Від 2010 року, коли в Північній Ірландії відбулися зйомки пілотного епізоду «Гри престолів», до 2018 року - коли закінчили знімати фінальний восьмий сезон - національне агентство Northern Ireland Screen (NI Screen) підтримало виробництво проекту на суму 15,95 млн фунтів (близько $20,7 млн). Багато? Аж ніяк, якщо порівнювати з тим, скільки за цей самий період принесла «Гра престолів» локальній економіці Північної Ірландії. А саме - 251 млн фунтів ($325,25 млн). Тобто вкладення регіону окупилися у понад 16 разів.
Як це стало можливе? Як узагалі «Гра престолів» опинилася в Північній Ірландії та лишилась там на довгі роки? Як серіал вплинув на становлення кіноіндустрії регіону й завдяки чому вона продовжує розвиватись після його завершення? У спеціальній презентації KYIV MEDIA WEEK «Дім» для «Гри престолів»: як один проект змінив життя цілої країни. Кейс Північної Ірландії» про все це та багато чого іншого розповів Ендрю Рейд (Andrew Reid), керівник виробництва NI Screen. А MBR - законспектував.
Десятиліття - з кінця 1960-х - у Північній Ірландії тривав етнополітичний конфлікт між центральною владою Великобританії та місцевими національними організаціями (передусім - воєнізованим формуванням ІРА), які виступають за незалежність. За ці роки у процесі конфлікту, що супроводжувався численними терактами, в Північній Ірландії загинуло понад 3,5 тис. людей, з котрих більш як половина були цивільними. Безумовно, все це жодним чином не сприяло розвитку економіки та залученню в регіон інвесторів або взагалі будь-яких зовнішніх бізнесів. Періодичні спроби врегулювання конфлікту не давали потрібного результату, доки в липні 1997-го не почалися чергові перемовини про припинення вогню. Вони привели до того, що у квітні 1998 року була нарешті підписана мирна угода, схвалена потім на референдумі більшістю мешканців регіону. На жаль, теракти тривали ще певний час після її підписання, але, так чи інакше, мирний процес був запущений.
Цей екскурс в історію потрібний для того, аби краще розуміти, за яких умов у вересні 1997 року розпочало свою роботу агентство NI Screen. Те, що на той час у регіоні не існувало жодної повноцінної кіностудії, було далеко не головною проблемою - проти відсутності миру. Ендрю Рейд, котрий працював у кіноіндустрії від початку 1990-х, приєднався до NI Screen того самого 1997 року та добре пам'ятає всі труднощі, що з ними зіткнулося агентство на початку своєї діяльності. І підкреслює: саме мир став запорукою подальшої успішної роботи організації.
Насамперед тоді, 1997-го, запустилось фінансування девелопменту північноірландських проектів. Обсяг фонду на той час складав доволі скромні 500 тис. фунтів. Зараз цей напрямок діяльності NI Screen фінансується набагато краще та має відразу кілька векторів. Зокрема - розробку сценаріїв фільмів і серіалів. NI Screen може виділяти північноірландським компаніям до 40 тис. фунтів на розробку сценарію або до 50% усього девелопмент-бюджету залежно від того, яка сума менша; а також поточного року в межах програми New Writer Focus в індивідуальних авторів була можливість отримати фінансування написання сценарію на суму до 2,250 тис. фунтів. Займається NI Screen і підтримкою девелопменту фільмів, телепродукту всіх жанрів та інтерактивного контенту (може виділити 90% бюджету для проектів вартістю до 10 тис. фунтів, 75% - для проектів у межах 10-20 тис. фунтів і 50% - для проектів вартістю 20-100 тис. фунтів). На програму дозволяють подаватися як північноірландським компаніям, так і європейським продакшенам з офісами в цьому регіоні та локальним персоналом.
1999 року, наступною після девелопмент-фонду, розгорнулась програма підтримки виробництва. Тоді на це виділили 300 тис. фунтів і вже до 2001 року отримали повернень на суму 3,3 млн фунтів. А до 2003 року повноцінно запустився Northern Ireland Screen Fund.
NI Screen пропонує різні схеми та пакети фінансування проектів - як у формі кредитів, що відшкодовуються, так і в деяких випадках грантів.
Сьогодні на продакшен-підтримку з боку Northern Ireland Screen Fund можуть подаватися будь-які легально зареєстровані компанії, чиї проекти відповідають умовам британських культурних критеріїв, а також уже мають мінімум 65% фінансування. У пріоритеті - фільми, серіали, анімація, документальний або розважальний телеконтент, інтерактивні проекти з доведеним комерційним потенціалом. «Northern Ireland Screen Fund шукає продакшени, які сприятимуть сталому розвитку аудіовізуальної індустрії Північної Ірландії та зможуть принести пряму економічну вигоду регіону», - підкреслюють на сайті організації.
І пряма економічна вигода в разі Північної Ірландії - це не просто гарні слова: кейс «Гри престолів» наочно довів, вона може бути така, що нема куди пряміше. Так, уже під час зйомок першого сезону витрати HBO у Північній Ірландії склали трохи менш як $30 млн, а за останній сезон витратили понад $80 млн.
На цьому графіку добре видно, як щосезону росли прямі витрати HBO в регіоні та як при цьому зменшувалися вкладення північноірландської сторони
Проте HBO прийшов не на порожнє місце. Адже агентство NI Screen методично, рік у рік, працювало над залученням до країни масштабних знімальних проектів та формувало для них відповідну інфраструктуру.
2007 року в розпорядженні агентства опинився The Paint Hall - величезна історична будівля з прилеглою територією, переобладнана силами NI Screen для знімальних потреб.
Переобладнали її не просто так, а під конкретний проект - стімпанк для підлітків «Місто Ембер: Втеча» (City of Ember, 2008) із Сіршею Ронан, Тімом Роббінсом і Біллом Мюрреєм. Дія фантастичного проекту виробництва американських продакшенів Walden Media та Playtone відбувається у підземному місті, створеному перед апокаліпсисом заради збереження життя на планеті. Власне, це місто й відтворили в павільйонах The Paint Hall, також зйомки проводили на інших локаціях Белфаста. Але попри зірковий каст, цікаву історію та креативні декорації, фільм із тріском провалився у прокаті: за бюджету $55 млн він зібрав лише $17,9 млн. «Ми нічого від цього не отримали», - згадує Ендрю Рейд.
За його словами, майже півтора року після завершення зйомок «Міста Ембер» The Paint Hall просто простоював. При цьому NI Screen методично виділяло чималі суми на підтримку його функціонування. «Навіть якщо будівлі простоюють, ними треба займатися, інакше ви їх потім не відновите та все втратите, - пояснює Рейд. - Ми дбали про The Paint Hall, аби зберегти інфраструктуру. А потім сюди прийшов HBO».
Знаменита тіниста дорога, якою Ар'я Старк утікає з Королівської гавані, - це алея Темний Хеджес у Північній Ірландії, висаджена ще у XVlll столітті
Потім - це 2010 року, коли The Paint Hall став головним майданчиком павільйонних зйомок першого сезону «Гри престолів», а природні красоти регіону - натурних.
Утім, приблизно в той самий час студія Universal Pictures зняла тут же фентезійну комедію «Хоробрі перцем» (Your Highness, 2011) із Джеймсом Франко та Наталі Портман. Тільки - знову провал: $21,5 млн зборів за бюджету $49,9 млн.
Так чи інакше, суперрейтинговий проект Девіда Беніоффа та Дена Вайсса за книжками Джорджа Р. Р. Мартіна виправив репутацію (або карму) The Paint Hall. А фінансовий потік, який прийшов у регіон разом із «Грою престолів», допоміг Північній Ірландії в подальшому облаштуванні кіно- та телеінфраструктури.
На графіку чітко видно, який потужний і різкий поштовх розвитку інфраструктури дав прихід HBO
2012-го - лише через два роки після старту зйомок «Ігор» - відкрилася Titanic Studios, частиною якої тепер є The Paint Hall.
Загальна площа Titanic Studios - 8 акрів (приблизно 3,24 га), що робить її однією з найбільших студій Європи. Але ж і цього натхненним ірландцям видалося замало.
2013 року в Белфасті на базі колишнього заводу з виробництва газованої The Britvic була створена однойменна студія, яку згодом перейменовали на Loop. Та й це ще не все.
2017 року відкрилася ще одна восьмиакрова студія - Belfast Harbour Studios. Й одразу ж анонсувала, що тут зніматиметься, на хвилиночку, приквел «Супермена» - серіал «Криптон» (Krypton, 2018-2019).
Та самої інфраструктури і фантастичних природних локацій недостатньо. І HBO, й інші великі продакшени прийшли до Північної Ірландії ще й через позитивний фінансовий клімат. Наразі Великобританія, до складу котрої входить регіон, пропонує cash rebate в розмірі 25% від кваліфікованих витрат на виробництво у країні кіно та високобюджетних телесеріалів. А також систему інших податкових пільг (tax relief).
Одним із чинників одержання податкових преференцій є участь у проектах громадян Великобританії. І от як із цим складалося в тієї самої «Гри престолів».
«Це дає справжнім людям справжню роботу», - говорить Ендрю Рейд про зиск від системи cash rebate для регіону. Однак виникає зустрічне питання - а звідки всі ці люди для такої великої кількості проектів узялися в країні, де трохи більше 20 років тому взагалі не було жодної кіностудії? На нього в Ендрю є відповідь: «Від співпраці із закордонними продакшенами ми отримуємо не лише гроші, але й досвід». За його словами, NI Screen витрачає близько $1 млн на рік на навчання стажистів кіно- і телевиробництва, а потім їх наймають на роботу локальні продакшени. Ось, наприклад, динаміка залучення стажистів до зйомок «Гри престолів».
«Дуже важливо вкладати отримані від закордонних продакшенів гроші в розвиток своїх талантів - якщо ви це ігноруєте, то робите тільки половину роботи. Адже одного разу HBO до вас не приїде, а контент виробляти доведеться», - підкреслює Рейд.
Так, завдяки доходам від «Гри престолів» та інших проектів у Північній Ірландії змогли запустити програму розвитку локального виробництва New Talent Focus. Вона стартувала 2007 року, і за цей час її учасники презентували десять фільмів і два серіали: щороку - по дебюту від молодих північноірландських кінематографістів. Проекти, створені завдяки програмі, представлені на численних платформах - від Netflix до BBC, були номінантами і призерами BAFTA, IFTA та інших премій, а також брали участь у фестивалях (Toronto IFF, Galway FF та ін.).
Сьогодні Північна Ірландія - найпотужніший «кінорегіон» Великобританії, якщо не враховувати Лондон, і такого успіху вдалося домогтись лише за останні 10 років - завдяки «Грі престолів». Зйомки серіалу відбувалися на локаціях в усьому світі: в Хорватії, Іспанії, Марокко, Ісландії, на Мальті та в інших країнах. Але саме Північну Ірландію цілком справедливо вважають «домом» серіалу, а дивовижної краси краєвиди - його візитівкою. Тут були зняті близько 75% телесаги. На Titanic Studios проходила більшість павільйонних зйомок. А природні локації на екрані перетворилися на Стіну та її околиці, Ріверран, Залізні острови. Світовий успіх серіалу дав величезний поштовх розвитку туризму, й узбережжя регіону стало суцільною туристичною пам'яткою.
І в цьому - величезна заслуга агентства NI Screen, що невпинно промотує Північну Ірландію по всьому світі й повсякчас шукає нові проекти, котрі можна привести в регіон. Цифри говорять самі за себе. Приміром, за період із 2014 по 2018 рік, агентство, в штаті якого лише 29 осіб, одержало фінансування на $52 млн. Його діяльність за цей період принесла локальній економіці $345 млн.
Отже, як привести до країни гідний проект? Ось що радить Ендрю Рейд:
- Якомога швидше відрекомендуйте партнерам локального продюсера та локейшен-менеджера - люди мають особисто знати тих, із ким їм доведеться працювати.
- Не використовуйте в перемовинах базу локацій. Дивна порада? Аж ніяк. «Ми не їдемо до продакшенів - ми привозимо їх до себе і демонструємо все наживо, на місці. Це набагато ефективніше», - пояснює Рейд.
- Будьте завжди готові надати достатньо висококваліфікований персонал (мінімум два-три продакшени на вибір), аби задовольнити будь-які потреби.
- Працюйте над тим, щоб отримати максимальне сприяння профільних державних департаментів та громадськості.
- Вітайте різноманітність (усе те, що сьогодні вкладається в термін diversity).
- Знайдіть серіал «що повертається» - і він принесе вам не разову, а довготривалу користь.
Якщо говорити про глобальні, а не предметні рекомендації, то вони такі:
- Будьте стабільними - уникайте невизначеності та непотрібних змін.
- Завжди працюйте над тим, аби створювати можливості - пропорційні бажаному доходу.
- Зводьте таланти з можливостями - і можливості ростимуть в рази органічно.
- Будьте кредитоспроможними.
Говорячи про успіхи Північної Ірландії та кейс «Ігри престолів», Ендрю Рейд неодноразово казав: «Нам пощастило». Але очевидно, що справа не лише у везінні, а насамперед у грамотній, системній, багаторічній діяльності, спрямованій на те, аби максимально полегшити роботу в регіоні закордонним продакшенам і притому всіляко розвивати та підтримувати власну індустрію. Рейд говорить: «Головний секрет нашого успіху - ми завжди робимо саме те, що обіцяли». Так, є чому повчитися. І передусім - останньому принципу.