Наприкінці минулого тижня Держкіно оприлюднило проект документу, що має на меті удосконалити процедуру майбутніх конкурсів агентства. Власне, регуляторний акт так і називається: «Про затвердження порядку прийняття рішення Радою з державної підтримки кінематографії та порядку проведення творчого конкурсу», й ознайомитись із ним може кожен охочий. Наразі документ перебуває на стадії громадських обговорень, проте у багатьох представників індустрії він уже зараз спричинив занепокоєння: за складними юридичними формулюваннями можуть ховатися неприємні зміни, котрих недосвідчені читачі можуть просто не помітити. Тому ми вирішили докладно вивчити документ та обговорити його з представниками Держкіно, аби ті пояснили, що саме має на меті цей проект, чому його підготовкою опікуються саме зараз та як він змінить конкурсні процедури.
У результаті маємо традиційні картки, котрі, сподіваємося, дадуть відповіді на всі ваші запитання.
Що сталося?
За виром воєнних подій це вже забулось, але ще у листопаді 2021 року уряд схвалив рішення про відокремлення Державного агентства з питань кіно від Міністерства культури та інформаційної політики (МКІП). Тоді у Кабміні це пояснили необхідністю зміцнення напряму кіновиробництва. Остаточно питання було ухвалене 12 березня 2022 року, коли уряд затвердив відповідну постанову, в результаті чого Держкіно виділили в окремий центральний орган виконавчої влади з можливістю формувати політику. Тобто раніше орган керувався постановами та наказами Мінкульту, а тепер дістав можливість видавати власні документи. По суті, з проектом, про який ми сьогодні говоримо, так і вийшло: раніше (і зараз також, але це вже тимчасово) конкурсна процедура здійснювалася згідно з наказом Мінкульту №1143 від 27.12.2018, а новий документ прийде йому на заміну.
Чому саме зараз?
Про необхідність змін у конкурсних процедурах у Держкіно почали думати ще на початку 2022 року і навіть підготували проект відповідного наказу. Але позаяк тоді юридично відокремлення від МКІПу вже відбулось, а документ був створений від міністерства, Мін’юст його не прийняв, нагадавши агентству, що віднині такі накази воно може подавати від власного імені. Тепер ситуацію виправили: новий документ містить ті самі зміни, котрі передбачав відхилений Мін’юстом проект, а вони, своєю чергою, ще на початку цього року пройшли всі необхідні етапи, включно з громадськими обговореннями.
Тобто індустрія про заплановані зміни вже мала б знати?
Так. Але як це часто буває, дехто з представників індустрії міг не встигнути приєднатися до обговорень минулого разу, тому зараз має ще одну нагоду зробити власний внесок в удосконалення конкурсів Держкіно. Всі реквізити та контакти, за якими це можна зробити, вказані на сайті агентства.
Про які саме зміни йдеться та чи сильно вони вплинуть на майбутні конкурси?
Почати треба з того, що про революцію у процесі наразі не йдеться: у Держкіно називають проект спробою вдосконалити та дещо спростити бюрократичну складову конкурсів. Наприклад, згідно з проектом нового наказу картки з оцінюванням кожного проекту тепер готуватимуть лише експерти, а от члени Ради з держпідтримки кінематографії від цього обов’язку звільняються (відповідний додаток №11 із попереднього наказу виключається). Це, за словами представників агентства, звільнить членів Ради від необхідності робити подвійну роботу: проекти вони однаково оцінюватимуть (як персонально, так і колегіально), але паперів заповнюватимуть менше. Крім того, новий документ має вберегти експертів від помилок у оцінюванні, які раніше зустрічалися дуже часто: тепер оцінки виставлятимуться не просто у балах, а лише у цілих числах. Це може здатися не надто суттєвим, проте у Держкіно кажуть, що до цього експерти керувалися нечітким формулюванням минулого наказу, використовуючи в оцінках знаки після коми (наприклад, 4,3 або 3,1), хоча підстав для цього не мали, адже критеріїв, які б дозволяли «дробити» бали, не було.
Значніша зміна відбулась у процедурі затвердження кінопроектів, що успішно пройшли перший етап конкурсу та допущені до пітчингу: раніше їхній перелік затверджувало безпосередньо Держкіно, а тепер достатньо відповідного рішення Ради. В агентстві пояснили, що таке рішення – продовження загальної політики, згідно з якою Держкіно виконує суто апаратні функції при Раді, не втручаючись у її рішення.
Загалом усі зміни, що пропонуються в документі, спрямовані на вдосконалення процедури. В агентстві зазначають, що замислилися про них, коли з’ясували, що деякі зі старих норм або взагалі не працюють на практиці, або працюють не так, як потрібно.
Чи зміниться щось для учасників конкурсів?
Ні, тут усе лишилося без змін: і умови подання проектів, і вимоги до них, і підстави, за якими у фінансуванні можуть відмовити. Ба більше, у певних моментах кінематографістам навіть пішли назустріч: наприклад, раніше продовжувати строки виробництва проектів, що вже отримали держфінансування, можна було на рік, а тепер – на півтора.
Коли запрацює новий документ та чи розповсюджуватиметься він на другий етап Вісімнадцятого конкурсу?
Про конкретні строки зараз говорити важко, але певні межі все ж можна окреслити. Проект опублікували 22 липня, тому до 22 серпня 2022 року всі зацікавлені фізичні та юридичні особи можуть озвучувати щодо нього власні зауваження та пропозиції. В Держкіно обережно припускають, що цей процес може зайняти кілька місяців – особливо якщо зауважень та пропозицій буде багато.
Чи зможуть застосувати новий порядок до другого етапу Вісімнадцятого конкурсу – питання ще складніше, і воно безпосередньо пов’язане з повномасштабною війною. Річ у тому, що ми знову, як і у перший рік пандемії, живемо в умовах секвестру держбюджету, і, коли у держави з’явиться можливість поновити фінансування кіновиробництва, невідомо. Тож найвірогідніший варіант розвитку подій швидких результатів не передбачає: до кінця 2022-го документ остаточно ухвалять, а 2023-го він запрацює вже на практиці. Сподіватимемося, що питання конкурсів Держкіно тоді знов буде актуальним.
Висновок такий: не кожен документ (або проект документу) містить зраду чи перемогу. Іноді вони потрібні для того, аби полегшити роботу апарату. Коли ж у вас лишилися питання щодо цього або є теми, в яких ви хочете добряче розібратися – пишіть нам. Наші картки подолають будь-яку бюрократію.