Загальновідомий факт: поява дедалі більшого числа різноманітних цифрових медіаплатформ змінює не лише ринок виробництва та дистрибуції контенту, але і впливає на традиційне телебачення. У країнах, де піратство не є глобальною проблемою, а законодавство націлене на підтримку всіх учасників і сфер індустрії, тенденції на ринках телебачення та сервісів відео за запитом можна простежити найчіткіше.
Згідно з даними за 2019 рік, наданими Європейською аудіовізуальною обсерваторією, у країнах Європи працюють понад 11 тис. різних телеканалів і понад 3 тис. цифрових VoD-платформ. Пропонуємо детально ознайомитися з останніми опублікованими даними щодо телевізійного та VoD-ринків Європи.
Телеканали
Станом на 2019 рік на територіях MAVISE, що включають 42 держави (країни Євросоюзу, а також Албанію, Вірменію, Боснію та Герцеговину, Грузію, Ісландію, Ліхтенштейн, Чорногорію, Північну Македонію, Норвегію, Сербію, Росію, Швейцарію, Туреччину та Марокко), загалом були доступні 11 177 телеканалів (4757 із них - місцеві мовники).
6420 національних і міжнародних телеканалів були засновані на територіях MAVISE. 4657 із них запущені у країнах Євросоюзу, 1748 - в інших країнах Європи, 15 - у Марокко. 7,5% були суспільними телеканалами, 91,5% мали приватних власників, іще 1% мав змішану форму власності. 29% були доступні в якості HD, 32% надавали послугу catch-up (що дозволяє дивитися телеконтент після його виходу в ефір), близько 3% мали функцію Time Shifted TV (можливість поставити на паузу або «перемотати» контент в ефірі).
5496 ліцензій були видані 6420 телеканалам, заснованим на територіях MAVISE (в Євросоюзі 3831 ліцензія була видана 4657 мовникам).
Попри наслідки Brexit, Великобританія лишилась країною з найбільшою кількістю телеканалів - там їх налічується 1026 (22% від загального обсягу ринку Євросоюзу). На другому місці за кількістю телеканалів є Росія - тут оперують 503 мовники, на третьому - Нідерланди, де функціонує 478 телеканалів. Далі йдуть Туреччина (400), Німеччина (383), Іспанія (336), Сербія (327), Франція (287), Італія (247), Чехія (220). У Великобританії, Нідерландах, Німеччині, Іспанії та Франції сконцентровані 54% усіх телеканалів територій MAVISE.
Кількість телеканалів у країнах Євросоюзу
Країна |
Загальна кількість національних телеканалів |
Частка від загальної кількості в ЄС, % |
Кумулятивна частка, % |
Великобританія |
1026 |
22 |
22 |
Нідерланди |
478 |
10 |
32 |
Німеччина |
383 |
8 |
41 |
Іспанія |
336 |
7 |
48 |
Франція |
287 |
6 |
54 |
Італія |
247 |
5 |
59 |
Чехія |
220 |
5 |
64 |
Австрія |
186 |
4 |
68 |
Румунія |
166 |
4 |
71 |
Болгарія |
157 |
3 |
75 |
Греція |
149 |
3 |
78 |
Люксембург |
128 |
3 |
81 |
Хорватія |
123 |
3 |
83 |
Польща |
116 |
2 |
86 |
Швеція |
79 |
2 |
88 |
Словаччина |
69 |
1 |
89 |
Португалія |
62 |
1 |
90 |
Словенія |
58 |
1 |
92 |
Бельгія (Фламандський регіон) |
57 |
1 |
93 |
Данія |
47 |
1 |
94 |
Латвія |
47 |
1 |
95 |
Естонія |
38 |
1 |
96 |
Угорщина |
36 |
1 |
97 |
Фінляндія |
34 |
1 |
97 |
Ірландія |
30 |
1 |
98 |
Кіпр |
28 |
1 |
98 |
Мальта |
27 |
1 |
99 |
Бельгія (Брюссельський столичний регіон) |
27 |
1 |
100 |
Литва |
13 |
0 |
100 |
Бельгія (Валлонський регіон) |
3 |
0 |
100 |
Разом |
4657 |
100 |
100 |
Джерело: Supply of audiovisual media services in Europе. MAVISE insights - 2019
Однією з особливостей мовлення на території Європи є те, що телеканали переважно тематичні, працюють із таргетованою аудиторією. 75% із них діляться на групи: 21% становлять канали загальної спрямованості; 13% - телеканали, які транслюють художні фільми і телесеріали; 12% - спортивні; 11% - розважальні; 7% - музичні; 6% - дитячі; ще 6% - про подорожі, здоров'я, дозвілля та lifestyle.
Жанрова спеціалізація телеканалів на територіях MAVISE
Джерело: Supply of audiovisual media services in Europе. MAVISE insights - 2019
21% телеканалів, заснованих на територіях MAVISE, були доступні через цифрове наземне ефірне мовлення. 41% не були закодовані та мовили у відкритому доступі.
Деякі телеканали, що вийшли в ефір в Іспанії та Нідерландах, засновані 2019 року за фінансової підтримки Великобританії. Мовники, котрі базуються в Об'єднаному королівстві й представляють телевізійні мережі США, також виходили на ринки Іспанії та Нідерландів через Великобританію.
Окремо були запущені локальні версії міжнародних телевізійних мереж. 2019-го найяскравіше ці тенденції простежувалися у Франції та Чехії.
Сервіси відео за запитом
Станом на 2019 рік на територіях MAVISE були доступні 3069 сервісів за запитом (on-demand services (ODAS), включно з 1832 сервісами catch-up TV, 1040 pay-on-demand, а також 197 FVoD (Free VoD).
Усього на досліджуваних територіях були зареєстровані 1011 pay-on-demand сервісів, із них 919 - у країнах Євросоюзу. З загальної кількості pay-on-demand сервісів лише 2% були суспільними VoD-платформами.
68% усіх сервісів рay-on-demand були сконцентровані на територіях Великобританії, Ірландії, Іспанії, Нідерландів і Франції. У Великобританії, де функціонують 237 компаній (26% від обсягу ринку Євросоюзу), зареєстровані такі міжнародні платформи: Amazon Prime, Hayu, Mubi, Playstation Store та DAZN. На другому місці перебуває Ірландія, де оперують 167 компаній. Тут зареєстровані iTunes, Apple TV Plus, Google Play, Microsoft Store, YouTube Movies і Premium. На третьому - Іспанія з 82 компаніями, де зареєстрований сервіс Rakuten; на четвертому - Нідерланди із 71 компанією, місце реєстрації Netflix; на п'ятому - Франція із 67 компаніями, де зареєстрований Eurosport Player; на шостому - Німеччина із 41 компанією.
Кількість рay-on-demand сервісів, зареєстрованих у країнах Євросоюзу
Країна |
Загальна кількість зареєстрованих рay-on-demand сервісів |
Частка сервісів від загальної кількості в ЄС, % |
Кумулятивна частка, % |
Великобританія |
237 |
26 |
26 |
Ірландія |
167 |
18 |
44 |
Іспанія |
82 |
9 |
53 |
Нідерланди |
71 |
8 |
61 |
Франція |
67 |
7 |
68 |
Німеччина |
41 |
4 |
72 |
Швеція |
31 |
3 |
76 |
Чехія |
27 |
3 |
79 |
Польща |
24 |
3 |
81 |
Данія |
17 |
2 |
83 |
Болгарія |
13 |
1 |
85 |
Італія |
11 |
1 |
86 |
Румунія |
10 |
1 |
87 |
Хорватія |
10 |
1 |
88 |
Латвія |
10 |
1 |
89 |
Фінляндія |
10 |
1 |
90 |
Кіпр |
10 |
1 |
91 |
Австрія |
9 |
1 |
92 |
Португалія |
9 |
1 |
93 |
Словенія |
9 |
1 |
94 |
Люксембург |
7 |
1 |
95 |
Словаччина |
7 |
1 |
96 |
Угорщина |
7 |
1 |
96 |
Литва |
7 |
1 |
97 |
Бельгія (Фламандський регіон) |
6 |
1 |
98 |
Бельгія (Брюссельський столичний регіон) |
6 |
1 |
98 |
Греція |
5 |
1 |
99 |
Естонія |
5 |
1 |
100 |
Мальта |
4 |
0 |
100 |
Бельгія (Валлонський регіон) |
0 |
0 |
100 |
Разом |
919 |
100 |
100 |
Джерело: Supply of audiovisual media services in Europе. MAVISE insights - 2019
Практично чверть територій MAVISE мала понад 20 локальних pay-on-demand сервісів. Із країн, що не входять до ЄС, але присутні в дослідженні, лідером за кількістю зареєстрованих на її території pay-on-demand є Росія з 31 платформою.
2019 року в Європі була запущена низка цілком нових сервісів, таких як Apple TV Plus, а наявні платформи на кшталт Rakuten, Mubi, YouTube Movies зробили ставку на надання користувачам окремих каталогів із локальним контентом.
Показово, що за способом монетизації pay-on-demand сервісів домінуючою бізнес-моделлю була SVoD (за підпискою воліють працювати 59% платформ), на частку ж TVoD припав майже 41% платформ.
Якщо говорити про жанрову спеціалізацію pay-on-demand сервісів на досліджуваних територіях (41 країна Європи плюс Марокко), то такого розмаїття, як із телевізійними каналами, немає. Превалюють сервіси, що спеціалізуються на кіно- та серіальному контенті. За ними йдуть платформи «загального інтересу» без будь-якої спеціалізації.
Жанрова спеціалізація pay-on-demand на територіях MAVISE
Джерело: Supply of audiovisual media services in Europе. MAVISE insights - 2019