Днями у США відбулася 79-та церемонія премії «Золотий глобус». Тріумфатором, як ви вже знаєте, стала драма Джейн Кемпіон «У руках пса», що перемогла в номінаціях «Найкращий драматичний фільм», «Найкращий режисер» і «Найкращий актор другого плану» (Коді Сміт-Макфі). Крім того, у трьох категоріях (із чотирьох, де був представлений) - «Найкращий мюзикл або комедія», «Найкраща акторка» та «Найкраща акторка другого плану» - переміг римейк «Вестсайдської історії» від Стівена Спілберга.
Утім, сьогодні не про це. «Золотий глобус» щороку відкривав нагородний сезон для кінематографістів, який завершується «Оскаром», і, по суті, завжди був репетицією головної кінопремії світу. Але цьогоріч усе пішло не так. Причина не лише в коронавірусі, що так чи інакше торкнувся всіх масових заходів: «Золотому глобусу» довелося кардинально змінити формат через скандал, котрий прогримів на початку попереднього року. Тоді членів журі нагороди звинуватили у хабарництві, необ'єктивності й расових забобонах. Негативний шлейф історії не остигав протягом усього року. Це призвело до того, що 2022-го колись одна з головних церемоній, яка славилася своїми пишними вечірками, минула дуже тихо, без номінантів, червоної доріжки та папараці. Хоча обраних фотографів - зокрема, репортерів найбільшої цифрової медіаплатформи Getty Images, котру в нашій країні представляє компанія Global Images Ukraine, - все ж допустили на скромну церемонію «для своїх» у бальному залі готелю Beverly Hilton (Лос-Анджелес). І саме завдяки їм ми можемо побачити, яка ж вона була, адже цього разу обійшлося навіть без телевізійної трансляції, що минулими роками збирала майже 18 млн глядачів.
Переможців просто оголосили у соціальних мережах і на сайті премії / Photo by CHRIS DELMAS/AFP via Getty Images
З чого починався «Золотий глобус»
1943 року журналісти, які пишуть про кіно, зазнавали труднощів із комунікацією і пошуком інформації через війну, що охопила весь світ. Тому іноземні кореспонденти, котрі працювали в Лос-Анджелесі, вирішили об'єднатися, аби ділитися контактами та поширювати новини про голлівудський кінематограф на міжнародні ринки. Пізніше ця група журналістів створила Голлівудську асоціацію іноземної преси (Hollywood Foreign Press Association, HFPA), члени якої обирають переможців «Золотого глобуса» й донині. Їхній девіз звучав так: «Єдність без дискримінації за ознакою релігії чи раси». Але у долі свої закони: 80 років по тому однією з причин скандалу навколо премії стала саме расова дискримінація.
Перша проведена організацією церемонія нагородження була неофіційна: вона відбулася 1944 року на кіностудії 20th Century Fox. А вже 1945-го Асоціація провела першу презентацію «Золотого глобуса» у готелі «Беверлі-Хіллз», після чого премія стала щорічною.
Легендарний Тоні Кертіс на 15-му «Золотому глобусі» 1957-го / Archive Photos/Getty Images
1958 року канал NBC почав показувати церемонію нагородження «Золотого глобуса» для мешканців Лос-Анджелеса, а з 1964-го телетрансляція відбувалася на національному рівні, адже журналісти краще за інших знали дію принципу «Чого не показали по телевізору - того не було».
Сьогодні «Золотий глобус» присуджується за досягнення у 25 категоріях: 14 - у кіно та 11 - на телебаченні. Лауреати визначаються голосуванням 87 членів HFPA. За мірками Голлівуду група невелика, але її вплив величезний. Для порівняння: у голосуванні за переможців «Оскара» беруть участь майже 9 тис. активних членів Кіноакадемії, а під час присудження «Еммі» право голосу мають 20 тис. членів Академії телевізійних мистецтв і наук.
До HFPA входять журналісти, що пишуть для видань багатьох країн світу: Бразилії, Мексики, Канади, Великобританії, Ізраїлю, Австралії, Німеччини, Італії, Іспанії, Франції, ОАЕ та навіть Болівії, Киргизстану й Уругваю (до речі, Україну, Литву і Білорусь в Асоціації представляє одна людина - журналістка Лєна Бассе).
Вітаючи тренд на diversity, на нинішньому «Золотому глобусі» нагороду за найкращу чоловічу роль другого плану вручили 77-річному О Йон Су з «Гри в кальмара» - він став першим корейським актором, який одержав цю нагороду / Photo by Emma McIntyre/Getty Images for Hollywood Foreign Press Association
Шлейф скандалів
Скандали супроводжують «Золотий глобус» протягом усієї майже вісімдесятирічної історії. Ба більше, лише на п'ятий рік існування премії чвари всередині організації призвели до її розколу на Голлівудську асоціацію іноземних кореспондентів і Голлівудську асоціацію іноземної преси, які впродовж іще п'яти років роздавали свої нагороди паралельно, але 1955-го урочисто возз'єднались. А вже 1968 року Федеральна комісія зі зв'язку заявила, що переможців церемонії обрано необ'єктивно через лобі. Тоді канал NBC вперше оголосив церемонії бойкот, який тривав до 1974-го.
На жаль, схожих прикладів в історії премії чимало. Наприклад, 1982 року співачка Піа Задора одержала «Глобус» як найкраща нова акторка, але доброї критики ані її робота у драмі «Метелик», ані стрічка загалом не удостоїлися. Це і стало причиною подиву: як акторка посереднього фільму могла одержати таку почесну нагороду? Виявилося, що за кілька тижнів до голосування чоловік Задори Мешулам Рікліс, що проспонсорував створення «Метелика», нібито для перегляду фільму звозив групу членів HFPA до свого розкішного готелю в Лас-Вегасі, а іншу групу приймав у власному особняку в Беверлі-Хіллз. Після скандалу голосування віддали під контроль аудиторів Ernst & Young (тоді ще A. C. Young), а номінацію, що спричинила стільки проблем, скасували.
Піа з чоловіком-продюсером у тому самому особняку, де напередодні голосування розважали журналістів / Photo by Paul Harris/Getty Images
Попри періодично спливаючі звинувачення в необ'єктивності рішень щодо «Золотого глобуса», члени HFPA однаково мають вплив у колі кінематографістів, їздять на пресджанкети в екзотичні місця, живуть у п'ятизіркових готелях і беруть участь у прийняттях і обідах із зірками.
Усе змінилося на початку минулого року. 21 лютого 2021-го Los Angeles Times опублікувала велике розслідування, для якого майже пів сотні людей - від керівників компаній в індустрії розваг до нинішніх членів HFPA - переважно на умовах анонімності розповіли про всі гріхи Асоціації. Виявилося, що серед тих, хто обирає переможців «Золотого глобуса», немає етнічної різноманітності. Натомість є фінансові проблеми. А також велика ймовірність, що деякі номінанти здобули нагороди за допомогою хабарів.
Якщо докладніше, то під час розслідування з'ясувалося, що некомерційна організація HFPA регулярно виписує своїм членам великі гонорари (лише 2020-го вони отримали за роботу в різних комітетах майже $2 млн), хоча члени теле- й кіноакадемій, які присуджують інші важливі премії, ніколи не бачили таких виплат. Іще один факт: усі (!) члени організації принаймні протягом двох останніх десятиліть були білі.
Інший звіт показав, що 2019 року понад 30 членів HFPA прилетіли до Франції, аби відвідати знімальний майданчик нового серіалу «Емілі в Парижі». Paramount Network влаштувала групі дводенне перебування в п'ятизірковому готелі, вартість номерів у якому стартує від $1400 за ніч. Через два роки серіал одержав дві номінації на «Золотий глобус», що викликало здивування багатьох з огляду на відсутність успіху «Емілі в Парижі» у критиків.
Stefanie Keenan/Getty Images for Netflix
На рішення відреагувала навіть одна зі сценаристок серіалу Дебора Копакен: вона написала статтю для The Guardian, в якій висловила подив, що її серіал про білу американку, котра мешкає в успішному районі Парижа, здобув номінацію, а серіал від HBO «Я можу знищити тебе», присвячений наслідкам зґвалтування, непростим расовим і класовим питанням, був цілком проігнорований членами HFPA.
Криза всього
Усе це спричинило лавину критики у бік організації та її членів. У березні 2021 року, після скандального розслідування, HFPA найняла нового радника з різноманітності й пообіцяла, що не менше ніж 13% учасників організації будуть темношкірі. Проте у квітні видання Deadline спіймало члена HFPA та її восьмиразового президента Філіпа Берка на тому, що той критикував рух Black Lives Matter в одному зі своїх електронних листів. Берка миттєво звільнили, але це не допомогло: з HFPA розірвали співпрацю фірми з кризових комунікацій і консультанти з етнічної різноманітності.
Цього разу найкращою акторкою другого плану стала американська актриса латиноамериканського походження Аріана ДеБос (за роль Аніти у «Вестсайдській історії»), а оголосила переможницю у номінації темношкіра продюсерка та кастинг-директорка Тайджі Чаріті / Photo by Emma McIntyre/Getty Images for Hollywood Foreign Press Association
У травні організація оприлюднила план реформ, пообіцявши диверсифікувати свій склад і запропонувавши обмежити категорії подарунків, які можуть приймати члени Асоціації. Але Netflix, Amazon Studios і WarnerMedia оголосили, що бойкотуватимуть HFPA доти, доки не відбудуться значніші зміни. 7 травня один із СЕО Netflix Тед Сарандос написав листа главам HFPA: платформа не співпрацюватиме з організацією, доки та не зміниться кардинально.
З критикою на адресу журі «Золотого глобуса» також виступили голлівудські актори Скарлетт Йоханссон і Марк Руффало. Перша порушила ще одну проблему, яку всередині HFPA не можуть розв'язати протягом тривалого часу, - сексизм. Руффало ж назвав план реформ, заявлений Асоціацією, таким, що розчаровує. Вже 10 травня Том Круз на знак солідарності з колегами повернув HFPA три статуетки «Золотий глобус», одержані за фільми «Джеррі Маґвайр», «Народжений четвертого липня» та «Магнолія».
Цього самого дня NBC оприлюднила заяву, що не транслюватиме «Золотого глобуса» 2022 року. «Ми, як і раніше, вважаємо, що HFPA прагне значних реформ, - йдеться в ньому. - Проте зміни такого масштабу потребують часу та роботи, і ми твердо впевнені, що HFPA потрібен час, аби зробити це правильно. Вважаючи, що організація виконає свій план, ми сподіваємося, що зможемо транслювати шоу в січні 2023-го». Останні слова заяви у найкращих традиціях голлівудських блокбастерів роблять фінал історії відкритим... і надають право NBC відновити трансляцію. І це теж неспроста, адже трансляція «Золотого глобуса» є однією з неспортивних програм NBC з найвищим рейтингом.
Що далі?
Частина експертів пророкує «Золотому глобусу» швидку смерть, інші ж упевнені в протилежному: недарма організація, яка роздає цю нагороду, успішно пережила безліч скандалів. Часто студії використовують «Золотий глобус» як маркетинговий інструмент, котрий допомагає зібрати більше у прокаті. І допоки студіям вигідно одержувати цю нагороду, вони навряд чи стануть щось змінювати. Деякі гравці індустрії називають «Золотий глобус» віддзеркаленням самого Голлівуду - настільки ж громіздкий організм, який живе за власними правилами і реагує на зовнішні зміни лише у разі нагальної потреби.
«Якби студії хотіли знищити «Золотий глобус», вони могли б це зробити за одну ніч, - каже одне з джерел, що тісно співпрацювало з HFPA. - Але кожному до вподоби одержувати нагороди, а з грошима та всім, що пов'язане із шоу такого масштабу, це схоже на лавину, яку неможливо зупинити».
На церемонії, що відбулася цьогоріч, не лише відзначили найкращі ролі у кіно та на ТБ, а й визнали важливість підтримки різноманітних творчих людей в індустрії. Крім того, присвятили окремий час різноманітним суспільним програмам, що підтримують інклюзивних кінематографістів і журналістів у їхньому захопленні сторітелінгом.
Члени HFPA пообіцяли продовжувати змінювати організацію на краще. Але чи буде цього достатньо для індустрії?
Photo by VALERIE MACON/AFP via Getty Images
Що ж, шоу має тривати. Але як саме - питання відкрите...