«SVoD-сервіси змінюють концепцію копродакшенів. Готується зрушення на ринку, коли продюсери та SVoD-платформи прагнутимуть залишити права на контент тільки собі» - про це свідчить низка досліджень, загальний огляд яких головний редактор авторитетного міжнародного видання про медіа C21 Media Ед Воллер презентував у рамках міжнародного медіафоруму KYIV MEDIA WEEK.
Останні тенденції вказують на те, що (за даними O&O) світовий ринок телеконтенту продовжує збільшуватися - так само як і світовий ринок локального виробництва. І найближчим часом - принаймні наступні п'ять років - зростання триватиме. Щодо світового ринку телеконтенту в цілому, то він збільшується на 5% щорічно: якщо почати рахувати з 2016-го, то до 2025 року обсяг зросте зі $197 млрд до $306 млрд. А в сегменті виключно локального - з $94 млрд у 2015-му до $143 млрд у 2025 році.
Локальний контент фрагментує аудиторію, що, очевидно, призводить до деякого її скорочення. При цьому телеканали хочуть обов'язково володіти правами на створений контент, а не просто використовувати їх, що дозволяє ліцензувати проект для мультиплатформенної дистрибуції і значно розширити аудиторію в цілому. Йдеться як про готові серіали та телешоу, так і формати, які можна продати за кордон.
Окремо Воллер зазначив спад попиту на американський контент - у багатьох країнах у праймі його витіснили проекти, вироблені локально (про це ж, до речі, говорив під час своєї лекції й Олександр Роднянський). Тайтли виробництва США наразі сприймаються як щось дороге, неексклюзивне та нішеве. Дедалі частіше відзначається зайва «американізація» американського контенту, в результаті чого скорочується його потенціал на міжнародному ринку дистрибуції.
Позаяк кількість ОТТ- і SVoD-сервісів у світі збільшується, а їхня популярність зростає, платформи відео за запитом поступово нарощують обсяги створення оригінального контенту та часто звертаються з пропозиціями про копродакшен до телеканалів, коли йдеться про виробництво локального проекту з міжнародним потенціалом. У такому разі SVoD-сервіси опиняються перед вибором - нарощувати базу кращих тайтлів, але не на ексклюзивних правах, або ж точково наповнювати бібліотеки контентом, який належить тільки їм. А саме цього їм і хочеться, оскільки рамки вікон дистрибуції сильно розмиваються й оператори сервісів відео за запитом хотіли б, щоби термін ексклюзивних прав був якнайтривалішим. Великі ж американські медіаконгломерати та деякі європейські телеканали (наприклад, норвезька суспільна корпорація NRK) узагалі намагаються залишати дистрибуцію своїх проектів у сегменті онлайн на власних D2C-платформах.
Американський ринок перебуває в очікуванні виходу SVoD-послуги Disney+, що може перерозподілити дивлення та створити відтік абонентів міжнародного ОТТ-лідера Netflix. Але при цьому в Європі мовники традиційного телебачення продовжують об'єднуватися в альянси з метою збільшення кількості копродакшенів і запуску спільних ОТТ-платформ на противагу американським. Приклад тому - Nordvision (мовники DR (Данія), SVT (Швеція), NRK (Норвегія), YLE (Фінляндія) та RUV (Ісландія) і The Alliance (France Television (Франція), ZDF (Німеччина) та Rai TV (Італія).
Ще одна тенденція - загальносвітове старіння аудиторії. За даними Всесвітньої організації здоров'я, відсоток населення від 60 років і старше збільшиться з 12% у 2015 році до 22% у 2050-му. І вже наступного року населення 60+ буде більше, ніж дітей до 5 років. А населення віком понад 55 років - основна аудиторія телеканалів, оскільки найменш схильна до переходу на альтернативні платформи відеоконтенту. Відповідно, більше людей - більший попит.