Поки українська влада внадцяте перекроює багатостраждальний бюджет на культуру, вирішуючи - позбавити національний кінематограф засобів до існування або дати змогу Держкіно бодай виконати зобов'язання з фінансування раніше укладених угод, багато держав Європи вирішили не просто зберегти підтримку креативних індустрій, а й збільшили її.
У березні The European Producers Club, що базується в Парижі, опублікував низку рекомендацій для пом'якшення спричиненого кризою удару по кіно- та телеіндустрії. Список складається з десяти пунктів.
Загальні рекомендації:
- створити на місцях державні схеми компенсації втрат усім постраждалим від пандемії стейкхолдерам, зокрема продюсерам, дистрибуторам, кінотеатрам, а також компенсувати витрати на промокампанії стрічок, невипущених у прокат;
- збільшити кількість фільмів, що вийдуть в онлайн-прокат, виплативши справедливу компенсацію їхнім виробникам і дистрибуторам. Лібералізувати правила випуску контенту на онлайн-платформи;
- сприяти придбанню мовниками та платформами тайтлів із каталогів європейських виробників зі справедливою економічної компенсацією, аби заповнити прогалини, до яких призвело закриття кінотеатрів і виробництв.
Для проектів на стадії препродакшена та продакшена:
- національним урядам створити спеціальні фонди для безвідсоткових позик на покриття зарплат акторам, технічним командам і фрілансерам;
- державам гарантувати надання страхових виплат у зв'язку з припиненням виробництва та покриття пов'язаних із коронавірусом ризиків для всіх виробників;
- інвесторам, мовним компаніям і платформам звільнити виробників від договірних термінів і подовжити терміни дії контрактів. Якщо платформи або мовники є головними джерелами фінансування проекту, вони зобов'язуються покрити витрати на період призупинення зйомок;
- урядам варто скасувати податки, що стосуються як періоду зйомок, так і позик у держави та банків.
Для проектів на стадії девелопменту:
- організувати схеми державного фінансування для підтримки роботи сектору у звичайному режимі;
- заохотити, зацікавити громадських і комерційних мовників, а також OTT-платформи у збільшенні фінансування на девелопмент, з огляду на сформовані умови;
- просувати освітній, надихаючий, оптимістичний контент, а також контент, пов'язаний з охороною здоров'я.
На сьогодні, через три-чотири тижні після оголошення карантинних заходів у більшості країн Європи, багато урядів уже запустили низку заходів із підтримки сектору кіноіндустрії. Пропонуємо короткий огляд деяких із них.
Великобританія
Тут був створений спеціальний кризовий фонд для підтримки сектору кіно та телебачення в розмірі $3 млн. Сума складається з грантів від Netflix, BBC Studios, BBC Content, WarnerMedia і приватних осіб, а також $600 тис., виділених Британським інститутом кіно (BFI) з грошей, що були отримані як податок на національну лотерею. Фонд адмініструватиметься організацією Film and TV Charity за підтримки професіоналів BFI. Разова допомога варіюється в межах $616-3100.
До того ж Великобританія заснувала схему безвідсоткових кредитів, вона набере чинності від 15 квітня. Згідно з умовами апліканти можуть розраховувати на позику до $2,5 тис., доки не отримають урядову допомогу для самозайнятих, яка має запрацювати з червня.
У першій декаді квітня Британський інститут кіно оголосив, що виділить загалом $5,7 млн (включно з попередньою заявленою сумою) на підтримку індустрії. $2,5 млн із них піде на підтримку незалежних британських продакшенів, чиї зйомки проектів припинились через пандемію. Ще $1,6 млн - на підтримку прокатників, котрим довелось скасувати прем'єри, і фестивалів, що не відбулися через карантин. Додатково $1 млн виділять на підтримку фахівців, які працюють на знімальних майданчиках фільмів, що цього року отримали гранти BFI.
Крім того, Британський інститут кіно запустив програму Locked Box - її фонди складаються з відрахувань успішних стрічок національного виробництва. Згідно з умовами скористатись фондами можуть творці проектів, із каси яких здійснювалися відрахування.
При цьому основні програми Британського інституту кіно функціонують у штатному режимі, триває прийом заявок на різні грантові програми. Цього року на фінансування виробництва та девелопменту заплановане виділення $27 млн.
Франція
Для місцевих компаній із сектору кіно, як і з інших сфер економіки, доступні вигідні позики зі спеціального державного фонду, що становить €300 млрд. Іще один фонд розміром €1 млрд створений для невеликих компаній, котрі постраждали в результаті карантинних заходів - були вимушені закритись або скоротити активність на 70%. Окремі позики пропонує банк Bpifrance - його фонди складають €3 млрд. IFCIC (Інститут фінансування кіноіндустрії) пропонує банкам свою гарантію - до 70% на всі кредити, що видаються в поточному контексті, - та має намір систематично розширювати кредитні гарантії, надані цим банкам за запитом.
Французький національний центр кінематографії й анімації CNC компенсує втрати стрічок, чий прокат почався в березні і не був завершений до дати закриття кінотеатрів. Нині фінансову допомогу отримали вже 25 фільмів. Також для них ввели опцію раннього VOD-релізу, якою, втім, користуються не всі продюсери та дистрибутори (є ті, хто воліє зачекати відкриття кінотеатрів і організувати прем'єри наново).
CNC також має систему автоматичної підтримки компаній, продюсерів і дистрибуторів, створену для інвестування в майбутні проекти успішних компаній. Було ухвалене рішення використати 30% коштів цього фонду для погашення термінових фінансових потреб. Центр кінематографії також виділяє допомогу авторам аудіовізуальних творів у розмірі €1,5 тис. на місяць.
Німеччина
Тут спеціальний фонд підтримки обсягом €15 млн створили регіональні та федеральні фонди кіно, зокрема FilmFernsehFonds Bayern (FFF), Filmförderung Hamburg Schleswig-Holstein (FFHSH), Film- und Medienstiftung NRW (FMS), HessenFilm, Medienboard Berlin-Brandenburg (MBB ), Medien- und Filmgesellschaft Baden-Württemberg (MFG), Mitteldeutsche Medienförderung (MDM), German Federal Film Board (FFA), the BKM, the German Federal Film Fund (DFFF), Kultureller Filmförderung і German Motion Picture Fund (GMPF).
Окрему допомогу нададуть компаніям, що отримали фінансування до 18 березня та зйомки яких мали стартувати до 30 червня. Аналогічні гранти виділять дистрибуторам стрічок, чий прокат планувався до 30 червня.
Відразу кілька фондів відкривають програми підтримки артхаусних кінотеатрів. Так, Medienboard Berlin-Brandenburg виділяє на ці потреби €1,1 млн. Усі демонстратори, котрі брали участь у конкурсі Medienboard Berlin-Brandenburg Cinema programme prize, отримають по €10 тис., а ті, що увійшли до шорт-листа, - по €15 тис. Дюссельдорфський фонд Film- und Medienstiftung NRW, який має аналогічну конкурсну програму для артхаусних кінотеатрів, виділяє всім учасникам по €5 тис. Фонд Medien- und Filmgesellschaft Baden-Württemberg виплатить переможцям минулорічного конкурсу призові фонди ще раз, а також пом'якшить зобов'язання для демонстраторів, що отримували позики на реновації.
Актуальна інформація про локальну кіноіндустрію під час кризи збирається на сайті German Films, національного центру промоції німецького кіно за кордоном. Тут можна знайти як список глобальних галузевих заходів, відкладених через пандемію, так і дані по кінотеатрах Німеччини та світу.
German Films запевняє, що пандемія не вплине на фінансування підзвітного йому сектору - робота з іноземними дистрибуторами, які прокатують нове німецьке кіно, триває. Крім того, центр оголосив про угоду з американськими компаніями Telescope Film і Usheru щодо дистрибуції німецького контенту на 22 територіях.
Італія
Уряд Італії створив спеціальний кризовий фонд для підтримки компаній і професіоналів, що працюють в аудіовізуальному секторі. Розмір фонду склав €130 млн.
Кінотеатри в країні були зачинені ще 8 березня, тому влада ухвалила рішення скасувати податки й обов'язкові внески для кінотеатрів до 30 квітня 2020 року. Також передбачені повернення у вигляді ваучерів для фільмів, прем'єри яких перенесені через пандемію.
Окремі програми підтримки готують регіональні фонди.
Норвегія
Норвезький інститут кінематографії та приватний фонд Fritt Ord виділять €4,5 млн на додаткову підтримку місцевого аудіовізуального сектору. Національне агентство з питань кіно виділяє додаткові €1,18 млн на девелопмент кінофільмів, відеоігор і драматичних серіалів.
Окрім того, Fritt Ord заявив про намір збільшити фінансування документального кіно (зокрема міжнародні копродукції) та підтримку свободи преси. На це фонд виділить €3,37 млн - на додаток до €1,2 млн, які виділяють щороку. Fritt Ord уже підтримав копенгагенський фестиваль CPH: DOX.
Польща
План підтримання кіноіндустрії представила кризова команда Польського інституту кіно. Передусім були подовжені терміни фінансових зобов'язань для продюсерів 45 стрічок, що вже отримали гранти. Крім того, продюсери більше не повинні випускати релізи на великому екрані, а можуть опціонально організувати онлайн-прем'єру.
Статус усіх проектів національного виробництва переведений у режим «складний фільм». Змінилися правила видачі грантів на розвиток стрічок - за перший транш продюсери отримають до 70% усієї суми. Окремо Польський інститут кінематографії подбає про розвиток онлайн-майданчиків для проведення кінофестивалів. Також був заснований спеціальний фонд швидкої допомоги компаніям і окремим людям, для котрих питання професійного виживання стоїть найгостріше. Для фільмів, що мали вийти цьогоріч, складуть спеціальний кризовий графік, аби розвантажити осінь 2020-го. За словами міністра культури Польщі, загалом на підтримання культурного сектору країни буде виділено €870 млн. Програма створена як для окремих представників творчих професій, так і для інституцій, що постраждали від пандемії.
На сьогодні в Польщі поставлені на паузу 182 проекти.
Хорватія
За даними Хорватського аудіовізуального центру, основні кінотеатри країни щомісяця втрачають близько €1,7 млн. А мережа незалежних кінотеатрів Croatian Independent Cinemas Network - іще €144 тис. на місяць. Згідно з ухваленими владою антикризовими заходами кінематографісти можуть розраховувати на відстрочку виплат податків і на державну допомогу до €425 на одну людину.
Тут створений спеціальний фонд для компаній і працівників, які постраждали від закриття кінотеатрів та інших карантинних заходів. Хорватський аудіовізуальний центр заявив про намір покрити частину витрат на організацію скасованих галузевих заходів - зокрема, допомогу отримає фестиваль документального кіно ZagrebDox, що мав відбутися в березні. Бюджет Центру на підтримку фестивалів становить €786 тис.
Північна Македонія
Уряд Північної Македонії також оперативно відреагував на кризу. Так, Агентство з питань кінематографії екстрено виділило фінансування для 27 проектів, котрі перебували на фінальних стадіях виробництва.
Національне агентство з питань аудіовізуальних медіасервісів створило фонд у розмірі €1,7 млн, велика частина якого піде на підтримку бродкастерів. Додатково €500 тис. виділять громадському мовнику.
Естонія
Уряд Естонії має намір додатково виділити €25 млн на підтримку культури та спорту. Відомо, що 80% суми піде на компенсацію втрат компаній, організацій і скасованих заходів, решта 20% дістануться самозайнятим і фрілансерам.
До переліку галузей, що можуть розраховувати на підтримку, входять музеї, театри, музика, література та кіносектор - останній отримає мінімум €600 тис.