18 жовтня в Каннах закінчилась найбільша подія телевізійної індустрії Європи - ринок телеконтенту MIPCOM 2019. Традиційно в межах MIPCOM були презентовані найновіші формати головних виробників світу, проекти з різних країн, які здобули популярність у локального глядача, а також нові розробки компаній, що претендують на звання головних трендсеттерів індустрії на найближчі кілька років.
Теми фемінізму, булінгу та інституалізованого насильства, котрі стоять на порядку денному, істотно вплинули на тенденції у виробництві контенту. Нарівні з цим експерти відзначають зростаючий інтерес до unscripted-форматів - зокрема перезапуску популярних проектів 90-х. За словами глави аналітичної компанії The WIT Вірджинії Муслер, яка виступала на MIPCOM, станом на 2019 рік ринок scripted-драми перебуває в стагнації, але стримінг-сервіси виявляють дедалі більшу зацікавленість до реаліті-шоу. Попит у глядачів має контент корейського виробництва, перезапущені музичні проекти, що були популярні на лінійному телебаченні близько 20 років тому, а також традиційні dating-формати.
Цьогоріч на ринку scripted-форматів не було абсолютних фаворитів, на кшталт торішніх «Вбиваючи Єву» (Killing Eve) та «Роки» (Years and Years), хоча «Ейфорія» (Euphoria) телеканалу НВО стала безумовним проривом-2019 для аудиторії. Покупці зосередилися на неангломовних локальних проектах, котрі зуміли залучити широку аудиторію на домашніх територіях. Зокрема, це іспанська драма «Паперовий будинок» (Money Heist), чилійська драма «Зграя» (La jauría) та японська «Довга відпустка Нагі» (Nagi's Long Vacation). Останніми роками в центрі уваги закономірно були праймові драми, наразі ж покупці, особливо телеканали, зацікавлені в нішевому продукті, який міг би заповнити не лише праймовий слот. А от угоди з Netfliх поступово втрачають цінність.
Однією з цікавих змін у сфері дистрибуції контенту стала зростаюча популярність сервісів AVoD (Advertising Video on Demand), що поступово змінюють звичних нам SVoD-гравців. Так, дедалі більшу кількість передплатників набирає Pluto TV, котре входить до складу Viacom, а Rakuten TV оголосив про запуск у 42 країнах. Також про своє розширення на зарубіжні території заявили Tubi, ProSiebenSat.1 та Joyn каналу Discovery.
Пропонуємо докладніше зупинитися на найбільш визначних угодах MIPCOM 2019, що переважно стосуються територій СНД і країн Східної Європи.
Цього року контент на MIPCOM активно скуповували нові стримінгові сервіси. Наприклад, компанія Topic придбала у французької StudioCanal права на телевізійну драму «Вернон Субутекс» (Vernon Subutex) - екранізацію роману сценариста, письменниці та режисера Вірджині Депант (Virginie Despentes), що був номінований на Букерівську премію 2018-го. Головний герой - п'ятдесятирічний власник однієї з найвідоміших музичних крамниць у Парижі 80-х - стає банкрутом. Він імітує успішне життя, аби побачити старих друзів, та зрештою опиняється на вулиці. Компанія Topic також придбала датську комедію «За і проти» (Friheden) про проблеми одруженої пари. Відзначимо, що сервіс Topic, підконтрольний компанії First Look Media, запускається 21 листопада і буде доступний у США та Канаді.
CBS Studios International продала права на «Стартрек: Дискавері» (Star Trek: Discovery) британській мережі E4, що належить Channel 4. Дія серіалу розгортається 2256-го, за десять років до подій, описаних у «Зоряному шляху». В центрі сюжету опиняється екіпаж дослідницького корабля під назвою «Шень Чжоу», який відправили на кордон простору федерації для розслідування причин пошкодження однієї з міжзоряних антен. Вивчивши виведену з ладу антену, командування корабля доходить висновку, що вона була пошкоджена в неприродний спосіб, неначе цим хтось навмисно хотів привернути увагу федерації. Незабаром датчики зорельота засікають невідомий об'єкт, котрий перебуває в полі астероїдів, а його сканування неможливе через перешкоди. При детальнішому обстеженні об'єкт виявляється космічним судном, що належить клінгонам - гордій і войовничій расі, представники якої вирішили об'єднати розрізнені доми для відродження колишньої величі Імперії. Тієї миті екіпаж «Шень Чжоу» ще не здогадується, що вони опинились на порозі нової війни.
CBS Studios International також продала серіал «Усе схоплено» (Man With A Plan) з Меттом ЛеБланом (Matthew LeBlanc) на Е4. За сюжетом, голова великого сімейства виявляє, що бути батьком набагато складніше, ніж він думав, після того як його дружина виходить на роботу, а він стає «домогосподарем». Дія серіалу відбувається в передмісті Пітсбурга.
Індійська стримінгова платформа Hotstar Specials, що належить корпорації Disney, придбала права на римейк серіалу «Доктор Фостер» (Doctor Foster) компанії BBC Studios. Головна героїня Джемма Фостер, лікар Пармінстерського медичного центру, шанована пацієнтами та колегами за професіоналізм, довгі роки щасливо живе зі своїм чоловіком Саймоном, виховуючи сина Тома. Одного разу вона помічає на шарфі чоловіка довгу світлу волосину, і це стає приводом підозрювати кохану людину в невірності. Втаємничивши у свої здогади подругу та колегу Рос, доктор Фостер починає збирати компромат на Саймона. Згодом, дізнаючись дедалі більші таємниці та несподівані подробиці з життя свого чоловіка, Джемма починає втрачати вигляд спокійної, розважливої жінки.
Компанія Wild Bunch закрила низку угод із продажу серіалу Nudes виробництва норвезького телеканалу NRK. Права придбали телеканал AMC для території Іспанії та Португалії, австралійський SBS, британський BBC Three - для нього проект став першим неангломовним придбанням, а також російський «Яндекс». Серіал розповідає про долю трьох підлітків, які перебувають у психологічній кризі через те, що в мережу з тих чи інших причин потрапляють їхні фото в оголеному вигляді.
Оператор SPI/FilmBox, який працює в регіоні Східної та Центральної Європи, придбав усі чотири сезони серіалу «Наркос» (Narcos) від Netflix. Шоу буде показане на каналах FilmBox у країнах Бенілюксу, Туреччини, на Близькому Сході, а також на Kino TV у Польщі в листопаді цього року. Сюжет перших двох сезонів розповідає про ключові події з життя Пабло Ескобара, котрий почав із крадіжок і шахрайства ще в дитинстві. Згодом він перейшов на рекет, збройні нальоти та викрадення людей. Коли довкола Пабло сформувалося потужне угрупування, він вирішив розширюватися в бік найперспективнішого і бездонного ринку - постачання колумбійського кокаїну до Сполучених Штатів.
ITV Studios Global Entertainment (ITVSGE) продала свій новий серіал «Хрестики-нулики» (Noughts and Crosses) компанії M-Net на територію Африки, британському BBC First, новозеландському TVNZ і російській онлайн-платформі more.tv, що належить Національній Медіа Групі. Це екранізація серії романів Мелорі Блекман, які є антиутопічною альтернативною історією, де «чорні» правлять «білими» селянами.
Словацький мовник Markiza, своєю чергою, придбав права у MADD Entertainment на турецьку драму «Дочка» (Kizim). За сюжетом, батьки Ойкю розлучилися і тепер вона живе з батьком. Батько її дуже любить, але раптом Ойкю перестає його впізнавати, у неї трапляються провали в пам'яті. З'ясовується, що в Ойкю у дитячому віці розвинулась хвороба Альцгеймера. Ойкю бачить страждання батька і вирішує познайомити його із Зейнеп - дівчиною, котра в усьому їй допомагає. В Україні серіал був показаний восени 2018 року на телеканалі «1+1».
Китайська мобільна платформа Migu Video уклала спеціальну угоду з BBC Studios, за якою компанії виступлять копродюсерами нового десятисерійного проекту «Неможливі тварини» (Animal Impossible). «Неможливі тварини» стануть другим проектом BBCS. Нагадаємо, що в липні цього року BBC Studios - виробниче відділення британського медіагіганта ВВС - уклала угоду з китайською мобільною контент-платформою Migu, за умовами котрої ВВС створюватиме для китайського сервісу документальний серіал під назвою «Одна чашка, тисяча історій» (One Cup, A Thousand Stories). За всю історію ВВС це перша угода з китайськими партнерами, де останні є 100%-ми інвесторами. ВВС також займається міжнародною дистрибуцією проекту. Раніше компанія виступала копродюсером проекту «Династії» (Dynasties) з ведучим Девідом Аттенборо, що розповідає про зникаючі види тварин, і документального серіалу про життя в океані «Планета Земля - 2» (Blue Planet II) для китайських мовних компаній.
Компанія PBS International продала права на шоу «Закони Серенгеті» (The Serengeti Rules) на територію Великобританії, німецькому ZDF, французькому Arte, а також угорському телеканалу MTVA. Документальний серіал знятий за мотивами однойменної книги Шона Керрола. У 1960-ті кілька молодих екологів почали дослідження в різних кінцях світу: у джунглях Амазонки та глибинах Північного Льодовитого океану, в серці Африки і на тихоокеанському узбережжі. Вони висунули революційну теорію - без хижаків не може бути різноманітності. MTVA загалом придбав близько 200 годин дитячого контенту у компанії Studio 100 Media, що базується в Бельгії, зокрема серіали «Хейді» (Heidi), «Шепіт» (Wissper), а також «Космо» (Kosmoo).
Ізраїльська Armoza Formats продала російському «Первому каналу» права на адаптацію шоу «Танцювальна революція» (Dance Revolution). Це проект, в якому учасники готують танцювальні номери в різних жанрах і представляють їх журі та публіці з можливістю інтерактивного голосування.
Російські виробники своєю чергою уклали низку угод із продажу анімації. Так, студія «100 Кіловат» підписала угоду з дистрибуційною компанією Beijing Time Flying Fish Culture Media про продаж ексклюзивних VOD-прав на показ першого сезону анімаційного серіалу «Будиночки» (52 серії) в Китаї. Проект занурює глядачів у всесвіт архітектурних пам'яток. Будиночок на колесах Гриша подорожує, щоби познайомитися зі знаменитими будівлями в різних кінцях світу і розповісти про них своїм друзям.
Міжнародна компанія FUN Union оголосила про угоду з австрійським мовником ORF із продажу прав на трансляцію першого сезону російського анімаційного серіалу «Пінкод». Угода була укладена за сприяння німецької Studio 100 Media GmbH. Правовласник серіалу - група компаній «Рікі». «Пінкод» - науково-пізнавальний спін-офф серіалу «Смішарики», в якому діти знайомляться зі світом інновацій і технологій. Основне завдання серіалу - залучення юних глядачів до світу науки, розвиток їхніх творчих і винахідницьких здібностей. Разом із героями серіалу дитина робить безліч відкриттів та дізнається цікаві теорії.
Крім того, компанія «Рікі» спільно з компанією APC Kids оголосили про перші міжнародні продажі анімаційного серіалу «Діносіті» на території Італії та Фінляндії. De Agostini Kids стала ексклюзивним дистрибутором проекту на території Італії, а YLE Finland отримала права на телепокази у Фінляндії. Перший сезон проекту складатиметься з 52 епізодів по п'ять хвилин кожен. APC Kids займається дистрибуцією серіалу в усіх країнах, за винятком Росії та Китаю. Комедійний серіал для дошкільнят «Діносіті» (раніше «Динозавр Рікі») розповідає про повсякденне життя міста динозаврів. У центрі сюжету - сім'я Заврів: мама і тато Заври, десятирічна Тіра та п'ятирічний Рікі, завдяки якому їхнє життя перетворюється на одну велику пригоду.
Раніше в межах ринку дитячого контенту MIPJunior, що проходив у Каннах 12 і 13 жовтня, «Рікі» продала ще один зі своїх мультфільмів: французька France Télévisions придбала права на показ анімаційного серіалу «Тіма і Тома». Головні герої серіалу - вірні друзі бегемотик Тіма та слоненятко Тома. Вони мешкають у селищі «Пряники» та разом зі своїми сусідами потрапляють у веселі пригоди. Цей затишний світ - відображення гри за дверима дитячої кімнати, де правлять діти, оживляючи своєю фантазією улюблені іграшки.
Російська студія «Аероплан» продала права на третій сезон мультсеріалу «Фіксики» американській компанії Condista's Kids Central, а також розширила контракт із VME Kids у США. Мультсеріал розповідає про пригоди маленьких чоловічків - Фіксиків, котрі живуть усередині різних приладів і техніки. Мультсеріал у легкій, цікавій формі пояснює дітям, що і як влаштоване в навколишньому світі.
Для довідки: MIPCOM 2019 проходив у Каннах з 14 по 18 жовтня, всього в ринку взяли участь 4700 компаній.