Припустімо, ви знімаєте фільм, за сюжетом якого прорив греблі згладжує зі світу ціле містечко. Що для цього потрібно? В ідеалі заради максимальної достовірності - побудувати саму греблю і те саме містечко. Потім - підірвати греблю. І - з першого дубля (бо другого просто не буде) зняти всі руйнування. Уявили масштаби витрат часу та ресурсів? Приблизно прикинули бюджет? Подумали про ризики, коли щось піде не за планом? Здригнулися? Зрозуміла реакція. Що ж, є інші способи розв'язати це завдання. Наприклад, CGI: побудувати 3D-модель греблі й містечка, прорахувати математичні моделі сходження води та шкоди, яка завдається нею, потім усе це намалювати тощо. Так, у підсумку вийде дешевше, ніж натурні зйомки, але не набагато: однаково такий епізод хронометражем лише кілька хвилин «зжере» левову частку бюджету практично будь-якого українського кінопроекту.
Проте є і третій шлях - коли і глядачі ситі, й бюджети цілі: зайти на сайт Getty Images до розділу Creative video та вбити в пошук dam explosion. У перших же результатах вам випадуть оці футажі від Universal Studios: із реальним вибухом реальної ж, спеціально побудованої для цього греблі й з не менш реальним містечком, знищеним водою. Ці вражаючі кадри - як і безліч інших із будь-яких царин діяльності - ви легко можете придбати для власного кіно- й телевиробництва за цінами, що не завдадуть значної шкоди навіть дуже скромному бюджетові.
У цьому й полягає головна суть пропозиці Getty Images і компанії Global Images Ukraine як ексклюзивного українського представництва: ми - професіонали, і ми маємо попит як інструмент для професіоналів у розв'язанні складних завдань.
Ось вона - міць водної стихії.../Universal Studios
...і її руйнівні наслідки/Universal Studios
Global Images Ukraine - ексклюзивний представник Getty Images, світового лідера візуальних комунікацій, що посідає провідні позиції у створенні та продажу цифрового контенту для всіх видів рекламних комунікацій, кіно- й телевиробництва. Getty Images представляє роботи більш ніж 250 тисяч талановитих авторів із різних країн і співпрацює з ключовими медіакомпаніями всього світу. Ми, Global Images Ukraine, стали першими в Україні, хто почав опікуватися ліцензуванням усього цього контенту для нашого ринку, й от уже понад 15 років продовжуємо рости і розвиватись разом із ним та індустрією.
Чому в Україні відео ВВС можна придбати за $15, якщо у виробника воно коштує півтори тисячі?
Раніше український ринок на 90% був побудований на піратстві. Весь закордонний контент просто вирізувався з YouTube або з фільмів (і, до речі, дуже багато проектів досі, не соромлячись, так роблять). Але в міру зростання компетенцій, залучення до процесів великих компаній, включення професійних юристів ця ситуація почала змінюватись. От тільки економічний контекст досі не змінився. На жаль, за економічним розвитком нас і близько не можна співвіднести навіть із сусідами на кшталт Польщі та Чехії. І це, звісно, відбивається на купівельній спроможності наших клієнтів - українських виробників контенту.
Кирило Матвієнко, директор із продажу Global Images Ukraine
З цієї причини ми впродовж багатьох років шукали золоту середину: в нас був карт-бланш від Getty на пошук і формування прайса, що відповідатиме вітчизняному ринку. Ми шукали - та знайшли його в перемовинах із телеканалами, кіностудіями. І зараз фактично наша ціна для телевиробництва залежно від обсягів передплати коливається в діапазоні $15-150 за відео. Тобто в Україні, наприклад, можна придбати тридцятисекундний фрагмент відео ВВС за ціною $50 - ті самі тридцять секунд, що у ВBС безпосередньо коштують майже півтори тисячі доларів.
Ось лише деякі з клієнтів Global Images Ukraine, котрі допомагали нам у цих пошуках: Star Media (співпрацюємо дуже давно, принаймні з 2006-го, і протягом останніх трьох років - у прямій угоді, завдяки якій компанія отримує доступ до нашої бази за дуже лояльною ціною), FILM.UA Group (включно з компаніями, що входять до групи, - наприклад, Kinorob), «07 Продакшн» (інхаус-виробник телеканалу «Інтер»), Front Pictures і навіть Кіностудія ім. Довженка.
Одним із людей, які допомогли нам сформувати точне та цілковите уявлення про потреби українського ринку кіно- й телевиробництва, був Володимир Іссат, що передчасно пішов, - продюсер, режисер і сценарист FILM.UA. Він був першою людиною, з котрою ми почали працювати на студії ще 2013 року. Я тоді багато з ним спілкувався, і він мені пояснював особливості українського ринку - на що люди готові, та чого вони хочуть. У підсумку простий факт: усі хочуть знімати кіно голлівудського рівня, але знімають те, на що вистачає грошей. І безумовно, залучення нашого контенту для українського кіновиробництва - це можливість підвищити якість створюваного проекту. Бо ми продаємо контент провідних світових кіно- й телекомпаній. Їхній продукт у колекціях Getty - це як вишенька на будь-якому торті.
Професійні відеоколекції Getty: що та де шукати
Контент Getty Images ділиться на User Generated і Professional. У чому різниця: User Generated - це контент від будь-якого фрілансера, котрий працює як одна творча одиниця, а Professional - те, що знімається теле- та кінокомпаніями в масштабах великого виробництва. Й українським виробникам ми здебільшого продаємо те, що є частиною професійного процесу міжнародних компаній: якісний творчий продукт, створений професіоналами для професіоналів.
Цей продукт структурований колекціями, що поділяються на новинні та креативні. Загалом у нас майже шістсот колекцій, з котрих 131 - це відео. Тобто вибір не просто великий - він величезний. І саме тому, як не загубитися у цьому виборі, ми з MBR вирішили присвятити цю колонку, докладніше розповівши про деякі колекції - про те, що можна в них знайти та якого тематичного акценту вони додають до колосальної палітри Getty.
- AFP (Agence France-Presse). Завдяки співпраці Getty з провідним (і, до речі, найстарішим у світі) новинним агентством ми можемо надавати клієнтам новинне висвітлення щодо України. Багато хто сприймає нас із погляду лише закордонних подій, але це не так, адже в колекції відео AFP (а ще в колекції Anadolu Agency - турецького новинного агентства, яке також активно працює в Україні) саме й розкривається тематика реалій нашої держави: український політикум, життя українських міст тощо.
- BBC. Це воістину величезний масив відео. Getty представляє і новинну колекцію ВВС, та все ж ключове тут - їхнє документальне кіно. Пам'ятаю, колись давно, років із вісім тому, до нас надійшов запит від рекламного продакшена на відеофрагменти з документалок ВВС, присвячених полярним ведмедям, - для реклами пива «Білий ведмідь». Потрібні були кадри з максимальним наближенням та ефектом присутності, де ведмідь підпливає близько, щось робить. І такий контент є у ВBС: кадри, заради яких режисер з оператором тижнями або навіть місяцями сиділи в Арктиці, озброївшись камерами, замаскованими під замети та плаваючі крижини. Тоді для цього продакшена ми посекундно ліцензували відео ВВС, а зараз такі матеріали доступні у нас просто в межах передплати. Ще приклад: ВВС робили документальний проект, присвячений ядерному бомбардуванню Хіросіми та Нагасакі. У них були постановочні кадри, що реконструювали події, - дуже емоційні, добре зрежисовані. І ці кадри також можна отримати сьогодні в межах пакетного доступу, який ми продаємо. ВВС - це сума концептуальних рішень документального виробництва у фрагментах, доступних для наших виробників: чи то телепередачі, кіно, документальні, освітні проекти. Все це не потрібно десь шукати: воно вже є тут, у нас - і за геть невеликі гроші.
- У цьому контексті, звісно ж, потрібно згадати колекцію Discovery Channel, що представляє природу, всю її красу. Хоча у ВBС теж багато природи, але все ж таки їхні пріоритети - документалістика й історія, тимчасом як для Discovery вражаючі краєвиди нашої планети та її мешканців - головна спеціалізація. А також багато цікавого відео як із царини спостереження за тваринами, так і реконструкції історичних подій можна знайти у Smithsonian - колекції Смітсонівського інституту (науково-дослідний і освітній інститут у США та комплекс музеїв, що йому належить).
Білий ведмідь у природному середовищі проживання/BBC Natural History
- NBC. Це архіви провідної американської телекорпорації: і оцифровані, й аналогові. Є якась частина архівів Getty Images - зокрема, у величезних колекціях корпорацій BBC і NBC, - котра ще не оцифрована та фізично зберігається у спеціальних сховищах. Але якщо зайти на сайт Getty до розділу новинного відео, то там у фільтрах є пункт «Показувати аналогові відео». У таких випадках відео як такого на сайті не буде, але з'явиться його опис: що це за передача, коли виходила в ефір, що в ній відбувається. І коли якийсь такий рідкісний фрагмент раптом зацікавив, то, якщо є бажання, його також можна отримати.
- NHK. І знову телекорпорація, але тепер - японська. NHK - це мегатехнологічна телекомпанія, що першою у світі розпочала трансляцію телеконтенту в 4K - і такий контент у нас теж присутній.
- Bloomberg. Новинне агентство, орієнтоване на бізнес. Їхній основний продукт і дуже дорогий спеціалізований сервіс - не фото, відео або тексти, а оперативна інформація живих біржових зведень, котирувань. І у процесі супроводу цього основного сервісу компанія виробляє величезну кількість іншого контенту: новини, звіти, ринкові аналізи, інтерв'ю, для яких знімає безліч фото- та відеоматеріалів. Водночас, хай як це парадоксально, відео Bloomberg напрочуд ліричні: вони радше не про бізнес, а просто про людей, їхнє життя. Для Bloomberg інтерес роботи з Getty схожий з інтересом багатьох великих кінокомпаній: ними генерується неймовірна кількість контенту, що має комерційний потенціал і може бути цікавий іншим виробникам в їхній роботі. І завдяки мультиплатформенному правовласнику Getty Images - з його представництвами в різних країнах - цей контент не лежить на полиці, а заробляє: скрізь потроху - і в підсумку виходить значна сума. Такий контент дає компаніям із меншими фінансовими можливостями використовувати професійні ресурси компаній з більшим бюджетом.
- Paramount Pictures, Sony Pictures Entertainment, Universal Pictures, Warner Bros. Якщо ми вже заговорили про світові кінокомпанії, то варто їх перерахувати - що, власне, й роблю. У їхніх колекціях на Getty є все: вибухи машин і автобусів, погоні, трюки, фрагменти культових фільмів тощо. Великі студії витрачають мільйони доларів на зйомки своїх стрічок, і, безумовно, до кінцевого монтажу не входить усе зняте. Цей контент можна придбати у нас, що в рази, а то й в десятки разів дешевше, ніж знімати таке самим.
Warner Bros. Studios
- Stringr. Їхній контент - це реальний, а не постановочний екстрим. Вони - стрингери, що спеціалізуються на новинному висвітленні протестів: перебувають у натовпі, знімають на бігу - зсередини того, що відбувається.
- Hearst Newsreel. Від екстриму - до мирного життя: з фестивалями, вечірками, світськими подіями. Це колекція медіакорпорації Hearst, яка, зокрема, володіє виданнями Cosmopolitan, HELLO! тощо. Сelebritie-, entertainment- і fashion-контент є ще в одній нашій колекції такого напряму, Condé Nast. Контент із західними знаменитостями доволі популярний на українському ринку. Ми, наприклад, дуже довго працювали із СТБ у контексті одного їхнього проекту про зірок. Канал набував величезну кількість матеріалу, бо ми давали можливість показувати на одній своїй базі й поточне життя знаменитостей, і архівні фото- та відеоматеріали. Саме знаменитості - наша основна спеціалізація в новинних відео і фото. Пріоритетні царини Getty - це entertainment, спорт, новини. І в новинному відео, своєю чергою, ключовим є entertainment-відео. Для спеціалізованих новинних агентств головне - оперативність подавання інформації, а не якість картинки. Тимчасом як Getty у своєму entertainment-відео робить акцент передусім на якості, красі картинки.
- Barcroft Media - британське агентство, що спеціалізується на зйомці неординарних людей і подій. Відео в цій колекції - з розряду «буває ж таке!» і «очевидне-неймовірне». Наприклад, жінка-дайвер, яка плаває голою разом із китами. У цьому ж ряду можна згадати колекцію Vice - медіа, що спеціалізується на різноманітних фріках, неформалах і дивацтвах.
- Getty Images VR Editorial. Колекція креативного відео «зсередини» віртуальної реальності, що відображає погляд на неї через VR-окуляри.
- Oxford Scientific Video. Це, як зрозуміло з назви, науковий контент про мікросвіт, різноманітні дослідження тощо. Але також у цій колекції багато відео про природу, світ тварин, життя екзотичних племен та ін.
Потрібно показати, які гнучкі восьминоги? Легко!/Oxford Scientific Films
Хочете продемонструвати, як зростають кристали льоду? Будь ласка/Oxford Scientific Films
- Yann Arthus-Bertrand. Це дуже відомий французький фотовідеовиробник, спеціалізація якого - пролітна зйомка, що зараз дуже популярна в Україні. І ця спеціалізація тут доведена до мистецтва - нереальна краса!
- Women Who Drone. Схожий «пролітний» контент, але створений колаборацією пілотів, серед яких виключно жінки, що керують дронами та створюють гарні кадри в різних локаціях: від тропічних островів до гір, котрі дуже нагадують наші.
Швейцарські Альпи у принципі не дуже відрізняються від українських Карпат/East Road/Ascent Xmedia
Загалом, сподіваюся, що цей невеликий екскурс - лише два десятки колекцій з, нагадаю, 131 - допоміг скласти уявлення про широту спектру та потенціал можливостей контенту Getty. У нас справді можна знайти практично все, включно з воістину легендарними кадрами з розділу Iconic Videoclips: висадження американських астронавтів на Місяць, одиночний протест перед танками на площі Тяньаньмень - унікальні архівні відео, доступні нашим клієнтам.
Ми даємо клієнтові мультиуніверсальність
Діяльність Global Images Ukraine спрямована на те, аби всіляко сприяти розвитку української індустрії. Історично склалося, що всі регіональні офіси великих світових компаній розташовані в Москві, в Росії, - зокрема й офіс Getty, якому ми були підзвітні. Але внаслідок зрозумілих подій ми відокремилися від них і стали самостійним офісом в Україні. Проте найближчі офіси переважної більшості інших світових контент-компаній (наприклад, Discovery, Disney, AFP), як і раніше, розміщені в Москві. Виходить дивна ситуація: сприйняття нашої країни, нашого ринку закордонними правовласниками йде або крізь призму Росії, або геть без урахування локальних економічних реалій, маючи на увазі, що ми можемо безпосередньо спілкуватися з британськими й американськими офісами та купувати контент за їхніми, цілковито космічними для нас цінами.
Але з боку нашого правовласника - Getty Images - ми побачили тенденцію, яка, сподіваємося, в майбутньому стане нормою і для решти великих компаній: що їхнє представництво в Україні відповідає уявленням і планам роботи на нашому ринку. Що ми відповідаємо очікуванням - і виправдовуємо їх.
В офісі нас десять осіб, і водночас ми представляємо величезну кількість авторів, ведемо роботу з усіма видами візуальних медіа: з кінокомпаніями, телеканалами, онлайн- і друкованими ЗМІ, рекламними агентствами, продакшен-студіями. Ми пишаємося, що маємо право створювати своє ціноутворення, адаптоване для нашого ринку. Наприклад, ми змогли отримати від Getty дозвіл на надання мегадісконтів у період пандемії, бо у деяких українських компаній були (і лишаються) дуже великі проблеми через кризу. Аби дати їм можливість працювати з нами далі, ми надавали знижки: просто бажаючи допомогти цим компаніям. І разом із ними - всьому українському ринкові.
Резюмуючи, хочу ще раз наголосити: ми даємо клієнту мультиуніверсальність. Фото й відео в одному місці, можливість використовувати одну пошукову систему для всього, отримувати все необхідне тут і відразу. Ми мінімізуємо питання, пов'язані з документами: закриваємо одним договором на п'ять сторінок усі 375 млн фрагментів контенту, представлених у нас.
Безумовно, в одній колонці не розповісти про всі нюанси нашої роботи, які можуть бути цікаві українській індустрії. І тому ми з MBR запланували ще два матеріали, що окремо стосуватимуться теми попиту на різні види контенту на нашому ринку й особливостей ціноутворення, а також питань того, як українцям стати авторами Getty.