Немає кращого місця для налагодження нових контактів і зв'язків у кіносвіті, ніж Каннський кінофестиваль і супутній йому ринок Marché Du Film. Американські ЗМІ не без підстав називають ці заходи суперкубком для творців контенту: саме тут укладаються найважливіші кіноугоди року, представники Голлівуду заводять знайомства з європейськими (і не лише!) колегами, а виробники незалежних проектів отримують шанс знайти дистрибуторів.
За довгі роки фестиваль і ринок виробили ефективний алгоритм спільного існування: перший приваблює учасників гучними прем'єрами, другий забезпечує майданчик для спілкування й укладання угод. По приклади далеко ходити не треба: минулого року в межах огляду відбувся світовий реліз стрічки Пона Чжуна Хо «Паразити», а завдяки Marché фільм став рекордсменом серед усіх переможців Каннського кінофестивалю, продавшись до рекордної кількості країн. Коли цього недостатньо, згадайте історію Харві Вайнштейна до того, як він став головним поганцем Голлівуду: правильна робота з Каннами зробила його головним постачальником закордонних проектів до американського прокату і за сумісництвом одним із найвпливовіших продюсерів «оскарівського» кіно.
Цього року свято кінематографу опинилося під загрозою: через пандемію коронавірусу (так, нам вона теж набридла) кінофестиваль скасували й подібна доля чекала заходи ринку. Та на щастя, організатори знайшли вихід: за прикладом телеринку MIPTV, Marché Du Film пішов в онлайн і відбудеться з 22 по 26 червня. Якщо в разі першопрохідців часу на звикання до нового формату в учасників не було, то до Marché Du Film лишається майже місяць, аби все вивчити й увірватися в потрібну Zoom-конференцію максимально підготовленими. Допомогти з цим може свіжий матеріал Deadline: видання зібрало всю відому на сьогодні інформацію про майбутній захід, а ми перекажемо вам його головні моменти.
Плутанина з двома ринками
Почнімо, мабуть, із цікавої історії, котра розігралась іще до того, як організатори фестивалю та ринку визначилися з планом дій в умовах пандемії. Якщо пам'ятаєте, Тьєррі Фремо зі співтоваришами до останнього сподівались, що огляд відбудеться, проте вже на початку березня, коли скасувався MIPTV 2020, аналогічні чутки почали поширюватись і про Каннський кінофестиваль. Офіційна інформація про Marché Du Film з'явилася лише в середині квітня, і півтора місяця невідомості Голлівуду виявилось досить, аби спробувати взяти ініціативу до своїх рук.
Сталося безпрецедентне: низка найбільших голлівудських агентств, серед яких Endeavour Content, UTA Independent Film Group і ICM Partners, за ініціативою компанії CAA Media Finance почала розробляти стратегію на той випадок, коли Marché Du Film 2020 не відбудеться. Унікальність ситуації в тому, що для всіх учасників процесу Каннський кіноринок мав таке значення, що вони навіть забули про конкуренцію. «Важко пригадати випадок, коли агентства так тісно згуртувались. Ніхто не намагався здобути із ситуації зиск для конкретної компанії - всі координували дії заради блага всієї галузі», - розповів Deadline інсайдер переговорів.
До середини березня група оголосила, що з Каннами чи без них, та віртуальному кіноринку бути, причому доволі скоро - у травні або червні. «Ми всі були стурбовані, адже жодної інформації від організаторів Marché не надходило. Крім того, під загрозою був і Каннський кінофестиваль: уже тоді ми припускали, що огляд скасують, але остаточного рішення уряду Франції теж іще не було. Тож ми розробляли альтернативні плани під будь-який можливий сценарій», - згадує баєр одного з агентств, додаючи, що всі ці процеси в жодному разі не були «рухом проти Канн».
Утім, деякі представники індустрії сприйняли їх саме так. А коли глава Marché Du Film Жером Паяр нарешті оголосив, що захід піде в онлайн, у США та Європі пішли чутки, що кіноринків буде два: один - для англомовних проектів від голлівудських агентств, другий - власне Marché. Анонімний французький селер щодо цього навіть майже знетямився. «Ми збираємось брати участь тiльки в Marché. Ми в боргу перед фестивалем і продаємо дуже багато контенту як для компанії нашого розміру. Не думаю, що індустрії потрібні дві окремі події - всі повинні діяти спільно. Тому ми не схвалюємо дій американських колег, хоча для них такий метод ведення бізнесу - звичайна річ», - обурювався він.
Навести лад у думках представників індустрії допоміг особисто Паяр. «Ініціатива голлівудських агентств не буде паралельним ринком - вони просто організовуватимуть приватні презентації. Спершу в них справді була ідея створити власну платформу, але тепер, як мені відомо, такі розмови припинились. Ми вели з ними переговори, й у результаті вони погодилися обмежитись презентаціями без показів», - пояснив він, додавши, що всі скринінги проводитимуться через Marché.
Плюси та мінуси онлайн-формату
Отже, ми розібрались, що ринок буде, а його клонів, які би збивали представників індустрії з пантелику, не планується. Трохи про онлайн-формат майбутнього заходу його організатори розповіли в мить оголошення: цього разу Marché Du Film відбудеться на онлайн-платформі Cinando, що була запущена 2003 року й зазвичай використовується як віртуальна вітрина великих ринків і фестивалів. Також планується створити 15 віртуальних «кінотеатрів», де демонструватимуться вже готові та work-in-progress фільми, а також трейлери і презентації нових стрічок. При цьому організатори обіцяють, що всі матеріали будуть доступні для перегляду практично цілодобово, що особливо цінне для дистрибуторів із різних куточків планети і, відповідно, різних часових поясів. Ділове спілкування учасникам пропонується вести у спеціально створеному застосунку Match&Meet.
Жером Паяр зазначає, що індустрія на «віртуалізацію» кіноринку відреагувала доволі жваво: «Відповідно до проведеного нами опитування 90% компаній, які зазвичай брали участь у «живому» ринку, мають намір узяти участь і в його онлайн-версії. Ми очікуємо присутності 200-300 компаній-селерів і 60-80 інституцій. Загалом, сподіваємося, в нас буде від 5 тис. до 10 тис. учасників, тоді як їхня кількість минулими роками становила 12-13 тис.».
Щодо приватних онлайн-презентацій голлівудських агентств, то в них, за даними Deadline, хотіли б узяти участь майже 30 компаній, серед яких FilmNation, AGC, Wild Bunch, Endeavour Content, Hanway, Lionsgate, Mad River, Miramax, Rocket Science, Sierra Affinity та STX Entertainment. Утім, представники багатьох із них кажуть, що будуть присутні на обох майданчиках - добре, що вони розпочинають роботу в один день, 22 червня. Спеціального застосунку для спілкування учасників у цьому разі не буде - кожен зможе вибрати звичну для себе платформу, та найбільше організатори сподіваються на Zoom.
При цьому головним мінусом для всіх лишається скасування Каннського кінофестивалю: попередніми роками саме огляд створював проектам необхідний для добрих продажів ажіотаж, а також був своєрідним ситом - якщо стрічка пройшла відбір журі й потрапила до основного конкурсу Канн (або ж до однієї з програм фестивалю), це вже був знак якості та гарантія вигідної угоди як для продавців, так і для покупців.
Найболючіше нинішні обставини вдарили по артхаусу: багато представників сегмента прямо кажуть, що не презентуватимуть своїх фільмів на онлайн-ринку лише тому, що контекст фестивалю для них життєво необхідний. «Ми думали анонсувати фільм іноземною мовою з хорошим режисером, та привернути увагу до артхаусного проекту без повноцінної фестивальної презентації дуже складно. Я розмовляв із багатьма представниками європейських артхаус-продакшенів - вони теж не мають наміру представляти на віртуальному кіноринку нові фільми. Допоки Каннський кінофестиваль не повернеться, акцент у сегменті буде на старих, уже знайомих тайтлах», - каже представник одного з провідних європейських селерів.
Інші опитані Deadline компанії дотримуються схожої позиції: на перший план цього року вийдуть комерційніші англомовні проекти, а авторське кіно іншими мовами відкладається до кращих часів. Утім, найближчими тижнями все може змінитися: просто зараз організатори Marché готують спеціальні добірки авторського кіно, які в теорії полегшать його продажі. Подробиць про це наразі немає - їх обіцяють розкрити найближчим часом, але Паяр сподівається, що механізм стане «величезною допомогою» для сегмента артхаусу.
Чи стане онлайн-формат нормою для ринків контенту?
Пандемія та тривалий карантин змінюють івент-індустрію буквально на очах, і навряд чи вона повернеться до колишнього розміреного життя, коли все завершиться. Єдиної відповіді на те, які нововведення в галузі в підсумку приживуться, а які лишаться коронавірусним реліктом, наразі немає. Але досвід і позиція організаторів Каннського кінофестивалю свідчать, що великі й авторитетні огляди не розглядають онлайн як альтернативу зустрічам за давнім звичаєм. Це цілком логічно, враховуючи, що кіноіндустрія багато в чому бізнес, котрий базується на особистих зв'язках, своєчасних знайомствах і «хімії».
З ринками контенту справи йдуть інакше: навіть коли перельоти та масові зібрання знову стануть безпечні, організатори не відмовлятимуться від онлайн-формату цілком. Нинішню ситуацію вони розглядають як можливість випробувати різні моделі віддаленого співробітництва, і найефективніші з них перекочують у постпандемійну епоху. «Певна річ, люди тішитимуться поверненням на Круазетт наступного року - бодай тому, що всім бракує особистого спілкування. Та вже зараз ми розглядаємо варіанти створення гібридного ринку, аби в ньому брали участь ті, хто з якихось причин не може приїхати до Канн. Це цілком може стати для нас новим способом роботи», - каже Паяр, додаючи, що так і для навколишнього середовища буде корисніше.
Представники голлівудських агентств з очільником Каннського кіноринку згодні. Ба більше, вже зараз вони прогнозують, що випробуваний у межах Marché формат стане у пригоді в підготовці American Film Market. «Ніщо не зможе замінити фізичний контакт. Та коли пандемія затягнеться й європейці з азіатами не зможуть приїхати на AFM у листопаді, нам знадобиться інший спосіб продажу контенту», - заявив один із них.
Карантин, що сплутав світовій кіноіндустрії всі плани на найближчий рік, усе ж може принести певну користь. Якби не пандемія, консервативні європейці ще довго придивлялися б до можливостей онлайн-формату, та нині оновлення підходів стало життєвою необхідністю. Невдовзі дізнаємось, як це працює на практиці. До речі, 2020 року спостерігати за процесом з України буде особливо цікаво, адже наша країна в черговий раз збільшила свою присутність на Каннському кіноринку. Це стало можливим завдяки зусиллям Українського інституту, який підтримав одразу дві презентаційні програми - продюсерську від ОМКФ і документальну від Docudays UA. Детальніше про них можна прочитати тут і тут. До зустрічі на онлайн-полях!
marchedufilm.com/©LAUREN NICOL, youtube.com/Screen International