Одна з характерних ознак наближення нового року - масове підбиття підсумків компаніями й організаціями за минулі 365 днів. Ініціатива «Чисте небо» (ІЧН) вже це зробила - на спеціальному заході для партнерів та учасників її керівництво в особі В'ячеслава Мієнка поділилось, яку роботу в напрямі захисту права інтелектуальної власності проведено та що заплановано на наступний рік.
Інформація була подана у формі докладної та наочної презентації
Але спершу - вітальний келих
«Торік через пандемію нам не вдалося провести захід в офлайн-форматі - ми змогли лише надати вам звіти, - нагадав Мієнко. - Проте нині, на щастя, ми зібрали в офлайні бодай частину тих, хто так чи інакше причетний до «Чистого неба».
Аби швидко ввести гостей заходу в курс справи, їм показали невеликий ролик, що просто і зрозуміло викладає результати діяльності організації. Це й понад 80 тематичних матеріалів у ЗМІ, і приєднання нових гравців, і проведення конкурсу серед української молоді «Дивись легально». Крім того, у відео нагадали, що саме завдяки ініціативі «Чисте небо» Україна приєдналася до міжнародного «чорного списку» піратських ресурсів WIPO ALERT, і в цьому напрямі вже є результати: до списку внесли чотири національні ресурси, і процес синхронізації триває. Також ініціатива продовжує боротися з рекламою на піратських сайтах, а у вересні 2021-го вона підписала меморандум із Кіберполіцією щодо протидії медіапіратству.
Нагадавши, що ІЧН існує з 2013 року і починала як борець із піратством в інтернеті, Мієнко наголосив, що згодом її межі розширилися до роботи з провайдерськими мережами й іншими виявами порушень права інтелектуальної власності. Сьогодні в організації 21 учасник і 12 партнерів, а серед прибулих 2021 року - студія FILM.UA, телеканал XSport, рекламна платформа Admixer, дві ОТТ-платформи (Sweet.TV та YouTV), а також IT-стартап Watched, який опікується аналізом відеоконтенту.
«Таким чином ми виправдовуємо мету, закладену первинно. Ми не хотіли об'єднувати лише правовласників, бо вважаємо, що ефекту можна досягти лише спільними зусиллями багатьох гравців ринку. Боротися з піратством складно, але спільними зусиллями це вдається», - констатував В'ячеслав. І нагадав, що у нелегкій справі ІЧН допомагає держава: зокрема, Кіберполіція та Мінекономіки - ключовий регулятор у питанні інтелектуальної власності.
У році, що минає, Ініціатива «Чисте небо» почала змінюватися, що виявилось у трансформації айдентики та вдосконаленому формулюванні головної місії організації - допомагати розвитку медіаіндустрії, впроваджуючи дієві практики в напрямі захисту контенту, й об'єднувати гравців у цілісне співтовариство.
Виходячи з цього, стратегічні цілі ІЧН до 2025 року очевидні: продовжувати консолідацію ринку, просувати культуру легального споживання контенту та зводити до мінімуму піратство в Україні. Мієнко наголошує: в організації розуміють, що викорінити його геть-чисто навряд чи вдасться (адже ні в кого у світі це не вийшло), але побудова системного підходу принесе відчутний результат. Іще одна стратегічна мета - домогтися, щоб нашу країну нарешті виключили з ганебного Списку 301, до якого вона входить уже багато років.
Докладніше говорячи про співпрацю ІЧН і державних органів, Мієнко зазначив, що лише Мінекономіки та Кіберполіцією зв'язки не обмежуються. Організація перебуває у постійному контакті з Мінкультом, профільними комітетами Ради й із СБУ, інтереси якої перетинаються з ІЧН, позаяк часто піратські ресурси транслюють і заборонені в Україні російські пропагандистські канали. «Повною мірою це наразі не реалізовано. Це складно і має політичне підґрунтя, але певних результатів нам уже вдалося домогтись», - наголосив В'ячеслав.
Організація також бере участь у законотворчому процесі. Разом із профільним комітетом ВР розроблено законопроект про внесення змін до рекламного законодавства у зв'язку з приєднанням України до WIPO (найближчим часом він буде зареєстрований); ІЧН входить до робочих груп іще за чотирма законопроектами (їхні результати буде видно вже наступного року); на фінальному етапі узгодження з депутатами перебуває концепція блокування ресурсів в інтернеті.
Не менше роботи було зроблено у співпраці з іноземними партнерами. Йдеться передусім про Торгове представництво США, куди «Чисте небо» цьогоріч подало не лише своє бачення ситуації з авторським правом в Україні, а й топсписок піратських ресурсів. Крім того, сталися два цікаві кейси взаємодії з колегами з інших країн. Перший відбувся з аналогічним відомством із Великої Британії, яке закрило великий піратський ресурс: під час ініційованого українцями професійного діалогу вдалось отримати багато корисної інформації та приємний фідбек - британські колеги зазначили, що ІЧН працює дуже активно й деякі практики організації точно варто обміркувати і запозичити. Другий кейс - взаємодія з антипіратською організацією з Росії, розслідування якої виявило, що великий CDN-сервер розташовується в Україні. Усю документацію про це вже передано «Чистому небу», її обробляють адвокати, а пізніше організація підключить Кіберполіцію.
Також ІЧН співпрацює з українським представництвом IAB. Протягом 2021 року спільними зусиллями було випущено аж три гайди, покликані допомогти учасникам рекламного ринку систематизувати підходи, інструменти й уникнути співпраці з піратськими ресурсами з національного та міжнародного «чорних списків».
До речі, про результати, яких удалося досягти у наповненні «чорних списків». У національному на сьогодні понад 2 тис. ресурсів, проте лише 40 стосуються безпосередньо українських правовласників. «З одного боку, це говорить про те, що піратство в Україні ще не переможене, а з іншого - що кількість таких ресурсів у країні значно зменшилася», - зауважив В'ячеслав. Щодо міжнародного «чорного списку», то в ньому налічується понад 6 тис. ресурсів, чотири з яких внесла Україна. «Наша глобальна мета - інтегрувати національний blacklist у міжнародний, і ми активно над цим працюємо», - розповів голова Ініціативи.
Також В'ячеслав нагадав, що ще 2020-го на базі ІЧН був створений Центр моніторингу контенту, і протягом 2021-го його фахівці теж не сиділи без діла. Вони перевірили понад 400 застосунків у AppStore, GooglePlay та на SmartTV. Серед них лише чотири застосунки працювали з порушеннями - у підсумку їх видалили й заблокували. Також перевірки зазнали 22 ОТТ-сервіси, у восьми з яких знайшли порушення. «У цьому разі ми не блокували, а співпрацювали з платіжними системами Visa та MasterCard. Вони не працюють із тими, хто порушує закон, зокрема авторське право, тому завдяки нашим скаргам сім із восьми ресурсів утратили можливість приймати платежі через ці системи», - поділився Мієнко.
Продовжуючи тему перевірок, В'ячеслав додав, що протягом 2021 року фахівці «Чистого неба» досліджували діяльність понад 1,5 тис. провайдерів, а порушення знайшли лише у трьох. «Це говорить про те, що провайдерський ринок нам здебільшого вдалося впорядкувати. Ми донесли до його гравців важливість права інтелектуальної власності, й нині вони воліють укладати угоди, а не красти контент», - резюмував Мієнко.
Не лишилися поза увагою і плейлисти: 2,5 тис. зазнали перевірки, а порушення виявились у 156 - їх, відповідно, заблокували. Досягти цього вдалося завдяки спеціальному оновленню сервісу SUDUM, що тепер уміє моніторити і плейлисти.
Триває співробітництво ІЧН з OLX. У межах цього партнерства майданчик оперативно реагує на скарги організації щодо оголошень про встановлення або налаштування піратського обладнання. «Можливо, це не здається важливим, але ми задоволені результатами спільної діяльності», - зазначив В'ячеслав.
На цьому зі звітністю за 2021 рік було покінчено - лишилось озвучити цілі на майбутні 365 днів. Усі поставлені завдання мають вигляд логічного продовження того, чим «Чисте небо» планомірно опікується протягом восьми років.
Як бачите, в ІЧН і надалі розраховують працювати у напрямі законотворчості,
співпрацювати з державними органами в Україні,
а також обмінюватися досвідом із міжнародними партнерами
Але головне - «Чисте небо» продовжить викорінювати піратство всіма доступними способами, причому особливу увагу приділятиме першій десятці порушників
Мабуть, на цьому офіційну частину можна було б і завершити, але на цю мить лишилася ще одна річ, про яку Мієнко згадав лише мимохіть. Ідеться про оновлення візуального стилю ІЧН, про що докладніше розповіла Ольга Ваганова:
«Ми виходимо на глобальний ринок, а світові тренди у дизайні йдуть до спрощення. Тому ми оновили стиль, зберігши водночас спадковість: щит як символ захисту, трикутник - знак відеоконтенту. І певна річ, кольори «Чистого неба»: синій - надійність і впевненість, сірий - бізнес. Ми зробили все, аби, подивившись на це об'єднання кольорів і форм, можна було відчути спокій та впевненість, що коли ми разом до чогось беремося, то обов'язково цього досягнемо», - зауважила Ольга.
Отакий вигляд новий стиль має зблизька
А незабаром у «Чистого неба» запрацює новий сайт, що, як обіцяють, буде максимально зручний і корисний
Боротьба з піратством в Україні триває: зроблено багато, але ще більше потрібно зробити. Тож 2022-й безперечно буде насичений.