Слідами нетворкінг-івенту Script & Cast Pitch 2021, що відбувся в Києві наприкінці серпня, Дмитро Сухолиткий-Собчук - український режисер і засновник сценарної платформи Terrarium - розповідає про те, як сценаристові-початківцю презентувати свій проект продюсеру, де його шукати та які документи підготувати для свого пітчингу.
***
Коли йдеться про продюсерський пітчинг, зазвичай у вас є дві хвилини на те, аби «продати» сценарій. Це так званий elevator pitch. У Terrarium (а разом із ним і на Script & Cast Pitch) ми практикуємо довші формати - сім хвилин. П'ять із них дається на виступ і дві - на сесію запитань та відповідей. За цей час ви маєте розповісти свою історію, пояснити, чим вона вас захопила, і чому ви хочете, щоб вона стала фільмом. Для перших сценаріїв важливо зазначити, як саме ви пов'язані з цією історією та/або персонажем. Персональна залученість може стати плюсом і емоційним важелем для вибору на вашу користь.
Також варто розказати про особливості, якщо вони є. Наприклад, це може бути локація або діяльність персонажа, котрі показують, як глибоко ви дослідили тему, унікальність створеного вами світу або інші деталі.
З мого досвіду, пітчинги зазвичай мають модератора (ми теж ввели таку практику на Terrarium і Script & Cast Pitch) і декількох пітчинг-консультантів, які готують учасників до цього стандартного виступу та Q&A. Мене найбільше вразив пітчинг у TorinoFilmLab. Там всім дали багато можливостей попрактикуватись, були класні тьютори. Нас на девелопменті сценарію було 12 учасників, але в цій лабораторії є й інші програми, на день це близько 50 пітчингів. У всіх фактично ті самі викладачі, ті самі консультанти, що вкладаються в один час, плюс-мінус за тією самою структурою. Це мало неймовірно професійний і захопливий вигляд.
У самих виступах відрізняються тільки учасники, їхній спосіб подачі та історія. І ти просто відключаєшся й запам'ятовуєш лише, про що історія. В чому головний трюк, прийом, архімедова точка. Коли хтось пробував жонглювати своїм виступом або зробити щось на кшталт перформативної презентації, було дуже соромно. Тому що ти розумієш: суть не в тому, як хто презентується, які підготував слайди чи в кого яка кількість фондів. Суть у самій історії.
Інша річ - поведінка на сцені. Бувають люди, котрі беруть мікрофон і кажуть, що це для них перший раз, вони хвилюються. Не треба такого казати. Усім байдуже, всі в рівних умовах. Треба розповідати історію. Ніхто не сміється з цього, всі все розуміють.
Документи, які сценарист має підготувати для пітчингу
Ще один секрет вдалої презентації - заздалегідь підготовлені «сценарні» документи. У пакеті документів, що їх зазвичай просять на пітчинг або для заявки до будь-якого міжнародного фонду, мають бути: логлайн, синопсис, тритмент, декілька готових сцен зі сценарію - від п'яти до десяти сторінок.
— Логлайн - це одне речення, де ви коротко описуєте головну ідею вашого фільму;
— Синопсис - переказ основного сюжету сценарію розміром від 50 до 250 слів;
— One page treatment - розширений синопсис, що має переказати всю історію на одній сторінці А4;
— Тритмент - основний документ, де у стислій формі викладені всі колізії та важливі для сценарію події. Займає від однієї до десяти сторінок.
До пакету документів також додається біографія учасника (CV). Якщо у когось є фільмографія, це зазначають. За бажанням можна підготувати презентаційні матеріали, але не більше декількох зображень. Ми зазвичай просимо обмежитися сімома. Це важливо, тому що на етапі сценарію самому сценаристу (якщо він тільки сценарист) важко зрозуміти, який буде кастинг і навіть візуальний ряд. Якщо він іще й режисер, можна додавати й заховані режисерські козирі.
Де шукати продюсерів
Пошук продюсера - справа непроста. Складно знайти свою людину, з котрою ти можеш декілька років пліч-о-пліч у нетоксичній, плідній атмосфері у креативний спосіб існувати й рухатися далі. Особливо дебютні проекти - великий виклик, що потребує пошуку фінансування та вдалої світової прем'єри.
Тут працює тільки метод проб і помилок. Потрібно обов'язково знайомитись і спілкуватися. Власне, тому фінал нашого інтенсиву на Terrarium - це така зустріч із запрошеними продюсерами, де кожний сценарист може заявити про себе у залі на публічному пітчингу, а потім у неформальному спілкуванні детальніше поговорити про свою роботу. Продюсери можуть вподобати проект, а можливо, як у нас дуже часто траплялось, через проект запросити сценариста до співпраці.
Де шукати в інших випадках? Звичайно, на різних кінофестивалях, що мають професійні секції, так звані Industry. Вас цікавлять події Work in Progress і пітчинги. Ви можете сидіти у залі, дивитись, хто й що пітчингує, побачити, у бік якого кіно чи жанру дивляться продюсери, і запропонувати те, що є у вас на руках. Після цього можете зустрітись і зрозуміти, чи підходите ви одне одному. В Україні це можна робити на ОМКФ і «Молодості». Також розгляньте варіант поїздки за кордон для участі в індустріальних секціях.
Якщо з якихось причин ви не можете поїхати на кінофестиваль, варто спробувати пошукати продюсера в інтернеті. Просто погуглити - замало, ви отримаєте якісь новини та декілька відомих імен. Тому я б радив шукати у двох місцях. По-перше, заходити на сайт Державного агентства з питань кіно, дивитись каталог фільмів - хто з продюсерів на яке кіно орієнтується (хто на авторське, хто на масове), і стукатися в ці двері. По-друге, у нас є щорічний каталог українських фільмів, що випускає Довженко-Центр. Там є всі контакти. Тобто ви можете одразу побачити продакшен-компанію та продюсерів, які у ній працюють. Далі шукайте або профіль цієї компанії у фейсбуці, або їхній сайт і зв'язуйтеся напряму. Більшість таких компаній мають рідерів, котрі прочитають вашу заявку, а в деяких випадках це зробить сам продюсер.
Як захистити свою ідею
Зареєструвати саме ідею, на жаль, неможливо, проте є варіанти для захисту сценарію. Ви можете зареєструвати своє авторське право на синопсис і тритмент, а також на сам скрипт. Це поширена практика, і на той самий пітчинг у Держкіно зазвичай приходять автори з документами, які засвідчують авторське право. Важливо розуміти, що захист поширюється лише на певну територію - для міжнародних пітчингів, лабораторій та воркшопів варто передбачити ще й міжнародну реєстрацію.
Власне, цих знань достатньо, аби підготуватись до пітчингу свого проекту перед продюсером. Але я про всяк випадок наголошу: жодні документи і захищені авторські права не допоможуть зробити найголовнішого - закохати в історію та її героїв. Тому уважно вивчайте свій проект і тренуйтеся розповідати про нього лаконічно, натхненно й точно за будь-яких обставин.
Наостанок - декілька міжнародних сценарних лабораторій, куди ви можете податися та запітчити ваш сценарій: Berlinale Talent Campus, Midpoint, TorinoFilmLab, Nisi Masa.