2019 рік, котрий здавався таким довгим і насиченим подіями, нарешті залишився позаду. На світовому медіаринку, як завжди, було неспокійно: одних купили, інші збанкрутували, а треті, ризикнувши дуже великими грошима, увійшли в нові для себе ніші. Примітних моментів вистачало з головою, але в цьому огляді ми постаралися зібрати найвагоміші угоди (як ті, що відбулись, так і ті, що очікують на дозвіл регуляторів) у сфері кіно та медіа. Вони підібрані не так за розміром коштів, сплачених або отриманих у результаті, як за значимістю для того чи іншого ринку. Для зручності інформація згрупована за місяцями.
Січень
На ринку Нідерландів об'єдналися група компаній стільникового зв'язку T-Mobile, що належить німецькій Deutsche Telekom, і місцевий оператор Tele2 - злилися активи третього та четвертого за величиною телекомоператорів країни.
Угоду уклали ще на початку грудня 2017-го, загальна вартість контракту склала €190 млн. З огляду на популярність бренду нова структура залишила назву T-Mobile. Загальна кількість абонентів новоствореної компанії на території країни перевищила 4,3 млн.
Особливо примітно, що багато років уряд Нідерландів боровся за більш високу конкуренцію на ринку телекомунікацій. Але кількість гравців постійно скорочувалась. Так, 2000 року після аукціону частот під мобільний зв'язок у країні працювали п'ять операторів: KPN, Libertel, Ben, Dutchtone та Telfort. Згодом KPN поглинув Telfort, Vodafone - Libertel, а локальне відділення T-Mobile виникло в результаті злиття Ben і Dutchtone. Компанію Versatel, що внесла якесь різноманіття, запустивши власну мережу, вже 2005-го придбала згадана Tele2. Таким чином, на ринку залишаються три оператори, включно з KPN та Vodafone-Ziggo. А ви кажете, що лише в нашій країні не працює антимонопольний!
Березень
Медіаконгломерат Disney уклав угоду про викуп кіно- та телевізійних активів 21st Century Fox за $71,3 млрд. Уперше за майже 40 років після MGM на ринку США припинила своє існування студія-мейджор. І замість шести їх тепер п'ять: Warner Bros., Sony, Universal, Paramount і, власне, Disney. Остання вже переробила і славнозвісну заставку «20th Century Fox представляє».
Серед іншого переділ ринку вплинув на те, хто займається дистрибуцією фільмів на певних територіях. Наприклад, розпався найбільший російський дистрибутор WDSSPR, який прокатував фільми Disney та Sony.
Квітень
AT&T продала частку в Hulu за $1,43 млрд. Увага: за 9,5% активів! Але ж Hulu управляє однією з найпопулярніших у США відеоплатформ: сервіс входить до трійки лідерів на території, кількість передплатників станом на листопад 2019 року досягла 29 млн. При цьому угода не вимагала схвалення регулятора.
У результаті ринкова вартість Hulu злетіла до $15 млрд, хоча ще в листопаді 2018-го в Disney, яка на ту мить володіла 60% активів Hulu, компанію оцінювали у $9,26 млрд.
За умовами домовленості між інвесторами продану AT&T частку розподілили наступним чином: 7% - Disney, 2,5% - Comcast.
Також у квітні фонд прямих інвестицій KKR, що базується у США, оголосив про купівлю німецької медіакомпанії Tele München Group (TMG), котра володіє однією з найбільших медіатек на території Європи. Крім того, фонд має активи індійської Emerald Media, яка фінансує виробництво контенту й інвестує у дрібні продакшени, оператора платного ТБ у Південно-Східній Європі United Group, бренда чемпіонату змішаних єдиноборств Ultimate Fighting Championship (UFC). Раніше KKR також інвестував у SBS Broadcasting і ProsiebenSat.1.
Таким чином, потенціал TMG як виробника та дистрибутора контенту значно збільшується.
Липень
Азіатському ОТТ-сервісу iflix вдалось залучити понад $50 млн на розширення покриття та каталогу. Інвесторами виступили південнокорейська мовна група JTBC і японська Yoshimoto Kogyo (продакшен-група та талант-агентство). Остання, зокрема, планує спільне підприємство, що створюватиме адаптації японських проектів для дистрибуції в інших країнах Азії.
iflix стартувала у травні 2015 року в Малайзії та на Філіппінах, поступово розширюючись в інші країни регіону. До каталогу входять фільми і серіали, а також дитячий контент локального й американського виробництва. Серед постачальників контенту - Warner Bros, 20th Century Fox і BBC Worldwide.
Платформа поєднує AVoD і SVoD-моделі, дозволяє завантажувати контент, підключати до п'яти пристроїв і дивитися відео на двох із них паралельно. Якщо наприкінці 2018 року налічувалося близько 9 млн користувачів сервісу, то за станом на травень 2019-го їх було вже 17 млн. Загальний обсяг залучених інвестицій перевищив позначку $350 млн. Розглядають варіант первинного розміщення акцій (IPO).
Вересень
Французька медіагрупа Canal Plus (Canal+) отримала дозвіл від Єврокомісії на поглинання медіакомпанії M7 Group, що базується в Люксембурзі. Сума угоди не розголошувалась, але за оцінками перевищила €1 млрд.
На момент закриття угоди M7 Group керувала декількома європейськими платформами платного відео: зокрема, Austriasat в Австрії (раніше - в Угорщині), TéléSAT Numérique і TV Vlaanderen у Бельгії, CS Link у Чехії, KabelKiosk у Німеччині, CanalDigitaal та Online.nl у Нідерландах, а також Skylink у Словаччині. У лютому 2018-го вона запустила ще й Diveo в Німеччині, а у грудні того самого року викупила DTH-бізнес Liberty Global у Східній Європі. Йдеться про платформи супутникового ТБ на території чотирьох держав: бренд UPC Direct в Угорщині, FocusSat у Румунії та freeSAT у Чехії та Словаччині. Загалом у М7 налічувалось близько 3 млн абонентів гібридного супутникового й ОТТ-телебачення.
Після укладання угоди у Canal+ стало близько 20 млн передплатників телебачення в усьому світі, включно з 12 млн на території Європи.
Жовтень
Одна з найбільш значущих угод - поглинання австралійської медіагрупою Seven West Media регіональної телекомпанії Prime Media за $64 млн. У результаті Seven West отримала потенційне охоплення рекламою в понад 90% домогосподарств країни.
Уряд Австралії схвалив угоду, й деякі чиновники заявили, що інакше Prime Media не змогла б розвиватись далі - були потрібні грошові вливання. В опозиції ж відповіли, що конкуренція на ринку погіршується: Seven West Media з головним офісом у місті Перт і без того вважається найбільшою медіагрупою в Австралії. Вона працює у сфері теле- та радіомовлення, видавництва газет і журналів (близько 30 видань), а також онлайн-платформ. Крім Prime Media їй належить приватний мовник Seven Network, один із найбільших в Австралії, а також іще 12 місцевих телеканалів і контрольний пакет новозеландської продакшен-компанії Great Southern Television (GSTV).
Грудень
Наприкінці 2019 року відбулось знаменне возз'єднання медіахолдингу CBS і медіаконгломерату Viacom. Тепер компанія називається ViacomCBS.
До грудня 2005-го Viacom і CBS були єдиною структурою, що також носила назву Viacom. Але через розбіжності між членами правління та скрутне фінансове становище було ухвалене рішення розділити активи. Потім відбувалися спроби злиття: одна - 2016 року, інша - в лютому 2018-го. Але обидві провалились, хоча аналітики прогнозували, що злиття станеться саме 2019-го.
ViacomCBS отримала контроль над кіностудією CBS Films і продакшен-групою CBS Television Studios, дистрибутором CBS Television Distribution, кількома десятками кабельних мереж, наприклад CBS, AXS TV, MTV Networks, BET та Nickelodeon, Showtime Networks і Smithsonian Channel (50%). Також вона володіє правами на трансляцію популярної у США Національної футбольної ліги (National Football League) й управляє платформами онлайн-відео Awesomeness TV та Pluto TV.
Наостанок зазначимо, що у США триває процес щодо можливого злиття операторів Sprint і T-Mobile. Загальна вартість угоди становить $26,5 млрд і передбачає об'єднання активів найбільших операторів країни (третього та четвертого за величиною). Мабуть, угоді дадуть хід, і вона, очевидно, стане однією з найпримітніших уже поточного 2020 року.