«Рано чи пізно все складеться більш-менш погано». Ця коротка фраза Людмили Алексєєвої точно описує, як зараз ідуть справи у людства та його довкілля. Ну справді, ідеї всього «органічного», «зеленого» й «екологічного» ніколи б не стали такі популярні, якби не було на те вагомих причин.
Індустрію кіно та телебачення тема екології теж не обійшла стороною. І хоч донедавна в студіях не існувало посади «директор зі сталого розвитку», такий досвід уже є. І зараз ми розповімо вам про нього докладніше.
Кіноіндустрія вже у грі
Студії в популярних кіновиробничих центрах на кшталт Ванкувера, Лос-Анджелеса та Лондона вже використовують методи сталого виробництва, але така практика все ще не на слуху. Наприклад, іще 2006 року в Британській Колумбії була створена програма Reel Green, яку зараз впроваджує Creative BC. Це незалежне агентство з розвитку креативних індустрій, що допомагає робити кіно в екологічно відповідальний спосіб.
Окрім того, популярними стають компанії - такі як Keep it Green Recycling та Green Spark Group, - котрі надають послуги продакшенам з переробки й обліку викидів парникових газів. Фільм «Земля майбутнього» (Tomorrowland) студії Walt Disney Pictures, що знятий у Ванкувері, став зразком виробництва з використанням екологічного менеджменту. Стрічка скоротила свій вуглецевий слід на 91%.
У Лос-Анджелесі прикладами студій сталого виробництва є 20th Century Fox, NBC Universal та Sony Pictures.
Sony Pictures найняла незалежного підрядника Earth Angel на знімальний майданчик «Нової Людини-павука - 2» (The Amazing Spider-Man 2) і досягла 52-відсоткового скорочення рівня викидів.
Майже 50 тонн матеріалів декорацій стрічки (пиломатеріали, сталь, скло) пожертвували для повторного використання в майбутніх виробництвах, а предмети гардероба передали громадським притулкам. Фільм отримав сертифікат про нейтральний вуглецевий слід та позиціонується як найекологічніший в історії Sony Pictures. А ще він заощадив студії приблизно $400 тис., перейшовши у статус «еко».
У недавньому перезавантаженні «Секретних матеріалів» вдалося утилізувати понад 80% матеріальних відходів. Це була перша ініціатива з переробки брудної полістирольної піни, котра в іншому разі опинилася б на звалищі. «Це вимагає зусиль, але якщо ви йдете на це, то зможете перетворити сміття на гарну мету», - заявляє продюсер Кріс Картер.
А от директор зі сталого розвитку NBCUniversal Шеннон Барт робить ставку на повторне використання. Ще 2012 року студія обладнала величезний склад, де зберігається понад 150 тис. предметів - від реквізиту до гардероба, декорацій та меблів, які виробники NBCUniversal можуть орендувати безкоштовно. Студія розробила власне світлодіодне освітлення Mac Tech та поступово переходить на трейлери із сонячними батареями.
Директор енергетичної ініціативи Fox Ліза Дей радить проводити енергоаудит та підключати використання біодизеля. Так, Warner Bros. застосовувала його у 20 різних виробництвах протягом останніх шести років. Щоправда, технологія поки ще недосконала й обходиться дорожче за традиційний дизель.
Британська академія кіно і телевізійних мистецтв має свій власний калькулятор вуглецю, схему сертифікації та некомерційну організацію Media Greenhouse, яка просуває методи сталого виробництва в галузі.
Бізнес-кейс
2009 року кіностудія Green Screen Toronto опублікувала один із перших галузевих звітів, де докладно розписувалася економія коштів завдяки використанню певних практик під час створення повнометражних художніх фільмів. Звіт фокусувався на споживанні витратних матеріалів.
Наприклад, зменшення кількості паперових роздруківок - тисяч сторінок сценаріїв, правок та технічних завдань. Скорочення використання офісного паперу на 20% і двосторонній друк дозволяли заощадити близько $17,5 тис. для однієї стрічки.
Під час монтажу декорацій скорочення будівництва на 20% та подальше повторне використання 25% матеріалу може заощадити близько $20,5 тис.
Некомерційна організація PGA Green, яка створена Гільдією продюсерів Америки 2009 року, опублікувала доповідь з аналізом витрат і зисків, що призначена для поширення інформації про стале кіновиробництво.
Економія до 60% стала можлива завдяки таким простим заходам, як використання батарей, котрі перезаряджаються, та кулерів із водою замість пластикових пляшок.
Попри те що про сталий підхід часто говорять як про економію коштів, наразі це радше моральний імператив, ніж фінансовий.
Згідно з моніторингом Earth Angel лише у США кіноіндустрія щороку виробляє понад 500 тис. тонн викидів. А за даними проекту Albert, телевізійний контент за годину ефіру виробляє 13 тонн вуглекислого газу. Авіаперельоти, неефективна логістика та одноразовий характер багатьох зйомок (на відміну від послідовної роботи у студії) - все це сприяє збільшенню вуглецевого сліду кіновиробництва.
Аби протистояти цьому, великі компанії дедалі частіше залучають до роботи менеджерів зі сталого розвитку. Наприклад, двадцять п'ятий фільм франшизи про Джеймса Бонда ніби натякає - «Не час помирати» (No Time To Die). Для роботи над цією стрічкою теж найняли спеціального консультанта з питань сталого розвитку та впровадження екологічних практик.
Наскільки мені відомо, в Україні таких сервісів та фахівців немає. Тож ось вам чудова ідея для стартапу.
Навіть Amazon обіцяє стати вуглецево нейтральним до 2040 року, на 10 років раніше за дату, що зазначена в Паризькій кліматичній угоді. Гендиректор компанії Джефф Безос оголосив про нову ініціативу «Зобов'язання з клімату»: Amazon замовив 100 тис. електромобілів для свого сервісу доставки. Компанія також пообіцяла інвестувати $100 млн у лісовідновлення в партнерстві з благодійною екологічною ініціативою The Nature Conservancy.
Amazon інвестує у вітряну та сонячну енергетику, аби досягти стовідсоткового використання відновлюваної енергії протягом усієї своєї діяльності до 2030 року, і має на меті, щоби 50% доставок були вуглецево нейтральні. Кіноіндустрії Amazon, імовірно, це теж торкнеться (Mike Kane/Bloomberg via Getty Images).
Що скоротити, а що переосмислити?
Почнемо з того, що впровадження екоефективних процесів в індустрії - питання часу. Коли тиск на підрядників та постачальників зросте, вони почнуть вживати видимих заходів бодай зі скорочення викидів вуглецю.
Глава відділу сталого розвитку Albert Аарон Метьюс зазначає, що одноразові пластикові пляшки з водою становлять менше ніж 1% викидів вуглецю проти реквізиту, котрий тягне на всі 5%, та перельотів, які можуть досягати 40% від загального забруднення індустрією. Що ж можуть зробити продакшени, аби домогтися помітних змін?
1. Скорочення використання викопного палива
За словами Метьюса, найлегший спосіб зменшити вуглецевий слід - перейти на поновлювані джерела енергії. 2017 року проект Albert допоміг 25 компаніям перейти на відновлювану енергію за допомогою «Схеми групових закупівель» Creative Energy. У результаті було зекономлено 300 тонн CO2.
Метьюз додає, що продюсери повинні наполягати на тому, щоб перевізники та студії переходили на поновлювані джерела енергії. Ідея хороша, але за наших реалій поки не особливо здійсненна: за даними 2018 року, в Україні частка відновлюваної енергетики становить не більше 8%. Не дуже напасешся, проте рекомендую запам'ятати на перспективу. А перспектива є, адже, за прогнозами агентства Bloomberg New Energy Finance, за 20 років частка вітрової та сонячної електрогенерації у світі зросте в шість разів і перевищить інші джерела отримання енергії.
Окрім того, заощадити енергію можна і на роботі дизельних генераторів. Під час виїзних зйомок групи здатні виручити мобільні сонячні батареї. Для невеликого запису стануть у пригоді навіть спеціальні рюкзаки з компактними батареями - ну бодай телефон або ноутбук зарядити.
Так, наприклад, британський продакшен Mammoth Screen скоротив викиди студійного вуглецю на 85% та викиди на локаціях на 50% під час зйомок останньої частини серіалу ITV «Вікторія», використовуючи стаціонарне харчування замість генераторів. Збільшення енергоспоживання у студії призвело до збільшення рахунків за електроенергію, але проти вартості обслуговування генераторів продакшен навіть трохи заощадив.
Звісно, не завжди можна обійтися без генератора, та цьому є більш «зелені» альтернативи. Green Voltage - компанія, що створена кінематографістами Адамом Бейкером і Девідом Сінфілдом, - розробила акумуляторний генератор Voltstack із живленням від батареї.
Voltstack працює без токсичних викидів, а ще безшумний, що стане у пригоді під час зйомок у центрі міста.
2. Альтернативне освітлення
Багато західних кіновиробників почали використовувати енергоефективніші джерела освітлення - люмінесцентні лампи, світлодіодні плівкові підсвічування на основі вольфраму або металогалогенні газорозрядні лампи середньої довжини дуги (HMI), які розроблені спеціально для кіно і телебачення.
Наприклад, HMI в чотири рази ефективніші за традиційні освітлювальні прилади. Багатокіловатні HMI-лампи використовуються в кіноіндустрії і для проектування слайдів на великі екрани завдяки їхній світловій потужності й ефективності. Хоча є і мінуси: вони мають проблеми з колірною температурою, а ще можуть мерехтіти, містять пари ртуті та мають бути спеціально утилізовані після завершення терміну служби.
Альтернатива їм - світлодіоди. Використання світлодіода меншої потужності на знімальному майданчику дозволяє команді підключатися до місцевих джерел енергії та не використовувати дизельні генератори. До того ж вони обходяться без солей ртуті. Так, близько 60% освітлення в науково-фантастичному серіалі BBC «Доктор Хто» економить споживання енергії за допомогою люмінесцентних ламп, які замінили вольфрамові.
Утім, варто враховувати, що світлодіоди обмежені в загальній світловіддачі. Крім того, великомасштабні локації на кшталт собору або ангара вимагають дуже багато додаткового освітлення, і в цьому разі вольфрам усе ще кращий. Замінити такі потужні лампи поки нема чим, але це тільки поки. Технології не припиняють розвиватися.
3. Реквізит і костюми
Костюми, декорації та реквізит - іще одна царина, де знімальні групи мають можливість скоротити викиди вуглецю.
Художники з костюмів часом можуть здобувати відповідний реквізит на інтернет-аукціонах та навіть на звичайних барахолках. Багато хто так і робить й у нас, однак поки, на жаль, не з екологічних міркувань.
Костюми, що вироблені з нуля, можна зробити екологічнішими, використовуючи придатні матеріали. А деякий одяг - після зйомок пожертвувати у благодійні організації. У Києві, наприклад, є 12 відділень Червоного Хреста, де з радістю приймуть на благодійність будь-який одяг, взуття або домашнє начиння - все, крім взуття на підборах.
Щодо реквізиту продакшенам радять звертати увагу на матеріали: скільки деревини використовується, звідки вона взялася, чи можна її повторно застосувати або утилізувати. Демонтувати та повторно використовувати декорації вигідніше, ніж відправити на смітник і будувати нові.
4. Звук
Шеф-кухар та ведучий Рікі Андальсіо працює з командою BBC Wales Factual & Music, яка випускає близько 15 короткометражок на рік для One Show. Рікі мешкає за 300 миль від студії, і вічною проблемою для нього було озвучення. Але знімальна група знайшла екологічне вирішення - мікрофон iRig. Рікі спорудив імпровізовану студію на горищі свого будинку, оббивши приміщення звукоізоляційним матеріалом. Він підключив мікрофон до iPad і після декількох випробувань домігся необхідної якості звуку та правильного балансу. Провівши кілька сесій, команда зрозуміла, що якість запису з мікрофоном iRig була досить хороша, та продовжила цю практику домашніх озвучень. Окрім того, у One Show написали «Керівництво для чайників» із домашнього запису, і багато ведучих застосовують його досі. Щойно застосунок завантажується на iPad, користувачеві-початківцю потрібно кілька хвилин, аби розібратися з налаштуванням. І жодних скарг на звук.
З погляду свого вуглецевого сліду команда BBC Wales скоротила подорож Рікі на сотні миль та на 0,6 тонни викидів вуглецю на рік, а ще заощадила грошей на бронюванні студії. Плюс - менше стресу за домашніх умов, та це не точно.
5. «Зелений райдер»
Не лише продакшени можуть впливати на вуглецевий слід стрічки. Така можливість є і в акторів. Свої правила вони встановлюють за допомогою райдера, в якому замість приватного літака вимагають від студії працювати на відновлюваній енергії, а замість дизайнерського гардероба замовляють ecofriendly-костюми для зйомок.
Warner Bros. стала першою студією, що працює з акторами за «зеленим райдером». Зазвичай у ньому вказується, що вода має бути в кулері, а не в одноразових пластикових пляшках; для декорацій - лише орендовані меблі; гримери повинні використовувати органічні засоби, жодних хімікатів та нетканих вологих серветок; костюми мають шитися з перероблених матеріалів; бодай один день на тиждень кейтеринг готує страви без м'яса, використовуючи локальні продукти та багаторазові або повністю біорозкладні посуд і прибори тощо. Завантажити зразок такого райдера можна тут.
Які ініціативи є у нас?
Цього року українська компанія FILM.UA Group стала членом Глобального договору ООН в Україні - офіційного представника мережі UN Global Compact, найбільшої ініціативи ООН для бізнесу у сфері сталого розвитку.
Наразі у Глобальному договорі беруть участь понад 9500 компаній та організацій з понад 160 країн світу. Приєднавшись до глобальної мережі, компанія зобов'язується сприяти цілям сталого розвитку. Принципи договору ООН полягають не тільки в підвищенні відповідальності за стан навколишнього середовища та розповсюдження екологічно безпечних технологій, а й у дотриманні прав людини, виконанні норм трудових відносин і підтримці рухів проти дискримінації у сфері праці та зайнятості.
Та якщо говорити про конкретний проект, пов'язаний з екологічними ініціативами, варто згадати анімаційний фільм «Мавка. Лісова пісня» студії Animagrad. Історія «Мавки» серед іншого розкриває проблему взаємин людини та природи. Ще на ранніх етапах створення стрічки команда вирішила підтримувати давні українські традиції й висадити молоді верби на березі озера на Троєщині.
«Екології в нашому проекті приділено не менше уваги, ніж етнографії, адже в сучасному світі людина рідко замислюється про те, як її дії шкодять навколишньому середовищу. Ну а те, що ми посадили три дерева, - це наш маленький внесок в озеленення Троєщини, міста й України, і це лише початок! Загалом, екологія - це справді number one, і те, як дбайливо ставилися до природи наші предки, має стати для всіх нас уроком», - говорила тоді Анна Єлісєєва, одна із продюсерів анімації.
У межах проекту «Мавка» відбулася ще одна соціальна активність, котру підтримали Катя Осадча, Маша Єфросиніна та Катерина Кухар. Творці фільму спільно з ювелірним домом OBERIG jewelry та Всесвітнім фондом дикої природи (WWF) презентували кулон «Мавчин Оберіг» - один з елементів всесвіту «Мавки».
«Мавчин Оберіг» - це прадавня руна, що символізує гармонію чотирьох стихій. У мультфільмі головна героїня Мавка прикрашена такою руною, що уособлює її як Берегиню Лісу. 100 грн від покупки кожного кулона скеровуються на рахунок Всесвітнього фонду природи WWF в Україні для захисту рідкісної й шляхетної родини Рисі та її домівки - українських лісів.
2018 року на Книжковому Арсеналі була презентована серія книжок із всесвіту Мавки: перевидання класичної драми-феєрії Лесі Українки «Лiсова пiсня» в кінообкладинці, хрестоматійний виклад поеми для дітей з ілюстраціями з анімаційного проекту та скетчбук із героями фільму. Нове викладення легендарної історії зробила українська письменниця Тетяна Щегельська.
Серія, знову-таки, була розроблена у партнерстві зі WWF в Україні. Фонд сприяв тому, аби для видання книг використовувався FSC-сертифікований папір, виготовлений із застосуванням безпечних технологій для навколишнього середовища і сертифікований за екологічними стандартами. Продаж книжок - теж частина екоакції «Дім для Рисі». З кожного проданого примірника серії будуть відраховані 5 грн, які підуть на дослідження популяції євразійської рисі в Поліссі. Після завершення дослідження спільно з лісництвами та національними парками розпочнуться роботи з охорони місць проживання рисі. Сама Рись, як і її дитинча, є героями мультфільму і зіграють у ньому важливу роль.
Загалом, чудова ініціатива, проте, на жаль, не показова для індустрії загалом. Є величезний пласт роботи зі впровадження принципів сталого розвитку у наш кінобізнес. І хто почне швидше, той далі просунеться. А рухатись у цьому напрямку потрібно і важливо, адже світ не стоїть на місці. З чого розпочати? Можна вивчити досвід західних колег, можна спробувати звернутися до місцевих організацій.
От, до прикладу, організація No Waste Ukraine часом підтримує пов'язані з кіноіндустрією заходи на кшталт міжнародного конвенту сучасної попкультури Comic Con Ukraine 2019, який нещодавно відбувся на артзаводі «Платформа». Кожний відвідувач фестивалю тоді мав можливість навчитися сортувати сміття, прослухати тематичну лекцію та придбати екотовари багаторазового використання.
Тож не дякуйте за ідею, а починайте проводити енергоаудит, скорочуйте кількість сміття та вуглецевих викидів, і ваша праця не залишиться непоміченою. Інакше рано чи пізно все складеться більш-менш погано, а нам це зовсім ні до чого.