Після майже тримісячної перерви, спричиненої закриттям кінотеатрів через пандемію коронавірусу, кінопрокатна індустрія Європи почала виявляти перші ознаки життя. Попередній вікенд, 11-14 червня, став першим пробним кроком до відновлення роботи кінотеатрів у багатьох країнах Європи. Зокрема, вперше із середини березня свої двері для кіноглядачів відчинили кінотеатри Польщі, Італії, Данії, Австрії, Швейцарії, Естонії, Словенії, Греції, Фінляндії, Португалії, Хорватії, Болгарії, Сербії та Чорногорії, а також Швеції.
Украй цікавим із погляду кінопрокату є той факт, що Швеція, яка у принципі не визнавала необхідності жорстких обмежень через коронавірус, усе ж закривала свої кінотеатри. А от Норвегія, судячи зі статистики порталу boxofficemojo, була єдиною країною Європи, в котрій кінотеатри працювали весь період карантинних обмежень - про касові збори там рапортували щотижня.
Водночас варто зазначити, що деякі європейські країни вийшли з кінопрокатного карантину трохи раніше. Наприклад, тиждень тому (на самому початку червня) перших кіноглядачів прийняли кінотеатри Нідерландів, Литви й Ісландії. Ще раніше - на початку травня - кінозали Чехії, а від двадцятих чисел травня обмежені кінопокази поновилися в Німеччині та Словаччині. Але все ж саме вікенд, який стартував 11 червня, став більш-менш масовим поверненням кінопрокатної галузі до життя. При цьому зауважимо відразу: масовим виключно за кількістю країн, що частково відновили роботу своїх кінотеатрів, але аж ніяк не за відвідуваністю та бокс-офісом. Три із шести найбільших із погляду обсягу кінопрокатного ринку європейських територій - Франція, Великобританія та Росія - так і не відновили роботи кінотеатрів. До речі, так само як і Україна. Ну а результати Італії та Іспанії, котрі дозволили дуже обмежений прокат дуже обмеженій кількості кінотеатрів, близькі до нульового значення, тож уважати ці країни такими, що відкрили свої кінозали глядачам, наразі, на жаль, не можна. Хоча формально перші «копійки» вже відображені у статистиці кінопрокату за вікенд.
Отже, що ж показували та скільки заробили європейські кінотеатри, які умовно відновили кінопрокатну діяльність? Зазначимо відразу, що лідерами за сумарними касовими зборами стали Швейцарія, Норвегія та Нідерланди. А замикають п'ятірку Німеччина і Польща. Несподівана картина, чи не так?
Кіноглядачам очікувано запропонували явно не свіжі релізи, а ті, що вже були запущені до карантину (принаймні в деяких країнах). Зокрема, лідерські позиції в Чехії, Словаччині, Швейцарії, Ісландії та Словенії посів американський трилер-жахастик «Полювання» (The Hunt), справжня прем'єра якого відбулася 11 березня у Великобританії та Ірландії, а 13 березня - у США, Канаді, у низці інших країн.
Справжнім же європейським посткарантинним лідером став хорор «Людина-невидимка» (The Invisible Man) спільного виробництва США, Канади й Австралії. Його оригінальна прем'єра відбулася 5 березня, та після тримісячної перерви фільм став найкасовішим релізом у таких країнах Європи: Німеччина, Нідерланди, Іспанія, Чехія, Хорватія, Болгарія, Сербія та Чорногорія.
У Швеції при цьому найбільшу касу зуміла зібрати фантастична сімейна комедія американського виробництва «Дулітл» (Dolittle); в Австрії - американська анімація «Тролі-2: Світове турне» (Trolls World Tour), у Португалії - оскароносна військова драма «1917» спільного виробництва Великобританії, США, Канади, Іспанії та Індії; в Норвегії - американський мультфільм «Уперед» (Onward); у Греції та Хорватії - фантастична хорор-драма копродукції США і Канади «Маяк» (The Lighthouse), а у Фінляндії - британське драмеді «Емма» (Emma).
Сказати, що кінотеатри зібрали мало, - це, у принципі, нічого не сказати. Що цілком передбачувано: кінотеатрів відкрилось небагато, релізів - кіт наплакав (та й ті непрем'єрні), а люди наразі просто побоюються ходити в місця массововго скупчення. Для розуміння, як мало зібрали європейські кінотеатри свого першого посткарантинного вікенду, в таблиці нижче ми наводимо касові збори середини червня 2019 року (13-16 червня) щодо кожної з країн, представлених в огляді.
Звісно, ми розуміємо, що на бокс-офіси країн упливає дуже багато чинників - від сезонності (саме тому порівнюються результати середини червня з аналогічними результатами минулого року, а не з різдвяно-новорічними тижнями, коли збори у принципі набагато вищі) до репертуарного плану (літо - це завжди затишшя в кінопрокатному бізнесі) й до погоди на вулиці (дощовими літніми вікендами збори, як правило, вищі). Проте для загальної репрезентативності картини та розуміння рівня падіння ринку цих даних цілком досить.
Результати першого посткарантинного вікенду в Європі
Країна |
Загальні збори за вікенд 11-14 червня 2020 р., $ |
Кількість релізів у прокаті |
Лідер за касовими зборами за вікенд |
Збори лідера за вікенд, $ |
Загальні збори за аналогічний вікенд 2019 року, $ |
|
Швейцарія |
148 213 |
7 |
Полювання |
47 442 |
878 820 |
|
Нідерланди |
124 874 |
12 |
Людина-невидимка |
34 747 |
3 668 504 |
|
Норвегія |
96 055 |
22 |
Уперед |
18 933 |
318 164* |
|
Німеччина |
82 157 |
8 |
Людина-невидимка |
32 930 |
6 254 753 |
|
Польща |
31 768 |
13 |
Уперед |
7133 |
1 420 356 |
|
Австрія |
19 944 |
10 |
Тролі-2: Світове турне |
4646 |
550 218 |
|
Чехія |
15 463 |
4 |
Людина-невидимка |
6332 |
657 284 |
|
Іспанія |
11 987 |
7 |
Людина-невидимка |
8903 |
4 833 276 |
|
Данія |
9408 |
1 |
Людина-невидимка |
9408 |
552 130 |
|
Словаччина |
5184 |
2 |
Полювання |
4123 |
250 476 |
|
Швеція |
3127 |
4 |
Дулітл |
2098 |
777 394 |
|
Словенія |
3127 |
5 |
Полювання |
1679 |
87 217 |
|
Греція |
2849 |
3 |
Маяк |
1074 |
492 006 |
|
Естонія |
2668 |
2 |
Людина-невидимка |
2311 |
123 488 |
|
Ісландія |
2590 |
1 |
Полювання |
2590 |
81 444 |
|
Фінляндія |
1108 |
4 |
Емма |
1035 |
376 731 |
|
Хорватія |
889 |
6 |
Маяк |
338 |
197 957 |
|
Португалія |
163 |
1 |
1917 |
163 |
865 361 |
|
Болгарія |
118 |
1 |
Людина-невидимка |
118 |
208 448 |
|
Сербія та Чорногорія |
35 |
1 |
Людина-невидимка |
35 |
н/д |
*Норвегія - збори за вікенд 5-7 червня 2019 року. Дані: Media Resources Management на підставі статистики boxoficcemojo.com, червень 2020
У післямові хочеться приділити увагу такому важливому чиннику, як прем'єрні релізи. Адже саме вони - головний драйвер приваблення глядачів до кінотеатрів. Чи були такі аналізованого тижня? Звісно, були. Проте, на жаль, це не прем'єри національних стрічок у тій чи іншій країні, а прем'єри фільмів, що раніше вийшли в міжнародний прокат, на кожній окремо взятій території. Наприклад, прем'єрним релізом у Нідерландах підзвітними вихідними була американо-канадська спортивна мелодрама «Хвилі» (Waves), яка вийшла на міжнародний прокатний ринок іще 2019 року. В Німеччині єдиною прем'єрою стало чеське драмеді 2019 року «Народна вулиця» (Národní trída), в Норвегії - торішня драма «Лапочка» (Papicha), копродукція Франції, Бельгії, Катару й Алжиру. У Польщі дебютували італійська комедія 2019 року «Красунчик зі стажем» (Just a Gigolo) та американський музичний байопік «Вірю в кохання» (I Still Believe), прем'єра якого відбулася в березні поточного року, а у Словаччині дебютним релізом стало американське «Полювання». Усе! Цим список прем'єр в Європі наразі обмежується.