Аби йти в ногу з усім світом, нашому ринку потрібно тримати руку на пульсі змін, що відбуваються як у виробництві, так і споживанні контенту на глобальному рівні. І тут на допомогу приходить міжнародна аналітична компанія The Wit, представники котрої щорічно виступають на KYIV MEDIA WEEK із доповідями про останні тренди та віяння в індустрії. Свіжий звіт під час ІХ Міжнародного медіафоруму презентувала генеральний директор The Wit Вірджинія Муслер. Для тих, хто пропустив, пропонуємо короткий огляд трендів, що ілюструють актуальні зміни, викликані новими звичками аудиторії, соціальними змінами та гонкою стрімінг-сервісів.
1. Щораз більший інтерес до південнокорейських форматів
За словами Вірджинії, одним із помітних гравців на ринку виробництва форматів телевізійних шоу за останні кілька років стала Південна Корея. Зокрема, 2018-го великою популярністю користувався проект The Masked Singer - американська адаптація південнокорейського формату The King of Mask Singer (у вокальному шоу змагаються загримовані до невпізнання знаменитості, за яких голосують глядачі, а члени журі, використовуючи специфічні підказки, тим часом намагаються відгадати, хто ж виступає перед ними). Локальна версія формату нещодавно була запущена в Болгарії, а буквально днями відбудеться прем'єра в Австралії. Серед популярних новачків також музичне шоу A Battle of One Voice: 300 (учасники - відомі співаки - збирають команди з 300 фанатів, що змагаються одне з одним у хоровому співі), яке було запущене на південнокорейському TVN у серпні 2018-го. Права на формат уже придбала Німеччина, крім того, він був адаптований у Китаї.
2. Поява нових тем та форм подачі телешоу
Паралельно з тенденцією виробництва музичних проектів та шоу з зірками спікер виділила і щораз більший інтерес до Slow Entertainment. Прикладами таких проектів є знову-таки південнокорейські: The Barber of Seville (досвідчені перукарі з Європи та топмайстри з Кореї відкривають спільну перукарню в Іспанії), прем'єра якого відбулася на MBC; Grand Buda-Guest (знаменитості облаштовують щось на зразок готелю для бездомних собак, аби надати їм «товарного» вигляду і знайти їм господарів) телеканалу JTBC та Oops! We Forgot Your Order (шоу про ресторан, де працюють люди похилого віку з початковою стадією деменції) телеканалу KBS. Увага до такого жанру характерна не лише для Південної Кореї - в червні 2019-го на британському Channel 4 відбулася прем'єра шоу The Restaurant That Makes Mistakes виробництва Red Arrow Studios (права вже продані в Нідерланди), в якому до роботи в ресторані залучають літніх людей з хворобою Альцгеймера. Схоже шоу - Restaurant sin Barreras («Ресторан без кордонів») - представив і іспанський телеканал ETB.
Серед переважаючих тем останнього року бодіпозитивність, що трапляється в найрізніших жанрах: від драматичних серіалів (проект НВО «Ейфорія») до реаліті-шоу (Naked Beach британського Channel 4).
3. Відродження дейтінг- та реаліті-шоу
Реаліті-шоу переживають нову хвилю популярності завдяки платформам відео за запитом. Так, дейтінг Love Island, в якому 10 хлопців та дівчат шукають собі пару на безлюдному острові, припинив виходити на лінійному телебаченні, але був перезапущений на стрімінговому сервісі американського телеканалу CBS і голландському VOD-сервісі Videoland. А Facebook Watch перезапустив три локальні версії популярного в 90-х шоу The Real World, що розповідає про життя та проблеми молоді. На SVOD-платформах у Німеччині ексклюзивно доступний другий сезон Temptation Island (кілька пар погоджуються жити з групою самотніх людей протилежної статі, щоб перевірити міцність своїх стосунків), перший епізод реаліті Paradise Hotel (дейтінг, учасники якого будують кохання у стінах розкішного готелю) вийшов на німецькому телеканалі RTL - інші епізоди доступні на VOD-сервісі TV NOW. Завдяки успіху на платформах відео за запитом Love Island був перезапущений на телебаченні у Швеції.
Окремий інтерес представляє жанр дейтінг-шоу, яким потрібно адаптуватися до загальносвітового тренда популярності дейтінг-додатків на зразок Tinder. На соціальні зміни індустрія форматів відповідає проектами на кшталт французького шоу Making Love, учасники котрого спочатку займаються сексом, а потім вже вирішують, чи варто їм познайомитися ближче; проектами, в яких головною сполучною ланкою між людьми стає комп'ютерний алгоритм; або форматами, що обігрують нестандартні побачення. Наприклад, головним дейтінг-шоу 2019 року стала романтична передача Flirty Dancing британського телеканалу Channel 4 виробництва All3Media, де учасники окремо розучують танцювальну постановку, а зустрівшись, замість «привіт» повинні виконати танець разом.
Права на локальну адаптацію формату вже придбали американський канал FOX, нідерландський SBS6 і шведський TV4.
Ще однією темою, яка обігрується в телешоу, є доступність інтернет-порнографії. Цьому присвячені проекти Mums Make Porn та Generation Porn того самого Channel 4.
4. Повернення до колись популярних форматів
Серед помітних глобальних трендів споживання - перезапуск шоу, що були популярні на лінійному телебаченні близько двадцяти років тому: аудиторією міленіалів вони сприймаються як свіжий контент. Так, за останній рік уже згаданий дейтінг Temptation Island 2001 року отримав одразу три нові адаптації, Paradise Hotel 2003-го, Survivor 1997 року та The Real World 1992-го - по дві адаптації. У ТОП-5 форматів 2019 року за версією компанії The Wit увійшли All Together Now, Millionaire, The Voice, Love Island, Master Chef та The Four.
Крім того, багато шоу почали обростати власними підкастами - своєрідними розширеннями intellectual property (IP). Прикладом може слугувати той самий Love Island: у Великобританії з 2018 року випускається однойменний підкаст, який уже був адаптований у Німеччині. Також серед шоу, що мають підкаст-версії, - Texting Keith Olbermann, Maddie та She Kills.
5. Прямі трансляції на лінійному ТБ
Одним із головних питань індустрії на сьогодні залишається стан лінійного телебачення - чи актуальний він наразі. У той час як більшість «мильних» реаліті-шоу вирушили на SVOD-платформи, лінійному телебаченню залишилася ніша прямих трансляцій.
До найпопулярніших live reality 2019 року за версією The Wit потрапили Rescue Live мережі A&E (знімальна група фіксує роботу пожежних та рятувальників у різних містах США), First Responders Live телеканалу FOX (суть та сама, але за участю поліції), Animal ER Live телеканалу Animal Planet (шоу про бездомних тварин, яких можна забрати в сім'ю мало не під час ефіру), Chasing the Cure Live телеканалів TBS і TNT (лікарі у прямому ефірі працюють із пацієнтами, що страждають від недіагностованих, неправильно діагностованих або невиліковних хвороб), а також Blue Planet Live британського BBC One (програма, яка досліджує океанічну флору та фауну).
6. Звернення документалістики до теми насильства
Творці документальних передач дедалі частіше звертаються до тем, пов'язаних з аб'юзом.
До числа найуспішніших у цій ніші увійшла стрічка Surviving R.Kelly (історії жінок, які звинуватили американського співака Роберта Р. Келлі в сексуальному насильстві) американського кабельного телеканалу Lifetime, що була презентована в січні 2019 року та зібрала 28,6 млн глядачів. А також «Залишаючи Неверленд» (Leaving Neverland), прем'єра котрої відбулася в березні 2019-го: фільм спільного виробництва британського Channel 4 й американського HBO був проданий на 194 території. У той самий час інтерес до шокуючих зображень злочинів замінив інтерес до передач із соціальним ухилом, метою яких є висвітлення певної соціальної проблеми з пропозицією її вирішення.
Діти, матері та наукова фантастика - головні тренди серіалів
Ще одна доповідь Вірджинії Муслер була присвячена трендам серіальної індустрії, де вже кілька років поспіль активно розвивається контент для young adult аудиторії. Його головні герої - підлітки, що шукають себе, в екстремальних життєвих ситуаціях.
Одним із гучних проривів цього року став драматичний серіал НВО «Ейфорія» (Euphoria) - адаптація ізраїльського формату 2012 року, дія котрого відбувається в 1990-х. Цій темі присвячений серіал Netflix «13 причин чому» (13 reasons why), шведський Quicksand (Netflix), австралійський мінісеріал The Hunting, прем'єра якого відбулася в серпні на SBS, а також норвезький SKAM та фінський Mental.
Не лише втрачені діти, а й заблудлі жінки, зокрема матері, цьогоріч перебувають у центрі уваги: на НВО стартував другий сезон драматичного серіалу «Велика маленька брехня» (Big Little Lies), на ITV була представлена драма Deep Water, а на CBS - Why women kill.
За словами спікера, на сьогодні ринок адаптацій scripted-драм перебуває у стані, схожому на стагнацію: всього близько 5% нововипущених на екрани серіалів є адаптаціями, решта 95% припадають на оригінальний контент. А от що користується особливою популярністю, то це так звані IP-based драми (intellectual property based dramas), серед яких, зокрема, підвищену увагу привертають хорори та наукова фантастика. 17% IP-based серіальних драм ґрунтуються на книжках (в тому числі коміксах і манзі), 25% драм виробили платформи відео за запитом. Як приклад такого контенту Вірджинія навела романтичну комедію «Будка поцілунків» (The Kissing Booth), що стала першою адаптацією художнього твору, який розміщений на письменницькому сервісі Wattpad: фільм був показаний у кінотеатрах, а пізніше з'явився в бібліотеці Netflix. Схожу доля у трилера «Легкий як пір'їнка» (Light as a Feather) - серіал Hulu, знятий за однойменним твором Зої Аарсен. Текст набрав на Wattpad 3,3 млн переглядів, 2017 року твір отримав аудіоверсію, у жовтні 2018-го перший сезон серіалу вийшов на Hulu, а в липні 2019-го відбулася прем'єра другого сезону. Серед найпопулярніших IP-based драм також серіали Creepshow, Dragon (Hulu), Sleeping Beauties (AMC), Lisey`s Story (Apple TV).
Увесь останній рік глядач демонстрував помітний інтерес до хорора з елементами gore: найяскравішим прикладом такого контенту можна назвати третій сезон серіалу Netflix «Дуже дивні справи» (Stranger Things). Великою популярністю продовжують користуватися екранізації Стівена Кінга, твори якого залишаються в топі IP-based проектів.
Крім хорора та коміксів найадаптованішим жанром, як і раніше, залишається наукова фантастика. Прикладами можуть слугувати майбутні серіали «Мандалорець» від Disney+ та «Заради всього людства» (For All Mankind) від Apple TV+.
Книжки - не єдине джерело для IP-based проектів: за останній рік значно зросла кількість стрічок, що базуються на популярних підкастах. Одним із перших, що став успішним, Вірджинія називає кримінальний мінісеріал «Брудний Джон» американської телемережі Bravo, створений за однойменним підкастом журналіста Крістофера Гоффарда для Los Angeles Times. Також серед адаптацій підкастів - шоу Faking Hitler, Jan Thomas og Einar blir venner, Brexitcast, Limetown та Because kids.
Окреме місце в цій ніші займають підкасти, що засновані на реальних подіях: наприклад, Over my Dead Body (HBO Max) та The Drop Out (ABC).
Загалом кількість анонсованих scripted-проектів на SVOD-сервісах досить велика: 35 - на Apple TV, 35 - на Disney+, 25 - на Quibi, 18 - на HBO Max, 3 - на Spectrum Originals.