За останні п'ять років у національному телевізійному ефірі змінилося багато, причому змінилося кардинально. Передусім стало набагато менше контенту російського виробництва, який так чи інак поступово замінюється на український продукт. Також почастішали випадки потрапляння на телеекрани проектів європейського, американського і турецького виробництва. Разом із тим за результатами 2018 року можна констатувати, що період турбулентності на українському телевізійному ринку минув. Канали більш-менш визначилися з основними «стовпами», тож, якщо розглядати структуру телевізійного ефіру, зміни не були такими радикальними, як у 2014-2016 роках. Нагадаємо, що переламним був 2016-й: тоді істотно скоротився сумарний час трансляції серіалів, а доля шоу помітно зросла (шоу значно обігнали серіали за сумарним хронометражем трансляції, хоча ще 2014 року ситуація була геть протилежною).
Попри те, що загальні тенденції ринку професіонали бачать, так би мовити, неозброєним оком, аби розуміти реальний стан речей щодо зміни тематичної структури українського телеефіру, компанія Media Resources Management традиційно аналізує структуру ефіру шести найбільших українських загальнонаціональних мовників за минулий рік («Україна», «1+1», ICTV, СТБ, «Інтер» та «Новий канал»). Сумарний хронометраж мовлення кожного з каналів склав близько 8,77 тис. годин. Увесь трансльований контент був розділений за основними категоріями: серіали, теле- та кінофільми, шоу, анімація, документальні проекти, новини, реклама й анонси (також була сформована категорія «Інше», до якої увійшли трансляції, концерти, короткометражки і міжпрограмні заставки). Таким чином було згруповано та проаналізовано кожну секунду ефірного часу найбільших українських мовників.
Ці дослідження показали, що найпопулярнішим видом телевізійного контенту в країні, як і 2017 року, є шоу – на їхню частку в ефірі ТОП-6 українського ТБ за минулий рік припало близько 37% від сумарного хронометражу мовлення. В абсолютних цифрах це майже 18 тис. годин (до порівняння: у 2017 році на частку телешоу припадало 34% національного ефіру). У трійку найпопулярніших видів трансльованого в Україні контенту також входять телевізійні серіали (17%, або трохи менше 9,1 тис. годин мовлення), кіно- і телефільми (13%, або трохи більше 6,8 тис. годин). Загалом структура телевізійного ефіру найбільшої шістки вітчизняного ТБ має такий вигляд:
Структура українського телеефіру за 2018 рік
Дані: Media Resources Management
Показово: якщо порівнювати з аналогічними даними за 2014 рік, то стає очевидним, як сильно змінився український телевізійний ландшафт всього за п'ять років. Адже ще в 2014-му серіали впевнено лідирували за сумарним хронометражем трансляцій – їхня частка становила близько 31%, у той час як на телевізійні програми та шоу припадало загалом близько 21% загального ефірного часу.
Сумарний хронометраж трансляції телевізійних серіалів доволі суттєво скоротився в порівнянні з минулим роком (майже на 1,2 тис. годин), так само як і хронометраж трансляції кіно- та телефільмів (майже на 700 годин). Це все відбулося завдяки нарощенню загального часу трансляції телевізійних шоу і програм (на понад 1,4 тис. годин порівняно з 2017 роком). Позитивні тенденції з року в рік спостерігаються і в рекламній сфері – загальний хронометраж рекламних проявів в ефірі ТОП-6 телеканалів неухильно зростає (у 2018-му порівняно з 2017 роком він збільшився на понад 500 годин).
Для кращого розуміння змін, що відбулися в українському телеефірі за минулий рік, ми порівняли показники сумарного хронометражу трансляцій основних видів контенту за 2014-2018 рр.
Український телеефір у 2014-2018 рр.
|
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
Шоу |
11015:13:14 |
13792:57:55 |
17025:05:13 |
17829:31:49 |
19240:54:20
|
Серіали |
16244:41:47 |
12622:57:17 |
10437:04:15 |
10281:25:10 |
9097:51:34
|
Фільми |
7760:29:58 |
8706:04:36 |
8350:48:04 |
7519:24:45 |
6835:17:43
|
Реклама |
6558:25:24 |
7067:20:33 |
7255:04:17 |
7849:47:47 |
8354:36:12
|
Новини |
5394:38:41 |
5338:14:11 |
5052:55:41 |
4869:03:52 |
4644:16:24
|
Анонси |
1968:14:21 |
2021:32:31 |
2177:16:17 |
2106:34:49 |
2337:17:57
|
Анімація |
1612:48:44 |
1363:12:29 |
1064:46:03 |
1026:44:43 |
1018:13:04
|
Документальні |
1227:52:01 |
1169:39:25 |
741:00:42 |
688:55:33 |
551:18:15
|
Інше |
669:56:10 |
382:07:00 |
498:40:27 |
301:25:13 |
399:00:38
|
Разом |
52464:05:57 |
52452:20:20 |
52602:40:59 |
52472:53:41 |
52478:46:07
|
Дані: Media Resources Management
А у відсотковому співвідношенні (стосовно видів трансльованого контенту в 2014-2018 роках) структура українського телевізійного ефіру має такий вигляд:
Частки різних видів контенту в українському ТБ-ефірі 2014-2018 рр., %
Дані: Media Resources Management
Наша редакція усвідомлює, що наведена вище статистика демонструє, так би мовити, середню температуру в лікарні. Кожен із телеканалів має свою цільову аудиторію, орієнтуючись на запити та інтереси якої, він і вибудовує власну програмну сітку. Відповідно, структура ефіру кожного з найбільших загальнонаціональних мовників унікальна: деякі канали роблять ставку на серіали та кінопокази, а в інших помітний значний ухил у бік трансляції телевізійних програм і шоу, або ж акцент робиться на анімацію чи прямі трансляції.
Далі ми докладніше розглянемо структуру ефіру кожного каналу з першої шістки українського ТБ. Телеканали розташовані за принципом зменшення середньої частки кожного з них за травень 2019 року (за аудиторією 18-54, 50 тис.+).
«Україна»
Домінуючим видом контенту в ефірі телеканалу «Україна» є серіали – їхня сумарна частка у загальній структурі мовлення каналу за результатами 2018 року склала близько 34% (що трохи менше, ніж позаминулого року). З даним показником «Україна» впевнено посідає першу позицію в рейтингу «найсеріальніших» каналів нашої країни. При цьому продовжує нарощувати сумарний хронометраж трансляції телевізійних шоу. А ось фільмів і живих трансляцій в ефірі каналу стало менше.
Структура ефіру каналу «Україна» у 2018 році
Дані: Media Resources Management, 2019
ICTV
Якщо за результатами 2016 року телеканал ICTV був єдиним із першої шістки українських мовників із кіно- і телефільмами як основним видом трансльованого контенту, то з 2017-го першість за сумарним хронометражем трансляції перейшла до телевізійних шоу. На їхню частку в 2018 році сумарно припало близько 28% мовлення. На другому місці – фільми з показником 21%, на третьому – серіали з часткою 19% (зростання сумарного хронометражу трансляції серіалів спостерігається другий рік поспіль).
Структура ефіру каналу ICTV у 2018 році
Дані: Media Resources Management, 2019
«1+1»
Основу програмної сітки каналу «1+1» становлять телевізійні шоу та несценарні програми. Сумарно на їхню частку торік припало близько 41% від загального хронометражу мовлення каналу. Частка серіального контенту в ефірі «1+1» склала близько 11%, кіно- і телефільмів – близько 8%. Якщо порівняти зі структурою ефіру цього ж каналу в 2017 році, то за результатами 2018 року стало набагато менше серіалів та значно більше шоу.
Структура ефіру каналу «1+1» у 2018 році
Дані: Media Resources Management, 2019
СТБ
Канал СТБ є абсолютним лідером серед українських загальнонаціональних мовників із погляду обсягів трансляції телевізійних шоу і програм, на частку яких припадає 54% загального ефірного часу. А ось частка кіно- та телефільмів – украй мала (близько 4%). Варто відзначити, що 2018 року СТБ значно наростив обсяг трансляції телевізійних серіалів (на понад 450 годин у порівнянні з 2017 роком).
Структура ефіру каналу СТБ у 2018 році
Дані: Media Resources Management, 2019
«Новий канал»
В ефірі «Нового каналу» першою скрипкою, якщо розглядати загальну тривалість трансляції в 2018-му, стали телевізійні шоу з часткою 40%. За ними йдуть фільми з показником 23%. На частку серіалів минулоріч припало близько 10% ефіру каналу, що суттєво менше у порівнянні з показниками 2017-го.
Структура ефіру «Нового каналу» у 2018 році
Дані: Media Resources Management, 2019
«Інтер»
Структура мовлення «Інтера» торік була більш-менш збалансованою з погляду основних видів трансльованого контенту. При цьому варто відзначити, що кількість часу, відведеного під трансляцію телевізійних шоу і програм, зросла досить відчутно. Так само як і відчутно «просіли» серіали. Шоу зайняли в структурі ефіру каналу 28%, серіали – 13%, а на частку кіно- та телефільмів, своєю чергою, припало 18% ефіру. Дещо зросла кількість телевізійних трансляцій, а також обсяг мовлення кіно- і телефільмів.
Структура ефіру каналу «Інтер» у 2018 році
Дані: Media Resources Management, 2019