і серіалів, які відповідають вимогам.
Сьогодні на фінансову підтримку з боку держави можуть розраховувати повнометражні й короткометражні ігрові стрічки, анімаційні і телевізійні проекти. Надаються гранти на організацію кіно- та анімаційних фестивалів (також кіноринків і галузевих заходів), проведення тренінгів для профільних фахівців, оплату їхньої участі в професійних програмах підвищення кваліфікації, представлення українського кіно на закордонних фестивалях і ринках, а також проведення Днів українського кіно за кордоном. Окремим бюджетом у Держкіно проходить промоція фільмів, зокрема ведення «оскарівських» кампаній претендентів. Заплановано посилення позицій й освітнього сектора.
Натепер в Україні діє формула фінансування, що передбачає покриття до 80% бюджету повнометражного художнього фільму державою, підтвердження ще 20% необхідно надати продюсеру. Інша ситуація з анімаційними, дебютними, документальними, освітніми проектами та авторським кіно - вони можуть розраховувати на покриття до 100% бюджету. На 50% можуть також розраховувати серіали (які мають права на інтелектуальну власність). Згідно з оновленим законом про кіно одна з головних інновацій - перехід прав на контент продюсерові, що тепер підзвітний Державному агентству з питань кіно.
Спікер також озвучив проблемні місця та зони росту сектора, відзначивши пріоритетність роботи над сектором освіти кінематографістів.
Досвід Nordisk Film & TV Fond
Другу частину воркшопу провів CEO Nordisk Film & TV Fond Петрі Кемппінен (Petri Kemppinen), котрий розповів про особливості функціонування своєї інституції та надання фінансування різноманітним проектам. Петрі Кемппінен також є членом Ради Шведського інституту кінематографії, колишнім членом Ради фонду Eurimages і відбірником TV Drama Vision Goteborg (на якому наступного року буде презентований український проект).
Nordisk Film & TV Fond надає фінансування на розвиток і дистрибуцію ігрового кіно, документальних фільмів, анімаційних стрічок і телевізійних серіалів, а також виділяє гранти на проведення різних галузевих заходів.
Петрі Кемппінен відзначив основне правило функціонування Nordisk Film & TV Fond - необхідність одночасно працювати над якістю продукту та збільшенням аудиторії. Великий успіх проекту національного виробництва поза межами скандинавських територій наразі є радше винятком, аніж правилом, тому чималу увагу фонд приділяє роботі з локальною аудиторією. Якщо ж говорити про успіх фільмів на закордонних територіях - незрівнянно більші шанси закономірно має авторське кіно, а не блокбастери місцевого виробництва.
У структурі фонду 19 партнерів: Скандинавська Рада міністрів, п'ять національних кінофондів/кіноінститутів, 11 громадських і приватних телеканалів регіону, які й виділяють фінансування. Також до фонду можуть приєднуватися SVoD-платформи. Стратегія організації переглядається що п'ять років. У пріоритеті фонду - проекти для дитячої та юнацької аудиторії, котра сьогодні складає 15% населення Європи. Щороку на це виділяється 20% бюджету інституції (зокрема фінансування дубляжу). В середньому 10% контенту для юнацької аудиторії складають документальні стрічки, ще 75% - ігрові. Однією з головних умов отримання гранту від фонду є наявність підписаного контракту на дистрибуцію щонайменше у двох країнах регіону, а також підтвердження фінансування хоча б однієї з дев'ятнадцяти партнерських інституцій.
Для профільних інституцій регіону характерне фінансування проектів іще на етапі препродакшену. Правовласниками фільмів при цьому є їхні виробники. А в кадровій структурі фонду - два проектні радники, проджект-менеджер, фінансовий та офісний керуючий і новинний редактор, який відповідає за розсилку новин кіноіндустрії Скандинавії (на неї можна підписатися на сайті фонду). Також існує пул штатних консультантів, але СЕО може залучати до консультацій і незалежних експертів.
Торік фонд профінансував 24 повнометражні ігрові роботи, 16 телесеріалів, 18 документальних стрічок і виділив 54 гранти на дистрибуцію. Співвідношення між фінансуванням телевізійних і кінопроектів зазвичай становить приблизно 1:1 (у 2018-му телепроекти отримали 48% бюджету). Здебільшого гранти покривають від 3% до 10% бюджету (soft loan). Ще 4-5% на рік витрачається на різні івенти: наприклад, фонд проводить Nordic Talents для випускників кіношкіл, учасникам яких виділяють два дні на презентації своїх фільмів.
2019 року бюджет фонду склав €10,5 млн.
Також існує окрема програма допомоги в дистрибуції - для других і третіх фільмів режисерів.
Проте більшість проектів, які одержують фінансування Nordisk Film & TV Fond, - це стрічки режисерів, які вже зарекомендували себе, адже для отримання підтримки потрібна попередня угода про дистрибуцію, а також наявність 70% бюджету.
Nordisk Film & TV Fond відкритий до співпраці та готовий ділитися досвідом з Україною. А ознайомитися зі свіжим шоурілом проектів і електронним каталогом Coproduction with the Nordic countries 2019 можна тут.