Імовірно, найболючіша тема для кабельних операторів (а також споживачів, хоча останні, як видно, ще не до кінця розуміють, що до чого) сьогодні - прийдешній перехід найбільших українських телеканалів із рекламної моделі монетизації на платну. Йдеться про кодування супутникового сигналу телегрупами 1+1 Media («1+1», «2+2», ТЕТ, УНІАН, «ПлюсПлюс», «Бігуді»), «Медіа Група Україна» («Україна», «НЛО TV», «Індиго», «Ескулап TV»), StarLightMedia (СТБ, «Новий канал», ICTV, М1, М2, «ОЦЕ ТБ») та Inter Media Group («Інтер», НТН, К1, К2, «Мега», «Піксель», Zoom, «Enter-фільм»). Куди піде споживач, скільки коштуватимуть пакети, який дохід очікують отримати медіагрупи - ось питання, що найбільше турбують гравців телеринку. Відповіді на них шукали під час панельної дискусії на конференції «Телебачення як бізнес», котра щорічно проводиться в межах міжнародного форуму KYIV MEDIA WEEK.
День ікс
Отже, 20 січня 2020 року чотири найбільші медіагрупи України закодують супутниковий сигнал своїх телеканалів. За словами виконавчого директора та члена правління 1+1 Media Ярослава Пахольчука, кампанія з інформування громадян про кодування хоча й із запізненням, але стартувала. Починаючи з 16 вересня на ТБ почали з'являтися ролики про те, що із січня 2020 року дивитися супутникове телебачення в колишньому вигляді не вийде і необхідно звернутися до легальних операторів по альтернативу. При цьому Inter Media Group злегка відстає від решти - в ефірі її мовників транслюється перший ролик кампанії, тоді як в інших уже з'явився другий.
У листопаді стартують маятникові (короткочасні) відключення безкоштовного сигналу основних супутникових версій телеканалів. А до кінця осені закодують транспортний канал оператора «Зеонбуд» із супутника Astra 4A, що використовується для мережі ефірного цифрового DVB-Т2, - аби кабельники не брали цей сигнал для своїх сервісів.
Хто в зоні ризику? За словами того самого Пахольчука, це близько 4,4 млн українських домогосподарств, які дивляться супутникове ТБ: «Наші очікування, що десь у листопаді почнеться перехід абонентів. Принаймні оператори розраховують на приплив користувачів у грудні 2019-го - січні 2020 року, оскільки наші люди люблять тягнути до останнього».
Що робитимуть глядачі після дня ікс? «Ми вважаємо, що 45% або майже 2 млн абонентів оберуть платний тип підключення. Зокрема, той самий супутник. Але супутник - найменший бенефіціар процесу, а ті, хто має іншу думку, помиляються, - запевняє Пахольчук. - Тим паче що робиться це [кодування] для розвитку не супутника, а всієї нашої медіаіндустрії».
Перерозподіл телеринку України за типом сигналу після кодування, тис. абонентів
Як видно з діаграми, близько 27% перейдуть на цифровий ефір, проте і тут можуть бути підводні камені, про що ми розповімо нижче. А платне кабельне ТБ щорічно втрачатиме близько 7-10% абонентів на користь ОТТ- та IPTV-сервісів.
Ринок платного телебачення України у 2019-2022 рр., млн д/г
А чиї ж гроші?
Пахольчук каже, що після кодування сигналу обсяг відрахувань операторам збільшиться приблизно втричі - із 750 млн у 2018 році до 2,42 млрд грн до 2021-го. З цієї суми близько 1,59 млрд грн розподілять між собою медіагрупи.
Аби наочніше продемонструвати різницю, порівняйте діаграми. Така була ситуація 2018-го:
А такий прогноз на 2021-й:
Вартість пакетів
Після кодування супутникового сигналу вартість пакетів із каналами медіагруп - так-так, це не 1 000 каналів за 1 грн на рік при встановленні тарілки! - у складі супутникового ТБ закріпиться в межах 90 грн для великих міст (зокрема, Києва, Дніпра, Львова та Одеси) і 80 грн для населених пунктів у регіонах.
Наразі йдеться про попередню оцінку, і суми можуть змінитися, але явно не в менший бік. «Ми цінуємо свій контент», - каже Пахольчук, безперечно маючи на увазі не лише 1+1 Media.
Цифровий ефір: платний безплатний?
16 грудня 2016 року на українському телевізійному ринку мала місце дуже важлива подія: в країні змінилися правила надання універсальної програмної послуги - списку телеканалів, обов'язкових до включення в цифровий ефір і пакети кабельного ТБ. До того медіагрупи віддавали сигнал безоплатно, тобто задарма. І нарешті, так само як і за кордоном, медіагрупи отримали можливість вимагати з кабельних провайдерів плату за доступ кожного абонента до трансляції. Але не з оператора національної платформи цифрового ефірного ТБ «Зеонбуд».
До чого тут «Зеонбуд», запитаєте ви? Адже з «цифрою» нічого не змінюється? Так, канали, супутниковий сигнал котрих незабаром закодують, як і раніше, будуть доступні в ефірі. І так само на безкоштовній основі. Однак саме це і є каменем спотикання. Річ у тому, що ринок телевізійної реклами в Україні дуже обмежений, багато каналів - збиткові або працюють у нуль. Можливість відбити частину витрат із кабельних операторів поліпшила ситуацію, але не виправила її. Можна назвати це першим етапом зі створення більш-менш нормального ринку платного ТБ в Україні. А кодування супутникового сигналу стане другим етапом. Та очевидно, медіагрупи хотіли б, аби «Зеонбуд» також платив їм за ретрансляцію, а не вони - йому.
Зокрема, вже відомо про підвищення вартості ретрансляції каналів медіагруп для кабельних операторів влітку 2020 року. Мінімум удвічі - наприклад, група «1+1» збільшує ставку з 3 до 6 грн за абонента в 2020-му, до 7 грн у 2021-му та до 8 грн у 2022-му. Підсумок цілком очевидний: кабельні оператори будуть змушені знову підняти абонплату, а отже, частина споживачів перейде на безкоштовну «цифру».
«Зеонбуд», звичайно, платити медіагрупам не хоче. Та й сам не проти зробити пакет платного ТБ, тим паче що передумови вже є: наприкінці квітня 2019 року Мін'юст затвердив (діє з 26.04.2019) проект зміни Плану розвитку телерадіоінформаційного простору, що запропонований Нацрадою з телебачення та радіомовлення. У документі чи не прямим текстом передбачається створення «Зеонбудом» платного пакету «за наявності в багатоканальних телемережах цифрового мовлення MX-1, MX-2, MX-3, MX-5 вільного ресурсу». «Поширення здійснюється у відкритому доступі [...] за винятком систем цифрового платного мовлення».
Можливий варіант розвитку сюжету - кодування каналів медіагруп на супутнику, створення «Зеонбудом» платного пакету, куди перейдуть усі ті самі канали (якщо вже медіагрупи домовилися між собою, то з «Зеонбудом» точно якось зможуть), і отримуємо картину з платним телебаченням у всіх сегментах: кабельне, супутникове, ефірне. Куди б глядач не йшов, відвертої «шари» не залишиться.
Хай там як, а поки залишається чекати. Перші результати перегляду каналів після кодування стануть відомі 22 січня.