Здавалося б, на чому всесвітній карантин точно мав поставити хрест, то це на виробництві телепроектів про подорожі. Але в Teen Spirit Production вміють виходити зі складних ситуацій, тому, щойно масштаб лиха став зрозумілий, їхній виплід «Орел і Решка» миттєво змінився з урахуванням нових реалій.
Зараз особливий сезон шоу під назвою «Карантин» успішно виходить на телеканалах «Інтер» і «П'ятниця», а також на YouTube-каналі продакшена. Крім того, актуальний підхід надихнув авторів на ще одну «карантинну» історію, що дістанеться ефіру влітку. На прохання MBR продюсер «Орла і Решки» Олена Синельникова розповіла всі цікаві подробиці - від того, як народилася ідея свіжого тревел-формату, до власних прогнозів тривалості всесвітніх обмежень.
***
Нас, як і багатьох колег, карантин заскочив зненацька. Коли країни почали закривати кордони, група перебувала в Індії - знімали свято Холі для сезону «Дива світу». Після цього мали вирушити на Філіппіни, а звідти - до Японії. Тоді ми ще тішили себе сподіваннями, що вони встигнуть закінчити роботу, але в процесі на карантин закрилися Філіппіни. Японія лишалась відкритою, тому ми вирішили одразу відправити групу туди - ніхто не усвідомлював або не хотів усвідомлювати ані серйозності ситуації, ані її масштабів, а в нас розплановані ефіри, для яких необхідно було продовжувати зйомки. Однак незабаром оголосили, що із 17 березня кордони закриє Україна. Потрібно було діяти дуже швидко: ми постійно підтримували зв'язок із групою, тож людей з Індії вдалося повернути додому буквально останньої миті. Крім того, карантин завадив зйомкам сезону «Божевільні вихідні». Вранці 14 березня друга наша група мала вилітати з Києва до Дубліна для зйомок Дня святого Патрика. Та продюсер, який виїхав туди заздалегідь, 13-го ввечері повідомив, що свято скасовується - за лічені години довелось анулювати і цю поїздку.
Ми в Teen Spirit Production схиблені на подорожах, тому такий поворот виявився для команди доволі болісним. Утім, це також відбилось на виробництві: і в «Дивах світу», і в «Божевільних вихідних» на весняно-літній телесезон було заплановано по 20 випусків, проте на час початку карантину ми встигли відзняти матеріалів лише на 12 і 8 епізодів відповідно. Потрібно було терміново придумати, як бути далі.
До ідеї сезону «Карантин» ми підібрались не відразу, а перші задумки дуже відрізняються від того, що в результаті було реалізоване. Коли розмах проблеми став очевидний і ми опинилися вдома під замком із розумінням: найближчим часом «Орел і Решка» до інших країн не поїде, почалась довга розмова з телеканалами про те, як виходити із ситуації, що склалася. Вони потребували рішення не менше за нас - спонсорські пакети підписані до кінця сезонів, і нові ефіри необхідні бодай для того, аби відпрацювати прояви клієнтів і не залишитись без рекламних грошей. Усвідомлюючи це, ми запропонували зробити «карантинну» історію з нашими ведучими, які сидять удома на дивані та переглядають архівні відео з подорожей, - добре, що ексклюзивного тревел-контенту, котрий раніше ніде не виходив, накопичилося достатньо.
Канали такий хід сприйняли не дуже жваво, і їх можна зрозуміти - складно ухвалювати рішення поспіхом, та ще й не бачачи готового продукту: виходити в ефір треба терміново, а ситуація в усьому світі змінювалася щогодини. Я опинилась у непростих обставинах, де, з одного боку, був задум із непоганими перспективами, з іншого ж - необхідність докрутити його так, аби зацікавити телик. У принципі, ми були готові виробляти «карантинні» випуски й без них - виключно для свого YouTube-каналу. Але по-перше, це був би не найраціональніший шлях із фінансового погляду, а по-друге, саме неготовність мовників багато в чому прискорила нас розвивати думку далі.
Усередині команди ми продовжували жонглювати тревел-можливостями, що залишились на карантині. І тут осяяло: нехай ми не можемо нікуди поїхати самостійно, у проекту є друзі - гіди, помічники, фіксери - в усьому світі. То чому б не робити включення з ними? Чесно кажучи, щойно ідея народилася, в мене буквально вибухнув мозок: це було водночас і просто, і геніально - як задум «Орла і Решки» десять років тому. Так видавалось не лише мені - команда Teen Spirit одразу загорілася ідеєю об'єднати весь світ, що одночасно переживає однаковий досвід. Погодьтесь, такий шанс випадає вкрай рідко.
Поставивши перемовини з каналами на паузу, ми почали втілювати ідею в життя. Зволікати було не можна, інакше момент був би втрачений, тому наступний крок - кинути клич друзям, аби вони розповіли та показали, як минає карантин в їхніх містах. Фідбек виявився колосальним: лише за перший тиждень нам надійшло понад 300 листів, і ця кількість постійно зростає - зараз їх близько двох тисяч. Мушу сказати, відповідей виявилося стільки, що ми досі не встигаємо не тільки всі їх переглядати, але навіть банально заганяти на гугл-диск. Спершу, поки тема глобальної самоізоляції була дуже актуальна, а такого формату ще ніхто не реалізував, вирішили робити невеликі випуски, що виходили на нашому YouTube-каналі щодня. Так тривало близько тижня, і, коли стало зрозуміло - матеріалу буде багато, перейшли на формат щотижневих великих епізодів. Перший же з них вихідними набрав близько 3 млн переглядів (зараз лічильник наближається до позначки 4,5 млн), і чи треба говорити, що після таких показників мені зателефонували буквально всі. Й «Інтер», і «П'ятниця», й інші телеканали, побачивши готовий матеріал, одразу захотіли взяти його у свої ефіри. Однак тепер їм довелось погоджуватися з нашими умовами. По-перше, ми лишили за собою право першого показу, тому в телеефірі нові великі випуски виходять із запізненням, а по-друге, відбором і монтажем матеріалу опікується виключно продакшен - мовники на це ніяк не впливають. Наскільки я знаю, результатом вони задоволені: наприклад, на «Інтері» зараз одночасно виходять «Божевільні вихідні», «Дива світу» та «Карантин», і найвищі цифри збирає останній.
Спершу сюжети з усього світу не вирізнялися особливою різноманітністю. Нам звідусіль надсилали кадри спорожнілих вулиць, полиць супермаркетів із відсутнім туалетним папером тощо - перші 20 таких роликів були цікаві, втім, дуже скоро захотілося більшого. Комунікацію з авторами налагодили відразу, причому через різницю в часі її доводилось вести буквально цілодобово. Але якщо спочатку наші коментарі стосувалися лише картинки - десь бракувало кадрів з обличчям героя, десь по можливості просили дозняти або перезняти, - то тепер ми разом із ними щодня винаходимо нові підходи. Варіантів того, як зробити «карантинне» відео цікавим, безліч: сюжети можна будувати на професіях і хобі героїв, певних особливостях їхніх міст. Останнім часом ми дедалі більше прагнемо подієвості - якщо бачимо в новинах, що десь на планеті карантин відбувається незвично, то відразу зв'язуємось із людьми в цій географічній точці. Наприклад, коли весь світ обговорював спалах COVID-19 у Нью-Йорку, ми прагнули набрати якнайбільше матеріалів звідти. У пріоритеті, певна річ, «найгарячіші» кадри. Адже хто б не хотів побачити ті самі пересувні морги на вулицях? Притому завжди просимо героїв не наражати себе на небезпеку.
Готуючи «Карантин», ми в Teen Spirit Production вкотре переконались: головний результат нашої 10-річної роботи - це люди. Я дуже пишаюсь, що вдалося створити шалено круте та кльове ком'юніті, яке залюбки підтримує наші ініціативи. «Карантинні» відео - історія не про гроші, автори знімають і надсилають їх на ентузіазмі. Команда теж буквально горить проектом, адже нам випала унікальна нагода об'єднати весь світ у такий непростий час.
На заклик, до речі, відгукнулись не лише друзі, але й звичайні глядачі, причому їхні сюжети іноді виявляються набагато кращими за очікування - в коментарях на YouTube часто закликають взяти того чи іншого героя в команду, і з деякими з них ми хочемо продовжити співпрацю. Певна річ, до випусків фізично не вдається взяти всі матеріали, що надходять: у продакшен іде менше половини, а решту ми дбайливо спрямовуємо в архів, створюючи власну базу всесвітнього карантину. І її я без зайвої скромності вважаю історичною. Можливо, випустимо великий документальний фільм, базуючись на цих матеріаліах, із прицілом на світові платформи або навіть фестивалі.
Жорсткий карантин невдовзі завершиться - гадаю, протягом червня-серпня країни почнуть його послаблювати. Хоча кордони майже напевно лишаться закритими ще довго, тож групам «Орла і Решки» подорожі найближчим часом не світять. Однак шоу має тривати, тому вже зараз ми розробляємо ще один проект, в основу котрого ляже «Карантин»: деталей наразі повідомити не можу, але до літа ми хочемо зробити ґрунтовнішу тревел-історію у віддаленому режимі, де також задіємо друзів з усього світу. Попри те що майбутнє зараз доволі примарне, в одному я впевнена - інтерес аудиторії до тревел-форматів після пандемії не згасне. Як і раніше, великим попитом користуватимуться проекти з розважальною складовою, й «Орлу та Решці» точно буде що запропонувати своїм шанувальникам.
Завдяки ідеї з «Карантином», а також відзнятому матеріалу для «Божевільних вихідних» і «Див світу» про масові скорочення в Teen Spirit наразі не йдеться. Щонайменше до кінця травня продакшен завантажений роботою, і здебільшого вона ведеться віддалено. Спершу це спричиняло певні складнощі, проте нам удалося організувати виробництво, та й за місяць команда встигла втягнутись. Вряди-годи комусь доводиться зазирати в офіс, хоча й тут ми перестрахувались: поставили рециркулятори повітря, по кілька разів на день проводиться дезінфекція, є маски та рукавички. Певна річ, на 100% такі заходи не вбережуть, але з ними якось спокійніше.
Наразі ми перебуваємо в режимі підрахунку збитків через карантин, утім, уже зараз можу сказати: здебільшого вони пов'язані з відсутністю прибутку, якого, за нашими прогнозами, не буде ще щонайменше півроку. Є сподівання, що канали купуватимуть наші нові проекти, зав'язані на імені «Орла і Решки», проте в цьому рівнянні так багато «якщо», що ми готуємося істотно оптимізувати та здешевити виробництво, а влітку почнемо скорочення зарплат у команді - лише так вийде уникнути звільнень.
Гадаю, до звичного режиму роботи - вільно кататись куди заманеться - зможемо повернутись не раніше 2021 року. І хоча невизначеності в майбутньому повно, одне я можу гарантувати: команда «Орла і Решки» зробить усе можливе, аби першою вам розповісти про новий, посткарантинний світ.
Події останніх місяців та їхні наслідки кардинально змінюють правила гри, а можливо, й саму гру. Як у неї грати, щоби виграти? Чи бодай не програти ще на старті? Про це спецпроект MBR «Зняти корону», частиною якого є цей матеріал, - особистий досвід представників української аудіовізуальної й медіаіндустрії, компаній і окремих людей, які зуміли швидко зорієнтуватися у змінених через коронакризу умовах. Реальні та вже реалізовані адаптаційні кейси кіно, ТБ, реклами й інтернет-медіа - з перших вуст.