Другий місяць навколо тільки й розмов, що про соцмережу Clubhouse: як до неї потрапити, для чого, і чи вплине застосунок, що раптово став такою хайповою темою, більш-менш істотно на медіаринок. Останнє особливо цікаво, тому ми, вивчивши досвід користувачів і прогнози аналітиків, зібрали своєрідний FAQ щодо нової соціальної мережі.
Трохи історії
Застосунок Clubhouse, який ґрунтується на обміні голосовими повідомленнями, з'явився навесні 2020-го. Час був вибраний вдало: пандемія, карантин, люди прагнуть спілкування, але не можуть вийти з дому. До кінця року, коли платформа набрала майже 600 тис. користувачів, її ринкова вартість оцінювалася приблизно у $100 млн, та вже в січні 2021-го злетіла до $1 млрд. Допомогли інвестиції, а також поява Ілона Маска в організованому соцмережею клубі The Good Time. Його наслідував Марк Цукерберг. Популярність застосунку почала стрімко зростати: вже в лютому кількість користувачів подолала позначку 3 млн.
З розширенням мережі у Clubhouse почали реєструватися знаменитості різних країн, й Україна не виняток. Наприклад, тут провели ефіри Святослав Вакарчук, ексзаступник голови Адміністрації президента Дмитро Шимків і колишній прем'єр-міністр Олексій Гончарук. А радіостанція «Люкс ФМ» першою в ніші радіо створила кімнату в Clubhouse, куди транслює свій прямий ефір. За даними Sensor Tower, до середини лютого в Україні застосунок завантажили та встановили майже 77 тис. користувачів лише на пристроях з ОС iOS, і стрімке зростання триває. «Якщо 10 тис. підписників у Facebook я набирав років із п'ять, то у Clubhouse 10 тис. підписників вийшло набрати за п'ять днів, - розповів виданню ain.ua співзасновник агентства banda Павло Вржещ. - І зараз за підписниками мій Clubhouse вже обганяє Telegram».
Що дає Clubhouse
По-перше, живе спілкування. Не листування, не смайлики, а реальні голоси. Чи є у вас можливість безкоштовно «поспілкуватися» з Ілоном Маском? Або з улюбленим співаком? Актором? У Clubhouse є клуби сценаристів, письменників, айтішників - спільноти з найрізноманітніших тем, зокрема освітніх - наприклад, клуби вивчення іноземної мови. До речі, «клуби» - це спільноти користувачів, які цікавляться певною темою. А є «кімнати» (аналог «кімнат» у Facebook), тобто бесіди, що відбуваються у прямому ефірі. Кімнати можуть створювати поза клубом, і тоді до них може приєднатись кожен охочий, а внутрішні кімнати клубів відкриті лише для членів спільноти.
Друга перевага - в доступності: через інтернет у будь-якому місці в будь-який час. Ви можете снідати, перебувати у транспорті або на ранковій пробіжці - і спокійно слухати бесіду через навушники.
По-третє, Clubhouse дає відчуття причетності: спілкування в колі однодумців, виключно за вашими інтересами. А коли вам цікава конкретна людина, то, підписавшись на неї, ви бачитимете і її кімнати. І жодної реклами. Жодного казино, нав'язливих ігор, з якими ви «забудете про сон», закликів заробити мільйон й іншого трешу.
Як потрапити до Clubhouse
Нині мережа офіційно працює виключно в iOS, проте колишній розробник версії «ВКонтакте» для Android Григорій Клюшников створив застосунок Clubhouse для Android і розмістив на GitHub. Тож усі, кого бере нетерплячка, можуть пробувати.
Але крім установлення необхідне ще й запрошення (інвайт) від чинного користувача Clubhouse. Утім, і тут знайшли обхідний шлях - в інтернеті є форуми, де можна геть безкоштовно отримати запрошення, але водночас ви зобов'язуєтеся й самі запросити двох осіб (кожному дають лише два інвайти) зі списку, а не тих, кого захочете. І навіть більше: сьогодні інвайт можна... придбати на OLX.
Отже, потрібно завантажити застосунок, прийняти запрошення, і - вуаля! - ви в мережі. Далі заповнюєте свій профіль, у процесі чого позначаєте інтереси з безлічі запропонованих тем, наприклад «кіно» та «музика». Щойно налаштування профілю завершене, на підставі вибраних інтересів вам запропонують кімнати або клуби. Ви можете створити кімнату самостійно, тоді запрошення увійти до неї отримають ті, хто підписаний на вас. Тільки-но підписники приймуть запрошення, про кімнату дізнаються і їхні піписники.
Ви можете заходити до чужих кімнат, слухати, що там говорять, - і, якщо вам дозволять, говорити самі. Чому потрібен дозвіл, зараз розповімо.
Модерація
Позаяк Clubhouse - це мережа обміну аудіо, логічно, що для модерації весь контент потрібно слухати. А це обтяжливо та складно. У кожній кімнаті є свій модератор, спікери і слухачі. Все як на типовій конференції: спікери - а це зазвичай відомі люди у своїй сфері - говорять, а модератор модерує. Якщо ви слухач, так просто заговорити на публіку не вийде. Взяти слово можна, тільки коли ви попросите й модератор дозволить.
Цікаво, що є кімнати, де ніхто нічого не говорить. Мабуть, вони створені для того, аби фоловити одна одну. Тобто користувачі з невеликою кількістю підписників намагаються набити базу.
Перемотати дискусію не можна. Також правилами категорично заборонено записувати бесіди та викладати їх де-небудь. І тут виникає питання про безпеку даних.
Конфіденційність
Йдеться про те, що все, що ви скажете, можуть використовувати в суді в новинних матеріалах, постах або тренінгах. Інакше кажучи, в публічній площині. Адже, хоча це й заборонено, ніщо не заважає покласти біля динаміка диктофон і зробити запис.
Ба більше, коли раніше в керівництві мережі заявляли, що працюють над запобіганням крадіжок персональних даних користувачів, а також їхніх розмов у кімнатах, то хакери швидко довели, що аудіостріми з платформи взагалі можна ретранслювати. Але повернімося до запису. Джині Карано вистачило кількох текстових постів, аби Disney і Lucasfilm звільнили її із серіалу «Мандалорець». А за годину бесіди можна легко обмовитися на кілька звільнень. Річ може бути навіть не в тому, що ви сказали, а як сприйняли це окремі слухачі. Останніх, до речі, може бути до п'яти тисяч. Уявіть, що самі ви запису не зробили - тобто немає доказів, що говорили, а що ні, а недобра людина записала та висмикнула слова з контексту...
Наразі, на щастя, гучних скандалів такого штибу не було. Але ж і про Facebook колись гадали, що мережа не передає даних третім особам.
Бан
Якщо ви сильно комусь не сподобалися, справа може дійти до блокування вашого профілю. Щоб потрапити під заборону, досить, аби на вас почали масово скаржитись (проте скільки саме становить «масово», ніхто точно не знає). Відновити ж профіль нині нереально, а як інакше обійти бан, невідомо. До того ж є підозра, що бан «прилітає» автоматично, тобто блокування здійснюють не модератори, а алгоритм. Аби опинитися в бані, необов'язково коїти щось несусвітнє: достатньо, наприклад, бути російським пропагандистом Володимиром Соловйовим.
Чи можна заробити
Так. Деякі компанії платять популярним користувачам за організацію кімнат і проведення ефірів. Що більше підписників - то більше користувачів прийдуть до кімнати, а модератор отримає більше грошей. У деяких випадках за модерування можуть платити майже $1 тис. на годину.
Ще крутіший варіант для рекламодавця - коли є і «свій» модератор, і спікери, що модерують інші кімнати з великою кількістю підписників. Це стратегія win-win. Але послуги модератора та спікерів коштуватимуть іще дорожче.
Здебільшого модератори і спікери - це популярні блогери. Ті, в котрих уже є своя аудиторія, а Clubhouse використовується як майданчик для просування та створення нових форматів спілкування. Втім, брендам може бути цікава й сама аудиторія соцмережі - активна, молода, платоспроможна і яка цікавиться інноваціями.
Загалом можливі варіанти заробити можна розділити на чотири категорії:
- брендування - сам бренд згадується в назві або описі кімнати/клубу;
- спонсорські згадки - коли модератор або спікери посеред бесіди називають компанію;
- платні модератори/спікери - те, про що ми писали вище;
- запрошення людей безпосередньо від брендів - із топменеджменту, наприклад.
Зрештою, іноді можна побачити пропозиції щодо «професійного» заповнення профілю в мережі Clubhouse. Не задарма, природно.
А як заробляє Clubhouse?
Будь-який бізнес - коли це справді бізнес - орієнтується на прибуток. Тому в багатьох одразу ж виникло питання: якщо немає прямої реклами, як і на чому заробляє Clubhouse? Скажемо щиро, що приносить дохід мережі, крім зовнішніх інвестицій, нині невідомо. Адже бренди та спонсори платять модераторам і/або спікерам. Та однаково це люди, не пов'язані з менеджментом соцмережі.
Є ймовірність, що реклама з'явиться пізніше. Тим паче що під час підключення мережа запитує інформацію про пов'язані пристрої. Логічно, що це може використовуватись виключно для того, аби, наприклад, переспрямувати через Wi-Fi вихід звуку на телевізор або колонку. Але є й ті, хто припускає, що таким чином мережа збирає інформацію для створення профілів про те, хто, які та як часто використовує пристрої.
Не Clubhouse єдиним
Зараз соцмережа, як то кажуть, на хайпі. Але ніша має вигляд дуже привабливий, і достовірно відомо, що Facebook уже працює над створенням конкурента: робоча назва сервісу - Fireside. Не сидять склавши руки й у мережі Twitter, яка почала тестування схожої на Clubhouse звукової платформи Spaces іще наприкінці 2020-го. Можна припустити, що найближчим часом «аудіофішки» з'являться у багатьох соцмереж, адже їм не потрібно запускатись із нуля, а лише створити та вбудувати додатковий функціонал.
Clubhouse і подкасти
Коли розпочався ажіотаж навколо Clubhouse, одні казали: «Що тут нового? Це ж звичайні голосові повідомлення. Щось на кшталт «рацій» Zello». Інші говорили, що голос - саме те, за чим усі скучили, обмінюючись переважно текстовими повідомленнями. А треті замислилися: як уплине Clubhouse на подкасти? Адже, по суті, як і з подкастами, Clubhouse дає можливість слухати чиїсь бесіди.
Вплив, звісно ж, буде. І наразі важко сказати, який саме. Але схоже на те, що Clubhouse виявиться симбіонтом, у підсумку забезпечивши мирне співіснування двох ніш, а не винищення подкастів.
Першопричиною можна назвати такий нюанс: у разі з подкастами або радіоефіром слухачі, які не поділяють думки спікера, пишуть коментарі, але найчастіше не облишають каналу, бо тема цікава, а спікери часто змінюються.
З Clubhouse куди більшою видається ймовірність того, що незадоволений слухач просто покине кімнату (по-англійськи або висловивши свою думку з дозволу модератора, що вкрай рідко) та більше до неї не повернеться.
Тут же варто звернути увагу, що виробництво подкастів - це процес, спрямований на підвищення якості контенту: збір інформації, аналітика, проведення інтерв'ю, монтаж, саунд-дизайн тощо. У Clubhouse такого немає. Принаймні поки що. Все обговорюють немовби побіжно, просто зараз, без можливості вирізати «воду». А переважна більшість слухачів просто слухає: не ставить запитань, не отримує додаткових переваг, аби кардинально впливати на перебіг бесіди.
Інакше кажучи, навіщо відмовлятися від подкастів, коли «альтернатива» не дає нових можливостей?
От із конференціями інша річ. Іноді їхнє відвідування коштує відчутних грошей і потребує поїздки/перельоту. А що заважає організаторові влаштувати кімнату в Clubhouse і взяти зі слухачів менше грошей? Анічогісінько. Тим паче що спікери можуть бути геть тими самими. Можна, втім, сказати, що й Zoom дає ті самі можливості... Та люди завжди пробують щось нове.
Проте наразі все це - не більш як ворожіння на кавовій гущі. Лишається чекати. До речі, аналітиків, що пророкують Clubhouse швидке забуття, коли користувачі «награються», теж чимало.