Наприкінці року, коли всі були зайняті пошуками новорічних подарунків та підбивали підсумки року в Фейсбуці, наша команда активно брейнштормила на тему «що далі?». Просте в граматичній конструкції запитання було складним у пошуках відповідей. 2020 рік навчив, що виживуть гнучкі та оперативні, тому ми продовжували шукати нові форми діяльності Української кіноакадемії та Кінопремії «Золота Дзиґа».
Наша команда постійно тримала зв'язок із кіноакадеміями інших країн. До речі, ось і плюси 2020 року: попри закриті кордони, можна спілкуватися з будь-ким хоч з іншої півкулі Землі - варто лише розрахувати зручний час. Тому ми з представниками кожної з організацій постійно ділилися власним досвідом, спостереженнями і прогнозами. Об'єднання європейських кіноакадемій (FAN of Europe) щомісяця проводить регулярні онлайн-зустрічі, де ми з колегами обговорюємо новини та консультуємося з різних питань. Дуже корисна практика, оскільки саме завдяки цьому у нас виникла ідея створення квартального дайджесту FAN on Europe.
Зрештою довше тягнути ми не могли. Колеги з кіноіндустрії постійно цікавилися, чи відбудеться «Золота Дзиґа» - 2021, у якому форматі, коли можна буде подати фільм, які умови тощо. Запитання сипались з усіх боків, а ми тим часом активно обговорювали, якою ж має бути V Національна кінопремія. Питання про те, чи відбудеться «Золота Дзиґа», взагалі не стояло. 2020-го, адаптувавшись до тодішніх реалій, ми провели церемонію онлайн, а цього року відзначатимемо наш перший ювілей. Тож було зрозуміло, що Кінопремії бути.
Наразі онлайн-простір настільки перенасичений різноманітними вебінарами, курсами, тренінгами, ефірами, інтерв'ю, шоу, програмами, що люди виснажились і прагнуть вийти з домівок у світ. Тому цьогоріч ми вигадали дещо новеньке, чого ще не робили. Починаючи з 2017-го «Золота Дзиґа» була одноденним явищем. На урочистій церемонії гості збиралися у залі, аби привітати володарів золотих статуеток, а згодом відсвяткувати перемоги у колі колег. Проте зараз в індустрії з'явився вагомий запит на нетворкінг. Якщо раніше кіногалузь представляла собою невелике об'єднання кількох творчих одиниць, то наразі це самостійна індустрія з потужним потенціалом, що вже довели Наріман Алієв, Валентин Васянович, Ірина Цілик, компанії, що співпрацюють з Netflix, тощо.
Отже, цього року V Національна кінопремія «Золота Дзиґа» відбудеться у червні. І триватиме не один, не два, а цілих три дні! В один з них запланована власне урочиста церемонія нагородження переможців. В інші два дні проходитимуть індустріальні заходи для кінопрофесіоналів. Таким чином ми поєднуємо корисне з приємним: свято кіно і професійний нетворкінг. До речі, вітати будемо не лише фільми-переможці, а й серіали. 2021-го ми вперше відзначимо «Золотою Дзиґою» найкращий оригінальний серіал. Рішення про нову номінацію назрівало давно. А минулого року ми побачили дійсно цікаві серіали, які одразу завоювали аудиторію. Це і «Спіймати Кайдаша», і «Перші ластівки», «Секс, Інста і ЗНО» та інші. Б'юся об заклад, що всі вже встигли підписатися на молодих амбітних акторів в Instagram.
Термін прийому заявок і вимога щодо прокату фільмів теж зазнали змін. Оскільки карантин «трохи» вплинув на кінотеатральні релізи через закриття кінотеатрів, Правління Української кіноакадемії подовжило термін демонстрації кандидатів на Кінопремію до 28 лютого. Тобто претендувати зможуть фільми і серіали, що вийшли «в люди» до цього часу.
До речі, умови для подачі фільмів на здобуття премії змінила не лише Українська кіноакадемія, а й американська. Всі звикли чекати на лауреатів «Оскара» наприкінці зими, але 2021-го церемонія нагородження премією Американської академії кінематографічних мистецтв і наук відбудеться 25 квітня. При цьому претендувати на нагороду зможуть і фільми, прем'єра яких відбулась не в кінотеатрах, а на стримінг-сервісах. Такого на «Оскарі» ще було. «Золотий глобус» і премія BAFTA теж перенесли дати проведення церемоній - на 28 лютого та 11 квітня відповідно.
Очевидно, пандемія змусила кіногалузь усього світу грати за новими правилами. Кожен зараз прагне знайти оптимальну для себе форму проведення і допомагати колегам: як «Оскар», котрий дозволив онлайн-прем'єри, або «Дзиґа», що подовжила терміни демонстрації і подачі заявок. Впевнена, в майбутньому на нас чекає ще більше цікавих нововведень і трансформацій кінопремій по всьому світу. Головне пам’ятати, що виживуть ті, хто вміє використовувати перепони як можливості.
Анна Мачух, виконавчий директор Української кіноакадемії, директор зі стратегічного розвитку Одеського міжнародного кінофестивалю