Загальновідомий факт: поява дедалі більшого числа різноманітних цифрових медіаплатформ змінює не лише ринок виробництва та дистрибуції контенту, але і впливає на традиційне телебачення. У країнах, де піратство не є глобальною проблемою, а законодавство націлене на підтримку всіх учасників і сфер індустрії, тенденції на ринках телебачення та сервісів відео за запитом можна простежити найчіткіше.
Згідно з даними за 2019 рік, наданими Європейською аудіовізуальною обсерваторією, у країнах Європи працюють понад 11 тис. різних телеканалів і понад 3 тис. цифрових VoD-платформ. Пропонуємо детально ознайомитися з останніми опублікованими даними щодо телевізійного та VoD-ринків Європи.
Телеканали
Станом на 2019 рік на територіях MAVISE, що включають 42 держави (країни Євросоюзу, а також Албанію, Вірменію, Боснію та Герцеговину, Грузію, Ісландію, Ліхтенштейн, Чорногорію, Північну Македонію, Норвегію, Сербію, Росію, Швейцарію, Туреччину та Марокко), загалом були доступні 11 177 телеканалів (4757 із них - місцеві мовники).
6420 національних і міжнародних телеканалів були засновані на територіях MAVISE. 4657 із них запущені у країнах Євросоюзу, 1748 - в інших країнах Європи, 15 - у Марокко. 7,5% були суспільними телеканалами, 91,5% мали приватних власників, іще 1% мав змішану форму власності. 29% були доступні в якості HD, 32% надавали послугу catch-up (що дозволяє дивитися телеконтент після його виходу в ефір), близько 3% мали функцію Time Shifted TV (можливість поставити на паузу або «перемотати» контент в ефірі).
5496 ліцензій були видані 6420 телеканалам, заснованим на територіях MAVISE (в Євросоюзі 3831 ліцензія була видана 4657 мовникам).
Попри наслідки Brexit, Великобританія лишилась країною з найбільшою кількістю телеканалів - там їх налічується 1026 (22% від загального обсягу ринку Євросоюзу). На другому місці за кількістю телеканалів є Росія - тут оперують 503 мовники, на третьому - Нідерланди, де функціонує 478 телеканалів. Далі йдуть Туреччина (400), Німеччина (383), Іспанія (336), Сербія (327), Франція (287), Італія (247), Чехія (220). У Великобританії, Нідерландах, Німеччині, Іспанії та Франції сконцентровані 54% усіх телеканалів територій MAVISE.
Кількість телеканалів у країнах Євросоюзу
| Країна | Загальна кількість національних телеканалів | Частка від загальної кількості в ЄС, % | Кумулятивна частка, % | 
| Великобританія | 1026 | 22 | 22 | 
| Нідерланди | 478 | 10 | 32 | 
| Німеччина | 383 | 8 | 41 | 
| Іспанія | 336 | 7 | 48 | 
| Франція | 287 | 6 | 54 | 
| Італія | 247 | 5 | 59 | 
| Чехія | 220 | 5 | 64 | 
| Австрія | 186 | 4 | 68 | 
| Румунія | 166 | 4 | 71 | 
| Болгарія | 157 | 3 | 75 | 
| Греція | 149 | 3 | 78 | 
| Люксембург | 128 | 3 | 81 | 
| Хорватія | 123 | 3 | 83 | 
| Польща | 116 | 2 | 86 | 
| Швеція | 79 | 2 | 88 | 
| Словаччина | 69 | 1 | 89 | 
| Португалія | 62 | 1 | 90 | 
| Словенія | 58 | 1 | 92 | 
| Бельгія (Фламандський регіон) | 57 | 1 | 93 | 
| Данія | 47 | 1 | 94 | 
| Латвія | 47 | 1 | 95 | 
| Естонія | 38 | 1 | 96 | 
| Угорщина | 36 | 1 | 97 | 
| Фінляндія | 34 | 1 | 97 | 
| Ірландія | 30 | 1 | 98 | 
| Кіпр | 28 | 1 | 98 | 
| Мальта | 27 | 1 | 99 | 
| Бельгія (Брюссельський столичний регіон) | 27 | 1 | 100 | 
| Литва | 13 | 0 | 100 | 
| Бельгія (Валлонський регіон) | 3 | 0 | 100 | 
| Разом | 4657 | 100 | 100 | 
Джерело: Supply of audiovisual media services in Europе. MAVISE insights - 2019
Однією з особливостей мовлення на території Європи є те, що телеканали переважно тематичні, працюють із таргетованою аудиторією. 75% із них діляться на групи: 21% становлять канали загальної спрямованості; 13% - телеканали, які транслюють художні фільми і телесеріали; 12% - спортивні; 11% - розважальні; 7% - музичні; 6% - дитячі; ще 6% - про подорожі, здоров'я, дозвілля та lifestyle.
Жанрова спеціалізація телеканалів на територіях MAVISE
-01.png)
Джерело: Supply of audiovisual media services in Europе. MAVISE insights - 2019
21% телеканалів, заснованих на територіях MAVISE, були доступні через цифрове наземне ефірне мовлення. 41% не були закодовані та мовили у відкритому доступі.
Деякі телеканали, що вийшли в ефір в Іспанії та Нідерландах, засновані 2019 року за фінансової підтримки Великобританії. Мовники, котрі базуються в Об'єднаному королівстві й представляють телевізійні мережі США, також виходили на ринки Іспанії та Нідерландів через Великобританію.
Окремо були запущені локальні версії міжнародних телевізійних мереж. 2019-го найяскравіше ці тенденції простежувалися у Франції та Чехії.
Сервіси відео за запитом
Станом на 2019 рік на територіях MAVISE були доступні 3069 сервісів за запитом (on-demand services (ODAS), включно з 1832 сервісами catch-up TV, 1040 pay-on-demand, а також 197 FVoD (Free VoD).
Усього на досліджуваних територіях були зареєстровані 1011 pay-on-demand сервісів, із них 919 - у країнах Євросоюзу. З загальної кількості pay-on-demand сервісів лише 2% були суспільними VoD-платформами.
68% усіх сервісів рay-on-demand були сконцентровані на територіях Великобританії, Ірландії, Іспанії, Нідерландів і Франції. У Великобританії, де функціонують 237 компаній (26% від обсягу ринку Євросоюзу), зареєстровані такі міжнародні платформи: Amazon Prime, Hayu, Mubi, Playstation Store та DAZN. На другому місці перебуває Ірландія, де оперують 167 компаній. Тут зареєстровані iTunes, Apple TV Plus, Google Play, Microsoft Store, YouTube Movies і Premium. На третьому - Іспанія з 82 компаніями, де зареєстрований сервіс Rakuten; на четвертому - Нідерланди із 71 компанією, місце реєстрації Netflix; на п'ятому - Франція із 67 компаніями, де зареєстрований Eurosport Player; на шостому - Німеччина із 41 компанією.
Кількість рay-on-demand сервісів, зареєстрованих у країнах Євросоюзу
| Країна | Загальна кількість зареєстрованих рay-on-demand сервісів | Частка сервісів від загальної кількості в ЄС, % | Кумулятивна частка, % | 
| Великобританія | 237 | 26 | 26 | 
| Ірландія | 167 | 18 | 44 | 
| Іспанія | 82 | 9 | 53 | 
| Нідерланди | 71 | 8 | 61 | 
| Франція | 67 | 7 | 68 | 
| Німеччина | 41 | 4 | 72 | 
| Швеція | 31 | 3 | 76 | 
| Чехія | 27 | 3 | 79 | 
| Польща | 24 | 3 | 81 | 
| Данія | 17 | 2 | 83 | 
| Болгарія | 13 | 1 | 85 | 
| Італія | 11 | 1 | 86 | 
| Румунія | 10 | 1 | 87 | 
| Хорватія | 10 | 1 | 88 | 
| Латвія | 10 | 1 | 89 | 
| Фінляндія | 10 | 1 | 90 | 
| Кіпр | 10 | 1 | 91 | 
| Австрія | 9 | 1 | 92 | 
| Португалія | 9 | 1 | 93 | 
| Словенія | 9 | 1 | 94 | 
| Люксембург | 7 | 1 | 95 | 
| Словаччина | 7 | 1 | 96 | 
| Угорщина | 7 | 1 | 96 | 
| Литва | 7 | 1 | 97 | 
| Бельгія (Фламандський регіон) | 6 | 1 | 98 | 
| Бельгія (Брюссельський столичний регіон) | 6 | 1 | 98 | 
| Греція | 5 | 1 | 99 | 
| Естонія | 5 | 1 | 100 | 
| Мальта | 4 | 0 | 100 | 
| Бельгія (Валлонський регіон) | 0 | 0 | 100 | 
| Разом | 919 | 100 | 100 | 
Джерело: Supply of audiovisual media services in Europе. MAVISE insights - 2019
Практично чверть територій MAVISE мала понад 20 локальних pay-on-demand сервісів. Із країн, що не входять до ЄС, але присутні в дослідженні, лідером за кількістю зареєстрованих на її території pay-on-demand є Росія з 31 платформою.
2019 року в Європі була запущена низка цілком нових сервісів, таких як Apple TV Plus, а наявні платформи на кшталт Rakuten, Mubi, YouTube Movies зробили ставку на надання користувачам окремих каталогів із локальним контентом.
Показово, що за способом монетизації pay-on-demand сервісів домінуючою бізнес-моделлю була SVoD (за підпискою воліють працювати 59% платформ), на частку ж TVoD припав майже 41% платформ.
Якщо говорити про жанрову спеціалізацію pay-on-demand сервісів на досліджуваних територіях (41 країна Європи плюс Марокко), то такого розмаїття, як із телевізійними каналами, немає. Превалюють сервіси, що спеціалізуються на кіно- та серіальному контенті. За ними йдуть платформи «загального інтересу» без будь-якої спеціалізації.
Жанрова спеціалізація pay-on-demand на територіях MAVISE
-02.png)
Джерело: Supply of audiovisual media services in Europе. MAVISE insights - 2019
 
                                                


