Усього за кілька тижнів світ із величезного, різноманітного, а головне, відкритого місця перетворився на крихітну точку, що складається, схоже, із самого лише коронавірусу. Про заразу без упину говорять по телевізору, їй присвячують усі форми онлайн-комунікації (адже бесіди «на курильнях» поступово залишаються в минулому), а конспірологам узагалі доводиться працювати без вихідних, щодня виплоджуючи сотні божевільних теорій про те, кому оце все вигідне. Деякі з них, утім, у підсумку матимуть рацію: там, де одні сфери економіки неминуче втратять, інші так само неминуче, нехай і ситуативно, виграють. Але причини таких процесів куди простіше пояснити класичною логікою, і ніяк не спланованими діями якихось масонів: звички та потреби людей під впливом того, що відбувається, змінюються, а бізнес під це підлаштовується.
Медіаіндустрії все вищесказане теж торкнеться, причому як у локальному, так і глобальному масштабах, й одним із найбільш постраждалих виявиться сегмент масових розваг, зокрема кінопрокат. Уже зараз на результати бокс-офісу у США без сліз дивитись неможливо, а попереду на нас чекає парад скасованих і перенесених релізів. Навіть зазвичай врожайна осінь під великим питанням: по-перше, у світі наразі немає консенсусу щодо того, як довго триватиме пандемія та чи зможемо ми на той час безбоязно виходити з дому, а по-друге, виробництво безлічі проектів сьогодні поставлене на паузу, що неминуче позначиться на графіках майбутніх прем'єр. Словом, утрати кіновиробництва та пов'язаних із ним ринків неминучі - питання лише в тому, наскільки болючими вони виявляться. І поки західні аналітики щодня оновлюють свої прогнози щодо цього, ми спробуємо розібратись, чи є серед медійних гравців хоч хтось, хто від пандемії виграє.
Стримінги починають і… почуватимуться трохи краще за інших
Здавалось би, якщо хто і залишиться у плюсі від того, що мільйони людей у всьому світі опинилися під замком у своїх будинках, то це стримінг-сервіси. На перший погляд, твердження геть логічне, й іще тиждень тому воно було цілком актуальне. Проте тепер, коли в самоізоляцію пішли не лише споживачі контенту, але і його виробники, майбутнє не видається таким уже однозначним.
На це, наприклад, вказує ринок цінних паперів:
Динаміка вартості акцій Netflix за останні півроку має оптимістичний вигляд: поки студії, що залежать від кінопрокату, втрачали в ціні через епідемію в Китаї, стримінг-гігант нарощував фінансові м'язи завдяки зростаючій кількості передплатників, які дедалі частіше надають перевагу домашнім посиденькам
Але варто було Дональду Трампу оголосити у США надзвичайну ситуацію, що, своєю чергою, спричинило заморожування зйомок безлічі проектів, як тренд різко змінився
Це, певна річ, лише короткострокові показники, котрі наразі на глобальну картину впливають мало. Проте якщо загальний карантин затягнеться, то непереливки буде не лише Netflix, а й усій галузі потокового мовлення. По-перше, що довше триватиме пандемія, то більше затягнеться виробничий період нових тайтлів і сезонів, і, по-друге, спад глобальної економіки неминуче позначиться на доходах користувачів. Не розглядатимемо найпесимістичніші прогнози, в яких люди борються за їжу та залишки туалетного паперу, однак більшість експертів сходяться в тому, що стримінги у глобальній медіаіндустрії не є річчю в собі та залежать від суміжних царин, тому в сухому залишку пандемія не зробить їх королями медіагори. Так, їм буде краще, ніж тим самим кінотеатрам, проте глобально галузь не рвоне - просто забракне людського ресурсу, поки всі сидять по домівках. З іншого боку, людство нарешті зможе поставити крапку в давній суперечці між прихильниками традиційного кінопрокату, серед яких Стівен Спілберг і Тьєррі Фремо, і стримінгами. От побачите, нагородного сезону 2021-го обговорюватимуть що завгодно, але не те, чи були фільми-номінанти в широкому прокаті.
Тут, до речі, криється цікавий момент. Якщо говорити глобально, то виходить, що компанії Disney буде дуже непросто: парки розваг, які принесли їй 2019 року $6,8 млрд, простоюють у всьому світі від 14 березня, та й річний бокс-офіс 2020-го матиме не найкращий вигляд. А от у стримінговий війні пандемія зіграє їй на руку - коли виробництво нового контенту поставлене на паузу, виграє той, у кого більша та ламповіша бібліотека. На цей запит Disney Plus із франшизами на кшталт «Зоряних воєн» і «Месників» відповість найкраще. Також порівняно непогано почуватимуться вже згаданий Netflix, що від 2011-го активно нарощував власну бібліотеку, НВО Мах із 10 тис. годин контенту на старті, Peacock від NBCUniversal, у чиєму розпорядженні буде «Гаррі Поттер» і не тільки, і діснеївський же Hulu, база котрого саме поповнилась контентом каналу FX (і продовжить це робити - всі прийдешні прем'єри FX майже паралельно з'являтимуться й на Hulu). Доля ж Apple TV Plus викликає відверте занепокоєння: власного контенту на ній критично мало, а нові надходження, як і в усіх, не передбачаються. Майбутнє, де Apple переглядає стратегію щодо потокового мовлення, не видається таким уже малоймовірним. Утім, за умови, якщо пауза з виробництвом затягнеться надовго, це так чи інакше загрожує всім гравцям.
Контент - король, та онлайн дорожчий
Поки весь світ сидить удома та намагається якнайрідше перетинатись з іншими людьми вживу, важливіший стає не контент, а можливість спілкуватися і задовольняти свої потреби онлайн. Таку тенденцію помітили в Google: застосунок Hangouts Meet має тим більшу популярність, що більше країн оголошують глобальний карантин. До честі компанії, вона не стала на цьому заробляти та зробила преміум-версію безкоштовною до липня.
Натомість на іншому своєму майданчику, відеосервісі YouTube, Google розв'язала моральну дилему про те, чи етично наживатись на коронавірусі, на свою користь. На практиці це виражається в тому, що ще 11 березня CEO YouTube Сьюзен Воджіцкі оголосила - компанія дозволить показувати рекламу у відео, пов'язаних із коронавірусом, хоча спершу монетизація такого контенту була під забороною. Він, своєю чергою, був частиною політики YouTube, що забороняє користувачам і самій компанії наживатися на «чутливих подіях» і катастрофах, до яких донедавна належав спалах COVID-19. Судячи з усього, нинішня зміна курсу викликана сигналом від рекламодавців про готовність експлуатувати надпопулярну тему пандемії.
Та найбільш явним переможцем у сутичці з глобальним карантином експерти називають компанію Amazon. Це логічно - що довше триває пандемія, то вищий попит на продукти в інтернеті, а тут компанії Джеффа Безоса рівних немає. Ба більше, буквально вчора Amazon оголосила про наймання 100 тис. нових співробітників у США «для задоволення зростаючого попиту на онлайн-покупки в умовах спалаху COVID-19», тож справи в неї безумовно йдуть непогано. Настільки, що навіть поставлене на паузу виробництво «Володаря перснів» їх не затьмарює.
***
Зараз прогнози на кшталт «після пандемії світ неминуче зміниться» мають цілком реалістичний вигляд, і на медіа це точно позначиться. Світле майбутнє майже напевно чекає все, що пов'язане з онлайном, проте, як показує майже щоденна практика, в реальності існує купа речей, котрі, вбиваючи одні, народжують цілі спектри нових можливостей для інших. Саме час уважно видивлятися на всі боки: будь-якої миті може віднайтись той_самий_стартап, що в підсумку змінить усе. Але контент, звісно, залишиться.